Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:20

juval schreef:
ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.

En lukt dat ook nog binnen de regels? Daar zit volgens mij het grootste probleem. Er zijn genoeg oplossingen in de landbouw en veeteelt, maar het grootste deel ervan is volstrekt onuitvoerbaar omdat de regels zo achterlijk in elkaar steken. (lees: eigenlijk wil men van al de boeren af want als bouwgrond is het veel meer geld waard)

Het milieu doet wat het doet, daar doen wij niet zoveel aan maar het wordt er aan de haren bijgesleept omdat de fossiele grondstoffen uiteindelijk een keer uitgeput raken en er dan een alternatief moet zijn. Voordat je de goegemeente op andere gedachten hebt, ben je twee generaties verder. Bovendien moet je een infrastructuur bouwen die zo duur en tijdrovend is dat daar alleen al enkele 10-tallen jaren in gaan zitten.

Dus ja, het heeft zeker zin om na te denken over waar je mee bezig bent en hoe dat beter kan, maar doe dat omdat je anders tegen het leven aan moet gaan kijken en niet omdat je daarmee het klimaat kunt beïnvloeden.

Al lang voordat het milieu zo'n probleem was, was ik al bezig met hoe het eenvoudiger kan. Ik gebruikte al TL verlichting toen er volgens de gemiddelde consument alleen nog maar kleur 33 40mm buizen bestonden. Ook toen had je al andere kleuren, maar vrijwel niemand die dat gebruikte of zelfs maar van het bestaan afwist.
De LED's die nu zo populair zijn, bestonden begin jaren '80 al. Iedereen die in die tijd op de Firato is geweest, weet dat. Ze zijn daar al gepresenteerd. En ja, ook witte LED's waren daar al te zien.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-11-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:36

Popstra schreef:
We doen allemaal ons best is het niet!? We scheiden afval, gaan wat zuiniger met energie om, velen rijden elektrisch...etc... Binnenkort van het gas af...

Wat mij dan erg stoort is als je dan op tv ziet wat landen om ons heen er een potje van maken en het een vieze smerige zooi is in landen als Inda enz!! Denk dat als het wereldwijd niet word aangepakt het dwijlen met de kraan open is!

We gaan niet van het gas af en het huidige elektrische rijden is voor de populsten. De Tesla is factor drie vervuilender dan willekeurig welke Dieselauto (die veel schoner is dan wat de milieuterroristen je willen doen geloven).
Aardgas is gewoon synthetisch te kraken, die techniek is niet nieuw, alleen op dit moment nog te duur te opzichte van het gas uit de grond.
Maar er wordt al gas bijgemengd en uiteindelijk gaan we over op sythetisch gas, elektrochemisch gekraakt uit basisgrondstoffen die circulair zijn. De techniek bestaat al; nu de hoofden van het publiek nog.

Juist omdat de produktie van accu's een onevenredige aanslag op relatief schaarse materialen is (er is simpelweg te weinig lithium op aarde om alle auto's elektrisch te maken!) en die accu's worden ook nog eens gemaakt op plekken en onder omstandigheden waar de gemiddelde Europeaan niet eens in de buurt wil komen, laat staan werken. En juist omdat die omstandigheden zo slecht zijn, krijgt men daar veel kinderen omdat dat in die landen de enige vorm van oudedag voorziening is!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:10

JewEmm schreef:
Later ga ik eens uitgebreid reageren. Maar als je iets extra's wilt doen voor het klimaat, laat je stem horen! Kom massaal naar klimaat demonstraties. Daarmee wordt een statement gemaakt dat de politiek toch ook echt actie moet ondernemen.
Zondag in Brussel: http://climate-express.be/ Komt allen! *\o/*
Ik ben erbij, op de fiets! (En als fotograaf voor Climate Express)

Zodra die milieuterroristen ophouden met leugens verkondigen, ben ik erbij.

Als de buurman niet mee doet, heeft het nog steeds zin. Elke kWh die je niet verbruikt, draagt wat bij aan het verlagen van het energieverbruik en daarmee aan de verlaging van de, eveneens aan de haren erbij gesleepte, CO2 uitstoot maar vooral aan je eigen mogelijkheden voor alternatieven.

Fennadev schreef:
@ikke dat is ook nog een bijkomstig voordeel aan zeewier, je kunt er ook biogas van maken. Alhoewel dat nog wel in de kinderschoenen staat. Net als bioplastic van zeewier, maar dat laatste kan gewoon met een Nederlandse soort zeewier want die produceert echt heel veel slijm.

Dan loop jij al achter. Je kunt het ook met algen, die daar een bio-Diesel van produceren. CO2 weg, brandstof terug en de CO2 die het opstoken daarvan weer oplevert, vis je uit de lucht en daar voedt je die algen mee. Is men in Duitsland al best ver mee, alleen commercieel nog te duur.

@Juval: kan het ook nog uit? uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je er aan het eind van de rit wat aan over houdt. Je moet ook ergens je rekeningen van betalen.
Misschien zie ik het te zwartgallig maar ik heb bij al die regels altijd het idee dat men er linksom of rechtsom op uit is om de boeren kort te houden, zodat ze er vooral heel hard voor moeten werken maar er niet echt de winst van hebben.

Wel respect voor degenen die het wel doen. Uiteindelijk moet het in de landbouw en veeteelt ook anders, maar ook dat moet uit de lengte of de breedte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:44

Azmay schreef:
Zit nu een docu te kijken dat ELK KFC restaurant 3000kg eten per jaar weg gooit..
Dat is dan 1 "restaurantje".. Daar valt toch niet tegenop te besparen? _-:(

Ehm, dat rest-eten werd vroeger aan de varkens opgevoerd maar deze of gene malloot die geen verstand van processen heeft, moest dat weer zo nodig verbieden, waardoor dat eten op de vuilnishoop belandt, in plaats van, via een omweg, opnieuw op je bord.

In fatsoenlijk met eten omgaan is uiteindelijk meer winst te behalen dan in minder vlees eten en de kul die erbij wordt gesleept om je een schuldgevoel aan te praten omdat je een stukkie vlees eet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:07

8nnemiek schreef:
A3a1 schreef:
Alleen de accus zijn enorm vervuilend.
Ik wacht nog even, tot die niet meer belastend zijn.
Laatst ook artikel over de electrische fiets dat die accus heel erg zijn.

Ook rede voor geen zonnepanelen, wat doet het afval daarvan, als ze op zijn.

Ik meen gelezen te hebben dat Umicore de lithium accu’s volledig kan recyclen.
En ik verwacht dat er steeds betere en makkelijkere manieren komen om accu’s te recyclen.
Daarnaast gaan ze natuurlijk erg lang mee. Accu’s van de Zoë worden hergebruikt als opslag accu in huizen. Die hebben na 5 jaar normaal gesproken nog minstens 80% capaciteit.

Nee, die accu's zijn maar tijdelijk. Het is ook regelrechte flauwekul.
een beetje elektriciteitscentrale (gas of kolen maakt niet zoveel uit) heeft een rendement van zo'n 35 - 45%. Die lithium-accu in jouw auto haalt met moeite de 35%.

Beetje verbrandingsmotor heeft een rendement van zo'n 40% (benzine) tot 55% (diesel). Wie haalt er dan de meeste energie uit de m3 brandstof?

Centrales zijn heden ten dage behoorlijk schoon, maar tegen zoveel rendementverlies valt niet te stoken voor zo'n centrale, zelfs niet als je er een STEG-eenheid voor inzet die je aan de stadsverwarming koppelt en zo een over-all rendement van een voorzichtige 90% zou kunnen halen bij de ideale instellingen.

wegwezen dus met je "schone" verhaal over elektrische auto's! L*lkoek is het!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:36

8nnemiek schreef:
Je bent wel zeker van je zaak, ikke. Maar ik zie bij jou altijd een hoop beweringen en meningen voorbij komen die je als waarheid neerzet, en nooit een betrouwbare bron. Jij vind het banketstaaf en flauwekul, anderen waaronder een hoop geleerden en wetenschappers zijn juist volop bezig met onderzoek en het creëren van technieken om accu's beter en veiliger te maken met meer capaciteit, en zien er zeker toekomst in.
Ik werk zelf al jaren met accu's en zonnepaneel en zou niet meer zonder kunnen. Het is een geweldige uitvinding en ik ben er blij mee dat ik de komende 15 jaar kan rondreizen zonder enige uitstoot met onze boot.

Rendementen kun je gewoon googlen. Daarnaast heb ik geruime tijd voor een energieproducent gewerkt op centrales. Ik heb dus best wel een aardig beeld van hoe zo'n ding werkt en wat dat kost.

Accu's zijn geen oplossing, nu niet, straks niet, nooit. Het rendement zal niet heel veel meer verbeteren, de capaciteit al evenmin en bovendien zijn de grondstoffen schaars, milieuonvriendelijk om te winnen en daarmee duur. Dat weten die geleerden ook, maar soms moet je wat verhalen de wereld in helpen om geld los te krijgen zodat je weer verder kunt. Bijvoorbeeld om kleinere brandstofcellen te ontwikkelen die voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde auto mee te laten rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:49

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Rendementen kun je gewoon googlen. Daarnaast heb ik geruime tijd voor een energieproducent gewerkt op centrales. Ik heb dus best wel een aardig beeld van hoe zo'n ding werkt en wat dat kost.

Accu's zijn geen oplossing, nu niet, straks niet, nooit. Het rendement zal niet heel veel meer verbeteren, de capaciteit al evenmin en bovendien zijn de grondstoffen schaars, milieuonvriendelijk om te winnen en daarmee duur. Dat weten die geleerden ook, maar soms moet je wat verhalen de wereld in helpen om geld los te krijgen zodat je weer verder kunt. Bijvoorbeeld om kleinere brandstofcellen te ontwikkelen die voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde auto mee te laten rijden.

Met google vind ik toch echt vooral uitleg waarom elektrische auto's beter zijn dan auto's met verbrandingsmotoren.
https://www.autozine.nl/diversen/15-myt ... sche-autos
Citaat:
Stelling 1. Een elektrische auto op kolenstroom belast het milieu meer dan een zuinige benzineauto.

Nee. Een auto met verbrandingsmotor zet benzine of diesel niet alleen om in beweging, maar ook in lawaai en hitte. Vooral die hitte is zo groot, dat vervolgens een deel van die bewegingsenergie moet worden opgeofferd om de motor te koelen. Vergelijk het met een ouderwetse gloeilamp, waarbij de stroom vooral werd omgezet in hitte en licht slechts het bijproduct was.

Als dat eerste argument onvoldoende overtuigt: houd ook rekening met de manier waarop energie wordt opgewekt. Benzine wordt uit de grond gepompt, geraffineerd en getransporteerd. Alleen al die lange weg van bron naar tankstation kan niet op tegen elektriciteit die lokaal wordt opgewekt.

Stelling 4. Elektrische auto's vervuilen op de lange termijn meer omdat de accu's schadelijke chemicaliën bevatten.

Nee. De accu's van elektrische auto's hebben drie levens. Het eerste leven is in de elektrische auto. Is de elektrische auto danwel de accu "op", dan wordt deze alsnog toegapast als energieopslag voor thuis. Ongebruikte energie van zonnepanelen kan overdag in zo'n accu worden opgeslagen en bijvoorbeeld 's avonds alsnog worden gebruikt. In een auto kan de hoeveelheid energie die per kilogram wordt opgeslagen onvoldoende zijn, in huis telt het gewicht niet en dus kan zo'n accu een tweede leven krijgen.

Voldoet de accu ook niet meer als opslag thuis, dan kunnen de chemicaliën wordt hergebruikt om "laagwaardige" batterijen voor bijvoorbeeld elektrische grasmaaiers en schroevendraaiers te maken.

En als producenten geen vertrouwen zouden hebben in hun accu's dan zouden ze er geen 8 jaar tot levenslange garantie op geven.

Klopt, het kost een hoop energie om olie tot benzine te krijgen.
Hoeveel energie kost het om de ruwe delfstoffen om te zetten in accu's? Hoe vaak worden de half-fabricaten van die accu's de wereld over gezeuld? Dagmijnbouw is zeker niet beter voor het milieu als het rondpompen van olie.

Stelling 4 houdt ook te vroeg op want als die accu's in maaimachines niet meer voldoen, wat dan? En hoeveel energie kost die recycling van accu's?
Ik weet van accu's, van die "verfoeilijke" loodaccu's, die het al meer dan 20 jaar uithouden. Punt is dat zo'n accusetje voor in huis een slordige 10.000 euro kost en de lader om die accu's in de juiste conditie te houden kost dat ook ongeveer. Die honkie-tonkie-ladertjes die de gemiddelde gebruiker op z'n auto hangt, doen vaak meer slecht dan goed aan de leverduur van de accu, maar hey, we vinden het normaal dat een auto-accu het na 4 - 5 jaar opgeeft.....

Waar ze voor het gemak ook maar even aan voorbij gaan is het simpele feit dat er niet eens voldoende grondstoffen zijn om 10% van alle auto's elektrisch te laten rijden. En zelfs al zou het uiteindelijk blijken dat er genoeg zou zijn om 40% van alle auto's zo te laten rijden, wat wil je dan met die overblijvende 60%?

Je hoeft me niet te geloven, moet je helemaal zelf weten, maar probeer niet om mij met dergelijke promotiepraat te overtuigen. Elektriciteit is mijn vak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:38

germie schreef:
Electrisch is het nog lang niet. Ik kan mij alleen een oude auto veroorloven. Dan zijn de accus gaar. 7 jaar en nog 80 procent is wel wat snel. Want de actieradius is ook minimaal. Electrisch is pas interessant als je er 1000 km mee kunt rijden, minstens 1500 kg mee kunt trekken en opladen net zo snel kan als gewoon tanken en de accus 20 jaar meegaan. Zo ver is de techniek nog lang niet.
Waterstof zie ik meer in. Maar dat is ook nog steeds een kinderschoenending.
[knip]

Kleine correctie: die techniek is nog niet voor jou en mij beschikbaar.

De industrie weet al lang hoe een elektrisch aangedreven auto 1000+km actieradius moeten geven, 2500kg aan de trekhaak en veilig volgens de huidige maatstaven.
Twee uitdagingen voordat ie in de showroom staat:
1) De infrastructuur en productiecapaciteit van de energiedrager in, pak 'm beet, Europa op orde hebben, op een manier die betaalbare energiedragers geeft.
2) Zo'n auto ook kunnen bouwen dat ie betaalbaar en betrouwbaar blijft.

En tot slot, ook niet geheel onbelangrijk: wat denk je dat er gebeurt als we volgende maand tegen de Arabieren (en de andere olieproducerende landen) zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt; wij hoeven 'm niet meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:57

DezeNaam schreef:
En ook geen water meer drinken uit plastiek flessen. :)

(Oprechte verbazing eigenlijk dat mensen fleswater kopen, dan nog plastiek ook, terwijl er kranen bestaan... Of het lokale water moet echt gewoon niet te drinken zijn.)

Maar persoonlijk denk ik niet dat roken nu even de grootste vervuiling is, natuurlijk is het niet goed. En zeker niet aangezien veel rokers hun peuken gewoon op de grond gooien... Maar al die niet recyclebare dingen zijn zoveel slechter.

Nederland is redelijk uniek in de wereld dat je zomaar goed drinkbaar en vooral smakelijk water uit de kraan hebt. Ik ben niet zo verbaast, eerlijk gezegd. In veel andere landen koop je bronwater per 2,5 of 5ltr can. Dat geldt vaak ook voor dingen als sinaasappelsap en soms ook andere "basic" sappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:47

CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

Dat de overheid op moet houden de subsidie op zonnepanelen te limiteren......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:27

Las ik deze week EINDELIJK eens een artikel waarin iemand de ballen had om waterstof, amoniak en synthetisch gas als nieuwe energiedragers te duiden om daarmee in een alinea een drie pagina's tellend artikel over de nieuwe elektrische heilige koe feitelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen.

Alle leuke argumenten ten spijt, alle grote woorden, dreigen met hel en verdoemenis (waar heb ik dat eerder gehoord?) het gaat heel simpel maar om een ding: hoe nemen we, ook wereldkundig verantwoordt, afscheid van fossiele (brand)stoffen.

De rest is echt gezever in de marge, inkl smeltende ijskappen!

Oh ja, en die half dode eik die laatst op TV langs kwam, donder op, eiken groeien niet op arme zandgrond, sukkel! Had die boom daar zelf niet neer gezet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:25

germie schreef:
En toch kun je dus wel degelijk BEWUST kiezen voor geen kinderen. En dat is dan misschien meestal niet om het milieu, maar het is daarna wel weer een mooie bijkomstigheid. Ik heb in ieder geval als kind al gezegd tegen mijn ouders dat ze van mij geen opa en oma zouden worden. Ze dachten dat ik wel bij zou draaien, maar dat is nog niet gebeurd. ;) En ja, misschien is het niet krijgen van kinderen wel net zo egoïstisch als het wel krijgen van kinderen, maar wij zijn in ieder geval op dit gebied geen vervuilers en dat mag zeker genoemd worden.

Ja hoor, het is geen enkel probleem om je daar een schuldgevoel over aan te praten als je daar gevoelig voor bent.
Je doet er namelijk ook helemaal niets voor om te regelen dat je als oude taart een beetje fatsoenlijk verzorgt wordt.

En, al een beetje schuldgevoel?
Omdat je geen kinderen hebt, houdt je meer geld over om bijvoorbeeld twee paarden te houden. Weet je wel hoe milieubelastend het is om een paard te houden?

Als je geen kinderen hebt, heb je ook meer geld over om een dikkere auto te rijden, om die twee paarden te trekken, terwijl je met z'n tweeen of alleen eigenlijk helemaal niet zo'n dikke auto nodig hebt.

Ben ik lekker op weg?

Omdat je geen kinderen hebt, heb je ook geld over om vaker en/of verder weg op vakantie te gaan, wat ook weer milieubelastend is.

Ben je er al?

Omdat je geen kinderen hebt, is er ook wat meer geld beschikbaar om een groter huis te kopen, dat dan weer meer energie kost om warm te stoken (en te koelen in de zomer) en je hebt dan ook de mogelijkheid voor dingen als een afwasmachine, droger, tweede koelkast, drie TV's in hius, liefst van die grote plasma-schermen. Toch geen kinderen, dus kan er best vanaf.

Zo, durf je nog?

En ja, ik heb geen kinderen, wel drie Range Rovers, een vrachtwagen voor onze drie paarden maar dan weer geen groot huis maar wel een sta-caravan }>

Nee, ik heb daar geen schuldgevoel over, evenmin als dat ik me druk maak over mijn "carbon-footprint" en de Range Rovers dragen met hun 1:5 benzineverbruik een serieus steentje bij aan het eerder opraken van de olie en daarmee aan de noodzaak om werk te maken van de alternatieven }:)

Ik zal morgen even kijken of dat artikel ook on-line beschikbaar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:14

germie schreef:
Foei ikke :D

Maar dit is wel wat ik bedoel. Men probeert je inderdaad een schuldgevoel aan te praten, maar als kindervrije kun je eigenlijk je hele leven vervuilen, het is altijd minder dan wat 2 mensen ooit vervuilen :Y) . En kindervrij zijn is net zo'n 'egoistische' keuze als wel kinderen nemen. Ik ken niemand die geen kinderen neemt omwille van het milieu. Het is alleen een mooie bijkomstigheid. Ik blijf in ieder geval nog wel even reizen en heb ook 1 paard. En ja, daar werk ik hard voor en laat er ook dingen voor. Dus dan mag het. }:)

Maar even serieus, het is gewoon het 'not in my backyard' syndroom. Alles is belangrijk op het moment dat het in je achtertuin gebeurt en je raakt. En anders niet meer. Zo zit de mensheid gewoon in elkaar.

Precies dat.

Ik weet ook wel tegen wie ik het zeg :D maar het is wel waar de hele milieubeweging op gebaseerd is: angst en schuldgevoel.

Helaas voor de milieuterroristen heb ik de meest foute schoonvader gehad die ze zich kunnen voorstellen (de beste man is helaas overleden). Hij was zo gehard anti de milieu-beweging dat hij in de jaren 80 de zure regen campagne eigenhandig om zeep geholpen heeft door de de plaatsen te lokaliseren waar al die zogenaamd aangetaste bomen stonden om vervolgens met kennis van zaken aan te tonen dat het l*lkoek was! Hij was bosbouwkundig ingenieur en toonde aan dat die bomen groeiden op plekken die helemaal niet geschikt waren voor dergelijke bomen! Daag Greenpeace en co :evaw:

Het moge duidelijk zijn, mijn schoonvader en ik konden prima met elkaar overweg }> Ik ben blij dat ik hem zo lang gekend mocht hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:31

germie schreef:
Lijkt mij een goede vent. Haha.

Ik heb hier een paar dagen terug een link geplaatst over het feit dat de hoeveelheid co2 juist daalt.

Er zijn gewoon minstensnet zo veel onderzoeken die aantonen dat er helemaal geen opwarming is, maar alleen een verschuiving.

MAAR: ondanks bovenstaande vind ik wel dat we er met sommige dingen een rommeltje van maken. Minder plastic verpakkingen kan prima.
En zolang een fabriek als esd blazers mag blijven produceren, dan kunnen wij rustig doordieselen.

Er kunnen dus best dingen beter, maar de geboden gij zult alle pleziertjes behalve kinderen krijgen in de ban doen slaat nergens op.

Doe wat je kunt. En accepteer de meningen van anderen en respecteer andere keuzes.

Je had het vast ook goed met 'm kunnen vinden.

Dat de boel niet opwarmt is al langer bekend evenals dat het hele CO2 verhaal onzin is. Weet je waar de aarde pas echt van opwarmt? Mist......... Waterdamp heeft 10x groter effect dan alle CO2 bij elkaar.

Maar ik ben het ook met je eens dat er wel wat moet gebeuren, op een manier die de wereldstabiliteit op z'n minst niet in gevaar brengt; liever nog dat het verbetert.

Je kunt echter een continent dat 50 jaar achter loopt in z'n ontwikkeling op ons, niet in 10 jaar op ons niveau hebben qua kennis. Daar heb je gewoon enkele generaties voor nodig en zij staan pas aan het begin van die ontwikkeling. Afrika dus.

Ik heb al studies en ontwerpen gezien dat als je de halve Sahara vol legt met zonnepanelen, heb je genoeg energie om de aarde drie keer van alle benodigde energie te voorzien. En laat daar een hand vol rekenfouten in zitten en zou je 3/4 Sahara nodig hebben. Hoeveel woestijn denk je dat er beschikbaar is.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:27

oomens schreef:
Je weet dat het aluminiumfolie voor je hoedje waarschijnlijk ook niet-duurzaam is geproduceerd?

Kun je nagaan als je er een hele auto van bouwt :D
In de gemiddelde moderne auto zit meer aluminium dan men zich realiseert, ook in de elektrische auto.

Wat ik eigenlijk nog het meest storend vind hier is dat de grootst mogelijke onzin voor zoete koek wordt geslikt maar de echte waarheid en vooral de nuancering niet geaccepteerd wordt en dat men al helemaal niet het voorstellingsvermogen heeft om het klimaatgewauwel los te koppelen van z'n eigen gedrag en de globale noodzaak tot verandering.
Het moet anders, maar het klimaat is er aan de haren bijgesleept om de mensheid hel en verdoemenis voor te houden.

Dus ja, kritisch zijn op waar je mee bezig bent en het ondersteunen van ECHTE oplossingen of de weg erheen maar laat de klimaatterroristen lekker links liggen.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 13-02-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sterke bewoording verwijderd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:04

Leuk bij elkaar geharkt.

Weet je, klimaatverandering is van alle tijden, ook uit de tijd dat er nog geen mensen bestonden.
Het risico van klimaatverandering is weldegelijk het voortbestaan van de mensheid. Maar met of zonder mensen, de natuur gaat gewoon z'n gang en die voedselketens lopen dan wel even in het honderd, maar ook dat hersteld zich snel, zo dom is de natuur niet. Dat wij als mensheid dat niet meemaken omdat we uitgestorven zijn, is voor de natuur niet relevant.

Het is, althans voor mij, volstrekt irrelevant wie er wat zegt. De populisten hebben volgers nodig om ze te kunnen vertellen wat ze graag horen en de wetenschappers hebben geld nodig voor meer onderzoek. Dat dus de meeste wetenschappers achter de klimaatverandering als gevolg van menselijk handelen staan is niet raar. Die opinie levert namelijk de grootste pot met geld op, zodat er weer meer onderzoek gepleegd kan worden en zij dus werk houden. Het is goed als er meer onderzoek gedaan wordt; het is alleen zo jammer dat de manier waarop het gebeurt over de rug van de "onwetende" bevolking gevoerd moet worden. Overheden zouden ook zonder hel en verdoemenis geld moeten investeren in onderzoek.

Waarom anders werkt Shell intensief samen met Nuon en heeft zowel Total als Chevron interesse in Eneco? Heel simpel: oliemaatschappijen weten dondersgoed dat olie in het verdomhoekje zit, ooit op raakt en vooral maatschappelijk draagvlak gaat verliezen. Maar ze weten ook dat het enige, serieuze, alternatief synthetische energiedragers zijn waarbij elektriciteit een belangrijk basisprodukt is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:21

piendumaitre schreef:
https://www.telegraaf.nl/columns/314552 ... iet-geduld link die hier zonet geplaatst is door germie waarmee ze wil aantonen "dat tegenspraak nooit geduld wordt" een artikel van de telegraaf.

Over de Telegraaf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegraaf . De telegraaf maakt gebruik van een populistische stijl en baseert zich zeker niet altijd op de feiten. Wel is de Telegraaf serieuzer als De bild of The sun ook al kent de Telegraaf ook een aantal hoog gehalte van sensatie.
Dan nu over dit artikel.
Als je het artikel goed leest staat er alleen maar een herhaling in van het zelfde standpunt waarbij De huidige vraag is: versnellen wij dat veranderen door ons handelen? Curry zegt dat we dat op basis van onze huidige inzichten niet kunnen vaststellen. Zie vetgedrukte, niet vaststellen en dus ook niet uitsluiten. Zij zegt dus, "we weten het niet".
Tevens valt te lezen in het artikel:
Er heeft nooit enige discussie plaatsgevonden over de wetenschappelijke basis van de theorieën over klimaatverandering. Dat is dus geen feit. De wetenschappers liggen al meer dan 40 jaar te rollebollen over dit onderwerp, iets dat wetenschappers eigen is, en meer en meer komt er consensus over dit onderwerp.
De overspannen rapporten van de VN en van activisten worden door de linkse elites klakkeloos overgenomen. De VN is een organisatie waarin zowel links als rechts in verenigd zijn en is niet zomaar een slap onbezonnen clubje. Hier gebeurt nu precies waardoor populisten zo bekend om staan. Een zeer gerenommeerde organisatie als de VN wordt in diskrediet gebracht door deze organisatie in één adem te noemen met van activisten worden door de linkse elites klakkeloos overgenomen. Dit is welles en wetens onzorgvuldige journalistiek om een organisatie in diskrediet te brengen. Voor diegene die niet weten wat de VN doet , is en waar ze voor staat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Naties De organisatie bestaat uit 193 lidstaten die echt niet allemaal linkse rakkers zijn (integendeel meestal!)
En dan eindigt het artikel met:
Want daarmee kunnen ze onze levenswijzen, en dus onze vrijheden, reguleren: we moeten toch de aarde en de mensheid redden? Na de utopieën van Marx, Hitler, Stalin, Mao, en van de vele andere helden van de (nationaal-) socialistische intelligentsia, allemaal verdronken in zeeën van bloed, wordt nu gepoogd de heilstaat van de klimaatutopie te vestigen.
De historicus William Hay schreef over fascisten: ’Ze presenteerden het nationaalsocialisme zorgvuldig als een poging de schade van de moderniteit te herstellen met een meer communautaire en rechtvaardige samenleving, bevolkt door mensen vrij van vervreemding.’ Het is een beschrijving die past op elke utopist.

Dit is dus precies populistische retoriek. Het grappige was, maar dat moeten we blijkbaar maar eventjes vergeten want is zolang geleden, dat deze zelfde Telegraaf in de twede WO totaal fout zat doordat ze heulde met de vijand, de Nazi's, iets dat ze lang is nagedragen. Ik citeer Tijdens de Tweede Wereldoorlog drukte de drukkerij van De Telegraaf pro-Duitse bladen, waaronder de Deutsche Zeitung in den Niederlanden. Hiermee vertoonde De Telegraaf hetzelfde gedrag als het genazificeerde concern van drukkerij/uitgeverij De Arbeiderspers, die de vervaardiging van veel nationaalsocialistisch drukwerk (onder meer Storm, Groot Nederland en De Waag) ter hand nam tijdens de Tweede Wereldoorlog.[9] In de Tweede Wereldoorlog liet Holdert de NSB en de Duitse bezetter toe in de kolommen van de krant.
Dat juist deze krant de vergelijking naar het fascisme maakt is in het kader van de geschiedenis dus wel pikant te noemen op zijn minst.

Wacht even, organisaties zijn niet dom. Tot hier heb je gelijk. Die organisaties hebben echter ook maatschappelijke steun nodig.

Maar leg nu eens in drie zinnen uit wat de gewenste gedragsverandering (die moet er komen) te maken heeft met het natuurlijke verschijnsel van wisselend klimaat.

De enige manier om mensen te laten veranderen is ze vertellen dat ze HEEL ERG SLECHT bezig zijn. Precies dat is wat het klimaatgewauwel doet en voila, de mensheid raakt er langzaam maar zeker van overtuigd dat het misschien toch wel anders moet.

Waar JIJ niet tegen kan, is dat er mensen zijn die dat doorzien. Die het onderscheid kunnen maken in de noodzaak tot verandering ZONDER dat het klimaat zou veranderen door menselijk handelen.

Anders gezegd: het zal mij een rotzorg zijn welk argument je aanvoert, de manier waarop we nu met onze bronnen omgaan MOET anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:56

piendumaitre schreef:
ikke schreef:
de manier waarop we nu met onze bronnen omgaan MOET anders.
Ikke, volgens mij zijn wij het met elkaar eens en ik denk dat jij mijn stukken niet leest omdat jij denkt dat ik de mens NIET als belangrijkste oorzaak zie van de klimaat verandering. Ik doe juist stinkend mijn best om dit met allerlei feiten aan te doen dat de mens wel de belangrijkste veroorzaker is.

Nee, waar ons grootste verschil zit is dat ik op geen enkele manier aangetoond heb gezien dat de mens de belangrijkste veroorzaker is van het veranderende klimaat. Ik neem de moeite niet, maar als ik er opuit ben, heb ik de kontacten en daarmee de toegang tot heel veel meer onderzoeken, waarvan net zo hard "bewezen" wordt dat de mens het doet als dat men "bewijst" dat de mens geen enkele bijdrage levert aan de klimaatverandering. Die laatste haalt echter nooit het nieuws, simpelweg omdat men de huidige beweging niet wil ondermijnen.

Wat in ieder geval een feit is waar niemand omheen kan, is dat klimaatverandering een natuurlijk verschijnsel is. Mogelijk (er is echt geen enkel hard en onomstotelijk bewijs van!) draagt menselijk handelen ertoe bij dat het sneller gaat.

Kortom, wij worden besodemietert waar we bij staan. We worden op kosten gejaagd om dat deze of gene milieuterrorist de staat de staat voor de rechter daagt en nog gelijk krijgt ook maar het ergste is wel dat ze vervolgens voorstellen doen die kant noch wal raken en eigenlijk eerder bijdragen aan meer milieuvervuiling dan dat het iets oplost. DAT stoort mij mateloos!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:39

enzino schreef:
Ik zie weinig inhoudelijks waar ik op kan reageren en neem daarom de moeite maar niet.

Dat is ook erg moeilijk voor mensen die het totale plaatje niet zien of kennen.

Eigenlijk is het ook niet boeiend of menselijk handelen een serieuze invloed heeft. Maar zoals je zelf al zegt: politici besteden graag gemakkelijk geld. En precies dat mechanisme maakt de doemscenario's noodzakelijk om ergens een vorm van beweging te krijgen. Kijk niet verder dan de resultaten in dit topic.

Het is dan wel jammer dat men niet wil inzien dat het huidige pakket maatregelen echt kant noch wal raakt, wat overigens niet hetzelfde is als zinloos!!

Maar speciaal voor Janneke2 wil ik het lange termijn traject wel alvast uittekenen:
De elektrische auto blijft z'n bestaan in de marge wel houden. Dat houdt die auto al een kleine eeuw vol en dat blijft ook wel zo. Er zullen andere (magnesium - lucht?) accu's in komen maar veel verder komt het niet. Actieradius gaat ook geen issue zijn want niet bedoelt voor transport over afstanden.

Onze benzine- en Dieselauto's zullen ongeveer blijven. Dat wil zeggen, voor grote vermogens (goederenvervoer) en lange(re) afstanden blijft een vorm van "verbrandings"motor de beste oplossing. In deze context moet de brandstofceltechnologie ook als een vorm van "brandstof"motor worden gezien.
Anders gezegd: een technologie die hoogwaardige energiedragers om zet in voortbeweging. Geen enkele accu zal ooit de energiedichtheid van een gas of vloeistof benaderen. Denk dan aan stoffen als waterstofgas, synthetisch "aard"gas, ammoniak en andere, zelfs nog te ontwikkelen energiedragers.
Deze energiedragers ontstaan op basis van elektro-chemische omzettingsprocessen (kraken).

De voorwaarde om dit punt te bereiken is een grote overdaad aan elektriciteit uit zonnepanelen, windmolens, waterkracht en andere, eventueel nog te ontwikkelen, manieren om elektriciteit op te wekken zonder daar delfstoffen (fossiele brandstof, zo je wil) voor te gebruiken.

De "kolencentrales" waar iedereen zo op tegen is, werken dan niet meer op kolen, maar op hernieuwbare brandstoffen. Het zullen ook niet meer zulke grote centrales zijn, zoals de Nuon Hemwegcentrale (650MW) of de Amercentrale van Essent (ik dacht 800MW, maar daar ben ik niet zeker van), maar kleinere eenheden, zoals bijvoorbeeld Nuon Hemweg 9 en Diemen 34, beide 235MWe waarbij de Diemen-centrale ook stadsverwarming levert, o.a. aan Diemen, A'dam z.o. en Almere.
De Nuon Centrale op de Eemshaven, bedoelt om op syn-gas te draaien en door Greenpeace vakkundig naar de kl*te geholpen; bedankt, sukkels; draait nu (slechter rendement) op aardgas maar gaat op proef draaien op elektro-chemisch gekraakt syngas. De installatie (samen met Shell) staat er en zou draaien, volgens mijn laatste gegevens. Dat slaat nu nog nergens op want er is geen "groene" elektriciteit om dat gas te maken, maar zodra er WEL voldoende windmolens, zonnepanelen en andere bronnen zijn, is dat hoe we de continuïteit van het net gaan houden.

Elektriciteit (verbruik) wordt ook gratis. Volstrekt zinloos om nog te betalen voor iets dat je zelf net zo goed kunt regelen, maar off-grid (de heilige graal van de milieuterrorist) is onzin en zelfs zeer ongewenst. De rekening voor die aansluiting zal fors zijn, maar het voordeel dat je je overtollige energie om kunt laten zetten in een schone energiedrager zal een keiharde noodzaak worden waarmee je dus waarschijnlijk ook gewoon opgelegd gaat krijgen dat je die aansluiting (en de kosten) krijgt; niet anders dan het nu is.

Er zijn de nodige variaties op dit thema denkbaar en afhankelijk van je lokatie ook uitvoerbaar, maar dat doet niks af aan het boven geschetste basisprincipe.

Het maakt mij niet uit of je me gelooft of niet, ik vind het best, maar zo ziet de toekomst er (ongeveer) uit. Ga er alvast maar aan wennen.
Google niet op bronnen, die ga je niet vinden. Als je mijn uitspraken wil staven, ga praten met mensen die ECHT weten hoe de energiewereld in elkaar zit. Heb ik acht jaar gedaan. Voor hen en voor mij is het volstrekt helder welke kant het op gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:24

piendumaitre schreef:
Het orakel van Ikke! Oncontroleerbaar, zonder enige vorm van bronnen, arrogant opgesteld want Ikke weet hoe de toekomst er (ongeveer) uit zal zien (googelen of naslag werk doen heeft geen zin!,), want zij en de mensen die er pas echt verstand van hebben weten dit wel itt heel veel andere mensen . Acht jaar in verdiept zelfs, top meid dit stukje. Mag je trots op zijn.
Je stukje is uitnodigend en zoals echte wetenschappers betaamd goed onderbouwd ( maar niet heus) en te toetsen (dus ook niet) :n

Jij denkt dat ik in 10 minuten en in een halve pagina op kan schrijven waar die door jou zo geliefde wetenschappers, pak 'm beet, twee decennia over doen? En dat ik dat dan met twee handenvol links kan onderbouwen? Dat nog even afgezien van 20 jaar vakliteratuur, gesprekken met mensen en werken bij organisaties die beschikken over de kennis, kunde, ervaring en miljoenen die voor deze transitie nodig zijn?
Ik heb wel iets beters te doen. Als je het niet wil vinden, ga je het ook niet vinden.

Schrijf mijn orakel op, berg het op en we spreken elkaar over 10 jaar.
Het is prima als je er nu niet aan wil, maar je kunt niet meer zeggen dat het je nooit verteld is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:25

LadyMadonna schreef:
Ik stond net tijdens het koken eens te denken:
Pasta —> plastic zak
Champignons —> plastic bakje
Spinazie —> plastic zak
Spekjes —> plastic zak.....
Olijfolie —> plastic fles

Ik scheid dat allemaal wel netjes, maar weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Het wordt niet zonder verpakking aangeboden...

Daar kun je nog niet zoveel mee, behalve scheiden en vooral ook mopperen tegen de winkelier.
Die lost dat ook niet meteen op, maar het principe van vraag en aanbod geldt ook hier: als men blijft vragen om "betere" verpakking, dan zal dat er komen. Kost even, maar we zijn ook ooit begonnen met het scheiden van afval.
Ik zie hier mondjesmaat wel die verandering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:08

LadyMadonna schreef:
verootjoo schreef:
We spoelen ook heel wat plastic door gootstenen en doucheputjes heen helaas... dat komt ook in de oceanen en de vissen terecht ;(

Dat vraag ik me ook af. Ons rioolwater gaat toch niet naar zee maar naar de waterzuivering :?

Nou, al eens daar bij jou in het buitengebied geweest?
Ja, die; ik weet het zeker want ik heb dat ding twee jaar geleden nog mee gerenoveerd......

Waarop loost die zuivering? En waar denk je dat jouw drinkwater vandaan komt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:25

Shaggy09 schreef:
piendumaitre schreef:
Een feit is, leef vooral lekker door, dan is het resultaat niet eens nihil gedaald maar zoveel procent.....gestegen met alle gevolgen van dien.
Maar zoals de fabeltjeskrant al zei:" oogjes toe, snaveltjes dicht en slaap lekker".
Mijn tijd zal het wel duren, ik ben een oude vrouw........ga vooral zo door met ontkennen en ga vooral zo door met leven. ....sneu voor de klimaatspijbelaars die wel nog geloven in een transitie en een betere toekomst, het is ongelooflijk dat nu er eindelijk meer bewustzijn komt,en er iets lijkt te veranderen (nog lang niet genoeg) er een groepje mensen op staat die de hakken in het zand zetten en in de ontkenning zitten vaak gebruik makend van onjuiste informatie.

Nogmaals, bedenk je wel effe dat als het zo weinig effect gaat hebben het gewoon weggegooid geld is! Die miljarden euro´s komen niet uit de lucht vallen hé, daar kunnen de burgers gewoon voor opdraaien. Die mogen nog meer belasting gaan betalen dan ze al doen. Denk eens aan die mensen die niet eens een stukje biologisch vlees kunnen betalen. Je doet er allemaal zo gemakkelijk over alsof het met een vingerknip kan worden opgelost als alle neuzen dezelfde kant op staan. Ik zou zeggen succes ermee.

Dat is ook het punt. Hoe banger je de mensheid maakt, hoe meer men bereid is te betalen.
Dat is waar het om draait. De rest wordt er door iedereen, zowel de pro's als de con's er aan de haren bijgesleept om maar hun eigen gelijk aan te tonen.

Feit is dat we gewoon 10 - 15 jaar verder zijn voordat we alleen al onze infrastructuur hebben aangepast op alle zinnige plannen; de onzin, zoals een elektrisch rijdend Nederland, laten we dan nog maar even buiten beschouwing. Heeft niks met wil of geld te maken maar simpelweg met de handen die het werk moeten uitvoeren. Die handjes zijn er nauwelijks en die gaan er voorlopig ook niet komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:28

piendumaitre schreef:
Ik ben nog steeds ah googelen, maar blijkt toch echt mee te vallen.
Wat ik wel tegenkwam is dat er een zonnepanelen park op de oude afvalberg in Bavel komt om een hele wijk van stroom te voorzien. Heb ik vroeger vlak bij gewoond, zo leuk dus.
Bizar dat een vertegenwoordiger dit vertelt.

Die zonnepanelen zijn binnen nu en 10 jaar "achterhaalde onzin" Niet omdat zonnepanelen onzin zijn, maar omdat de ontwikkeling niet stil staat.

Sterker nog: de panelen die nu te koop zijn, zijn al achterhaald qua prestaties, maar zolang het verkocht wordt en er geen harde eisen gesteld worden aan het rendement, dumpen die Chinezen hun goedkope spul op de Europese (en andere) markt.

Niet waar?
Nou, ik heb eens voor een bedrijf gewerkt (wereldspeler, iedereen kent het merk) en dat bedrijf leverde in die tijd (midden jaren '90) de allerbeste kleuren kopieermachine ter wereld. Gewoon echt de beste. Er zaten speciale beveiligingen in om te voorkomen dat je er geld of waardepapieren mee kon kopiëren.

Onze grootste concurrent kwam met een nieuw type kleuren kopieermachine op de markt. Die was BETER dan "onze" machine. Niet een beetje beter, echt heel veel beter, bijna revolutionair.

Binnen drie maanden had "ons merk" een machine op de markt die onze concurrent overtrof; ver overtrof. Ze konden niet eens in onze schaduw komen staan.
Je ontwikkeld niet in drie maanden een nieuwe kopieermachine die zo'n kwaliteits-stap kan maken, no way.
Die kennis, en die machine, stonden al lang klaar, maar als je al de beste in de markt bent, de vraag het aanbod ver overstijgt (6mnd levertijd was regel) waarom zou je dan een machine op de markt brengen die beter is?

Met zonnepanelen gaat het niet veel beter en zelfs als afval een dingetje is, hoe wil je het probleem dan oplossen? Eerst wachten tot we dat "afvalprobleem" hebben opgelost? Dan weet ik nog wel een paar problemen die je eerst aan moet pakken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:58

Sclimpre schreef:
ikke schreef:
Die zonnepanelen zijn binnen nu en 10 jaar "achterhaalde onzin" Niet omdat zonnepanelen onzin zijn, maar omdat de ontwikkeling niet stil staat.

Sterker nog: de panelen die nu te koop zijn, zijn al achterhaald qua prestaties, maar zolang het verkocht wordt en er geen harde eisen gesteld worden aan het rendement, dumpen die Chinezen hun goedkope spul op de Europese (en andere) markt.

Niet waar?
Nou, ik heb eens voor een bedrijf gewerkt (wereldspeler, iedereen kent het merk) en dat bedrijf leverde in die tijd (midden jaren '90) de allerbeste kleuren kopieermachine ter wereld. Gewoon echt de beste. Er zaten speciale beveiligingen in om te voorkomen dat je er geld of waardepapieren mee kon kopiëren.

Onze grootste concurrent kwam met een nieuw type kleuren kopieermachine op de markt. Die was BETER dan "onze" machine. Niet een beetje beter, echt heel veel beter, bijna revolutionair.

Binnen drie maanden had "ons merk" een machine op de markt die onze concurrent overtrof; ver overtrof. Ze konden niet eens in onze schaduw komen staan.
Je ontwikkeld niet in drie maanden een nieuwe kopieermachine die zo'n kwaliteits-stap kan maken, no way.
Die kennis, en die machine, stonden al lang klaar, maar als je al de beste in de markt bent, de vraag het aanbod ver overstijgt (6mnd levertijd was regel) waarom zou je dan een machine op de markt brengen die beter is?

Met zonnepanelen gaat het niet veel beter en zelfs als afval een dingetje is, hoe wil je het probleem dan oplossen? Eerst wachten tot we dat "afvalprobleem" hebben opgelost? Dan weet ik nog wel een paar problemen die je eerst aan moet pakken.

Dat er een ontwikkeling is, dat is toch geen argument om geen zonnepanelen te nemen? Dat geldt evengoed voor pc's, tablets, smartphones, stofzuigers, wasmachines, tv's, etc.
Het is niet omdat je niet het allernieuwste model hebt dat het niet meer bruikbaar is.
Onze oudste zonnepanelen zijn 12 jaar oud. Geven nog prima rendement. Gaan daar waarschijnlijk nog minstens 10 jaar mee door, hopelijk langer.

Nee, het afval"probleem" is niet zo groot als het gemaakt wordt.

Daarnaast, welk alternatief is er? Wind? _O- Dat heeft z'n aandeel maar is geen alternatief, net als waterkracht.