Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mysa

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:01

Dubbel: ik heb over het algemeen niet zoveel met georganiseerde/publieke herdenkingen. Aan de andere kant is het ook wel een mooie gedachte dat hun namen eens per jaar nog klinken.

Wat ik dan wel weer lastig vind: de mannelijke helft van een echtpaar is in Auschwitz vergast. Zijn naam zal waarschijnlijk wel opgelezen worden.
Maar de naam van zijn vrouw, die in de gracht sprong toen ze uit huis werd gehaald, weer niet.
Terwijl zij net zo goed slachtoffer was.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:19

Misschien niet jaarlijks dan maar het gebeurt vaker:

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... 6-uur.html

Dit was in 2015

Ja, natuurlijk zijn er meer mensen omgekomen/vermoord. Maar het feit dat het hier een echtpaar betrof dat vrijwel gelijktijdig de dood werd ingejaagd, maakt het voor mijn gevoel wat wrang.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:33

Het onderwerp leeft kennelijk niet zo op bokt. Jammer wel.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:57

KimD schreef:
mysa schreef:
Het onderwerp leeft kennelijk niet zo op bokt. Jammer wel.

Omdat er waarschijnlijk maar één antwoord / mening geaccepteerd wordt. Voor veel mensen is dit een gevoelig onderwerp, terwijl het andere mensen geen bal interesseert. Maar die laatste mensen durven dat (hoogstwaarschijnlijk) niet tr uiten omdat er dan een bak van kritiek volgt.

Tja, als iemand zegt dat het hem of haar niets interesseert zijn we snel uitgepraat over het onderwerp.

Maar zou dat dan de reden zijn dat er zo weinig reacties zijn geweest? Dat het het merendeel geen bal interesseert?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:23

@ 8nnemiek, klopt, er zijn nog maar weinig nabestaanden, dus het persoonlijke leed speelt niet zo'n grote rol meer. Het is juist zo belangrijk om te weten waartoe onverdraagzaamheid, extreme ideologie en populisme toe kunnen leiden. In de hoop dat men verbanden en waarschuwende signalen gaat zien.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:06

Ik heb het ook als kind al meegekregen, een deel van de familie van moederskant was Joods. En aangezien ik gedeeltelijk door mijn oma ben grootgebracht, heb ik vooral van haar veel meegekregen. Maar ook wel van mijn moeder, al was die destijds nog een kind.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:23

KimD schreef:
Eelmo schreef:
En terecht. Dit zou iedereen moeten interesseren. Persoonlijk leed of niet. Juist omdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt er bijna niet meer is zou de nieuwe generatie (waar ook ik toe behoor!) hier iets om moeten geven.

Op dat men niet vergeet.

Dat bedoel ik dus precies. :+ Het MOET je interesseren, en als het niet zo is dan oei oei!

Niet oei, oei hoor. Maar wel zorgwekkend. Met het oog op de toekomst. En heel misschien ook wel teleurstellend dat het sommige mensen niets uitmaakt dat bevolkingsgroepen worden uitgemoord. Dat er baby's en kleine kinderen vergast werden of met hun hoofd tegen de muur worden geslagen om maar even wat gruwelijke voorbeeldjes te noemen. En het gaat niet alleen om de holocaust, het gaat net zo goed om wat er nu in delen van de wereld gebeurt en wat er nog kan/zal gebeuren.

Ik vind het nogal wat om daarvan te zeggen: boeien.....

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:14

Oh ja, dat kan natuurlijk, dat je die herdenkingen niets vindt. Ik heb er zelf ook niet veel mee. Hoewel ik ze in het algemeen wel nuttig vindt omdat ze het verleden levend houden en er hopelijk bewustzijn gekweekt wordt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:58

Snap ik, dat heb ik ook. Maar er komen steeds meer mensen bij die nooit verhalen meegekregen hebben. Dus als je het onderwerp levend wilt houden, zul je toch iets moeten met nationale of internationale aandacht.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:29

magda_90 schreef:
mysa schreef:
Niet oei, oei hoor. Maar wel zorgwekkend. Met het oog op de toekomst. En heel misschien ook wel teleurstellend dat het sommige mensen niets uitmaakt dat bevolkingsgroepen worden uitgemoord. Dat er baby's en kleine kinderen vergast werden of met hun hoofd tegen de muur worden geslagen om maar even wat gruwelijke voorbeeldjes te noemen. En het gaat niet alleen om de holocaust, het gaat net zo goed om wat er nu in delen van de wereld gebeurt en wat er nog kan/zal gebeuren.

Ik vind het nogal wat om daarvan te zeggen: boeien.....

Tja er zijn genoeg mensen die gewoon moeten werken vandaag of andere activiteiten vanmiddag hebben. Omdat ze vanmiddag niet bij stil staan betekend dat echt niet dat ze het maar goedkeuren wat er is gebeurd, ik vind het eerder zorgwekkend dat jij zo denkt. -O-

Dat bedoel ik niet, als je mijn andere berichten leest ontdek je dat ik er zelf ook niet zoveel mee heb en zeker niet aan de televisie gekluisterd zit. Wat ik zorgwekkend vind is dat ik de indruk kreeg dat er mensen zijn die denken: die holocaust boeit me voor geen meter. Maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:41

@Echwel: dat is eigenlijk best bijzonder, om online kaddisj te zeggen. Dat hadden de Joden eeuwenlang niet kunnen bedenken, soort science fiction. Heeft je moeder de kampen overleefd?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:10

Echwel schreef:
Ondergedoken met haar ouders
Van mijn oma alle 8 broers zusters en kinderen weggehaald.

Geluk gehad. Al was onderduiken ook niet zelden een drama. En wat zal je oma in 1945 tussen hoop en vrees hebben geleefd met zoveel familieleden die weggevoerd waren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:45

Nou, ik heb iemand gekend die Auschwitz overleefd heeft. Haar (nog jonge) man is daar vermoord. Op haarzelf zijn de gruwelijkste medische experimenten uitgevoerd. Ze heeft maar één keer in haar leven over Auschwitz willen praten, maar heeft toen gezegd dat het allerergste wat ze had meegemaakt, het levend verbranden van Roma en Sinti kinderen was.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:53

Nederland was neutraal tijdens WOI inderdaad. En verwachtte dat ook tijdens WOII te kunnen blijven. Maar dat lukte dus niet.

Superpony:inderdaad, nog niets geleerd. Nu ook weer met die herdenkingen; de Poolse president weigerde de herdenking in Jerusalem bij te wonen omdat Poetin was uitgenodigd daar te spreken en hij niet....

Nu weigert Poetin weer naar Polen af te reizen omdat hij geen uitnodiging heeft gehad. (Rusland heeft wel een uitnodiging gehad, maar het staatshoofd niet.)

Wat natuurlijk belachelijk is want de Russen hebben Auschwitz bevrijd.

Maar goed, onenigheid alom dus weer.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:43

Ik denk niet dat dat een (geldige) reden is. Uiteraard zijn er misstanden geweest mbt het rode leger. Maar vergeet niet dat de koude oorlog destijds al een aanvang nam en men wederzijds elkaar zwart probeerde te maken.

Feit blijft dat de Sovjet Unie 20 miljoen (!) doden te betreuren had en het heel veel langer had geduurd om de Nazi's te overwinnen zonder hen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:05

Sommige mensen willen er inderdaad nooit meer over praten, anderen doen dat juist graag. Zo heeft ieder zijn eigen wijze om er mee te kunnen leven. Het is wel goed dat er ook praters zijn (geweest), zo wordt het minder abstract en krijgt het leed een gezicht.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:03

Mijn zoon vond hem heel goed en realistisch. Ikzelf ben tot het besef gekomen, dat oorlog ten koste van alles vermeden moet worden, door het boek 'van het westelijk front geen nieuws' (Erich Maria Remarque). Hoe hij daarin alleen al de doodskreten van de paarden liet klinken...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie