Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

CalipsoLover

Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 22:06

Aangezien hier niet echt een topic over was buiten 'Klimaat' dat nogal vaag beschreven was neem ik even met een eigen topic aan de haal.

Het feit dat onze aarde, en nu ook (extreme droogte, mislukking oogsten, schadelijke lucht...) ons eigen leefmilieu wordt geteisterd door duidelijke effecten van de klimaatsopwarming leek het mij een leuk idee om jullie meningen, ideeën en visies te delen, te discussiëren en welke dingen doen jullie juist om iets milieubewuster te zijn?

Brand los zou ik zeggen!
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 29-11-18 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 22:24

8nnemiek: Dat is al heel wat! Ben zeer blij dit te horen. Het wel of niet hebben van kinderen vind ik een moeilijke, ik zou graag zelf ook ooit kinderen willen (als de situatie dat toestaat uiteraard) maar zou veel liever (denk ik) adopteren. Inderdaad, onze planeet is al overbevolkt, en dan zijn er nog eens kinderen die geen goede thuishaven hebben of geen ouders, beter dan adopteren. Al snap ik wel dat er mensen zijn die een 'eigen' kind wil.

Malenka: Wow zalig, jij bent al een stapje verder! Jammer inderdaad dat geld vaak gemoeid gaat met biologische verantwoorde producten.

Zal mezelf ook even kort 'voorstellen'.
Student Internationale journalistiek, mijn droomjob is om ergens toch voor het klimaat te werken als reporter.
Ik probeer in mijn vrije tijd zoveel mogelijk kennis op te doen over het klimaat, wetenschappelijke boeken, docu's etc.
Ik ben vegetariër, vooral uit ecologische redenen.
Probeer mij ook een beetje politiek te engageren voor het klimaat, in mate dat dit kan als journalist.
Nu zondag staat de klimaatsmarche op de planning in Brussel!

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 22:46

Las vandaag dat 50% van de CO2 uitstoot slechts van 25 grote bedrijven komt??? WAT???
Daarom dat ik ook naar de klimaatsmarche ga, politiek hier trekt echt zijn ogen toe voor dit probleem, en wij maar ons best doen. Terwijl er straks geen politiek meer valt te voeren, als Europa uiteindelijk in een ijstijd terecht komt door te hoge zeespiegels en geen warme stromingen meer, en wat nog allemaal...

Journalistiek inzetten voor het klimaat is echt mijn droomjob, maar helaas niet zo makkelijk uiteraard :+ Het is inderdaad juist om die mensen te bereiken heel moeilijk. Journalisten zijn de vierde macht, en het is ons/mijn doel om zulke dingen in de politieke agenda te krijgen. Dat moet volgens mij eerst gebeuren. Als je zulke dingen in de politieke agenda kunt krijgen is het ook automatisch meer te zien in de media...

Diallo VW♥

CalipsoLover

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 23:20

Geerke: duizenden jaren gaat het nog niet zo, er zijn 'normale' afwijkingen van een decennia, die wijken dus een gemiddelde af, komt af en toe voor. Wat nu opvalt is dat niet alleen we nu veel hoger/lager scoren dan die afwijkingen, maar dat die cijfers ook elk jaar hoger/lager worden (hoger/lager = te zien van wat men juist berekend, over het algemeen gaan we sinds de 20ste eeuw los over die cijfers, jaar na jaar)
10.000 jaar geleden is Europa ook in een ijstijd beland, het klimaat veranderd inderdaad constant. Maar niet door menselijke invloeden. En dat is iets dat ieder moet onthouden, wat normaal is en wat niet. Het feit dat de ozonlaag kapot gaat en de ijskappen smelten door een veel te hoog aan CO2 is enkel door menselijke invloeden en heel schadelijk voor de planeet zelf, dat was 1000 jaar geleden nog niet zo. Die ijstijd waar men nu over spreekt, is ook veel zwaarder als die van 10.000 jaar geleden.

robert45: Omdat we dan met een vergrijzing van de maatschappij komen, wat ook ergens logisch is dat dat niet makkelijk in het nieuws of de politieke agenda komt. Je kan mensen ook niet gaan verbieden om kinderen te krijgen. Dan zadel je namelijk een maatschappij op met een ander, natuurlijk minder groot probleem. Maar zo vallen maatschappijen en economieën uit elkaar. Klimaatsveranderingen zijn er inderdaad altijd geweest, waar wij nu leven was het ooit een tropisch regenwoud. Dit is onvermijdelijk, en ook niet 'zorgwekkend', niet voor onze en dichte nakomelingen. De klimaatsOPWARMING daarin tegen, is een heel ander probleem. Een klimaat mag namelijk niet gaan veranderen vanwege de mens.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 13:26

JewEmm schreef:
Later ga ik eens uitgebreid reageren. Maar als je iets extra's wilt doen voor het klimaat, laat je stem horen! Kom massaal naar klimaat demonstraties. Daarmee wordt een statement gemaakt dat de politiek toch ook echt actie moet ondernemen.
Zondag in Brussel: http://climate-express.be/ Komt allen! *\o/*
Ik ben erbij, op de fiets! (En als fotograaf voor Climate Express)

Ik ben er bij :Y) Wow hier is plots veel gereageerd, van zodra ik tijd heb lees ik alles door!

Diallo VW♥

CalipsoLover

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:07

Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:49

ikke schreef:
CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

Dat de overheid op moet houden de subsidie op zonnepanelen te limiteren......

Klinkt niet echt, al is het wel een leuk feitje, maar niet echt een slogan, zoek echt goede, doordachte slogans met eventueel wat humor!

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 21:08

Hier ook even een update van de klimaatsmars, de sfeer was goed en alles is heel vreedzaam verlopen, fantastisch gewoon!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel raar maar de politie heeft na de mars mijn bord afgepakt. Ik vroeg hen waarom maar ze spraken maar slecht Nederlands en mijn frans is niet goed genoeg...

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 21:25

germie schreef:
Moet een agent in België niet gewoon 2 talig zijn? Dat dacht ik altijd.
En je had natuurlijk iemand kunnen slaan met dat bord, ik denk dat dat het is. Of mochten anderen het wel houden?

Het protest was volledig geweldloos verlopen, dus zou niet snappen waarom ze zouden denken dat een blond jong meisje opeens mensen zou gaan slaan :’) andere mochten wel gewoon verder...

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 11:49

Ik denk persoonlijk nu echt gewoon dat we er geweest zijn om even heel positief ingesteld te zijn. Kuch.
België stemt nee tegen het migratiepact, klimaatakkoord, en de minister reist rustig mee in een privé jet de dag nadat ze meeliep in de klimaatmars. _-:( :evaw:

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 15:17

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Charles Michel, niet dat het veel opbrengt maar wat voor een bende dombo's zijn nu eigenlijk aan de macht hier.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 15:38

Pandora2 schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Charles Michel, niet dat het veel opbrengt maar wat voor een bende dombo's zijn nu eigenlijk aan de macht hier.

_/-\o_ Top ! Dombo's is nog zacht uitgedrukt :+ :')

En niet te vergeten dat op die kerosine voor die B737 met 2 l*llen aan boord zelfs geen taks hoeft betaald te worden. :7

Hetzelfde met die gigantische cruiseschepen die rustig zonder controle veel te veel kerosine dan wettelijk mag de zee in kiepen

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 15:49

Of stookolie, ik weet het niet precies, zou moeten fact checken inderdaad :)

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 23:42

Ik merk dit helaas ook, trein en TGV is echt veel duurder. Daarom dat een vliegticket voor 50 euro naar Parijs meteen al veel aantrekkelijker is dan een TGV ticket naar Parijs voor pak weg 250 euro.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 20:45

Magrathea schreef:
250!? Hoe krijg je dat voor elkaar, wij zijn vorig jaar voor 30 euro enkele reis naar Lille gegaan :oo

verootjoo, ik ging uit van jouw voorbeeld waarin je reis 26 euro kost. Dan maakt het toch niet uit dat er 20 euro op moet staan?

Ben eens voor werk naar Parijs gegaan en mijn werkgever was bijna 350 euro kwijt aan TGV, toen mijn ouders nog co ouderschap deden betaalde mijn vader 100-120 euro om mij van Antwerpen naar Amsterdam te laten komen met de TGV...

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 00:06

JewEmm schreef:
Ik neem aan dat die tickets dan last minute geboekt zijn... Als je ruim van tevoren (een maand) boekt kan je voor 39,- met de thalys van Amsterdam naar antwerpen. En als ik nu online zoek kan je ook eind januari ook voor 35,- van Amsterdam naar Parijs met de thalys.

Ja werd inderdaad altijd redelijk last minute geboekt

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:49

Hmm, als ik nu Antwerpen-Amsterdam op zoek kom ik toch ook nog altijd aan een dikke 100 euro per persoon voor eind januari...

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 12:36

In België is de discussie weer on fire; gisteren zijn er ongeveer 12.000-15.000 jongeren gaan spijbelen voor het klimaat. Jullie gedachten?

Die van mij; Ik vind het super. Als NMBS, gele hesjes en de Lijn kunnen staken (zelfs tijdens de examens!!) en dat als rechtvaardig gezien wordt vind ik dit ook heel terecht. Het feit dat mensen zich ook meer zorgen maken over dat die kinderen spijbelen dan het klimaat zelf zegt voor mij ook genoeg. Tenslotte zou het anders inderdaad niet het effect hebben dat ze willen. Intussen heeft iemand van PVDA de nagel op de kop geslagen bij de minister van klimaat, minister van Klimaat reageerde heel teleurstellend; "Ik wil een website lanceren voor jongeren op school die hen als individu kan pushen om milieubewuster te worden" 8)7 Ja daar spijbelen ze echt wel voor. _O-

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 15:15

JewEmm schreef:
Het feit dat ze met dit initiatief komen en elke week massaal op straat staan (vorige week 5000?), laat zien dat ze echt wel milieubewust zijn. Het gaat er nu op dat er échte actie wordt ondernomen door de politiek... De politiek loopt zo ontzettend achter!
Maar het voelt wel heel fijn om te zien dat er zo'n enorme milieubeweging onder de burgers is! OP de UGent is nu ook een intiatief om elke vrijdag morgen tussen 8.30 en 9.00 voor het rectoraat te staan. Met elke week een nieuwe eis toegevoegd. Wie weet of het nog wat uit gaat maken... De duurzaamheidscommissies kunnen maar beperkt iets doen...
Zondag bomenplanten voor het klimaatbos dat BOS+ beloofd had: voor elke deelnemer aan afgelopen klimaatmars een m2 bos!
En uiteraard: 27 januari weer een klimaatmars in Brussel en 10 maart in Amsterdam.

Ik ben sowieso van de partij de 27ste, ik woon niet ver van Gent btw :D
Nee als ik kan kiezen zit ik toch ook liever op de warme schoolbanken dan bijna 2 uur op de trein te zitten naar Brussel om daar in de regen en kou te gaan protesteren. Ben echt heel blij dat er zoveel kinderen zijn die er hun tijd en moeite in steken. Hopelijk blijft de regering dit niet negeren.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 14:54

He, zalig!! Ja ik ben ook zo verbaasd van de opkomst. Nu zondag denk ik dat het volk er ook massaal zal zijn. Zalig!

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 23:08

Daar gaat het dus juist NIET om. Je kan zoveel als je wil met die vinger gaan wijzen naar de jongeren, volg de lijntjes, niet spijbelen, braaf naar school gaan. Maar tegelijk wel kritisch met de vinger wijzen: “maar wat doe jij voor het klimaat? En die festivals dan? En je vakantie en smartphone dan?” Kan men echt niet met betere argumenten af komen vanachter je eigen gsm of laptop die geen haar beter is dan die van mij of die jongeren? (Ik praat niet specifiek over de mensen hier)

Het gaat er om dat België weigert een bindend klimaatbeleid te tekenen. Dat België weigert om meer te investeren in groene energie en het ook voor ons, individuen toegankelijk kan maken. Er zijn 100 bedrijven verantwoordelijk voor 75% van de uitstoot wereldwijd, dan mag je je als individu zoveel als je wil aanpassen, en alle kleine beetjes helpen dat zeg ik niet, maar het gaat men ook over die grote vervuilers die de politiek hier weigert aan te pakken. Het is heel gemakkelijk om kritisch met de vinger te wijzen op die jongeren, maar men zou eigenlijk kritisch met de vinger moeten wijzen naar de politici. Wat doe jij, minister van klimaat om ons milieu te helpen? Een privéjet nemen de dag nadat 75.000 mensen op straat komen om te protesteren voor een beter klimaatbeleid. Ik krijg het gevoel dat mensen vaak vergeten waarom ze nu juist op straat komen. En het is zoooo gemakkelijk om met de vinger op die individuen te wijzen, terwijl zij, als je kijkt naar de kern van dit probleem en deze discussie, niet degene zijn die aangesproken moeten worden.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 11:37

Afbeelding

Hier ook gisteren meegelopen, vond het weer heel leuk en de sfeer zat weer goed. 14 februari staat mijn volgende mars op de agenda.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 01:31

Bye bye Joke Schauvliege... Dat werd tijd.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 13:16

juval schreef:
Maar Magrathea, is het niet beter om ZELF actie te ondernemen. Zelf je leven beteren in plaats van te betogen? Ik hou meer van concrete actie dan de massale volksbijeenkomsten. Wat voegt dat nog toe. Ik denk dat iedereeen, ook de politiek, er inmiddels wel van overtuigd is dat er iets moet veranderen.

Lol, denk dat je echt niet geïnformeerd bent dan. Hier word ik zo boos van, want dan heb je geen idee waarom ze protesteren. Ik heb dit al eerder in het topic gezet, 100 bedrijven zijm verantwoordelijk voor ongeveer 75% van de uitstoot wereldwijd. 100 bedrijven die taxen betalen en zo hun hangetje kunnen gaan. Wij leven in een land dat meer dan 200 jaar nodig zou hebben om 100% op groene energie te draaien. Maar zolang hebben wij niet. Je kan je je als individu nog zoveel aanpassen als je wil dan, zolang de grote vervuilers kunnen betalen komen ze er van af met een rekening, en daarom komen ze op straat. Om ervoor te zorgen dat wij als individu niet onze tijd verspillen door onszelf zo goed mogelijk aan te passen maar dat er ook iets gedaan wordt aan de bedrijven die ECHT horen aangepakt te worden.

Edit: als je die redenering hebt dan moesten arbeiders nog altijd op zondag werken, hadden vrouwen geen stemrecht en zaten afrikanen nog altijd achteraan op de bus. Betogen helpt wel degelijk, gewoon blijven volhouden dus.

Diallo VW♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 18:41

Uiteindelijk, als deze protesten er ook niet waren geweest zat Schauvliege ook nog altijd op de troon van minister van milieu, die van mening is dat bomen bestaan om gekapt te worden. Dus het heeft wel degelijk al een effect gehad.

Diallo VW♥