Weer ouderenzorg in het nieuws

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

karuna
Drukke kabouter

Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 10:56

https://nos.nl/artikel/2320753-langer-t ... anche.html

Het lijkt nu toch echt een heel groot drama te worden die ouderenzorg. Het is al kaal en schaars en mensen blijven al langer thuis wonen dan verantwoord is met steeds meer teruggeschroefde thuiszorg en overbelaste mantelzorgers.

Maar als ik nu lees willen ze mensen nog langer thuis houden? Nog meer vragen van mantelzorgers? Verplicht hun ouders eten geven bv onder hun werktijd of douchen? Geen idee wat ze van bv mantelzorgers gaan verwachten als hun ouder eenmaal is verhuisd?

Helaas aan de dementie kant gezien hoe bijna onmogelijk het is om iemand te laten opnemen. Mijn moeder was echt diepdement. Mijn vader als hartpatient had geen leven meer. Kon nergens meer heen om bv boodschappen te doen, omdat mijn moeder niet meewilde maar ook niet kon thuisblijven veilig. Een halve dag per week kwam er een vrijwilliger en had hij even vrij. Douchen werd een drama.

Pas na lang heel lang drammen is het gelukt een plekje te vinden. Dagopvang was al bijna onmogelijk kwa plaats. Toen ze eenmaal door de wachtlijst heenwas was ze al te ver dement zo ongeveer. Maar daarvoor moest mijn moeder wel eerst doodziek worden en dringend medische hulp,nodig hebben. En zelfs toen was er eigenlijk geen plaats. Terwijl mijn zus nota bene werkzaam was als hoofdverpleger in een tehuis.

Eenmaal opgenomen was er toen al een gruwelijk tekort. Mijn vader ging elke dag een eind heen en weer. Deed veel, zette mijn moeder op het toilet enz, als hij ziek was kreeg ze eten, voor zover ze wilde eten en ze het geduld konden opbrengen haar te laten eten. Maar ruimte voor extra nee, ruimte voor begeleiding meer dan op een stoel zitten. Nee.

Als ze dat nog verder willen afbouwen en mensen nog langer thuis willen laten zitten. Ken helaas genoeg ouderen voor wie thuiswonen niet meer veilig is, ze vervuilen door te weinig thuiszorg en niet verder komen dan een stoel in de keuken. :(:) Gewoon niet meer leefbaar dus. Waar gaat het dan heen? Heb je dan later nog wel een kans ergens te komen?

Of moeten mantelzorgers eerst zelf helemaal opbranden en instorten en hulp nodig hebben? Thuiszorg is al geminimaliseerd of weggevallen. Een schoon huis is al geen streven meer maar de meest gebruikte leefruimte moet acceptabel zijn. Ramen wassen mag bij de meeste organisaties al niet eens meer, koelkast schoonmaken eens per drie maanden. Stoffen op hoge plekken geen prioriteit meer.

Maar ja hoe op te lossen? Voor er vragen komen wat doe je zelf eraan? Ik heb al moeite genoeg mezelf en mijn eigen huis op orde te houden, thuiszorg heb ik net geen recht meer op. Ik val buiten de verscherpte norm. Goddank lukt het net zelf :) maar geen enkele energie over om bij te springen elders en mijn paps woont 55 km verderop maar daar gaat mijn topic ook niet over.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 11:16

Dat personeel een probleem is weet ik maar al te goed. En deels geld, zou salaris flink omhoog gaan blijven er ook wel meer mensen in dienst. Nieuws is dat ze nog verder wille uitkleden. Mijn zus is al jaren werkzaam als hoofd verpleging en met ziekte een drama. Zelfs met overlijden van mijn zwager en de nare periode terminaal ervoor was het in de knoop zitten met man willen verzorgen maar op het werk geen vervanging hebben. Maar thuiszorg ook niet toereikend was. De dramas met de roosters pff

Bij mijn moeder ook genoeg gezien en gehoord, mijn eigen thuiszorg de nek om gedraaid, mijn vader die het moet doen met twee uur om de week als 85 jarige hartpatient. Die redt zich goddank nog wel goed. Maar ook ouderen die het ook niet meer thuis redden maar wel moeten. En alleen soep eten nog. Want geen thuiszorg vaak die even controleert of het koken lukt. Met over datum dingen in koelkast. Waar de mantelzorgers inmiddels over de rooie zijn geholpen.

Dus ja dat is echt een probleem. Maar hoe op te lossen? Geen idee? Aanleunwoningen weer terug zodat ze elkaar wat kunnen helpen. Maar die zijn eigenlijk niet meer of onbetaalbaar. 700 euro en meer voor een kamer met keuken ben je zo kwijt.

Y; Dag oude man

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 11:25

Zolang je opa en oma fit zijn, in hun huis kunnen blijven zitten en zelf hun huishouden kunnen doen gaat het nog wel ja :j . Tot er iets gebeurd en er hulp of verhuizing nodig is. Dan begint de ellende pas goed. -O- en loop je tegen wachtlijsten aan, of geen hulp want de regeltjes of eenmaal opgenomen mogen ze op een stoel zitten wachten op iets dat mogelijk nooit gaat gebeuren. Met soms zelfs veel te weinig douchemomenten want geen tijd.

Y; Dag oude man

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie