Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:00

karuna schreef:
Voor zover ik weet is de echte narigheid in het nieuws begonnen door een amerikaanse dame (Eerder zei VN-afgevaardigde Verene Shepherd ) die opeens kennelijk lucht had gekregen van zwarte piet en toen heel hard is gaan rondtrappen. Daarna is het heel hard gegaan. Helaas

Wat is er mis met een nagenoeg zwarte persoon die zo is geworden door de schoorsteen in en uit te gaan

Het probleem is dat zwarte piet in de traditionele vorm niet 'nagenoeg zwart' is, maar een karikatuur van een persoon van kleur. Het is gewoon racistisch en als je dat nu nog ontkent heb je de afgelopen tientallen jaren echt niet opgelet.

Case in point:

Emmaa_

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:02

Overigens: zwarte piet (traditioneel) is nooit zwart geweest omdat hij door de schoorsteen komt. Zwart áls roet, niet zwart 'van' roet. Vind het ook erg bijzonder dat mensen zich er zo aan vasthouden dat hij zwart is van de schoorsteen, want als dat echt zo is, waarom is het dan zo'n probleem om dat wat realistischer te maken?

Zwarte Pieten zijn gebaseerd op Moren, traditioneel de helpers van de Turkse Sint Nikolaas.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:57

Ik heb nergens gezegd dat mensen die zijn opgegroeid met zwarte piet en daar destijds van genoten hebben racisten zijn, maar als je kijkt naar het kamp dat nu diehard pro-piet is... Ik zou me daar persoonlijk niet graag onderdeel van willen voelen. Dat is imo geescaleerd van 'dit is een traditie die wij graag behouden zouden willen zien' (waar dialoog prima over mogelijk is en wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is) naar de dingen die nu gescandeerd worden. Als je rookbommen gooit naar mensen die vreedzaam (want KOZP is nooit minder of meer dan vreedzaam geweest) ben je imo gewoon niet goed in je paasei en als je de dingen staat te schreeuwen die zij schreeuwen ben je wél echt een racist.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:07

Suzanne F. schreef:
Het is inderdaad jammer dat de twee kampen in de extremen worden getrokken. Als je pro-zwarte piet bent dan ben je extreem rechts, Pegida of nazi. Ben je anti zwarte piet dan ben je zeker een zwart zielig persoon met een minderwaardigheidscomplex.
Ik vind wel dat er al water bij de wijn is gedaan. We hebben kleurtjespieten, roetveegpieten, glitterpieten, foute pieten en weet ik wat voor pieten. Waarom is het nu nog niet goed? Omdat er ergens nog steeds zwarte pieten zijn? Blijven ze doorgaan tot er nergens meer zwarte pieten zijn? Want ik vermoed dat ze dan nog tig jaar aan het demonstreren zijn. Zou dit stoppen? Of blijft dit nog 20 jaar doorgaan?

Ja, ze gaan inderdaad door tot er geen zwarte pieten meer zouden zijn. Het zou ook wel heel raar zijn om water bij de wijn te doen en te zeggen 'joh, als de helft roetvegen is is het prima!' want het is een racistische karikatuur en ze strijden voor het weggaan van zwarte piet, niet voor iets minder zwarte pieten.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:01

lenaa_tje schreef:
nynke55 schreef:
Ik vind het een rare test. Er staat een vraag: hebt een een voorkeur om met mensen van een lichte kleur om te gaan? Heb ik een 5 ingevuld, in ons dorp zijn er nu eenmaal niet veel donkere mensen. Staat bij de conclusie: U hebt een lichte voorkeur voor blanke mensen. Ja, dat heb ik zelf ingevuld, in die ene vraag. |o

Test is naar mijn idee niet gebaseerd op de vragen achteraf. Of ingeval dit heb ik wel uitgetest. En hoe deze ook beantwoord werden deze waren niet bepalend bij de uitslag en ik heb het zeker bij 90 leerlingen gedaan. Deze vragen achteraf waren namelijk bij deze leerlingen vrijwel gelijk. Groeien namelijk op in dezelfde omgeving.

Deze test is gebaseerd op onder andere reactievermogen en snelheid. Het gaat dus niet om wat je zelf invult maar welke voorkeuren blijken uit de snelheid waarmee je op bepaalde plaatjes klikt.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:33

Ik vind het hele 'zwarte mensen discrimineren ook' zo'n nonargument. Het is historisch gezien ook gewoon echt niet correct of logisch. Racisme gaat niet alleen om het anders behandelen van mensen met een andere huiskleur dan jij zelf maar ook met de machtsverhoudingen die daarbij horen. Inderdaad, als jij als witte vrouw door een Afrikaans land stampt zal je aangekeken worden en misschien willen er wat kinderen met je op de foto, maar vergeet daarbij niet dat in de meeste Afrikaanse landen (en dan heb ik het eigenlijk over allemaal met een aantal nomadische stammen als uitzondering) witte mensen altijd de machtspositie hebben gehad. Koloniale (witte) regeringen zijn ondertussen wel weg maar de impact die die tijd heeft gehad op de machtsverhoudingen daar op dit moment zijn nog steeds evident.

Dan kan je hoog en laag springen dat iemand jou wit noemt of dat jij een keer tatta werd genoemd door de Surinamer op je werk, dat staat echt compleet in het niet bij de systematische machtsverhouding tussen witte mensen en mensen van kleur.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:45

Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat wij als witte mensen niét de scheidsrechter zijn die bepaalt wat racistisch is en wat niet. Wij staan niet aan het ontvangende uiteinde dus wij kunnen best zeggen 'ja maar IK heb ZP nooit als racistisch gezien!' maar dat is echt totaal niet waar het om gaat.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:50

Asciugamano schreef:
Ja natuurlijk! Waarom zou een Sint of Kerstman niet een keer zwart kunnen zijn? Of een Aziaat?
Ik zie geen probleem! Sterker nog; het zou bijzonder sterk van ons, tolerante, Nederlanders zijn als we dát eens deden! ;)

https://www.denieuwesint.com/

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:55

tamary schreef:
Cer schreef:
Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel :j

Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?

Nergens racisme in zien is net zo gevaarlijk als overal racisme in zien. Intentie maakt veel uit, uitleg vragen over hoe de ander iets ziet ook. Communicatie is de basis voor elke relatie hoe oppervlakkig ook. Polarisatie tussen voor en tegen komt vermoed ik eerder door het doelbewust kinderen pesten met demonstraties tijdens de Sint-intocht dan of de ander misschien een punt heeft. De manier waarop de communicatie over dit onderwerp is opgestart heeft de mogelijkheid tot discussie voorgoed geblokkeerd. Kinderen horen immers geen doelwit te zijn van verschillen van mening.

Maar worden er echt kinderen gepest tijdens een intocht? Ik neem als voorbeeld even de video van het huilende meisje die viral ging op Twitter van de week, en daar hoort als context bij dat haar vader een half uur naast een groep pro-piet demonstranten heeft gestaan met dat meisje op zijn nek, terwijl die demonstranten nadrukkelijk leuzen riepen tegen de anti-demonstranten. banketstaaf dat zo'n meisje daar zo van de leg van raakt, maar je kan als ouder ook zeggen oke, dan lopen we door. De anti-piet demonstranten stonden namelijk gewoon in een vak dat was aangewezen. Je kan als ouder ook de verantwoordelijkheid nemen en daar niet in de buurt gaan staan als je weet dat het waarschijnlijk uitloopt op een clash tussen de twee groepen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:00

Maar wat heeft de viering van het Kwaku festival te maken met een racistische traditie als zwarte piet? Kwaku is de viering van het einde van de slavernij..

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:03

Janine1990 schreef:
Zoals ik volgens mij in de Op al schreef is zwart versus wit prima. Neger en blanke niet. Blank is zuiver, daarmee duid je aan dat andere kleuren niet zuiver ofwel niet in orde zijn.

Precies. De connotatie die bij blank hoort is imo niet eerlijk, al helemaal niet ten opzichte van de connotatie bij 'zwart' en al helemaaaaal niet tegenover het n-woord.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:09

Cer schreef:
Ik had daar echt nog nooit van gehoord, ik heb daar dan ook niet de dikke van dale op nageslagen..

Ik zou dan eerder voor licht kiezen.. Ik voel mezelf niet wit (hoewel mn huidskleur daar in de winter anders over denkt). Ik vind wit raar, de afwezigheid van kleur, ik vind dat een rare aanduiding als het over een mensenhuid gaat..

maar blijkbaar moet je nogal wat nuances en achtergronden kennen bij het gebruik van bepaalde woorden. Het is dan best even wennen voordat dat automatische wordt, en tot die tijd is het veel tenenloperij denk?

Vooralsnog denk ik dat de intentie achter woorden belangrijker is dan het woord an sich, maar over het algemeen is dat niet wat de meerderheid denkt, denk ik?

Weet je, ik denk dat niemand er echt over valt als jij naar jezelf refereert als blank persoon. Als het uiteindelijk uit de vocabulaire kan slijten en 'wit' wordt gebruikt is dat prima in mijn ogen (maar ik ben als wit persoon niet degene die daar een oordeel over kan vellen). Wat denk ik belangrijker is is dat we termen als het n-woord harder uit onze vocabulaire weren.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:19

In mijn ogen (en ik heb er best wat onderzoek naar gedaan) gaat het om de verbanden die (heel makkelijk) gelegd kunnen worden tussen de manier waarop zwarte mensen werden getoond in de media, als een karikatuur, en het uiterlijk van de huidige vorm van zwarte piet (denk dan aan kroeshaar, rode lippen, een heel donker geschminkte huid, maar ook het pakje dat inderdaad overeen komt met de manier waarop zwarte kindslaven werden aangekleed in de eeuwen waarin slavernij nog hoogtij vierde.

Er zijn inderdaad mensen van kleur die zich niet gediscrimineerd voelen door ZP, en ik bedoel, more power to them. Fijn dat zij zich daarvoor af kunnen sluiten. Maar er zijn ook een hoop mensen van kleur die zich enorm onprettig voelen bij de manier waarop zwarte piet nog steeds geportretteerd wordt. Daar komt bij dat een hoop witte mensen ondertussen datzelfde sentiment hebben. KOZP begon als een klein groepje activisten maar in Den Haag alleen al stonden afgelopen weekend bijna 1000 mensen te demonstreren.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:24

BloemBloem schreef:
Emmaa_ schreef:
Er zijn inderdaad mensen van kleur die zich niet gediscrimineerd voelen door ZP, en ik bedoel, more power to them. Fijn dat zij zich daarvoor af kunnen sluiten. Maar er zijn ook een hoop mensen van kleur die zich enorm onprettig voelen bij de manier waarop zwarte piet nog steeds geportretteerd wordt. Daar komt bij dat een hoop witte mensen ondertussen datzelfde sentiment hebben. KOZP begon als een klein groepje activisten maar in Den Haag alleen al stonden afgelopen weekend bijna 1000 mensen te demonstreren.

Ik voel mij ook wel eens onprettig als witte, blanke, neutrale of hoe ze dan ook willen
dat ik mijzelf noem ……

Deze hele discussie gaat imo echt veel te ver, en ben het dan ook met Popstra eens!

Maar het gaat niet om je onprettig voelen, het gaat om je onprettig voelen bij een racistische traditie die consequent in stand wordt gehouden en ook tegenwoordig nog eens als excuus wordt gebruikt om ronduit racistisch gedrag te vertonen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:26

BloemBloem schreef:
Ook dat vind ik te ver gaan Emma, het is goed zo! De mensen die zich onprettig voelen
zijn gehoord, er kan een keuze gemaakt worden, want er zijn veranderingen doorgevoerd.

Het is ook een keer klaar ….

Nou ja, het is fijn dat jij dat kan zeggen maar nogmaals, jij bent niet degene die bepaalt of het genoeg is of niet. Dat is aan de mensen die daadwerkelijk dat racisme op dagelijkse basis moeten ervaren.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:40

Dinopino schreef:
Waar ik denk dat alles misgelopen is is de manier van aanpak , het bespreekbaar maken van iets.
Er werd niet geopperd dat onze traditie niet mag het werd door iemand uit een andere staat gezegd we moeten onze traditie aanpassen. Ik ben het er mee eens maar wanneer dit op een volwassenmanier was gebeurd denk ik dat alles veel soepeler zou verlopen. Waar geschreeuwd worden komen tegen schreeuwers en die gaan zich groeperen en voelen zich sterk. En het gaat allang niet meer om zwarte piet want ik zag een hitlergroet verschijnen. Overal in de wereld zie je mensen in groepen aan het rellen. een groot probleem wordt via een kinderfestijn uitgevochten. Je hebt toch een steekje los wanneer je zegt de Piet moet zwart blijven net als de eenhoorn plots twee hoornen krijgt. Tradities zijn oh zo leuk en erfgoed. Die stieren in Spanje zijn ook zo blij met de traditie daar. Niet aankomen. Geef de algemene onvrede van de mensen niet op zo'n manier een podium. Wanneer de KOZP laat zien dat ze slimmer zijn dan houden ze op met protesteren en geven lezingen waarom en hoe ze graag zouden zien dat er geen zwarte pieten meer meelopen. en zo kan alles rustig veranderen in roet en regenboog pieten en wederzijds begrip.

De VN-uitspraak over Zwarte Piet was niet het begin van de discussie. Die wordt echt al tientallen jaren gevoerd, in de jaren 80 was er oa al een segment over op Sesamstraat (!). Door de komst van snelle media en vooral sociale media wordt die druk gewoon opgevoerd en worden meer mensen ermee geconfronteerd.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:50

moonfish13 schreef:
Ik til er gewoon niet zo zwaar aan.
Een mens is een mens voor mij. :)
Feit is wel dat wij geen sinterklaas meer vieren wegens al het gezeik eromheen.
Echt jammer want het had hier vroeger echt wat thuis, maar de lol is gewoon echt weg.

Maar wie verbiedt jou dan in godsnaam om sinterklaas te vieren? Je kan toch alsnog gewoon cadeautjes uitpakken op pakjesavond en je schoen zetten?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:35

Cer schreef:
Waves schreef:
Is deze hier al voorbij gekomen? Blanke oudere dame zegt ‘zwarte piet’ tegen 6- jarig meisje. Wie kan nu serieus beweren dat dit ontzetten leuk is voor zo’n kind? F* toch op. Noem me 1 (!) goede reden waarom zwarte piet niet paars of met roetvegen kan. 1 goede reden. Ik heb er nog geen 1 gelezen hier.

https://m.facebook.com/100007686884893/ ... o&__tn__=R

ja die is hier al 2x eerder voorbij gekomen.

Beide keren zie/hoor ik niet dat deze mevrouw dat daadwerkelijk gezegd heeft...

Lol nee beetje moeilijk filmen he? Het feit dat ze allebei zo stil zijn zegt imo genoeg.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:51

Het feit dat je een vrouw die terecht boos is omdat haar kind racistisch bejegend wordt een viswijf noemt zegt dat denk ik genoeg Cer.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:55

Maar ze krijgt de kans wel om het zelf toe te lichten, ze kiest er alleen voor om haar mond te houden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:50

Ailill schreef:
Ik begin dankzij dit topic, helaas, de term victim blaming iets beter te begrijpen.

Ja, ik wou het niet zeggen maar damn.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:43

ravellie schreef:
Loretta schreef:
Dat filmpje is over de 3000 keer gedeeld. We weten niet eens zeker of het waar is maar deze vrouw wordt nu wel aan de digitale schandpaal genageld. En als het even tegen zit staat haar adres dadelijk ook nog online. Dit kan in principe iedereen overkomen. Wie zegt mij dat deze filmende mevrouw niet gewoon twee willekeurige reizigers heeft uitgezocht of dat ze het misschien wel een gesprek volledig uit zijn context heeft getrokken.

Idd
Wat een schandelijk filmpje
Zoals die vrouw tekeer gaat ( het zal je moeder zijn -O- ).
Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk social media is, iemand gaat als een .... tekeer en voor je het weet zit je aan de publieke schandpaal.

Serieus? En een oude vrouw die een klein kind racistisch bejegend is prima?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:52

Of iets racistisch is of niet heeft toch niks te maken met of iemand een beperking heeft of niet? Het zijn misschien iets verlichtende omstandigheden maar dat maakt het feit niet ineens niet meer racistisch.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:53

nynke55 schreef:
In Friesland waren ze bang dat de protesteerders het feestje zouden verpesten, dat is heel wat anders dan bang zijn voor gekleurde mensen of conservatief zijn. Willen we niet allemaal een feestje zonder gedoe van voor-en tegenstanders? Dat is de reden waarom ze al buiten de stad de mensen wilden tegenhouden en geen gedoe in de stad wilden.

Sorry hoor maar wie verpesten er nou al jaren het feestje? De mensen die vreedzaam binnen een aangewezen vak langs de route staan te demonstreren (waar ouders dus ook gewoon weg van kunnen lopen) of de mensen die voor dat vak eieren staan te gooien, hitlergroeten staan te brengen en verbale bedreigingen leveren?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:14

ravellie schreef:
Ailill schreef:
Ik moet denk ik terug komen op het gebruik v.d. term victim blaming, dat is binnen dit topic niet helemaal aan de orde.

Wat ik overigens oprecht niet begrijp is waarom mensen de moeder/dochter in twijfel trekken.

Omdat er geen enkel bewijs is.
Überhaupt zou ik zelf op zo'n schandalig schreeuwend mens niet reageren.
Die heeft zichzelf goed voor schut gezet door zo tekeer te gaan , goed voorbeeld voor haar dochter.

Inderdaad een goed voorbeeld voor haar dochter, iemand die niet zwijgt als iemand die dichtbij haar staat racistisch bejegend wordt en zich uitspreekt.