Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:40

Gelazer met roetveegpieten is de herkenbaarheid.
Op mijn basisschool was onze juf die dag "ziek" (speelde dus voor zwarte piet) met enkel een veegje smink is die vermomming meteen te doorzien. Zoek maar een betere kleur uit, maar de vermomming tot zo'n personage moet compleet zijn. Iets dat veel protesteerders gemakkelijk even vergeten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:08

Azmay schreef:
tamary schreef:
Gelazer met roetveegpieten is de herkenbaarheid.
Op mijn basisschool was onze juf die dag "ziek" (speelde dus voor zwarte piet) met enkel een veegje smink is die vermomming meteen te doorzien. Zoek maar een betere kleur uit, maar de vermomming tot zo'n personage moet compleet zijn. Iets dat veel protesteerders gemakkelijk even vergeten.

Maar sinterklaas kan toch prima gevraagd hebben of juf wil helpen?
Hier zijn zo veel oplossingen voor te vinden..

We praten over 35 jaar terug toen niemand bezig was met verbanden zoeken tussen een kinderfeest (waar eerder de associatie was dat zwarte piet leuk en lief was, want snoepjes, Sint was enge man) en wat volwassenen een aantal generaties terug nog acceptabel of normaal vonden.
Komt nog eens bij dat hoewel Europa het boetekleed opgedrongen krijgt en nog aantrekt ook. De hele slaven geschiedenis vanuit Afrika heeft het hoogste dodental in de route (iets van 85%) naar het midden-oosten en de levensverwachting van de mensen die die reis overleefden was ook maar iets van 5-10 jaar en geen kinderen (en dus geen stem in het heden). En hoe slecht ze daar met hun huispersoneel omgaan is niet veel veranderd ookal is er iets meer toezicht op en zijn er zeker docu's/reportages over te vinden nu. Maar die landen laten zich niet in de excuushoek drukken. Ja, dat is iets anders dan verantwoordelijkheid nemen. Slavernij verbieden is een ding, hulp bieden begrijpelijk, maar er komt een moment dat ook de andere kant zelf wat moet gaan doen en daar schort het wel degelijk aan. En ergens in dat grijze gebied waar iedereen daardoor blijft hangen voeden beide kanten de ongelijkheid. Vergis je niet hoe lichter je huidskleur hoe hoger je status in de niet blanke gemeenschappen. Kijk ook eens naar hoeveel schoonheidsmiddeltjes om glad haar en lichtere huidskleur te krijgen er gekocht worden. Er hinkt veel op 2 gedachten en in 2 werelden, dat er dan dingen mis blijven gaan is niet vreemd. Maar wiens schuld is dat? Je zal sommige dingen toch echt zelf moeten doen. Zo ook hoe je jezelf ziet en dus overkomt. En ja dan nog heb je te maken met vooroordelen, ongeacht wat je huidskleur/geslacht/orientatie/religie is. Altijd zijn er ergens vooroordelen en een in jouw ogen onterechte reden om iets niet te mogen. Als iemand wil discrimineren/pesten/etc. is er altijd wel wat te vinden. en hoe onzekerder (economisch/mentaal/of iets anders) zo'n individu/groep is, hoe harder en algemener dat gaat. Het gevoel dat iemand anders een bedreiging is voor jouw hangt nogal af van hoe je tegen de (buiten)wereld aankijkt. Een heel stuk daarvan is mooi voer voor psychologen, het maakt het echter geen goede basis om anderen dingen op te verbieden of te veroordelen.

Rascisme en discriminatie is iets dat in en tussen alle bevolkingsgroepen/geslachten/religies/orientaties voorkomt. Laten we eens eerlijk zijn en dat eerst eens erkennen ipv er voor de zoveelste keer eentje uitlichten alsof dit maar een kant op en tussen 2 groepen mensen gebeurt.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:22

kimmie1 schreef:
Verder kwam ik dit stukje tegen op Facebook, plaatst het verhaal zwarte piet toch in een wat positiever daglicht denk ik..

[ [url=m/veun2B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sint was zeker een tegendraadse figuur. Zorgde anoniem voor bruidsschatten voor arme dochters bv zodat die veilig konden trouwen (alternatief was zeker een kort onprettig leven). Het redden van andere kinderen zonder sociaal vangnet sluit daar logisch op aan.
Hoe hij werkelijk van Turkije als bisschop van Mira in Spanje belandde? Ik vermoed eerder commercie of ruzie met de kerk.

Ik zie de verhouding zwarte piet - sint inmiddels meer richting mantelzorger/assistent van een wat vergeetachtige oude man met een philantropische instelling schuiven. Zou een mooi voorbeeld zijn voor de echte wereld, mantelzorg gaat nu nog veel langs culturele/familie banden ipv daar overheen. Tijd van een dom, ondergeschikt jongetje is echt al veel langer voorbij.

Niet blanke pieten zijn er wel degelijk geweest (vader was leraar basisschool), maar die gingen net als alle anderen geheel in de schmink. Standpunt : Piet is zwart gemaakte man, dus ongeacht eigen kleurtje, alles en iedereen ging in de schmink.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:53

Karl66 schreef:
Als je de afbeeldingen op de gouden koets aanpast, dan verandert er natuurlijk niks aan de geschiedenis. Het enige wat verandert is dat je een stukje geschiedenis wegstopt, oftewel het tegenovergestelde van er meer aandacht aan besteden.

Met het risico dat zoiets opnieuw ontstaat ... slavernij is dan wel officieel verboden in de meeste landen, maar het komt in verschillende vormen nog vrijwel overal voor.

Over in context plaatsen :
Geschiedkundigen en archeologen hebben al moeite zat om te begrijpen waarom mensen dingen zus of zo deden in het verleden, hun logica is de onze niet.
Dingen uit het verleden be- en veroordelen vanuit onze huidige normen en waarden is zeer gevaarlijk. Je wil weten waarom mensen toen die beslissingen namen, dat wij dat nu niet meer zo zouden doen is meer relevant om aan te geven hoever we veranderd zijn dan om er over te oordelen. En dan moeten we niet vergeten dat we die mogelijkheid om zo te veranderen te danken hebben aan de ontwikkelingen die hun beslissingen destijds mogelijk gemaakt hebben, incl. de onvrijwillige bijdrages van mensen die onder welk label dan ook eigendom waren van andere mensen.

Verder is slavernij een stuk ouder dan de 200 jaar die hier ergens voorbij kwam. Landbouw maakte extra arbeiders voor het zware werk noodzakelijk en mogelijk (genoeg voedselproductie), wel verschilde de sociale status (wettelijke bescherming) per periode en regio. De oude Grieken hadden ze al, horigen vielen in zekere zin ook onder deze noemer. De Hammurabi wetteksten zijn de oudste tot dus ver gevonden en die spreken al over slaven en de rechten ervan. Hier zijn slaven zowel eigen volk (schulden afbetalen) als buitenstaanders (oorlogsbuit).

Slavernij is een "bijwerking" van een complexe (agrarische) samenleving en op de een of andere manier ontwikkeld de mens zich naar steeds complexere samenlevingen (ondertussen op zoek blijvend naar een simpelere/eenvoudigere manier van leven verder op datzelfde pad). Hoewel het inmiddels dus bij wet verboden is en werknemers goede wettelijke bescherming hebben, is die waardeloos als die niet aangesproken kan worden. In de werkelijkheid bestaat het doen van gevaarlijk/zwaar werk voor weinig/geen beloning of bescherming nog steeds.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:53

Cer schreef:
Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel :j

Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?

Nergens racisme in zien is net zo gevaarlijk als overal racisme in zien. Intentie maakt veel uit, uitleg vragen over hoe de ander iets ziet ook. Communicatie is de basis voor elke relatie hoe oppervlakkig ook. Polarisatie tussen voor en tegen komt vermoed ik eerder door het doelbewust kinderen pesten met demonstraties tijdens de Sint-intocht dan of de ander misschien een punt heeft. De manier waarop de communicatie over dit onderwerp is opgestart heeft de mogelijkheid tot discussie voorgoed geblokkeerd. Kinderen horen immers geen doelwit te zijn van verschillen van mening.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:07

_San87_ schreef:
maaike5581 schreef:
Ik ben pro zwarte Piet.
Racist nee zeker niet maar ik vind het echt een hoop gezeur om niks.
Geen enkel kind ziet racisme in zwarte Piet.
Alleen volwassenen hoor je erover.
En ik vraag mij serieus af, hoe over een jaar of 20?
Als er alleen nog maar gekleurde, roetveeg of witte pieten zijn?
Is het dan weer discriminatie omdat er geen zwarte pieten zijn?
Ook vind ik het wel bijzonder dat deze traditie doorbroken moet worden naar van bijvoorbeeld het kwaku festival traditie mag men niet aankomen?
[ Video ]

Nee, een kind ziet inderdaad geen racisme. Maar dat een kind het racisme niet ziet, betekent niet dat iets geen racisme is. En daar wringt de schoen.

Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet. We denken dat we het begrijpen, maar we begrijpen het niet, puur omdat wij nooit in hun situatie hebben gezeten. Nog niet eens een beetje.

Inleven kunnen we, sympathie ervoor hebben ook, en tot op zekere hoogte snappen/begrijpen we waar getinte mensen vandaan komen met hun argumenten, maar echt snappen/begrijpen doen we het niet.

Als het kind dat niet ziet, waarom moeten volwassenen ze dat dan aanleren? Zou daarmee stoppen niet meer doen om een eind aan racisme te krijgen?

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:14

_San87_ schreef:
Nee, een kind ziet inderdaad geen racisme. Maar dat een kind het racisme niet ziet, betekent niet dat iets geen racisme is. En daar wringt de schoen.

Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet. We denken dat we het begrijpen, maar we begrijpen het niet, puur omdat wij nooit in hun situatie hebben gezeten. Nog niet eens een beetje.

Inleven kunnen we, sympathie ervoor hebben ook, en tot op zekere hoogte snappen/begrijpen we waar getinte mensen vandaan komen met hun argumenten, maar echt snappen/begrijpen doen we het niet.
_San87_ schreef:
tamary schreef:
Als het kind dat niet ziet, waarom moeten volwassenen ze dat dan aanleren? Zou daarmee stoppen niet meer doen om een eind aan racisme te krijgen?

Ik snap je bericht niet helemaal. Welke volwassene leert een kind racistisch te zijn en op welke manier?

Kind ziet zwarte piet niet als anders, slecht of minderwaardig. Legt de associatie niet met andere/echte mensen. Waarom moet ze dat aangeleerd worden? Waarom moeten ze een andere manier van naar mensen kijken aangeleerd krijgen als de huidige dat onderscheidt niet maakt? Kinderen leren van volwassenen hoe de wereld in elkaar zit en hoe je je naar anderen gedraagd, wat belangrijk is om op te letten en wat niet. Als kind zonder die bagage makkelijker de mens er onder ziet waarom zijn volwassenen dan zo dom om dat te veranderen?

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie