Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LadyMadonna

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:01

-Ik heb geen kinderen
-Ik eet niet elke dag vlees
-Het vlees dat ik eet probeer ik zoveel mogelijk lokaal te kopen
-Ik rij een hybride auto

-The outsider for life-

LadyMadonna

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:40

Ik ben op dit moment een documentaire aan het kijken over landen rondom de Indische oceaan. Weet even niet hoe het heet sorry... wat ik schokkend vind is dat in 3 afleveringen al twee keer is langs gekomen dat gebieden van honderden hectares ontbost worden, 1 gebied voor de grondstof voor biobrandstof, en 1 gebied voor de grondstoffen voor milieuvriendelijk plastic :?

Dat voelt ontzettend tegenstrijdig...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:19

Annemiek, wíj gaan het probleem sowieso niet oplossen hier in het westen, zolang men in bijv Azië geen flauw benul heeft van klimaat en milieu, dus in dat opzicht helpen wel alle beetjes.

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:02

Stoken is hier wel een dingetje.... toen ons huis in 1885 gebouwd werd hadden ze nog nooit van isolatie gehoord.
Inmiddels zijn de twee grootste ramen vervangen door dubbelslag, maar de rest gaat financieel flink in de papieren lopen.
Het liefst zou ik het plat gooien en dan hier nieuwbouwen, maar ook dat is financieel geen haalbare kaart.

Ik zeg gekscherende weg ook altijd “ ik heb geen kinderen”, en dit is zeker een goede stap voor het milieu (zeker in een gemeente op de biblebelt waar gezinnen met 8 (of meer) kinderen niet raar zijn), maar dit zegt niet dat je verder niks hoeft te doen.
Ik scheid afval zoveel mogelijk, heb een nee/ja sticker op de brievenbus.
Kleding die ik niet meer draag of pas gaat naar de kringloop.
Germie heeft het over kleding echt afdragen... ja, tot op zekere hoogte. Het moet wel netjes blijven.
Vroeger droeg ik verschoten shirtjes af bij de paarden, maarja, ik heb geen paarden meer... :')

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:23

Maar goed, voor, bijv ananasleer, heb je weer ananas nodig, dus landbouwgrond, dus ontbossing... etc...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:58

Ik gok echter dan ananassen in Nederland niet zo best zullen groeien zonder kassen...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:12

Ik zit weer verder m’n documaintaire over de Indische oceaan te kijken.
Wisten jullie dat tonijn gevangen wordt met netten van 10km(!!!)? Tien-kilometer! Daar kan je je toch niks bij voorstellen?
En dan is er wel duurzame tonijn, maar ik moet even uitzoeken of die hier in het westen ook verkrijgbaar is...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:40

Waarom wordt er hier steeds gereageerd dat het niet hebben van kinderen geen argument is?
Het grootste probleem is de algehele overbevolking, het is ontzettend druk op onze aardkloot, maar het nemen van kinderen wordt wel aangemoedigd door oa kinderbijslag.
Moeten we het hebben van geen kinderen of maximaal 1 niet juist aanmoedigen? (Voor ik half Bokt in m’n bek krijg, ik zeg dus niet dat je het hebben van (meerdere) kinderen moet verbieden)

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:52

Margaretha, kan je ook omdraaien... veganist, geen vliegvakantie, naar t werk met de fiets, maar wel 8 kinderen... (als jij mag overdrijven mag ik het ook...)

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:08

Jijbegint met leuk en aardig, maar als je rondrijdt in een Hummer en een kilo biefstuk eet :?
Dus tja....

Een lange termijn oplossing begint wel nu he, niet over 50 jaar.
Maar nee, je wordt (in nl dan toch) beloont dmv kinderbijslag. Ik denk dat men beter een constructie kan hebben waardoor het nemen van kinderen juist niet aangemoedigd wordt...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:03

Popstra schreef:
Nog even en je voelt je ook al schuldig omdat je kinderen wil....
Moet niet gekker worden.

Mwah, gok dat ik me vaker moet verantwoorden dat ik geen kinderen heb (aangezien wel kinderen de standaard is) maar dat ter zijde.
Ik denk ook niet dat je het hebben van kinderen af moet straffen of dat we naar een Max 1 kind policy toe moeten, maar waarom er kinderbijslag moet zijn is mij een compleet raadsel.
Ik woon op de biblebelt, en gezinnen met +6 kinderen zijn hier écht geen uitzondering.

Zorgverzekeringen vergoeden de verloskundige, de kraamzorg, ivf, etc, maar als ik mezelf wil laten steriliseren moet ik een dure aanvullende verzekering nemen... ik vind dat nog steeds ontzettend krom

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:55

Janneke2 schreef:
, maar ik heb zelf een keer opgeschreven "dat de juiste formulering niet is 'ik heb geen kinderen', maar 'ik heb mij laten steriliseren'".

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik heb nl geen kinderen, maar ben ook niet gesteriliseerd... (daar moet ik nl een duur aanvullend pakket voor afsluiten)

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:25

Dat jij duurzaam leeft en je kinderen dat leert is geen garantie dat ze zelf later ook duurzaam leven...
Ik heb geen kinderwens, waar ik in de huidige maatschappij alleen maar blij om ben trouwens, dus ik zal nooit begrijpen waarom iemand 3,4,5,6 kinderen zou willen en niet gewoon blij is met 1 of 2

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:13

Janneke2 schreef:
Ja hoor.

Dat ik mij meerdere keren groen en geel heb ge-ergerd aan mensen die vonden dat ze 1 ding deden voor het klimaat : "ze hadden geen kinderen".
Wauwie, zeg.... Alsof je daarmee genoeg zou doen.

Er zijn mensen die deze stelling bloedserieus nemen, zoals Katinka Simonse (aka Tinkebell), maar doorgaans zijn dit juist ook diegenen die nadrukkelijk hun best doen om het milieu te sparen.

Ik snap je nog steeds niet, mbt “ik heb me laten steriliseren”, maar dat zal wel aan mij liggen

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:27

Germie, maar jij hebt, net als ik, geen kinderwens gok ik?

Er wordt bedoeld dat mensen die wél een kinderwens hebben, deze wens over het algemeen niet opzij zetten voor het milieu...

Och verootjoo, wij (bewust kindvrij (bewust kindloos mag je niet zeggen) zijn een afwijkende factor, kan niet iedereen goed mee overweg.

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:45

Heeft werkelijk niks met katholieken te maken...
Kindvrij ben je als je ze niet wil, kindloos ben je als je ze niet kan krijgen (kennelijk)
Maar we dwalen af...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:59

verootjoo schreef:
Nou ja, het feit dat India en Azië daar niet aan mee kunnen doen is ook best wel een beetje de schuld van het westen he :+ Aangezien wij daar zo’n beetje alles laten produceren voor zo goedkoop en onduurzaam mogelijk.
Dus het begint toch wel bij de westerse landen dan.

Even hierop in haken....
Het is ook voor een heel groot deel ignorance hoor...
Ik ven er van de zomer geweest, en 90% flikkert alles achter zn kont neer. Er is geen drinkwater, dus alles gaat in flessen. 1 meisje in een toeristenwinkeltje verontschuldigde zich zelfs omdat ze papieren zakjes had en geen plastic....

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:36

Sclimpre schreef:
Dus als ergens op de wereld iemand iets fout doet is dat voor ons een excuus om het ook maar fout te doen 8)7?
Wacht maar tot onze kinderen dat trucje door hebben... Kamer niet opgeruimd? Ja maar in Australie er er één die... Huiswerk niet gemaakt? In Canada ...

Nee, ik doe braaf afval scheiden, maar na wat ik gezien heb in Azië: dat gaat de plastic soep niet oplossen, echt niet....

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:39

Waar ik geweest ben (Sri Lanka) zijn ze met name bezig met gewoon te bestaan, nog steeds de gevolgen dragend van de tsunami van 2004....

Ondertussen wordt de zuid/oost kust opgekocht door China voor een haven zo groot als 4x Rotterdam... tja.

Ik raadt je aan de documantaire serie “indian Ocean with Simon Reeve” te kijken...
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... HVTmlGgMtc

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:17

Ik stond net tijdens het koken eens te denken:
Pasta —> plastic zak
Champignons —> plastic bakje
Spinazie —> plastic zak
Spekjes —> plastic zak.....
Olijfolie —> plastic fles

Ik scheid dat allemaal wel netjes, maar weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Het wordt niet zonder verpakking aangeboden...

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:49

verootjoo schreef:
We spoelen ook heel wat plastic door gootstenen en doucheputjes heen helaas... dat komt ook in de oceanen en de vissen terecht ;(

Dat vraag ik me ook af. Ons rioolwater gaat toch niet naar zee maar naar de waterzuivering :?

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:42

ikke schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat vraag ik me ook af. Ons rioolwater gaat toch niet naar zee maar naar de waterzuivering :?

Nou, al eens daar bij jou in het buitengebied geweest?
Ja, die; ik weet het zeker want ik heb dat ding twee jaar geleden nog mee gerenoveerd......

Waarop loost die zuivering? En waar denk je dat jouw drinkwater vandaan komt?

Ik neem aan dat je de spaar bekkens bedoelt?
Misschien super naïef, maar ik heb in m’n hoofd van die mega ronde tanks waarin een draaiarm rond gaat en er van alles uit haalt (vanaf de Brienenoordbrug kijk je erop).
Als ik een plastic dopje in het riool zou gooien, wordt dat er in mijn beleving weer uitgefilterd....

Zo dus:

-The outsider for life-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:05

Ik zou er ook geen moeite mee hebben als vliegen duurder wordt

-The outsider for life-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie