steun onze boeren

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:03

Ik pik deze er even uit:
Citaat:
Fabel: Zuivel, vlees en eieren in NL supermarkten zijn van dieren die soja hebben gegeten uit ontboste Amazonegebieden.
Feit: Alle vlees, zuivel en eieren in NL winkels komt van dieren die RTRS-sojaproducten eten. Hiervoor worden GEEN natuurgebieden aangetast

Ik heb hier in het topic nog gelezen dat veel vlees uit de supermarkt geïmporteerd wordt, bv uit Hongarije, Ierland, Argentinië en Brazilië, toch?

Dat mest en uitstoot gedaald is, is natuurlijk hartstikke mooi.
Maar dat wil niet zeggen dat het nu ineens geen probleem meer is, alleen dat het destijds een groter probleem was.

Ik ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren, maar ik hoop dat er geen relschoppers tussen zitten die alsnog van plan zijn om alles te blokkeren.

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:58

Ik begrijp ook niet hoe mensen, en vooral boeren, vóór een Nexit zijn :=
Dan kan de helft van de boerenbedrijven sowieso stoppen, als ze hun vlees over de grens niet meer kwijt komen. En je ziet wat het met de economie doet in een groot land als Groot-Brittannië.. dan kun je je toch ook wel voorstellen hoe Nederland daar aan ten onder zou gaan..

Je hebt het in je lijstje over ‘kortom alle burgers’, maar vergeet daarin de jongeren en kinderen mee te nemen, wiens toekomst op het spel staat door klimaatverandering? :=

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:13

R_oo_s schreef:
En klimaat verandering ? Laat me niet lachen , kijk maar eens door de eeuwen heen , dat gaat ook met pieken en dalen en lichte verschuivingen. Extremen zijn er altijd al geweest . Het is een leuk iets om ons de centen uit de zak te troggelen, kijk naar alle enegieheffingen bv.

Kom nou zeg :')
Ooit gehoord van de gouden standaard?
Als je serieus genomen wil worden dan moet je niet komen aanzetten met dit soort Baudet geneuzel..
Klimaatverandering kost onze overheid juist veel geld de komende jaren, dus dat ‘centen uit de zak troggelen’ slaat natuurlijk nergens op. Aan fossiele brandstoffen verdient de overheid veel meer. Ik zou me eens een beetje inlezen als ik jou was ;)

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:52

Voor zo'n distributiecentrum is dat natuurlijk vooral een leuke manier voor wat extra publiciteit, zonder dat ze er reclames van tienduizenden euro's voor hoeven te maken :))

En de boeren te vriend houden voorkomt blokkades natuurlijk. Best slim van de Jumbo.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-12-19 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:06

Het is ook echt niet zo dat die grote bedrijven gewoon op dezelfde voet verder mogen gaan. Ook die krijgen met de klimaatwet te maken. Is dat niet nu, dan wel binnen een aantal jaren. Ik denk niet dat ze daar onderuit komen.

Als ik op Tata steel zoek vind ik bv dit:
Citaat:
Naast de reorganisatie vreest het bedrijf de gevolgen van het strengere Nederlandse klimaatbeleid. De invoering van een nationale CO2-heffing bovenop het Europese emissiehandelsysteem zou volgens directievoorzitter Theo Henrar van Tata Steel Nederland duizenden banen op de tocht zetten.

Ik ga er dus vanuit dat ook die bedrijven zullen gaan onderzoeken wat er mogelijk is om de CO2 uitstoot te verminderen, omdat het hun anders veel geld gaat kosten.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-12-19 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:56

Gelukkig zonder naam erop deze keer, maar ik vind dat ook geen nette protestactie :n

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:11

Maiskolf :')
Ik ga er ook vanuit dat andere boeren daar niet achter staan idd.

Het grote verschil met ochtendspits is natuurlijk dat je met de ochtendspits gewoon rekening kan houden.
Als ik ver weg moet werken dan vertrek ik soms om 6 uur, gewoon om ze voor te zijn. Ik heb het em wel eens geknepen als ik in een file stond vanwege een ongeluk, maar dan weet je iig dat het geen opzet is. Maar deze onnodige files, waarbij je van de ene in de andere opstopping terecht komt en ook de binnenwegen stil staan.. dat kan mij als zzp’er in een keer zomaar ruim 1000 euro kosten als ik pech heb -O-

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:06

Dat zie je overal inderdaad. Winkels die niet bij winkelketens horen verdwijnen ook al jaren in een rap tempo omdat ze bijna gedwongen worden om hun artikelen aan net iets meer dan inkoopsprijs weer te verkopen, want anders gaan mensen wel naar de Action of kopen ze het online.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:35

"De reductie in de landbouw is vooral gerealiseerd door een dalend energiegebruik in de tuinbouw."
Hartstikke mooi natuurlijk! Komt dat doordat ze nu energiezuinige lampen gebruiken?

Maar we zijn er dus nog lang niet.
De subsidie naar kolencentrales is natuurlijk absurt 8)7

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:02

Vraag en aanbod gaat uiteindelijk niet meer werken als je maar een planeet hebt. Hoe meer mensen, hoe meer we ons zullen moeten richten op plantaardig eten in plaats van vlees.. maar dan vallen we weer in herhaling. Dat is al meerdere keren in het topic uitgelegd.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 06:34

Ik begrijp niet wat mensen verkeerd vinden aan ‘minder vee maar de gewone boer zo min mogelijk raken’, want dat betekent die zin.
Je zou bijvoorbeeld de megastallen kunnen sluiten op termijn, en de kleinere boeren hun gang laten gaan, et voila, bijna iedereen blij.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:02

Heel snel de eerste link bekeken, maar het eerste dat me al opvalt is dat er bijna geen meetpunten zijn ten noordoosten van de boerderijen, terwijl we in Nederland meestal wind uit het zuidwesten hebben. Dat vertekent de resultaten al flink.

Ook mij valt het op dat de boeren constant maar de schuld bij GroenLinks willen leggen, terwijl die nooit in de regering hebben gezeten. Als het aan GroenLinks had gelegen dan was het nooit zo ver gekomen, dan had de regering zich nooit zo ver in de nesten kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-02-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:04

De regering heeft zichzelf helemaal klem gezet.. En nu moeten ze ineens drastische maatregelen nemen..
Ja, flink in de nesten gewerkt dus.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:17

Klopt, ik zal het even aanpassen zodat het duidelijker is!

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:13

Tiepfoudt schreef:
De aap is nu definitief uit de mouw, maar dat was het natuurlijk al lang:

Citaat:
Met de uitkoop van de boeren komt er extra ruimte voor het bouwen van 'wegen, spoorwegen, aanleggen van windmolenparken, geeft Van Veldhoven (D66) als voorbeeld.

Landbouwgrond, dat een gigantische hoeveelheid stikstof opneemt zonder daarover te klagen, wordt ingeruild voor asfalt en beton. Dat die lui zichzelf nog serieus nemen 8)7

https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... hte-boeren

Citaat:
om onder andere varkensboeren uit te kopen

Het zijn toch vooral de varkensboeren die uitgekocht worden, die hebben veelal niet veel grond omdat de dieren allemaal binnen een een krappe stal zitten..
Ik lees nergens iets over het uitkopen van akkerbouwers.
En áls er ergens een treintraject of hoofdweg moet worden aangelegd, ja dan kan zo'n boer ook worden uitgekocht, maar dat gebeurt al honderd jaar op die manier.
Ze gaan echt geen akkerbouwer uitkopen, en daarna eens bedenken, 'goh wat kunnen we met die grond doen, laten we hier eens treinrails leggen' :')

En als ze dan een varkensboer uitkopen, daarmee de stikstofuitstoot kunnen verlagen, én dan ook nog het kleine beetje grond nuttig kunnen gebruiken door er een windmolen op te zetten (die trouwens altijd gewoon in de akkervelden staan, dat wordt echt niet betegeld hoor ;) ) dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:28

Zonnepanelen zie ik ook liever op daken dan op het veld. Maar als er mensen zo'n drama maken over windmolens dan snap ik ook wel weer dat die bedrijven dan noodgedwongen maar zonnepanelen moeten plaatsen omdat er te veel weerstand is tegen windmolens op sommige plekken. Zonde, want windenergie is eigenlijk ideaal, al helemaal in combinatie met wat zonnepanelen op de daken.

Ik ben wel benieuwd waar de stikstof vandaan komt in die gebieden als het niet van onze eigen industrie/transport/veestapel komt. Uit het buitenland? Dan zou daar dus ook de uitstoot omlaag moeten, bij Antwerpen en het Ruhrgebied bijvoorbeeld. Bij Antwerpen is de luchtkwaliteit sowieso heel erg slecht. Ik rij er regelmatig langs, en bij windstil weer zie je er echt een deken van smog boven hangen.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:04

Tiepfoudt schreef:
Minder vee op hetzelfde aantal hectares gaan houden klinkt misschien mooi, maar is voorlopig een illusie. De investeringen die wij moesten doen om ons bedrijf duurzamer en diervriendelijker te maken, waren alleen maar mogelijk als we meer koeien zouden gaan melken.

Maar er is een veel betere manier om dat soort investeringen te kunnen betalen; de overheid zou ervoor moeten zorgen dat de melkprijs flink omhoog gaat, net zoals de prijs van andere dierlijke producten. En dat is natuurlijk niet makkelijk, ik ga er vanuit dat daarvoor heel wat wetten moeten worden gewijzigd, importkosten op buitenlandse dierlijke producten moeten worden verhoogd enz enz.. Maar dát is imo wel waar je eigenlijk naar toe wil.

En het is natuurlijk hartstikke mooi dat een groot deel van de stikstof op landbouwgebied neerslaat. Maar dat betekent toch niet dat dat een vrijbrief zou mogen zijn om veel stikstof te blijven produceren? Als de hoeveelheid landbouwgrond hetzelfde blijft, maar het aantal dieren neemt af, dan neemt de hoeveelheid stikstof ook af, en neemt die landbouwgrond percentueel gezien meer ander stikstof op, van industrie en transport.

En wat het mooie aan natuur is: dat bestaat niet uit bieten en grasland, maar uit hoge bomen, struiken en vele soorten flora en fauna, wat niet alleen heel mooi is om doorheen te banjeren, maar vooral ook heel belangrijk is voor het zuiveren van de lucht, en al die diertjes zijn weer heel belangrijk om andere populaties onder controle te houden en om onze gewassen te bevruchten.
Wat ik hier in de buurt merk is dat de eiken in de dorpen vol zitten met processierupsen, maar in de bossen en natuur er omheen nauwelijks.. Juist omdat dát de plekken zijn waar veel vogels en andere insecten zitten. Daarom is natuur zo belangrijk, en het zou echt een ramp zijn als het evenwicht verstoord wordt door stikstof, en bepaalde diertjes en planten, hoe klein ook, zouden uitsterven. In het ergste geval help je de voedselketen om zeep.

Nu vind ik dat stikstof ook echt niet het grootste of enige probleem. De uitstoot van CO2 en methaan, en de luchtvervuiling, zijn volgens mij ook al prima redenen om over te stappen op kringlooplandbouw.

juval schreef:
Ik denk dat CO2, Stikstof, natuur en milieu en klimaat en duurzaamheid en dierenwelzijn allemaal maar middelen zijn om de boeren (en vissers) zo snel mogelijk weg te krijgen uit ons land

:') Daar komen de complottheorieën weer :+

Allemaal bedacht door de veganistische hippie Rutte en het KNMI en al die wetenschappers over de hele wereld die erop uit zijn om de Nederlandse boer weg te pesten :')

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:41

Er zijn zat partijen die iets om de natuur geven..
Maar de huidige regering heeft simpelweg regels te volgen, ongeacht of ze er iets om geven of niet. Zelfs als we ooit een extreemrechtse regering zouden krijgen, dan nóg zullen ze zich aan die regels en afspraken moeten houden.

Ik ben wel benieuwd naar de bron wat betreft de megastallen. Ik kan me echt niet voorstellen dat daar vergunningen voor worden afgegeven.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:06

Loretta schreef:
https://www.gelderlander.nl/buren/bezwa ... ~a7e71adb/

Wat schieten we ermee op als we allemaal familliebedrijven die toch al groot zat zijn gaan inruilen voor dit soort gigantische bedrijven? Het kan toch niet simpelweg zo zijn dat dit soort supergrote stallen zijn toegestaan zolang het maar niet naast een natura 2000 gebied is. De gezondheid van mensen is blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Straathof.. Belachelijk dat die überhaupt nog dieren mag houden 8)7
En het zou inderdaad ongelofelijk stom zijn als ze die vergunning geven.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:23

Ik hoop dat veel boeren morgen thuis blijven en laten zien dat ze die extreme gekkies van de fdf niet steunen.. met hun bedreigingen de laatste tijd 8)7

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:17

Nee, ik blijf het een walgelijke groep vinden.. Ik snap ook echt niet dat het oa georganiseerd wordt door een nertsenfokker die zwemt in het geld 8)7 En ook nog eens oproepen tot geweld, het klimaatprobleem ontkennen en vandalisme goedpraten, haat zaaien, leugens verkondigen, de wegen blokkeren en de distriburiecentra willen platleggen en dan verwachten dat de burger begrip heeft en bij de boer gaat kopen en meer voor hun producten gaat betalen 8)7
De steun van de burger zijn ze voor een heel groot deel kwijt door al hun acties, het lijken wel kleine kinderen die een driftbui krijgen als ze hun zin niet krijgen :=
Ik zou daar als boer echt niet mee geassocieerd willen worden, dat extreemrechtse clubje, brr..

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:17

Ik heb al behoorlijk vaak gereageerd op vergelijkbare posts, en heb een beetje het gevoel dat ik mezelf alleen maar steeds aan het herhalen ben.
Die link die je postte.. heel vervelend dat er fouten zijn gemaakt, tuurlijk! Dat zou niet mogen gebeuren en daar zouden excuses voor moeten worden aangeboden. Maar fouten worden overal gemaakt. Er zijn ook heel veel fouten gemaakt in het vóórdeel van de boeren. Waardoor ze veel te veel hebben mogen uitbreiden, en nu in de problemen komen.

Hoe je het ook probeert goed te praten, ik blijf de fdf een heel eng clubje vinden.
Ik ken best een aantal boeren, velen wat gematigder die niet te beroerd zijn om in gesprek te gaan en water bij de wijn te gooien, en bereid zijn om te krimpen mits het zo wordt geregeld dat ze er niet op achteruit gaan. Ik heb dan ook wat posts en vooral reacties voorbij zien komen uit facebook groepen, en ik sta er echt versteld van hoeveel haat daar voorbij komt. Vreselijke scheldwoorden, walgelijke verwensingen.. Als zo'n gematigde boer daar iets van zegt wordt hij uit de groep gekickt 8)7
Inmiddels zijn er inderdaad al boetes uitgedeeld voor boeren op de snelweg (top trouwens, goed dat er eindelijk wordt gehandhaafd), een boer hebben ze moeten overmeesteren met pepperspray, en er komen al teksten voorbij als 'Voor volk en vaderland' en 'het is oorlog'.. 8)7

Als boeren op deze manier actie voeren dan vragen ze er toch om dat mensen het over het achterbakse gedrag gaan hebben in plaats van de inhoud.
Ze hadden ook netjes met het ov kunnen gaan en spandoeken gebruiken zoals normale actievoerders.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:47

juval schreef:
bedrijven die alleen worden meegerekend in de stikstof uitstoot als die meer uitstoten dan 30 boerenbedrijven bij elkaar ... -O-

Dit schijnt niet te kloppen volgens het RIVM. Ze zijn niet vergunningsplichtig, maar worden wel meegeteld, alleen wordt er gewoon een berekening op los gelaten en worden ze bij elkaar op een hoop gegooid.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van het RIVM op de nieuwe berekeningen.
Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen dat een boerenbelangenorganisatie nooit helemaal onafhankelijk te werk zal gaan en altijd de kant van de boer kiest, en dus ook nooit resultaten zal publiceren die voor de boer niet goed zouden uitkomen.
Dit is net zoals Monsanto die zijn eigen onkruidverdelger keurt, en de spreekwoordelijke slager die zijn eigen vlees keurt.
Ik hoop natuurlijk wel dat het RIVM alles goed bekijkt en waar nodig hun eigen berekeningen aanpast, en hopelijk in het voordeel van de boer. Dan zijn ze hopelijk tevreden.

Maar stel dát het vee inderdaad 'maar' 23% uitstoot (wat ik trouwens niet geloof), dan nog is dat enorm veel en zullen ze er niet aan ontkomen dat ook de boerensector mee zal moeten werken aan het omlaag brengen van de uitstoot.
Ik hoop dat de boeren dat dan ook accepteren.

Zelfs al zou stikstof helemaal geen issue zijn, dan nog stoot de veestapel veel te veel CO2 en methaan uit en zorgt ze voor heel veel luchtvervuiling.

Wat betreft de huizenbouw; een dak boven je hoofd is een eerste levensbehoefte. Vlees en zuivel is dat niet, en vlees voor de export al helemaal niet.
Er zijn meer daklozen dan ooit, dus de bouw van duurzame, betaalbare woningen juich ik alleen maar toe. Met de nadruk op duurzaam en betaalbaar.

Ik zal straks nog even verder teruglezen in het topic, jullie gaan erg snel ineens!

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:08

juval schreef:
je denkt dat het RIVM wél onafhankelijk is?

Zeker, dat is zelfs in de wet vastgelegd.
Ze hebben zelf ook helemaal geen belang bij de onderzoeksuitkomsten.

Ik krijg totaal niet het idee dat boeren het accepteren. Zodra het gaat over de veestapel verkleinen, al is dat maar met een paar procent, en boeren vrijwillig uitkopen, dan laait de woede alweer op. En dat is juist de enige echte oplossing.

De CO2 uitstoot en methaan uitstoot is enorm gestegen en zijn beide broeikasgassen. Voor de opwarming van de aarde is het nu eenmaal heel belangrijk dat we die uitstoot zo laag mogelijk houden.
Er is veel meer uitstoot dan wat planten kunnen opnemen.
Methaan stijgt op, en blijft erg gevaarlijk als de concentratie oploopt.

Citaat:
Atmosferisch methaan kan in de lucht afgebroken worden door oxidatie. Uiteindelijk zal het methaan omgezet worden in koolstofdioxide en water, hetgeen op grote hoogte mogelijk een sterker broeikasgas is dan methaan.

Het is helaas niet zo dat broeikasgassen gewoon oplossen en onbeperkt opgenomen worden..

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:42

juval schreef:
precies, dat is een groot probleem!!
maar niet veroorzaakt door de boeren, en hoeft ook niet door de boeren opgelost worden.

@8nnemiek, Veestapel IS al verkleind, 'vrijwillig' uitkopen GEBEURT ook al in de varkenssector. Er wordt al aangepast gevoerd en mest verdund met water. We zijn al een heel eind op weg naar kringlooplandbouw en natuurinclusieve landbouw. Er liggen goede plannen vanuit het Landbouwcollectief. Alleen wil de minister dat niet zien of toepassen.

De uitstoot van CO2 komt niet van de boerderijen, die komt vanuit verkeer en industrie!!

En RIVM is een rijksinstelling.... Tuurlijk zegt die onafhankelijk te zijn. Ze vergelijken de rekenmodellen die ze voor het vaststellen van de stikstofuitstoot hebben gebruikt met het voorspellen van het weer...

Vreselijk inderdaad, al die daklozen. Ik vind ook niet dat ze speciaal daarvoor boerderijen hoeven te sluiten. Het is al voldoende om een hectare grond van een boer over te kopen, daar kunnen ze een hele wijk op kwijt.. Maar er wordt ook vaak gewoon op gemeentegrond gebouwd.

Hartstikke mooi dat er zo veel varkensboeren zich vrijwillig laten uitkopen inderdaad! Maar ik heb juist niet het idee dat het grootste deel van de boeren naar kringlooplandbouw wil.
Ik zou het een goede oplossing vinden als de minister subsidie geeft om dat mogelijk te maken.
Maar om kringlooplandbouw echt op grote schaal te kunnen uitvoeren zal de veestapel toch wel moeten krimpen. Dat zou nl betekenen dat we geen veevoer meer uit Brazilië en andere verre landen kunnen importeren, en dat zou top zijn, maar met hetzelfde aantal dieren kun je ze dan niet meer allemaal voeren.

CO2 komt inderdaad voor het grootste deel van transport, maar ook van tractoren en andere machines, fermentatie van voer enz.
Via google vind ik: "De landbouw is goed voor een uitstoot van 8,9 miljoen ton CO2 in 2017, net iets meer dan in 1990."
Dat is idd maar zo'n 5% van de totale uitstoot van CO2.
Methaan is zo'n 20x sterker dan CO2 en komt voornamelijk vanuit de veeteelt.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎