Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

juval

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:02

ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:03

robert45 schreef:
Een vergrijzing van de maatschappij is niet erg. We zijn altijd maar gericht op groei groei groei. Dat we dan tegelijk klimaatdoelstellingen bedenken strookt dan niet met elkaar.

Toen we nog met zo’n 10 miljoen inwoners waren hadden we het ook goed en gezellig. Nu zitten we zo langzamerhand op bijna het dubbele met alle problemen van dien. Overigens doet de Nederlandse bevolking al flink aan geboortebeperking als je ziet hoeveel kinderen er nog geboren worden ten opzichte van vroeger. Vergrijzing is voor een groot gedeelte op te vangen met goede technieken.

Verder zou er al een bevolkingskrimp zijn als we de instroom niet meerekenen.

je hebt het nu over Nederland, maar de klimaat/milieuverandering is een wereldwijd probleem.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:36

ikke schreef:
juval schreef:
ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.

En lukt dat ook nog binnen de regels? Daar zit volgens mij het grootste probleem. Er zijn genoeg oplossingen in de landbouw en veeteelt, maar het grootste deel ervan is volstrekt onuitvoerbaar omdat de regels zo achterlijk in elkaar steken. (lees: eigenlijk wil men van al de boeren af want als bouwgrond is het veel meer geld waard)

.

Op zich wel, en het wordt ook wel gepromoot vanuit de melkfabrieken en regering om milieuvriendelijker te produceren. Dat het de boeren niet makkelijk wordt gemaakt is zeker, en heel jammer. Maar dat landbouwgrond meer waarde heeft als bouwgrond weet ik niet, er zijn helaas meer partijen die er liever natuurgrond van maken ala oostvaardersplassen }:0 .

Feit blijft gewoon wel dat bij een groeiende wereldbevolking boeren toch nodig blijven voor de voedselvoorziening, en dat het milieu er meer bij gebaat is als het voedsel lokaal geproduceerd kan worden. Ook vraag ik me af of we afhankelijk moeten willen zijn van het buitenland voor ons voedsel. Qua gezond, veilig en milieubewust produceren van voedsel staan we in Nederland toch aan de top.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:23

Tja, of het uitkomt.... ik denk dat er maar weinig mensen zoveel uur zouden willen werken voor zo weinig geld. We hebben een inkomen rond het minimum.
Maar we wonen prachtig, zijn (redelijk) vrij, mogen de hele dag met geweldige dieren omgaan... dus ja, ik vind het nog steeds wel waardevol en ben er trots op om boerin te mogen zijn en om mijn kinderen op de boerderij te kunnen laten opgroeien. Het is een way of life.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:34

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:50

blijft dus fiets, roeiboot en paard (en wagen) dus over als milieuvriendelijk alternatief vervoermiddel? :) ... helaas. gaat niet meer gebeuren. :)

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:25

CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

gebruik je boerenverstand! }:0 :7

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:28

wat Ladybird zegt, ben ik eigenlijk ook over aan het nadenken. Heel veel mensen zeggen geen vlees te willen eten omdat dat slecht zou zijn voor het milieu. Ik durf dat in twijfel te trekken. Een koe wordt geboren, niet in een fabriek gemaakt. In zijn leven staat hij voornamelijk in de wei gras te eten. Dit gras is een grote CO2 binder, dus het voer van de koe is niet slecht voor het milieu.. het gras wordt bemest met koeienpoep... ook een natuurproduct.
Op het eind van zijn leven word de koe naar de plaatselijke slager gebracht en verwerkt tot hamburgers en biefstuk. Dit kan allemaal binnen een paar kilometer van de stal gebeuren.

Is dit dan zoveel slechter dan een sojaburger?

Kijk, als mensen veganistisch worden omdat ze het zielig vinden, kan ik dat wel begrijpen, maar voor het milieu?

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:42

@verootje, vee krijgt doorgaans geen kraanwater te drinken maar bron of slootwater. En dat piesen ze gewoon ook weer uit op het land, dus wat dat betreft ook kringloop.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:58

8nnemiek, onze koeien lopen op kleigrond, daar groeit helaas echt niets anders dan gras. Gras is trouwens beter in het omzetten van CO2 dan elk ander gewas.
Het is inderdaad niet milieuvriendelijk om voedsel over de hele wereld te slepen, gewoon lokaal geproduceerd voedsel (*groente én vlees) is het beste. Dat scheelt weer een paar vrachtschepen en vliegtuigen. Beter aardappels dan rijst!

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:50

Maar dan.is een sojaburger eten dat ook.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:27

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:39

Nog een misvatting, biologisch betekent niet perse gezonder, milieuvriendelijker of diervriendelijk. Het is voornamelijk een marketingterm.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:26

Magrathea schreef:
Biologisch is beter voor het dier, maar niet voor het milieu. Als je dan toch vlees wil eten: eet minder, en dan met een biologisch keurmerk :j

:

mag ik je vragen waar je deze stelling op baseert? waarom zouden biologisch gehouden dieren het beter hebben dan onze gangbare melkkoeien?

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:36

Telpeva schreef:
Dan weer terug on topic:
.

Dan nog een vraag: weet iemand hoe het zit rondom huisdieren, weten jullie daar nog do's en don't's van? Zijn er dingen waar jullie rekening mee houden?

De speeltjes die ik aan mijn knaagdieren geef is wel vaak oude 'rommel' van mijzelf die ik hergebruik, met name karton. Er zijn producten op de markt als snuffelmatten, voer ballen (waar snoep uit komt als ze ermee spelen) maar die zijn ook zelf te maken. Eierdozen gebruik ik als snuffelmat , lege toiletrolletjes kan je ook snoepjes in doen en dan de uiteindes dicht vouwen. Lege doosjes zijn ook geliefde verstop, speel en slaapplekjes. Het zal niet super veel doen maar de knagers zijn hier net zo blij mee als met producten uit de winkel, in die zin scheelt het dat ik niet steeds nieuwe dingen hoef aan te schaffen die met dezelfde vaart als het karton kapot gaan en dergelijke.

tja, huisdieren (en paarden) zijn hobby. elk leven wezen laat een zogenaamde footprint achter, door simpelweg er te zijn. Moet dat dan ook minder, de fokkerij van honden en katten en andere huisdieren? en de fokkerij van paarden dan?. In principe niet echt heel nuttig en toch ook wel milieubelastend...

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:10

de school van mijn dochter gaat er heel goed mee om, ze organiseren zelfs bussen om naar Den Haag te gaan (maken er een soort schoolreis van).

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:31

nou, als ik moet kiezen tussen een kind of een warmtepomp.. uuuhh... maar goed.

overbevolking blijft een ding natuurlijk. Wat zou nou echt helpen?
anticonceptie gratis maken? (dus ook sterilisatie)
maximaal aantal kinderen per gezin/persoon in de wet bepalen?
kinderbijslag afschaffen (of in ieder geval inkomensafhankelijk maken)
of...

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:45

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:38

mijn dochter (16) heeft overigens besloten niet te gaan spijbelen. verstandig kind haha..

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:50

piendumaitre schreef:
juval schreef:
mijn dochter (16) heeft overigens besloten niet te gaan spijbelen. verstandig kind haha..

Het is maar hoe je dat verstandige bekijkt.

ze kan haar lessen niet missen aangezien ze er niet geweldig voor staat. En ik heb zelf ook wel twijfels aan de motieven van veel spijbelaars. Makkelijke vrije dag voor de meesten denk ik.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:01

Magrathea schreef:
juval schreef:
ze kan haar lessen niet missen aangezien ze er niet geweldig voor staat. En ik heb zelf ook wel twijfels aan de motieven van veel spijbelaars. Makkelijke vrije dag voor de meesten denk ik.

Zeg je dat ook voor onderwijzers / mensen uit de zorg / politiemensen die staken voor een betere CAO? Lekker makkelijke vrije dag?

nee. dat zijn geen pubers die naar school hoeven toch?
Ik heb lang bij de vakbond gewerkt en zie het nut van een goede CAO zeker in, dus daarvoor demonstreren is prima wat mij betreft.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:08

ik zeg toch niet dat het niet mag??? ik zeg alleen dat ieder vrij is om een eigen keuze te maken. Mijn dochter kiest ervoor om niet te gaan 'staken'. Hoop dat een andere mening ook gerespecteerd wordt. Ik respecteer de keuze van mijn dochter.

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:12

ik beticht... nou ja betwijfel inderdaad de motieven van een aantal leerlingen. mag dat niet?

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:34

van facebook geplukt ;)

Citaat:
Zinnige Onzin
16 uur ·
Mag ik eens even ongegeneerd gaan zeuren? Ik ben er nu domweg even helemaal aan toe.
Dat klimaat gedoe hangt me onderhand helemaal mijn keel uit.
Klimaatspijbelaars. Een nieuw woord voor studenten die geen zin hebben om te studeren en die met toestemming van hogerhand een gezellige middag in een stad gaan lopen. Zo van "Kijk ons eens goed bezig zijn."
Laat ze diezelfde actie eens op zondag doen. In hun eigen tijd. Wordt de animo al snel stukken minder denk ik.
Dezelfde studenten gaan aan het eind van dit studiejaar weer allemaal op zoek naar dat goedkope vliegreisje van 49 euro naar Praag of Barcelona. Of ze zetten de rekken bij de Primark op de kop om dat coole t-shirt van "maar" 4 euro te scoren. De gevolgen van deze acties voor het klimaat worden dan voor het gemak maar even geheel buiten beschouwing gelaten.
De sloten liggen overal vol met chipszakken, lege flesjes en blikjes, kauwgom strips en sigaretten peuken. De plastic zak, met van huis meegenomen brood, ligt er broederlijk naast het lege polystyreen bakje waar de hamburger van de grote gele M heeft in gezeten.
Men vind het blijkbaar heel gewoon. Als die studenten dan toch een tocht voor het klimaat willen houden, laat ze dat dan met een knijper en zak langs de bermen van Nederland en België doen.
Het kan allemaal best wat minder in Nederland. Maar niemand wil de boodschapper van die boodschap zijn.
Klimaat is onderhand een hype geworden.
Een verdienmodel.
Van zonnepanelen , windmolens en elektrische auto`s weet men precies de terugverdientijd. En dat is ook vaak de enigste reden dat ze worden gebruikt. De talloze hectares ongebruikt land voor de zonnepanelen calculeert men gewoon in. En nergens in de berekeningen vind je terug wie de recycle-kosten voor die "versleten"panelen en windmolens of de onrendabel geworden accu`s gaat betalen.
Het verplichtte "groen doen" gaat de Nederlandse huishoudens straks duizenden euro`s per huishouden kosten. En de politiek vindt dat blijkbaar heel normaal.
Ze proberen stemmen te pakken door mee te liften op de waanzin van de dag. Ze eisen miljoenen, of nog beter, miljarden, om hun natte droom werkelijkheid te laten worden. Nederland failliet voor 0.003% klimaatwinst.
En de one-issue-partij PvdD wil daarbij ook nog steeds alle boeren uit Nederland hebben. Dat ons voedsel dan met vrachtwagens en vliegtuigen uit het buitenland moet komen vindt men blijkbaar geen probleem.
De grootwinkelbedrijven promoten het vegetariër zijn omdat er een fikse plus op al dat bewerkte voedsel zit. Aan de andere kant van het schap liggen de producten van de bio-boeren in de ramsj omdat niemand ze wil kopen. De ene partij is hartstikke blij met deze nieuw te ontwikkelen markt. De ander partij is al bijna failliet. De consument eist gezond en vreet rotzooi.
Klimatologen buitelen over elkaar heen om hun doemscenario`s op de tv te mogen verkondigen. Ze worden er met slingers en muziek binnen gehaald.
Want goed nieuws is geen nieuws. Slecht nieuws betekent kijkcijfers, betekent reclame inkomsten, betekent populariteit, betekent macht. De spreker die het meest bij de gevraagde boodschap in de buurt komt, of het nu geld, leden, krantenkoppen of naamsbekendheid is, mag zijn woordje komen doen. Vaak theoretische deskundigen die nog nooit met hun voeten in de modder hebben gestaan.
Ons slootwater zit vol met restanten medicijnen van de anti-depressiva en de pil. De bodem verschraalt. De verwachting is dat het aantal vliegbewegingen, wereldwijd over 15 jaar, verdubbelt is ten opzichte van nu. Onze oude dieselauto`s gaan rechtstreeks naar het voormalige Oostblok of Afrika. Grote stukken natuur worden er gekapt omdat dat "beter" zou zijn voor de natuur. Dankzij Staatswanbeheer kunnen de bio-centrales tenminste weer even vooruit.
Hoelang moet ik nog doorgaan?
We meten net 100 jaar de temperaturen op deze planeet. Ze draait al miljarden jaren haar rondjes en heeft echt wel ergere dingen overleeft.
Het enigste probleem op de aarde is de mens. En daar weet diezelfde aarde ook heus wel raad mee.We kunnen de veranderingen misschien iets remmen.
Maar stoppen? Nooit!!.
De mens loopt, op een tijdschaal van de aarde in 24 uur, nog maar 40 seconden op deze wereld rond. Over 10 seconden zijn we weg. En over een uur heeft de aarde zich herstelt en loopt er wel weer wat anders in het rond.
Tot die tijd kunnen we hooguit proberen om alles een beetje netjes achter te laten.
De politiek praat, de aandeelhouders beslissen en iedereen gaat gewoon door waar hij mee bezig is.
Het is zoals altijd weer de gewone burge die straks de rommel op mag ruimen.
Die chipszak ligt nu in de grijze container, het blikje in de pmd-bak. We moeten door tenslotte.
En mijn klimaat-ei ben ik hier nu ook mooi even kwijt geworden.
Dank je voor jullie tijd.
En mocht je het niet met me eens zijn dan is het maar zo.
Klik dit verhaal dan weg en verklaar mij rustig
de eerste echte klimaatgek.....

STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:49

Maar Magrathea, is het niet beter om ZELF actie te ondernemen. Zelf je leven beteren in plaats van te betogen? Ik hou meer van concrete actie dan de massale volksbijeenkomsten. Wat voegt dat nog toe. Ik denk dat iedereeen, ook de politiek, er inmiddels wel van overtuigd is dat er iets moet veranderen.

STEUN ONZE BOEREN!