Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

verootjoo

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:29

Ik begrijp nooit dat als er weer zo’n klimaattop wordt gehouden, er allerlei politici met privé vliegtuigen hier naar toe gevlogen worden vanuit overal en nergens.
Doe anders via Skype ofzo -O-

Iedereen wordt opgeroepen zo goed voor het milieu te zorgen, maar er gaat nooit een politicus met de fiets of de trein. Die hebben recht op een dure auto met chauffeur die ze overal heen rijdt of vliegtuig. Ze kunnen toch carpoolen?
Vind het zo ironisch :=

Maar goed, zelf doe ik m’n best met duurzaamheid :j

[o]

verootjoo

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:43

Goh, dat stoppen met sporten klinkt mij wel aangenaam in de oren :') Nou heb ik toch al een hekel aan sporten, kan ik mooi zeggen dat ik niet sport voor het milieu :+

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:34

juval schreef:
wat Ladybird zegt, ben ik eigenlijk ook over aan het nadenken. Heel veel mensen zeggen geen vlees te willen eten omdat dat slecht zou zijn voor het milieu. Ik durf dat in twijfel te trekken. Een koe wordt geboren, niet in een fabriek gemaakt. In zijn leven staat hij voornamelijk in de wei gras te eten. Dit gras is een grote CO2 binder, dus het voer van de koe is niet slecht voor het milieu.. het gras wordt bemest met koeienpoep... ook een natuurproduct.
Op het eind van zijn leven word de koe naar de plaatselijke slager gebracht en verwerkt tot hamburgers en biefstuk. Dit kan allemaal binnen een paar kilometer van de stal gebeuren.

Is dit dan zoveel slechter dan een sojaburger?

Kijk, als mensen veganistisch worden omdat ze het zielig vinden, kan ik dat wel begrijpen, maar voor het milieu?

In jouw theorie valt het in mijn beleving ook wel mee. Maar in de praktijk ligt er vlees van over de hele wereld in de schappen bij de supermarkt en gaat het nederlandse vlees naar het buitenland. Dat is niet bepaald duurzaam.
Ik let wel op waar mijn vlees vandaan komt, haal het bij de plaatselijke slager die zelf dieren slacht van nog geen 10km verderop. En eet niet elke dag. Dat scheelt al een hele hoop.
Ze verbruiken wel erg veel water trouwens, alle dieren.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:44

Eigenlijk denk ik dat de natuur zelf al wat doet aan minder kinderen krijgen. Je hoort nu steeds meer dat mensen moeite hebben met natuurlijk zwanger worden. In het midden-oosten is de fertiliteit nu lager dan ooit, en de fertiliteitsklinieken daar ontploffen bijna.
Hier in NL hoor je het ook veel trouwens vind ik.

We leven nu eenmaal in een maakbare wereld en ik heb daar zelf best wat moeite mee. Ondanks dat ik zelf ook een grote kinderwens had, die niet vervuld leek te worden. Uiteindelijk na jaren toch wel vanzelf gegaan, nadat we ons hadden neergelegd bij een kinderloos leven.
En ik besef dat ik me wel gelukkig mag prijzen met een kind terwijl dat niet voor iedereen weggelegd is en om nou alle fertiliteitsbehandelingen te verbieden is ook zo wat.
Maar toch, waarom voelen we ons zo aan God gelijk en negeren we de noodsignalen van de aarde? Niet alleen qua kinderen krijgen, maar ook als we kijken naar andere factoren. De aarde schreeuwt het uit, niemand kan het ontkennen, maar iedereen vind wel dat hij recht heeft op goedkope vliegvakanties := We moeten Schiphol uitbreiden om meer geld te maken, want groei is goed en groei moet :+
Ik vraag me echt af of het nog te redden is :(

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:39

Witchcraft schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar goed, voor, bijv ananasleer, heb je weer ananas nodig, dus landbouwgrond, dus ontbossing... etc...

Nee hoor, geen ontbossing. Weet je wel niet hoeveel land en vooral landbouwgrond er allemaal overblijft als we geen vee meer houden? of anders gesteld: Weet je hoeveel landbouwgrond er alleen al in nederland gebruikt wordt voor het voeren van vee? als al het vee wat nu gefokt wordt voor vlees weg zou zijn, zou er geen honger meer zijn in de wereld. En dat komt niet van mij, maar uit een betrouwbaar onderzoek!

Ananassen zijn niet erg duurzaam en groeien trouwens ook niet in NL
Een ananasplant geeft in z’n leven maar 2 ananassen en doet daar 3 jaar over. En heeft daar dus veel grond en water voor nodig.
Die grond kan niet in NL zijn.

[o]

verootjoo

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:05

Ik bestel uit principe niks van Ali of wish oid. Vanwege milieu, maar ook vanwege het feit dat ik het niet verantwoord vind dat andere mensen de prijs betalen van onze belachelijk goedkope producten := En het is totaal niet duurzaam, en ik wil niet meedoen met de weggooimaatschappij.

Ik haal altijd de originele spullen van het merk zelf, maar ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet goed weet of dat dan wel verantwoord geproduceerd wordt :o Het gaat iig wel veel langer mee, dus je hoeft dan minder snel nieuwe te kopen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:29

Nee, ik koop geen zooi bij de action := Dat is hetzelfde.

En meestal zijn de spullen van Ali/wish en consorten niet exact hetzelfde, maar een exacte replica maar dan veel goedkoper/minder duurzaam/zonder respect voor mens en milieu geproduceerd. Ik wil daar zo min mogelijk aan meewerken.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:26

Ze gebruiken soms zelfs de foto’s van de site van de echte merkproducten. Mensen denken soms echt dat ze het echte product voor veel minder kunnen kopen. Maar iets of iemand betaalt de prijs daarvoor.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:43

Nou, hier is het OV ook niet best := Ik vind het ook allemachtig duur.
Als ik met de trein naar Amsterdam wil moet ik €26,50 betalen. En dan nog zorgen dat ik op een station kom, en in Amsterdam moet je dan vaak met de tram en daar moet je dan weer zo’n OV chipkaart voor hebben.
Trein met OV chipkaart begin ik niet eens aan, want dan moet je voor het inchecken minimaal 20€ erop hebben staan en ik vind het zonde van mijn geld om dus 50€ op te waarderen voor een reis van 26€ omdat je anders die trein niet in komt.
Daarnaast is het met de auto maar 12€.
En dan moet je inderdaad parkeren, dat is duur in Amsterdam. Maar als ik daar heen ga, ga ik nooit alleen en dan valt het echt heel erg mee. Met meerdere mensen in een auto is het gewoon veel goedkoper dat met z’n allen in de trein.

De OV-chipkaart vind ik echt de stomste uitvinding ever :=

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:57

Magrathea schreef:
Je moet er 20 euro op hebben staan als je incheckt omdat je anders de rit niet kunt betalen, dat is toch logisch? Vroeger moest je ook minstens 20 euro bij je hebben om een kaartje te kopen. Ik snap nooit zo waarom dat een probleem is :o
Ik ben echt super blij met mijn OV kaartje, kon mijn abonnement gewoon thuis regelen, reizen declareren is super makkelijk :) moet er echt niet aan denken om nog te gaan lopen hannesen met losse treinkaartjes haha. En wat ik al zei, zodra je iets vaker de trein pakt is een kortings- of ander abonnement vaak al goedkoper.
Oja en ik reis nu op rekening dus ik mis nooit meer een trein omdat ik mijn kaart moet opladen *\o/* of erger nog, dat mijn salaris nog niet gestort is ofzo en dus helemaal niet weg kan. (Reizen op rekening wordt achteraf geïncasseerd.)

Je moet er 20€ op hebben staan, ook als je rit maar 10€ is. Als mijn rit retour 20€ is, check je eerst in voor 10€, en moet je er op de terug weg weer 20€ op hebben staan. Vervolgens gebruik je dat tegoed nooit meer en als je kaart verloopt moet je weer via een hele omslachtige manier zorgen dat je het terugkrijgt. Dus ik gebruik mn kaart alleen voor de zeldzame momenten dat ik met de tram of bus ga, en kaartjes voor de trein print ik altijd uit :+

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:02

Nee, dan niet. Maar je houdt dan alsnog 7€ over. En als je die kaart verder nooit gebruikt vind ik dat wel veel :P je kan nooit precies pas betalen dan. Of je moet het weer omslachtig terug laten boeken.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:52

En in de auto ben je totaal niet uitgerust en in de nachttrein kan je tenminste plat in een bed slapen :+ lekker slapen gaat je in een vliegtuig ook niet lukken.
Ik vind het een goed statement, belachelijk dat iedereen in z’n eentje in een vliegtuig daarheen komt om het over de klimaatproblemen te hebben :roll:

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:26

Volgens mij is alle medicatie barslecht voor het milieu, maar helaas ontkomt vrijwel niemand aan medicijnen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:07

Ik wil eigenlijk ook meer naar ‘zero waste’ thuis. Of iig naar geen restafval.
Maar heb er nog een beetje moeite mee om het in te passen. Ik gooi echt van alles weg wat ik niet meer gebruik en zooi die ik ooit vergaard heb.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:44

Goed stuk.
Ik hoop dat alle politici het ook lezen. Ik begrijp werkelijkwaar niet waarom er nog over nagedacht wordt om Schiphol verder uit te gaan breiden... en waarom er überhaupt nog zoveel gebouwd wordt. Ja, er is woningnood, maar er verdwenen rond Amsterdam 600voetbalvelden aan groen in nog geen 20 jaar. En groen is zoooo belangrijk om de klimaatstijging tegen te gaan. We bouwen zogenaamde duurzame gebouwen, pleuren er een groendak op en het lijkt alsof het geweldig voor het milieu is. Nee, alle grasvelden groen laten, dat is pas duurzaam...
‘Groei is goed, groei moet’. Ten allen tijde en ten koste van alles lijkt het wel. Hoe in vredesnaam gaan we die ruk aan het stuur nog geven als er zo’n tweesporenbeleid gevoerd lijkt te worden :?
We kunnen toch niet onbeperkt blijven groeien ten koste van alles....

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:00

Nou zeg... dat vind ik wel erg overdreven.
Alle kleine stappen zijn al een verbetering. Sowieso het feit dat je op de aarde aanwezig bent is al vervuiling, en alles wat je doet is meegenomen.
Het is juist een hele goede stap om de regering ook op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Tot nu toe is het vooral de burger die steeds duurzamer denkt, maar de regering maakt echt geen duurzame beslissingen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:59

Je moet helemaal geen oude auto wegdoen en een elektrische kopen :+ Maar als je een nieuwe auto toch al wil kopen, kan je je verdiepen in een duurzaam soort auto.

En het produceren van elektrische auto’s is ook niet heel duurzaam nee, maar die van gewone auto’s ook niet. En de elektrische auto heeft wel meer mogelijkheden om duurzamer te gaan worden. De elektriciteit waar hij op rijdt kan in de toekomst veel duurzamer gemaakt worden. Benzine/diesel blijft slecht en kan niet verder verduurzaamd worden.

Het gaat om bewustwording en het nadenken over je keuzes. Niet klakkeloos maar spullen aanschaffen en weggooien enzo. Maar even nadenken wat de impact is op het milieu is van je keuzes :)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:13

germie schreef:
JA, en dan wil iedereen naar 2 jaar wel een nieuwe telefoon.
De mijne is nu 2.5 jaar oud, maar niet meer vooruit te branden. Ik denk serieus dat ik er mee terugga, want er staat nergens in de gebruiksaanwijzing dat ze gemaakt zijn voor 2 jaar. En daarmee sta je als consument echt wel sterk. Ik wil er 5 jaar mee doen. Dus ik verwacht ook dat het kan voor zo'n duur produkt. Ik wil best een 30 euro betalen zodat ie dan weer 3 jaar meekan, maar een nieuwe kost ook weer 200 euro en dan ben je weer slechts 2 jaar verder?

Zoek het daar eerst eens in. Een computer is na 2 jaar ook afgeschreven, maar bij mij niet.

Men wil nieuwer, sneller, beter, en vooral heel vaak.

En wees eens eerlijk: Koop jij geregeld nieuwe setjes voor je paard voordat de dekjes echt versleten zijn? Ik heb zo wel 50 'afgedankte' dekjes voor een prikkie gekocht van mensen. Bedankt natuurlijk, want 30 euro per stuk zijn ze niet waard en nu had ik ze voor 5. Ook nog eens heel goed voor het milieu :D
Maar eigenlijk slaat het nergens op om ze te vervangen omdat het kleurtje niet meer in de mode is natuurlijk.
Dus ook de paardenmensen doen er aan mee.

Ik koop dus alleen maar nieuwe spullen als het oude stuk is := Mijn telefoons en laptops gebruik ik tot ze overleden zijn. Onze tv is al zo’n 15 jaar oud, maar doet het prima en is dus de reden dat wij geen smartTV hebben. En onze auto is gewoon een tweedehands die we denk ik ook afrijden.
En toen ik nog een paard had, heb ik de hele tijd dat ik het paard had maar 3 dekjes gehad. Ik ben niet erg gevoelig voor paardenmode :+ Deken verving ik alleen als ie onherstelbaar stuk was. Maar als je een goede deken koopt, gaat ie eigenlijk niet onherstelbaar stuk in mijn beleving.
Kleding kopen we ook niet vaak. Als we het kopen wel duur spul, en daar doen we dan ook wel heel lang mee.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:09

Ik zou adoptie niet promoten voor milieubewust zijn :o
Adoptie is niet zuiver en er kleeft zeer veel leed aan.
Ik zou dan eerder voor pleegzorg gaan.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:03

Magrathea schreef:
enzino schreef:
Geen kinderen hebben is meestal geen bewuste keuze. Je bent de ware nog niet tegen gekomen, bent minder vruchtbaar, hebt (nog) geen kinderwens...

Bedankt hè :') Mijn keuze voor geen kinderen is wel degelijk een bewuste. Ook als die kinderwens er ineens nog wel komt zou ik dat omwille van de staat van de wereld toch echt in de ijskast zetten.
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat je alles wat er nu aan de hand is aanziet en denkt "weet je, het interesseert me niet dat mijn kind daarin moet opgroeien, ik zet er gewoon een op de wereld"

Eerlijk gezegd denk ik dat je dan ‘gewoon’ geen kinderwens hebt :P Dat maakt niet uit, want het is idd veel beter voor de wereld.
Als je een echte, echte heftige kinderwens hebt, parkeer je die niet zomaar in de ijskast heb ik ondervonden. En nu heb ik dus 1 kind en 1 kind in het broedhok.
En ik snap je gedachtengang, want ik maak me ook ernstig zorgen om de wereld en hoe ze daarin moeten opgroeien, maar een echte kinderwens is een heel bizar onbedwingbaar verlangen.
Niet te vergelijken met het wel of niet aanschaffen van een vervuilende SUV ofzo.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:24

Hoe is het niet krijgen van kinderen egoïstisch? :o?

Ik heb trouwens ook tot mijn 20e geroepen dat er geen kinderen kwamen bij mij :+ En toen werd het ‘misschien toch wel’, en daarna ‘ik moet een kind en wel nu’ :+

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:08

Daarom is er dus ook die klimaattop met wereldwijde afspraken :)*

NL is in de verste verte niet het braafste jongetje van de klas want die gaat de afspraken bij lange na niet nakomen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:18

Nou ja, het feit dat India en Azië daar niet aan mee kunnen doen is ook best wel een beetje de schuld van het westen he :+ Aangezien wij daar zo’n beetje alles laten produceren voor zo goedkoop en onduurzaam mogelijk.
Dus het begint toch wel bij de westerse landen dan.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:47

Shaggy09 schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik stond net tijdens het koken eens te denken:
Pasta —> plastic zak
Champignons —> plastic bakje
Spinazie —> plastic zak
Spekjes —> plastic zak.....
Olijfolie —> plastic fles

Ik scheid dat allemaal wel netjes, maar weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Het wordt niet zonder verpakking aangeboden...

Zolang je het netjes scheid en het word gerecycled is het niet zo'n issue. Het word eigenlijk pas 'gevaarlijk' als je het niet scheid of als je het weggooid in de natuur.

Maar plastic moet ook geproduceerd worden en productie is ook niet altijd een heel schoon proces. Ook niet als er gebruikt materiaal voor gebruikt wordt. Idem voor die potjes.

In Utrecht is een winkel zonder verpakkingen. Dan moet je dus je eigen verpakking meenemen en kan je daar vullen met rijst etc. Dat vind ik wel een goed concept. Helaas woon ik niet in utrecht en is het midden in de stad dus is het echt niet praktisch. Maar in supermarkten gewoon bakken rijst en pasta oid waar je uit kan scheppen en geen plastic zakjes om je groenten/fruit lijkt me echt al een hele verbetering. Los fruit en groente doe ik zelf iig nooit in een zakje. Maar heel veel zit al in een zakje. Zelfs de paprika’s zitten per stuk verpakt in plastic, en komkommers idem dito 8)7

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:53

Shaggy09 schreef:
Ja maar denk je dat ze dat voor de lol doen? Die komkommers en paprika's in plastic verpakken?
Als dat fruit beschadigd raakt of op de grond valt en daardoor beurs word kan de supermarkt het weggooien. En zoals ik eerder al zei is voedselverspilling een grotere aanslag op het milieu dan productie en recycling van plastic.

Nou, bij de groenteboer en op de markt doen ze het niet, dus neem aan dat ze het bij de supermarkt ook niet hoeven te doen :Y) Zo kwetsbaar is een komkommer of paprika niet als het valt. Het krijgt niet gelijk beurse plekken zoals bv een appel of peer. En die zitten dan weer niet in plastic :? En dat dunne laagje plastic voorkomt echt niet dat het beschadigd wordt.
En hygiëne snap ik niet, je wast je groenten/fruit toch voor je het eet? Of je schilt het.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-02-19 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]