Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:52

Ik kan er niets aan doen maar ik vind het gewoon "gezeik"..
Juist door de heisa krijg je 2 kampen en loopt het uit de hand. Als je de peilingen bekijkt is de overgrote meerderheid nog steeds voor zwarte piet, elk jaar is dat ook wel duidelijk maar moeten er demonstraties komen van beide kanten, staat Facebook vol met zeurverhalen en vergelijkingen en gaat het bijna nergens anders meer over als Sinterklaas ter sprake komt. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje anti-pietenmensen moe geworden, net als dat ik moe word van de mensen die 20 pro-pieten berichten per dag delen..
Het is een traditie, al járen, de overgrote meerderheid wil dit zo houden dus wanneer houd het op? Ik weet het gevaarlijk is om dit te zeggen maar ik denk dan toch pas je aan.. Je bent in de minderheid en flink ook dus let it go en ga een feestje vieren.
Het slavernijverleden is een heel, heel ver verleden en dat heeft niemand hier zelf meegemaakt, daar dus zo ontzettend zwaar aan gaan hangen zie ik een beetje als een slachtofferrol aannemen waar je zelf nooit ingezeten hebt.
Laat gemeenten/mensen lekker zelf bepalen welke kleur ze willen en laat ze het gewoon combineren, klaar..

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:32

Emmaa_ schreef:
Overigens: zwarte piet (traditioneel) is nooit zwart geweest omdat hij door de schoorsteen komt. Zwart áls roet, niet zwart 'van' roet. Vind het ook erg bijzonder dat mensen zich er zo aan vasthouden dat hij zwart is van de schoorsteen, want als dat echt zo is, waarom is het dan zo'n probleem om dat wat realistischer te maken?

Zwarte Pieten zijn gebaseerd op Moren, traditioneel de helpers van de Turkse Sint Nikolaas.

Toen ik klein was is ons dit wel altijd wijsgemaakt, dat idee zit er gewoon wel heel erg in bij de meeste mensen. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, net als zovelen hier en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik niet racistisch ben, zwarte piet was leuk, als Sinterklaas kwam weet ik niet wat ik toen leuker vond, Sinterklaas of de pieten..
Waarom zou je willen blijven kijken naar hoe het was? De oorsprong ligt al zoveel jaren achter ons en er is inmiddels al zoveel verbeterd en mensen zijn ook zoveel wijzer geworden dat ik vind dat je het in het nu zou moeten kijken en dan zie ik echt het probleem niet van zwarte én roetveegpieten.
Dat mensen zwarte piet genoemd worden is niet leuk natuurlijk maar het zijn kinderen.. Oude mensen zijn opa en oma, bij mensen in een rolstoel stellen ze hardop vragen, mensen die flink overgewicht hebben krijgen soms opmerkingen, mensen die je ruikt ook, en donkere mensen dus (helaas) ook.. Of die opmerking negatief opgevat word ligt aan de persoon zelf denk ik.
Ik ken ook genoeg mensen met een kleurtje die er totaal geen moeite mee hebben en het ook gewoon zo willen houden.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:41

Janine1990 schreef:
dees_daan schreef:
Toen ik klein was is ons dit wel altijd wijsgemaakt, dat idee zit er gewoon wel heel erg in bij de meeste mensen. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, net als zovelen hier en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik niet racistisch ben, zwarte piet was leuk, als Sinterklaas kwam weet ik niet wat ik toen leuker vond, Sinterklaas of de pieten..
Waarom zou je willen blijven kijken naar hoe het was? De oorsprong ligt al zoveel jaren achter ons en er is inmiddels al zoveel verbeterd en mensen zijn ook zoveel wijzer geworden dat ik vind dat je het in het nu zou moeten kijken en dan zie ik echt het probleem niet van zwarte én roetveegpieten.
Dat mensen zwarte piet genoemd worden is niet leuk natuurlijk maar het zijn kinderen.. Oude mensen zijn opa en oma, bij mensen in een rolstoel stellen ze hardop vragen, mensen die flink overgewicht hebben krijgen soms opmerkingen, mensen die je ruikt ook, en donkere mensen dus (helaas) ook.. Of die opmerking negatief opgevat word ligt aan de persoon zelf denk ik.
Ik ken ook genoeg mensen met een kleurtje die er totaal geen moeite mee hebben en het ook gewoon zo willen houden.

Mijn buurvrouw vind het ook helemaal geen probleem als er een mix is... En ik denk dat de meeste zwarte mensen en anti-zwarte piet mensen zich ook enorm bewust zijn dat tradities een geleidelijke verandering nodig hebben en hier al blij mee zijn. Maar de pro zwarte piet beweging houdt ze wel op scherp natuurlijk.

Helaas zijn het niet alleen kinderen die zwarten meteen zwarte piet noemen... Was het maar zoals die Sesamstraatsetting, waar Gerda ook duidelijk aangeeft dat niet alleen kinderen dat zeggen.

En volgens mij is de stelling van anti-zwarte pieten ook niet dat wij als mensen die deze traditie liefhebben racistisch zijn... Het gaat ze erom dat de karikatuur racistisch is... En er wordt toch min of meer een karikatuur neergezet van zwarte mensen zoals deze 'vroegah' werden bekeken. Dat wakkert een vlammetje aan dat licht gedoofd is met het einde van de slavernij. Maar dat ze nog vaak en veel vertelt dat ze niet goed genoeg zijn. En daarmee beperk je wel een vorm van ontwikkeling.
Waarbij wij als voormalig kolonisten misschien nog wel het meeste te ontwikkelen hebben als je het in een wij versus zij setting zet.

Dat volwassenen donkere mensen zwarte piet noemen is gewoon triest, die mensen zijn dus wel racistisch en zeggen vast wel meer dan dat.. Dat zijn de rotte appels maar niet de standaard, gelukkig.
Of zwarte piet mensen beperkt in hun ontwikkeling durf ik te betwijfelen, want het is maar net hoe de mens er zelf naar kijkt, een deel van de mensen ziet dit zo maar een deel van de mensen kan ook begrijpen dat "wij" in het algemeen in deze tijd een kinderfeest vieren waarbij de pieten door de schoorsteen komen en dus zwart worden..
Ik vind het dus wel heel zwaar om te zeggen dat hun verleden opgerakeld word omdat de slavernij niet iets van 50 jaar geleden is.. De mensen die hier nu rondlopen hebben daar niets mee te maken en kunnen niets doen aan de dingen die toen gebeurden.. "Wij" zijn niet verantwoordelijk voor het feit dat er heel ver weg ergens in de familie misschien wel iemand zat die daar iets mee deed en zij kunnen er niets aan doen dat de mens toen zo bekrompen was dat ze dit oké vonden..
Dat het een karikatuur is kan dus wel zo zijn maar als je het in het licht van deze tijd bekijkt dan is het verhaal gewoon zo totaal anders geworden dat ik me oprecht afvraag of het echt nog zo verschrikkelijk is allemaal.
Wat hier ook gezegd word, ben je voor dan ben je racist, ben je tegen dan ben je een zeikerd.. Er is zoveel om te doen geweest dat ik me echt afvraag of er geen grotere problemen in de wereld zijn waar mensen zich elk jaar zo voor in kunnen zetten. Die demonstraties staan mij van beide kanten ontzettend tegen want het is een hoop geschreeuw, gedoe en gejank van volwassen mensen en dat elk jaar weer opnieuw.. Van beide kanten gaat het voor mij te ver en is het een beetje zielig geworden allemaal vind ik.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:06

Asciugamano schreef:
Maar moeten we dan nu medelijden hebben met die arme mensen die 'racistisch' genoemd worden, terwijl ze dat zelf niet vinden?
Of moeten we misschien iets meer meevoelen met de mensen die zich ieder jaar gekwetst voelen en nageroepen op straat omdat zij volgens een stelletje dombo's op een karikatuur van kinderfeestje lijken?

Misschien moeten we gewoon ophouden met mensen namen te geven die ze niet verdiend hebben.
Dus de mensen die gewoon niet tegen zwarte piet zijn maar daar verder niets mee doen geen racist gaan noemen en de donkere mensen geen zwarte piet gaan noemen.
De mensen die anderen na roepen of veroordelen om hun huidskleur of afkomst mag je racist noemen.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:23

Asciugamano schreef:
Dat lijkt me sowieso al goed!
(al zou het mooier zijn dat 'de mensen die niet tegen zwarte Piet zijn maar daar verder niks mee doen' nog even iets beter nadenken... )
Is wegkijken nl. niet ook een beetje slecht? ;)
Want ik gooi zelf nooit rommel op straat (maar doe er verder ook niks mee wanneer anderen dat wel doen... 8-) )

Volgens mij hebben we hier nog steeds de vrijheid van meningsuiting.. Jij noemt het wegkijken, ik noem het kijken naar de intentie en die heeft bij het overgrote deel van de mensen geen racistische achtergrond. Respect hebben voor een mening komt van 2 kanten en niet alleen als het in jouw straatje past..

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:42

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:
Misschien moeten we gewoon ophouden met mensen namen te geven die ze niet verdiend hebben.

Maar de stelling 'zwarte piet is racistisch' wijst niet eens naar mensen. Vervolgens wordt dat doorgetrokken naar 'oh dus je noemt mij racist.'

Maar tegelijkertijd: nu dit zoveel jaren speelt maakt iedereen die bewust kiest om iets in stand te houden wat heel expliciet gebruikt wordt door racisten wel een keuze natuurlijk.

In de quote die je er uit gehaald hebt staat toch echt "met de mensen die racistisch genoemd worden terwijl ze dat zelf niet vinden".
En als je uitspreekt niet tegen te zijn wordt je wel degelijk racistisch genoemd door bepaalde mensen.
De rest wil ik eigenlijk niet eens op ingaan want hoe groot is de groep mensen die echt racistisch zijn en zwarte piet als voorbeeld nemen? En hoe groot is de groep die totaal niet racistisch is maar geen probleem ziet in (deels) zwarte pieten? Die laatste groep is veel groter en als je mensen racist gaat noemen omdat ze ergens niet tegen zijn dan ben je zelf ook gewoon niet lekker bezig. Iedereen heeft een mening, ik noem de mensen die echt tegen zijn ook geen linkse jankerds dus ik hoef ook geen racist genoemd te worden.
Beetje respect voor elkaars mening en het op een gegeven moment gewoon eens zijn dat je het niet eens gaat worden zou een hoop helpen om het niet zo uit de hand te laten lopen denk ik.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:05

Shadow, volgens de peilingen is twee derde van de Nederlanders nog steeds tegen alleen roetveegpieten (of kleurpieten). Jij wil dus beweren dat twee derde van de Nederlanders racist is?
"Hier" zijn mensen het gezeik en gedram zat, maar racistisch? Echt niet. En ja, dat is in Friesland, waar de snelweg geblokkeerd werd om een demonstratie te voorkomen maar ik weet zeker dat ze precies hetzelfde gedaan hadden als Pegida aangekondigd had een demonstratie te gaan houden en de kinderen daar last van zouden hebben.
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen zomaar racist genoemd kunnen worden, dat dorpen over één kam gescheerd worden in dit topic en dat je als je zegt niet tegen te zijn blijkbaar niet kan nadenken. Dát is voor mij het punt waardoor ik moe ben van dit hele gezeur, er wordt respect gevraagd maar andersom kan wel alles gezegd worden want "wij" zijn Nederlanders en mogen dus in dat racistische hoekje geduwd worden.

Asciugamano, Waarom ik geen afstand neem van zwarte piet heb ik al eerder uitgelegd, roetveegpieten én zwarte pieten (en kleurpieten als de organisatie dat wil) lijkt mij prima en ik zie niet in waarom dat niet kan. Ik ga niet zeggen dat ik er wel tegen ben nu alleen maar omdat mensen mij een racist willen noemen, wil jij zo een discussie winnen? Door mensen in een hoek te duwen en ze iets te noemen wat ze niet zijn? Om vervolgens te zeggen joh, als je het zo vervelend vind dan geef je me toch gewoon gelijk?
Daarnaast ben ik gewoon niet tegen maar doe ik er ook niets mee omdat ik toch geen kinderen heb en ze ook niet wil. Ik ga niet demonstreren, deel er niks over op fb en ik heb geen spandoeken.. Ik geef alleen mijn mening en gelukkig mag dat gewoon en zegt het meer over de mensen die er dan meteen zo'n label op willen plakken dan over mij.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:31

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:
Shadow, volgens de peilingen is twee derde van de Nederlanders nog steeds tegen alleen roetveegpieten (of kleurpieten). Jij wil dus beweren dat twee derde van de Nederlanders racist is?

Hmm, ja, dat klopt misschien wel ja. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is duidelijk dat racisme behoorlijk breed gedragen wordt. Dat blijkt niet alleen uit zwarte piet, maar ook uit de politieke steun voor partijen die geen ander standpunt hebben dan racisme, en de steun voor media die steeds weer opjutten langs dat vlak.
Lang niet iedereen is daarin even actief, maar in de kern zijn al die mensen gewoon best ok met racisme.

Citaat:
En ja, dat is in Friesland, waar de snelweg geblokkeerd werd om een demonstratie te voorkomen maar ik weet zeker dat ze precies hetzelfde gedaan hadden als Pegida aangekondigd had een demonstratie te gaan houden en de kinderen daar last van zouden hebben.

Zou het? Ik scroll even door bv de twitter van Jenny Douwes en zie retweets van Annabel Nanninga, Wierd Duk, Jan Dijkgraaf, Martin Bosma...
Dat is ongeveer de shortlist van publiek extreemrechts.

Citaat:
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen zomaar racist genoemd kunnen worden, dat dorpen over één kam gescheerd worden in dit topic en dat je als je zegt niet tegen te zijn blijkbaar niet kan nadenken.

Niet zomaar, ik heb er een reden voor en het gaat om mensen die actief iets doen om het wel-openlijke racisme ruimte te geven.
Over dorp versus stad heb ik zelf nog niet geschreven dit topic meen ik. En verder denk ik juist wel dat mensen kunnen nadenken... en dat ze dus ook kunnen worden aangesproken op de keuzes die ze maken.

Als jij echt denkt dat twee derde van alle Nederlanders een racist is dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat je zo over je medemens denkt. Ik heb die ervaring gelukkig helemaal niet.
Je hebt het over Jenny Douwes, de vrouw die berichten geplaatst heeft maar er zelf niet was.. en ja ik denk zeker dat het ging om het niet verstoren voor de kinderen, het niet hier, niet vandaag idee. Als het dus de andere kant geweest was dan hadden ze er ook gestaan.
Verder heb ik geen zin meer in deze discussie, ik heb andere ervaringen dan jij blijkbaar en ik ben heel blij dat ik niet de ervaring heb dat er zoveel mensen racist zijn.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:08

Maar racistisch zijn gaat toch niet om de dingen uit het verleden maar om hoe je het nu ziet?
Hier een neurochirurg gehad met een niet-nederlandse naam en uiterlijk, geen seconde twijfel gehad en ik zou hem aan iedereen aanraden. (Al hoop ik dat ze hem nooit nodig gaan hebben.)
Geen twijfels over collega's/stagiaires met een andere achtergrond, vrienden met allerlei verschillende namen en uiterlijke kenmerken, klanten beroordeel ik niet op welke achtergrond ze hebben maar op houding en gedrag dus ik kan mezelf gewoon niet als racist zien.
Als anderen dat dan wel willen dan moeten zij dat weten maar ik weet van mezelf dat ik oordeel op gedrag en niet op uiterlijk..

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:54

Magrathea schreef:
dees_daan schreef:
Maar racistisch zijn gaat toch niet om de dingen uit het verleden maar om hoe je het nu ziet?
Hier een neurochirurg gehad met een niet-nederlandse naam en uiterlijk, geen seconde twijfel gehad en ik zou hem aan iedereen aanraden. (Al hoop ik dat ze hem nooit nodig gaan hebben.)
Geen twijfels over collega's/stagiaires met een andere achtergrond, vrienden met allerlei verschillende namen en uiterlijke kenmerken, klanten beroordeel ik niet op welke achtergrond ze hebben maar op houding en gedrag dus ik kan mezelf gewoon niet als racist zien.
Als anderen dat dan wel willen dan moeten zij dat weten maar ik weet van mezelf dat ik oordeel op gedrag en niet op uiterlijk..

En toch heb je moeite om te begrijpen waarom mensen hier een punt van maken. Of misschien komt het juist doordat jij vrij van dergelijke gedachten bent, dat het moeilijk voor te stellen is dat anderen wel zo zijn?

Ik heb er moeite mee dat het helemaal afgeschaft moet worden, ik heb er geen moeite mee dat er dingen veranderen maar met het feit dat er alleen maar roetveeg- of kleurpieten zouden mogen zijn.
Omdat ik vind dat je de gedachte die er nu achter zit niet helemaal weg kan gooien omdat het vroeger anders was. Ik snap dus idd niet dat mensen zo stellig vol blijven houden dat iedereen racist is als ze zwarte piet niet per direct af willen schaffen maar dat betekend niet dat ik dat doortrek naar de mensen die misschien geen Hollandse naam of een Hollands uiterlijk hebben. Ik vind het ook gewoon lastig te begrijpen dat zij niet begrijpen dat je op een gegeven moment moet ophouden met demonstreren op dagen dat er heel veel kinderen zijn, het is nu gewoon een wedstrijd wie het hardste schreeuwt geworden en dat is gewoon zonde want zo bereik je helemaal niks..

~ Cesar Millan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie