Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:32

Evelijn schreef:
Het antwoord op de vraag is eigenlijk... Nee, Sinterklaas is nooit leuk geweest voor iedereen... maar dat zou het wel kunnen zijn. Zwarte Piet die echt verwijst naar slaven is nooit een leuk rolmodel voor mensen met een donkere huidskleur.
Daarbij toen Sinterklaas nog geen Pieten bij zich had strafte hij kinderen zelf. In het hele verhaal van Sinterklaas is er altijd een soort “wie goed is krijgt lekkers, wie stout is de roe”.

Maar ik vind inderdaad dat roetveegpieten een stuk betere oplossing is dan het vasthouden aan een beeld van Zwarte Piet die voor een deel van de mensen gewoon kwetsend is. En nee... net als bij anderen dingen mag je als niet gekwetste niet bepalen wat als kwetsend wordt ervaren. En daarbij lijkt het wel op pesten... alleen is dit dan een soort cultureel pesten...

Denk dat mensen die nu vechten voor behoud van Zwarte Piet een soort schaamte verbloemen...dat je jaren geloofd hebt in iets wat achteraf gezien gewoon fout was. En dat ze zich daardoor in hun hemd gezet voelen dat hun manier van leven nu als fout gezien wordt... en ipv mee te bewegen gaan ze zich verzetten en dat levert hele nare situatie op.

Helemaal mee eens.
Voor mij is zwarte piet altijd leuk geweest, ook nooit bij stil gestaan dat dat voor veel mensen niet zo is. Nu ik zie hoe dat zit pas ik mijn mening graag aan, want dit feest kan leuk zijn voor iedereen maar is het gewoon niet met deze blackface.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:41

tamary schreef:
Gelazer met roetveegpieten is de herkenbaarheid.
Op mijn basisschool was onze juf die dag "ziek" (speelde dus voor zwarte piet) met enkel een veegje smink is die vermomming meteen te doorzien. Zoek maar een betere kleur uit, maar de vermomming tot zo'n personage moet compleet zijn. Iets dat veel protesteerders gemakkelijk even vergeten.

Maar sinterklaas kan toch prima gevraagd hebben of juf wil helpen?
Hier zijn zo veel oplossingen voor te vinden..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:52

Mochten er hier nog mensen zijn die interesse hebben om op een vreedzame manier een klein steentje bij te dragen aan het inclusiever maken van het feest, Maastricht probeert het op een andere manier dan via de intocht.
*Hier de link naar de actie*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:12

8nnemiek schreef:
Dat soort acties wakkert de discussie en demonstraties alleen maar meer aan. Ik vind het heel jammer dat tegenstanders niet gewoon tevreden kunnen zijn met wat ze bereikt hebben. Andere steden volgen uiteindelijk vanzelf wel, gun dat toch wat tijd.. Buitenlandse studenten kun je prima informeren over onze tradities in plaats van alles wat ze niet begrijpen direct proberen te verbieden. Al die teksten als ‘zwarte piet is racisme’ vind ik vreselijk, daar zet je mensen alleen maar mee tegen elkaar op.

Dat zwarte piet racisme is in de huidige vorm is een feit, dat de andere steden gaan volgen als er ineens stilte is betwijfel ik. Dit zit diep geworteld, en dat is vooral onwetendheid en niet bewust racisme maar toch.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:15

Nicole288 schreef:
Van mij hoeft Piet niet zwart te zijn, waar ik meer moeite mee heb is dat hij nu schijnbaar alle kleuren behalve zwart mag zijn. Dat is in mijn ogen juist discriminatie, als je iets uitsluit op basis van de kleur.

Waarom zou je het discriminerend vinden dat mensen hun kinderen leren dat piet met zijn grappen en grollen zo'n ontzettend aardige kerel is dat ze reikhalzend naar hem uitkijken? Waarom mag die geweldige kerel niet zwart zijn dan?

Als een persoon met een van nature heel donker gezicht nu als piet wil lopen in de optocht, mag dat dan niet? (hoe kwalijk zou dat zijn!)

Door deze discussie gaan ze nu zwart weren uit de sinterklaasoptocht. Alsof die zwarte kleur iets zou zijn om te mijden. Is dat dan goed? Worden kinderen daar ruimdenkend van? Of krijgen ze hierdoor juist geleerd dat je blijkbaar naar de verschillen in huidskleur moet kijken, terwijl ze dat eerst niet deden.
In mijn ogen is Nederland altijd al een mengkom van allerlei kleuren en achtergronden geweest, maar we krijgen het hokjesdenken nu gewoon opgedrongen.

Dat gekleurde mensen niet in de optocht mee zouden mogen lopen is eigenlijk het gehele punt van de blackface missen. Het gaat er niet eens zo zeer om dat ze zwart zijn, het gaat om de hele karikatuur.

Azmay

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:29

Maar als iets niet racistisch bedoeld is dan maakt dat toch niet meteen dat het niet racistisch is?
Ik ben ook regelmatig racistisch, dat gebeurt onbewust. Daar probeer ik dus ook aan te werken waar het kan.

Naar elkaar luisteren is geweldig, maar hoe goed word er geluisterd naar mensen die het niet vinden kunnen, of er zelfs echt last van hebben. Vooral als ze zich wat stiller zouden houden?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie