Weer ouderenzorg in het nieuws

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:29

Ja het is echt zo, ik ben werkzaam in de zorg op een afdeling voor uitzonderlijke zorg.
De mensen die niet op gewone afdelingen passen door of dementie,hersenletsel ,ggz problematiek met extreem gedrag.
er zijn 10 kamers en bij 7 op tien is het door de rechter besloten dat ze in bewaring gesteld moeten worden. Omdat de mantelzorgers overbelast zijn....echt elke situatie is schrijnend de mensen hebben alles geprobeerd met hulp van bekenden uit hun netwerk en thuiszorg!.
Ze staan echt al jaren op wachtlijsten maar die zijn zo verschrikkelijk lang, dat het net als bij TS vaak al te laat is voor passende hulp.

Het verzorgingshuis was zo slecht niet dat zou al terug moeten komen!.Zeker nu er veel ouderen alleen achterblijven en kinderen ver weg wonen.

Terug komend op onze afdeling We kunnen bijna geen collega's vinden omdat het er "gevaarlijk" is en de vacatures staan echt zo lang open en mensen stromen vaak snel door.Want iedereen wilt de lieve aaibare mensen verzorgen waar je goed mee kan communiceren maar niet de pittige ouderen waar je niet zonder geduld, persoonlijke aandacht en een slag of stoot vanaf komt.
Het is zo belangrijk dat juist deze mensen passende zorg krijgen en hun persoonlijkheid niet vergeten word. Echt juist daarom is het zo bijzonder om het werk te doen dat ik mag doen, En het ergste het is ook echt nodig!!!.Anders lagen ze vastgebonden en gedrogeerd op bed....vreselijk toch.

De vakantie is een groot probleem...is het na veel heel veel overleg geregeld, heeft er een lieve collega borstkanker gekregen ...een gat van minimaal een jaar en dan de vraag of ze nog terug kan komen???

Dan heb je zorg zwaarte paketten de zzp's vreselijk om zorgbehoevende zo te moeten indelen ... maar ook goed zo krijgt iedereen zo goed mogelijke passende hulp.Maar dan die regels...en het papierwerk echt je zou er per afdeling een administratief medewerker bij moeten hebben!

Ik wil ook echt alle mensen oproep om eens over hun oude dag na te denken en echt te helpen als vrijwilger als het mogelijk is omdat het anders onwerkbaar word de werkdruk is zo hoog, en zowel fysiek als mentaal.En dan boffen wij dat we nog een mensvriendelijke manager hebben die echt zooo veel en zwaar het budget overschrijd!

Er moet nog veel veranderen in de politiek, maar ook bij de gewone mensen .....verbeteringen beginnen bij onszelf ja zeker....ik doe ook vrijwillig kleine dingen (het aanpassen van gewone kleding naar PDL kleding in mijn eigen tijd, het resultaat en draagcomfort en gemak om zo aan te kleden is is zo verbluffend. Mijn oudste is met 6 jaar de jongste vrijwilligster voor spelletjes avond...heerlijk vind ze het een hele avond lang spelletjes!. Het hoeft niet altijd veel of groot te zijn maar doe iets...het lijkt belachelijk maar het is zo broodnodig!)
Laatst bijgewerkt door kwita op 29-01-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:40

Ja maar ook daar moet je creatief in zijn onze huishoudelijke hulp op de afdeling komt uit syrie kan goed Engels en leert Nederlands ze is zo lief en doet ook zo haar best, Echt dan is de taalbarrière niet het struikelpunt hoor! En zo zijn er nog vele andere creatieve mogelijkheden!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:16

secricible schreef:
kwita schreef:
Ja maar ook daar moet je creatief in zijn onze huishoudelijke hulp op de afdeling komt uit syrie kan goed Engels en leert Nederlands ze is zo lief en doet ook zo haar best, Echt dan is de taalbarrière niet het struikelpunt hoor! En zo zijn er nog vele andere creatieve mogelijkheden!

je hebt natuurlijk gelijk, in dat soort situaties kan dat prima. Ik werk voornamelijk op PG-afdelingen (dus mensen met dementie) en daar is dat vaak gewoon geen opties. Het levert veel onrust en stress op voor bewoners die toch al moeite hebben de wereld te begrijpen.

Dan heb je mijn stukje zeker niet gelezen....ze zijn zo dement dat ze op de reguliere pg afdelingen niet meer kunnen verblijven.Dus ja het kan zeker... maar je moet de juiste mensen vinden die dat ook aankunnen en een team die ook de medelanders willen ondersteunen waar nodig!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:19

Toulouze schreef:
Zo lang de zorg zo onaantrekkelijk is om in te werken verandert er ook weinig ik denk zelf dat dat een groot onderdeel is van alle ellende.

Wat vind jij daar dan zo onaantrekkelijk aan?
ik heb eerst in de detailhandel gewerkt, dat was ook zwaar en hard voor weinig hoor!.
Persoonlijk vind ik het best gaan ja het is zwaar maar geeft je wel voldoening en je clienten en hun familie ook een zo goed mogelijk leven!
Iets om trots op te zijn !

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:21

valine schreef:
Toulouze schreef:
Zo lang de zorg zo onaantrekkelijk is om in te werken verandert er ook weinig ik denk zelf dat dat een groot onderdeel is van alle ellende.

Ik denk zelf dat het tijd wordt om de zorg weer eens positief naar buiten te laten komen ipv het constante negatieve over de zorg.
Zelf werk ik met veel plezier op een PG afdeling maar merk in mijn omgeving dat er veel misstanden zijn over mijn werk... het is zoveel meer dan alleen maar billen wassen.
Ja het is zwaar werk en nee, het salaris kan beter, maar het werk is mooi en ook erg leuk!

dit bedoel ik nou...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie