Weer ouderenzorg in het nieuws

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:04

Het is een groot probleem. Het is leuk dat het in het nieuws komt, maar wij zijn hier al jaren mee bezig. Dit is geen nieuw probleem, dit zien we al jaren aankomen. (even voor de context, ik werk in een organisatie die behandeldienst levert, dus het paramedisch en medisch team en geen zorg).

Het geldprobleem is niet meer het issue, het personeelstekort is het probleem. Zelfs met extra geld krijgen we niet meer voldoende personeel. Dat geldt voor de zorg, maar ook voor de behandelaren er omheen (voornamelijk artsen, maar ook de rest van het behandelteam wordt nijpender). Wij zijn dus het afgelopen jaar heel druk geweest met kijken hoe we als behandelaar een nieuwe rol kunnen innemen, eentje waarin we het netwerk ondersteunen, maar minder de directe behandelaar worden. Zodat we in dezelfde tijd, meer bewoners kunnen helpen.

Voor mij als diëtist betekend dat bijvoorbeeld dat wij veel meer naar de preventieve rol toe gaan bewegen, basisvoeding op orde gaan brengen en daarmee hopelijk een groot deel van onze bewoners niet meer hoeven te behandelen. Ergens is dat ook wel goed, als ik kijk wat ik doe met mijn 4jarige Hbo-opleiding, dan schaam ik me soms. Een deel is zo basic en zo simpel, dat ik daar niet nodig zou zijn als er op een andere manier met geld om gegaan wordt en meer kennis bij de zorg komt (kennis, niet meer werk). Hetzelfde geldt voor de fysio, ik ken teveel organisaties waar er door de fysio chronisch zodra iemand binnen komt behandeling wordt opgestart, soms in de vorm van dagelijks een rondje lopen met een fysio. Dat moet stoppen, daar is geen HBO-professional voor nodig, dat kan ook een vrijwilliger doen.

Zoals het artikel al zegt, wijzen naar de politiek is maar de helft van het probleem. Het is gewoon een feit dat we met steeds meer ouderen komen. De babyboomers komen er aan, mensen worden daarnaast steeds ouder. En we zijn me te weinig jongeren om het op te vangen. Ik denk dat er heel erg out the box gedacht moet gaan worden. Verplichte ondersteuning door vrijwilligers, zodat zorg zich alleen nog maar hoeft bezig te houden met zorgtaken bijvoorbeeld (en niet meer met eten koken, mensen vermaken, kamers schoonmaken, enz.), oplossingen zoeken in techniek en domotica en andere innovaties. De huidige manier van verpleeghuiszorg leveren is klaar.

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:36

karuna schreef:
Dat personeel een probleem is weet ik maar al te goed. En deels geld, zou salaris flink omhoog gaan blijven er ook wel meer mensen in dienst. Nieuws is dat ze nog verder wille uitkleden. Mijn zus is al jaren werkzaam als hoofd verpleging en met ziekte een drama. Zelfs met overlijden van mijn zwager en de nare periode terminaal ervoor was het in de knoop zitten met man willen verzorgen maar op het werk geen vervanging hebben. Maar thuiszorg ook niet toereikend was. De dramas met de roosters pff

Bij mijn moeder ook genoeg gezien en gehoord, mijn eigen thuiszorg de nek om gedraaid, mijn vader die het moet doen met twee uur om de week als 85 jarige hartpatient. Die redt zich goddank nog wel goed. Maar ook ouderen die het ook niet meer thuis redden maar wel moeten. En alleen soep eten nog. Want geen thuiszorg vaak die even controleert of het koken lukt. Met over datum dingen in koelkast. Waar de mantelzorgers inmiddels over de rooie zijn geholpen.

Dus ja dat is echt een probleem. Maar hoe op te lossen? Geen idee? Aanleunwoningen weer terug zodat ze elkaar wat kunnen helpen. Maar die zijn eigenlijk niet meer of onbetaalbaar. 700 euro en meer voor een kamer met keuken ben je zo kwijt.

Ik weet dat er klanten van ons zijn die blijven zitten met een zak subsidiegeld, omdat ze ook met het extra geld geen mensen meer aan het werk krijgen. Of eventueel mensen die gewoon niet geschikt zijn (nauwelijks nederlands kunnen spreken, te weinig kennis van de doelgroep enz. enz.) Als je het salaris omhoog wil gooien van alle medewerkers en dan ook nog eens het personeelstekort wil oplossen met dat gat kom je echt een berg geld tekort, dat het ook niet haalbaar is. Dan heb je het niet meer over bezuinigingsproblemen, dan heb je het echt over een hoeveelheid geld die gewoon niet haalbaar is.

Ik denk echt dat de beste oplossing zit in meer woonlocaties (mensen clusteren) en dan de zorg podium geven door ze alleen zorgtaken te laten doen en de rest uit handen te geven aan "vrijwilligers". En dat vrijwilligers zet ik tussen haakjes, omdat ik me steeds meer afvraag of vrijwillig wel de optie is, of dat we gewoon ruimte moeten gaan maken dat het haalbaar is dat iedereen verplicht een stukje vrijwilligerswerk levert. Maar dat vraagt echt een sociale aanpassing, ook w.b. werk e.d. dat ik niet kan overzien hoe realistisch dat dat is. Als behandelaren kunnen we ons nog anders inzetten, maar het echte zorgpersoneel moet veel meer in hun kracht gezet worden en veel minder nevenfuncties hoeven te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:49

kwita schreef:
Ja maar ook daar moet je creatief in zijn onze huishoudelijke hulp op de afdeling komt uit syrie kan goed Engels en leert Nederlands ze is zo lief en doet ook zo haar best, Echt dan is de taalbarrière niet het struikelpunt hoor! En zo zijn er nog vele andere creatieve mogelijkheden!

je hebt natuurlijk gelijk, in dat soort situaties kan dat prima. Ik werk voornamelijk op PG-afdelingen (dus mensen met dementie) en daar is dat vaak gewoon geen opties. Het levert veel onrust en stress op voor bewoners die toch al moeite hebben de wereld te begrijpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:14

Toulouze schreef:
Zo lang de zorg zo onaantrekkelijk is om in te werken verandert er ook weinig ik denk zelf dat dat een groot onderdeel is van alle ellende.

en hoe zou de zorg minder onaantrekkelijk kunnen worden (binnen de mogelijkheden die er zijn, want iedereen het dubbele salaris geven zou mooi zijn, maar niet realistisch)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:25

luxx schreef:
Er zijn culturen waar de familie gewoon de zorg voor hun ouderen op zich nemen, bijvoorbeeld door ze in huis te nemen, hebben wij vroeger ook gedaan... Helemaal geen gek idee om dat meer te promoten vind ik persoonlijk. Stukken goedkoper ook en minder belasting voor de maatschappij

in veel van die culturen is de "zorg" niet vergelijkbaar met wat wij in Nederland onder zorg verstaan. Daar bestaat verpleeghuiszorg zoals wij die kennen niet, dan gaan mensen gewoon dood. Ik vind dat soort culturen actief projecteren op onze cultuur vrij onmogelijk... Zowel de situatie van de oudere als die van de "zorgenden".

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:29

luuntje schreef:
Meer personeel in de zorg en meer bedden.

Toulouze schreef:
Tja dat is het. het zware werk dat ze verzetten waardoor ze met 50 al allerlei lichamelijke klachten krijgen, de enorme verantwoording die ze dragen (een medicijnfout bv kan iemand het leven kosten) de heftige dingen die ze meemaken, het werken in onregelmatige werktijden wat een aanslag op je lichaam is.... maar het mag niks kosten.

Het leuke van de zorg weegt niet op tegen de nadelen en daar is geen financiële compensatie voor. Ja dan houdt het ook op.

Het is gewoon niet realistisch om te zeggen dat we met meer geld het oplossen. Als we ALLE ouderen die er nu zijn en ALLE ouderen die er aan komen (want het grootste deel is nu pas onderweg) de zorg willen geven die we nu geven, zijn we failliet. En zijn er ook simpelweg te weinig mensen. Die optie is er gewoon niet, blijven roepen dat het aan de politiek ligt en dat er "geld bij moet komen" is de afgelopen jaren misschien waar geweest, maar die stap zijn we nu echt voorbij. Er komt een grote golf ouderen aan, die kunnen we niet faciliteren met alleen maar geld toevoegen, zelfs niet als we de hele schatkist er in leeg pompen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:07

JoT schreef:
Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom er op zo'n belangrijk iets als zorg zo bezuinigd wordt. Mensen die in de zorg werken zouden beter voor hun werk beloond moeten worden en de ondersteuning moeten krijgen die ze nodig hebben. Minder administratieve taken, meer daadwerkelijke zorg verlenen. Misschien dat er dan ook wat meer mensen te porren zouden zijn voor een baan in de zorg. De oude bejaardentehuizen zouden wat mij betreft weer in gebruik genomen mogen worden. En de thuiszorg moet meer uren krijgen.

Zorg verlenen mag wat mij betreft ook wel iets van de overheid worden of zorginstanties moeten aan strengere regels gebonden worden. Geen zorginstanties waarbij de toplaag hoge salarissen en bonussen krijgt...

Ouderen die fit en goed bij geest zijn, lekker thuis laten wonen, met wat hulp erbij indien nodig. Ouderen die dat willen of bij wie de leeftijd zijn tol begint te eisen, moeten de mogelijkheid krijgen om naar een tehuis te gaan. Of anders thuis, met de benodigde zorg erbij. Zonder de kantjes eraf te lopen.

Iemand noemde hier de inzet van vrijwilligers. Tuurlijk is dat belangrijk. Maar wat ik me dan wel afvraag, verhullen al die - niet betaaalde - vrijwilligers ook het probleem niet een beetje?

bezuinigd is ook relatief. De kosten van de zorg worden ieder jaar hoger. Alleen al tussen 2017 en 2018 stegen de kosten met 3miljard euro (!!!) naar 100 miljard(!). De kosten die naar de zorg gaan zijn ieder jaar hoger. Alleen het feit dat de schatkist onze zorgkosten niet kan bijbenen noemen we "bezuinigen". Een betere benadering zou zijn dat onze zorg in deze vorm onbetaalbaar wordt en ieder jaar weer vele male duurder.

De toplaag geen bonussen zou ik prachtig vinden, laat dat geld maar naar de zorg gaan. Maar daarmee ga je de gaten niet dichten en ik denk ook dat het risico groot is dat dan de top wegloopt naar andere branches, waar wel hoge salarissen komen met als gevolg dat je top een stuk minder kwaliteit heeft.

De kantjes er af lopen in de zorg? Sorry, ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Hun schoenen kapot lopen bedoel je. De afgelopen jaren is het aantal bewoners gestegen t.o.v. het aantal zorgmedewerkers. De aankomende jaren gaat dat alleen maar stijgen. Deels omdat we te weinig mensen hebben, maar vooral omdat we teveel ouderen hebben. En die ouderen worden steeds ouder, maar niet steeds gezonder.

Dan zijn vrijwilligers niet het probleem verhullen, maar juist de taken overnemen die de zorg niet meer kan doen, zodat zorg kan doen waar ze voor opgeleid zijn: zorgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:22

Kinke schreef:
maar dat klopt dan wel, vrijwilligers verhullen het probleem wel. Want zonder die vrijwilligers kunnen de zorgmedewerkers niet doen waarvoor ze opgeleid zijn.
Ik vrees ook voor mijn vader zijn situatie. Hij woont op 1 uur en 20 minuten rijden van mij. Mijn moeder is lang geleden al overleden. Mijn vader heeft ruim een jaar van ernstige lichamelijke problemen achter de rug. "gelukkig' waren die zo ernstig dat hij ontelbare keren naar het ziekenhuis moest, dit in combinatie met een revalidatiecentrum. Hij krijgt 1x per week huishoudelijke hulp, dit is gelukkig net verlengd. Iedere ochtend komt thuiszorg hem helpen om zijn corset aan te trekken en 1x per week komt een andere medewerkster van thuiszorg zijn chronische ontsteking spoelen. Hij kan zelf weer korte ritjes met zijn auto doen. Verder houden zijn buren en een goede vriend hem in de gaten. Dit zijn dus allemaal mensen die al met pensioen zijn. Helaas lijkt het erop dat hij nu weer in een zwaar medisch traject gaat komen (waarschijnlijk uitzaaiingen door darmkanker). Hij wordt nu onderzocht in het UMCG, wat voor mij rechtstreeks 1 uur en 45 minuten rijden is. Ik rij natuurlijk via zijn huis om hem mee te nemen dus dat kost zeker 2 uur enkele reis. Mijn broer en zijn gezin wonen 15 minuten rijden van hem, hij en zijn vriendin werken allebei en hebben jonge kinderen. Ik werk als ZZP-er voor 4 verschillende opdrachtgevers. Ik weet echt niet hoe we dit allemaal moeten regelen indien hij lichamelijk slechter wordt.

maar waarom is dat verhullen? Ik snap die term niet zo goed... Volgens mij is het gewoon de nieuwe vorm van zorg leveren met elkaar, de huidige manier van zorg leveren is klaar, de rek is er uit. Gaan we ook op geen enkele manier voor elkaar krijgen, met alle liefde en geld niet. We zullen een nieuwe vorm moeten vinden om alle ouderen een zo optimaal mogelijke zorg te kunnen geven. Wat is er dan mis met alle basistaken bij de zorg weg te halen en te zorgen dat iedereen doet waarvoor hij is opgeleid? En de taken die gedaan kunnen worden door iemand die niet is opgeleid ook bij diegene neerleggen.

kwita schreef:
Dan heb je mijn stukje zeker niet gelezen....ze zijn zo dement dat ze op de reguliere pg afdelingen niet meer kunnen verblijven. Dus ja het kan zeker... maar je moet de juiste mensen vinden die dat ook aankunnen en een team die ook de medelanders willen ondersteunen waar nodig!

Wel gelezen, maar niet aan elkaar gekoppeld :D
Knap dat dat bij jullie wel lukt, ben benieuwd wat daarin zo anders is dan bij wat ik zie. Ik zie het eigenlijk in de praktijk bij geen enkele zorginstelling lukken, maar ik zie ze dan vooral aan het bed of in de keuken. Proberen om een bewoner iets te laten doen, bewoner begrijpt medewerker niet en medewerker begrijpt mevrouw niet. Waardoor er ontzettende onrust ontstaat.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-01-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:23

LadyMadonna schreef:
Vraag me af hoe ze dit in andere landen doen.... in veel landen is het heel gebruikelijk dat je als kinderen later voor je ouders zorgt....

In veel landen is de ouderenzorg alles behalve zo goed als in Nederland. Zeker met mensen met dementie of ernstige somatische klachten is het gewoon schrijnend...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:45

Kinke schreef:
secricible, het nodig hebben van zoveel vrijwilligers verhult in mijn ogen het gebrek aan het hebben van de juiste aantallen zorgmedewerkers. Het is toch vreemd dat men zo afhankelijk is van vrijwilligers in de zorg? Andere bedrijfstakken draaien toch ook niet met behulp van zoveel onbetaalde krachten? Zou je het in de supermarkt of bij een kledingzaak of vulmaarin ook normaal vinden dat er dan zoveel vrijwilligers helpen om de toko draaiende te houden?

De zorg is geen supermarkt of kledingzaak. Als een supermarkt of kledingzaak kun je zeggen "stopt u maar, we kunnen maar zoveel draaien op deze personele bezetting" of zelfs sluiten als je niet voldoende personeel hebt.
Als je die vergelijking wil maken: Het betekend dat we tegen iedere supermarkt en kledingzaak zeggen: u moet blijven groeien, over een jaar moet ik 2x zoveel producten en klanten bedienen en ook nog 24/7 open zijn. Geen personeel? Ja jammer dan, de producten en klanten komen er toch aan. Succes er mee en salut!

Marktwerking in de zorg is natuurlijk een grote illusie. We kunnen niet werken obv vraag en aanbod. Er is vraag (namelijk het aantal ouderen) en met elkaar moeten we gewoon gaan kijken hoe we al die mensen kwaliteit gaan bieden in hun laatste levensjaren. En die vraag gaat groeien, heel hard groeien. We kunnen niet zeggen "helaas, geen aanbod meer, u heeft pech".
En als de randvoorwaarden (in dit geval personeel, en ook wel ruimte) niet mee groeien, moeten we met elkaar kijken hoe we het dan gaan doen. En dat betekend de zorg laten zorgen, de behandelaren laten behandelen, en de randvoorwaarden op een andere manier oppakken.
En er zullen ook wel andere opties moeten komen hoor, o.a. de administratieve last naar beneden brengen zodat zorg ook meer tijd bij de bewoner kan doorbrengen ipv achter de computer. Maar alles om de zorg zijn taken te laten doen waarvoor zij zijn opgeleid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:55

JoT schreef:
Ik bedoelde niet dat de zorgmedewerkers er de kantjes van aflopen. Maar meer dat de hele organisatie eromheen en de beschikbare financiën het werk bemoeilijken. Wat onhandig neergezet wellicht, excuses. Ik wil best geloven dat de meeste zorgmedewerkers ontzettend gemotiveerd zijn. Maar ook ontzettend gefrustreerd, omdat ze hun vak eigenlijk niet goed kunnen uitoefenen.

Wat vrijwilligers betreft, prima voor koffie schenken en spelletjes doen enzo. Maar in hoeverre doen vrijwilligers tegenwoordig ook taken die iets verder gaan en die het vakgebied van gediplomeerde zorgmedewerkers overlappen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik las iets over het imago van de zorg, dat dat zo slecht is tegenwoordig. Maar hoe komt dat dan? Omdat de zorg verslechterd is, of omdat zorgmedewerkers in het algemeen mondiger worden en minder terughoudend zijn om te praten over de misstanden in de zorg. Als je een hotel boekt en van de 30 reviews melden er 20 dat de bedden waardeloos waren, dan kijk je wel uit voordat je zo'n hotel boekt. Als je over een beroepsgroep zoveel slechte berichten hoort, dan zal je misschien ook wel minder geneigd zijn om daarvoor te kiezen?

Je eerste vraag (het overlappen) is moeilijk te beantwoorden. Heel veel zorgmedewerkers doen dingen die strict genomen niet bij hun niveau passen. Kamers schoonmaken, eten koken... het is niet echt dat je daar een zorgmedewerker voor nodig hebt.
Maar ik ken geen vrijwilligers die medicijnen delen, medische handelingen doen, helpen bij de complexe verzorging. Taken die daadwerkelijk horen bij een zorgmedewerker. M.i. Is er dus meer sprake van zorg die taken doet die helemaal niet bij hun kwalificaties horen, dan vrijwilligers die het werk van zorgpersoneel doen. Ik denk dat de zorgmedewerkers gaan scholen richting een soort “zorgmanager (verkeerde term, maar goed) die de zorg rondom zijn client managed en daarbij toezicht houdt op vrijwilligers en daarnaast de taken doet die horen bij gekwalificeerd zorgpersoneel zorgt voor een duurzamere oplossing. Dan loop je alleen tegen het probleem “hoe kom je aan vrijwilligers”.
De enige momenten waarop ik soms schuringen zie tussen vrijwilliger en zorg is bijvoorbeeld helpen met eten geven of eten klaarmaken voor mensen die tegen kauw-en slikproblemen aanschuren. Echt duidelijke slikproblemen worden vaak wel door de zorg aangepakt, maar er zit zo’n grijzige groep tussen.

Het slechte imago komt door meerdere dingen. Het is geen hotel waar gezonde mensen alleen maar een fris bed verwachten. Een deel komt door het tekort aan personeel. Een deel komt doordat een fout ook vaak letsel of gevaar oplevert, waar de media van smult. Het gaat niet om een schoon bed. Het gaat om een geïnfecteerde wond, incontinentiemateriaal wat te lang blijft zitten. Fouten maken in de zorg betekend dat er dingen gebeuren die de rand van “waardigheid” raken.
En een (heel groot) deel komt doordat mensen verwachtingen hebben die niet waar te maken zijn. Ook niet met al het personeel van de wereld. Dit stuk uit de volkskrant van jaren geleden vond ik daarin heel erg illustrerend: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b1def744/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:04

Nee, zeker in kleinschalige woonvormen komt het schoonmaken en/of koken heel vaak bij de zorgmedewerker terecht. En kleding wassen, and so on...

Edit: pharootz was me voor

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:09

Nee, het behandeldienst zijn voor mij de paramedici en de medisch behandelaren. Dus de SO(of in hun rol de verpleegkundig specialist, PA, basisarts enz.), diëtist, ergotherapeuten, fysiotherapeuten, logopedisten, psychologen. Dus niet de verpleegkundigen, die horen voor mij bij de zorg inderdaad.

Ik snap dat ADL-taken erg zwaar zijn. Ik ben niet volledig thuis in het werkveld van de zorg, en ik vind dat vooral iedereen zelf kritisch moet kijken naar zijn eigen functie. Voor mij betekend dat dat ik vind dat een diëtist niet een advies moet geven om margarine te smeren en brood dubbel te beleggen als iemand afvalt. Dat moeten dingen zijn die diegene die het eten maakt zelf weet. Ik moet daar een half uur voor declareren. En eerlijk, een heel groot deel van mijn werk bestaat uit dat soort adviezen. En voor mezelf haal ik vooral werkplezier uit complexe zorgvragen, dat is namelijk waarvoor ik opgeleid ben.

Ik zou het dus goed vinden als zorg ook samen kijkt hoe zij hun functies optimaal kunnen inzetten, met behoud van werkplezier uiteraard. Het idee dat een (HBO-opgeleide) vpk ook een ADL-dienst draaien waarbij zij niks meer doen dan een (MBO-opgeleide) verzorgende, daar zet ik vraagtekens bij. Voor die ene HBO vpk kun je (even ongenuanceerd) 2 MBO verzorgende inzetten. Maar ik wil daar ook niet teveel oordeel over vellen, want zoals gezegd, ik vind dat iedereen in de zorg kritisch naar zijn eigen functie moet kijken en moet kijken hoe zij alleen datgene doen waarvoor zij opgeleid zijn.

Dat geldt voor zorgmedewerkers, de ondersteunende behandeldienst, en al helemaal voor alles wat daarboven zit aan ondersteunende taken zoals coaches, managers, bestuurders enz. Hoe hoger op in de organisatie, hoe duurder je wordt en hoe kritischer je zou mogen zijn op jezelf.

elnienjo schreef:
Lijkt mij een erg slecht plan. Verzorgenden hebben doorgaans toch een soort van roeping en moeten met mensen om kunnen gaan en ook nog veilig en vriendelijk. Lijkt me geen goed plan om ongemotiveerde werkslaven in te zetten. Als ze personeel in de zorg beter betaalden en behandelden, zouden wellicht meer mensen die roeping gaan voelen zich om te laten scholen.

En daarvan hebben we er te weinig. Ik weet niet of uitkeringsgerechtigden de juiste groep zouden zijn, maar een deel laten ondersteunen door vrijwilligers is m.i. toch echt de enige optie om de aankomende jaren zorg te kunnen blijven bieden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:06

moonsparkle schreef:
Misschien een beetje off topic, maar ik moest er wel aan denken. Volgens mij zijn er best wat mensen in het verzorgingshuis of die nog thuis wonen waarvan het leven niet meer zo nodig hoeft. Ik ben heel erg voor een versoepeling van euthanasie. Als mensen bijvoorbeeld 75+ zijn geef ze dan een mogelijkheid om iets te tekenen waarop staat dat ze niet meer willen, laat ze het een keer per maand ondertekenen en na een half jaar lijkt het me dan wel genoeg geweest. Natuurlijk niet iedereen kan dit tekenen ivm bijvoorbeeld dementie, maar hoewel mijn oma best word verzorgd heb ik het gevoel dat ze al een paar jaar niet meer wil en dat het ook een taboe is om er echt over te praten.

Zelf heb ik besloten dat ik niet zo oud zou willen worden, ik zou graag zoveel mogelijk van mijn bucketlist afstrepen, huis vroeg verkopen zodat ik nog even lekker kan niksen ergens in een ander land en er klaar mee zijn rond de 70/75. Wel jammer dat ik pensioen opbouw via mijn werk waar ik niet onderuit kan wat ik dan misschien niet kan gebruiken.

Wat mij betreft zou euthanasie voor mensen die dit kunnen overzien en klaar zijn met het leven prima mogen. Ik vraag me alleen wel af of mensen dan euthanasie willen omdat ze niet meer willen leven, of omdat ze niet meer willen leven doordat er niet voldoende zorg is voor ze/ ze eenzaam zijn. In dat laatste geval zou ik euthanasie dan weer echt verdrietig en schrijnend vinden...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie