Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:17

Ik ben vegetarier, eet weinig zuivel en ei, ga nooit op verre reizen, koop bijna alles tweedehands, ga een energieneutraal huis bouwen en zo veel mogelijk eigen eten verbouwen.

En nog ben ik eigenlijk een te zware belasting voor de aarde als je rekentools mag geloven. En dat heeft vooral te maken met mijn auto. Maar ik heb niet het geld om dat beter te doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:43

Citaat:
"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)

Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:29

Janneke2 schreef:
Malenka schreef:
Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.

Please, spaar me deze rare discussie.
En noem mijn naam niet bij zaken waar ik NIETS mee te maken wil hebben.

Toen oma deze button kocht, gold "liever besparen dan kernenergie", tegenwoordig hebben we echte alternatieven.
Mijn huishouden is met 34 zonnepanelen meer dan CO 2 neutraal en dan beleg ik nog in windmolens. (Andere discussie : ik ben tegen spaargeld.)

Economisch zijn die kerncentrales niet rendabel gebleken. Dwz: ze leveren peperdure stroom, en in tegenstelling tot wat de Telegraaf nog schijnt te denken: windenergie is goedkoop zonder subsidie. (Er zijn nog geen molens genoeg voor ons allemaal.)

Al 8 jaar geleden zijn de Oosterburen er mee gestopt, ivm de ramp in Fukushima, maar niet alleen daarom.
Er is ook nog ""duurzaam"" afval: tienduizend jaar gevaar.

En als je alleen al kijkt naar alle toeters en bellen om een kerncentrale te bouwen en 40 (!) jaar later af te breken (niet heel erg lang, dus) is daar ook een boel CO 2 bij vrij gekomen.
(Voor een windmolen geldt: 3 maanden draaien en hij heeft zijn CO 2 uitstoot 'terugverdiend'. Bij een kerncentrale moet je ook nog eens laten we zeggen duizend jaar bewaken van afval optellen.)

Wow! Maak je alsjeblieft niet druk om een kleine opmerking van mij. Ik geef aan dat het een van de opties is. Niet meer en niet minder. Ik was niet van plan een discussie te starten. Het enige dat ik belangrijk blijf vinden is dat we alle opties blijven bekijken en ze niet zomaar afschrijven.

Ik zal dan ook niet ingaan op de argumenten waarmee je nu zelf de discussie wel opstart ondanks dat je zegt dat niet te willen. En namen noem ik niet. En ondanks dat ik me nu wel een beetje aangevallen voel weet ik dat het waarschijnlijk niet persoonlijk bedoeld is. Je zult wel het een en ander over je heen hebben gekregen van anderen in het verleden.

Malenka

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:22

Ik las van de week over zoutwater-batterijen. Dat lijkt een hele milieuvriendelijke oplossing voor het opslaan van (zonne)energie.

Ik moet me er nog verder in verdiepen. Maar wellicht is er hier iemand die er al meer van weet?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:34

Nu het topic gaat naar haalbare dingen die je zou kunnen doen voor reizen of in huis heb ik wel een mooie casus:

Dit jaar gaan mijn man en ik een huis bouwen. Er is in de wijk waar we gaan bouwen geen gas en riolering. Ons huis bouwen we op basis van een romneyloods (zie plaatje hier onder). We zijn nog vrij om allerlei keuzes te maken en ik kan zeggen dat ik soms aardig verdwaal in alle mogelijkheden. We willen een energieneutraal huis dat zo duurzaam mogelijk is en uiteraard prettig om in te leven. We gaan flink investeren in de isolatiewaarde van het huis (tussen RD5 en RD7). De ramen komen op het zuiden en westen om veel licht te vangen en geen last te hebben van de slagschaduw van de 220 meter hoge windmolens die in de buurt geplaatst gaan worden.

Wat zouden we kunnen doen om ons huis zo milieuvriendelijk mogelijk te bouwen? Wat zou jij doen en waarom?

Afbeelding
De halfronde gevel met het halletje (waar de voordeur in zit) is 11 meter breed en is in het midden 5,5meter hoog. De lengte van het huis is 10 meter. Er komt een vide in. De tweede boog is een loods van wederom 11 meter breed. Maar 7,5 meter lang inplaats van 10 meter.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:26

piendumaitre schreef:
Malenka wat ontzettend gaaf. Ik kan geen tips geven want ik ben niet technisch genoeg daarvoor. Die windmolen is die voor jullie energie of staat hij daar gewoon voor energie opwekking?

Ik denk dat Ikke wel ideeën heeft. Hoe gaan jullie het huis verwarmen?

Die windmolen is niet van ons. Al kunnen we er wel lid van worden.

We zijn er nog niet uit hoe we gaan verwarmen. Sowieso speelt de grote glaspartij op het zuiden een grote rol. De vraag is hoe ver we komen met het glas op het zuiden en westen en goede isolatie. Hoe veel we nog bij zullen moeten verwarmen.

Een warmtepomp is een flinke investering. Maar zou wel geschikt zijn voor vloerverwarming (comfort!) En verbruikt in principe geen fossiele brandstoffen.

Een hout of pellets kachel is goedkoper in aanschaf en misschien wel voldoende. Maar waar komt je brandstof dan vandaan, hoe verantwoord is het en wat gaat dat kosten?

En dan heb je ook nog infrarood panelen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:56

Janneke2 schreef:
@ Malenka: als jullie huis een rond dak krijgt, houdt dit dan in dat bijvoorbeeld begroeiing niet kan...?

We hebben al uitgezocht dat het wel kan. Er komt waarschijnlijk sedum op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:51

Het blijft wel belangrijk om in nieuwe technieken te investeren. Anders zullen ze nooit beter worden. En ik ben blij dat er mensen zijn die hun auto weg doen. Op die manier kan ik mezelf een auto veroorloven. Want ik rij dat tweedehandsje wel op. Ik geloof niet dat auto's bij de sloop belanden als ze nog niet op zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:40

Een totaal afbreekbaar (buitenschild van een) huis is te doen door stro, riet, hout, wol, hennep en aarde te gebruiken. Dat kan prima. Leiding werk en dingen als verlichting zijn een stuk lastiger. Maar je kunt wel alles documenteren en waar mogelijk opnieuw gebruiken na afbraak.

Ons huis zal voor een groot deel uit metaal, beton en glaswol bestaan. Niet de mooie natuurlijke materialen die ik hierboven beschrijf. Maar beton is tegenwoordig te hergebruiken en glaswol is nou eenmaal vele malen goedkoper. Dat scheelt ons zo €10.000,- op de bouw... Wel willen we de fundering deels van glasgranulaat voorzien. Dat is isolerend en spaart beton uit. Het beton dat we gebruiken zal grotendeels gerecycled beton zijn. En er komt geen vloer overheen. Het beton is onze toplaag. De muren binnen gaan we stucen met leem en in de badkamer maken we waarschijnlijk gebruik van tadelakt. En alles dat in het gebouw gaat wordt gedocumenteerd zodat het bij afbraak in de toekomst zo veel mogelijk kan worden hergebruikt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:07

Wow Juval, dan rij je echt bijna niks met je auto.

Ik ben van 50.000km per jaar terug gegaan naar 30.000km en vind dat al heel wat. Hopelijk kan ik op den duur veel dichter bij huis gaan werken en kan het nog verder terug.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie