Tanja Nijmeijer

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

LindyH
Moderator Kantine

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:41

Gaat ze zich ook bij de FARC aansluiten dan? Of gaat ze die juist bestrijden?

'De wereld verbeteren' kun je ruim zien natuurlijk.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:44

Dat weet ik niet :o
Dat zij ook naar Columbia gaat om zoals ze zelf zegt: "de wereld te verbeteren" is het enige dat ik weet ;)

Toos onderschriftloos

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-10 07:50

renske_13 schreef:
Ik weet niet of het al in dit topic genoemd is. Maar mijn ouders kennen de ouders van Tanja. En Tanja's zus heeft besloten om ook naar Columbia te gaan om de wereld te verbeteren!!
Haar ouders zijn er echt helemaal kapot van en vooral heel boos. :n

Brrr, krijg spontaan kippevel als ik lees dat die zus deze plannen heeft...

Wat vreselijk voor die ouders...

Was hier overigens nog niet genoemd...

Mijn thuis is waar mijn hart ligt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:11

renske_13 schreef:
Ik weet niet of het al in dit topic genoemd is. Maar mijn ouders kennen de ouders van Tanja. En Tanja's zus heeft besloten om ook naar Columbia te gaan om de wereld te verbeteren!!
Haar ouders zijn er echt helemaal kapot van en vooral heel boos. :n

Jij schrijf wat jouw ouders vertellen over wat kennissen van hen vertellen over hun dochter.

Ken je dat spel van een woord doorfluisteren?
Hier in dit topic kunnen veel lezers niet eens lezen wat er zwart op wit stáát :)*

Jouw reactie is voor míj geen basis voor een mening.
Ben hooguit een tikje benieuwd wat die betreffende dochter zou schrijven.

When the going gets tough, the DAF gets going.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-10 20:35

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 04:23

Huertecilla schreef:
De vrouw in kwestie is ten eerste uit social overwegingen naar Columbia gegaan. Dat is al een wereld verder dan de rest hier.
Verder heeft ze besloten nóg meer te doen aan het enórme sociale onrecht daar.

Ik zit inderdaad achter mijn computer mijn berichtjes te tikken, maar doe dit regelmatig vanuit Colombia.
In Colombia spreek ik met mensen die leven onder de FARC, met de FARC gesproken en tijdelijk meegereist hebben, hulpverleners van non profit organisaties, mensen die al dan niet direct slachtoffer geweest zijn van de FARC of op een andere manier iets met de FARC te maken hebben (/gehad) zowel postief als negatief. En ik kom er niet regelmatig om zoals je leuk schreef aan het strand te liggen, maar voor projecten ter bevordering van de werkgelegenheid, het geven van trainingen en het opstarten van lokale initiatieven mbt ondernemerschap. Als ik hier ben ga ik met de mensen op pad, ze leiden me rond en laten het echte colombiaanse leven zien. Het mooie en het minder mooie...

Dus ik kan wel zeggen dat ik wat dat betreft over meer inhouse informatie beschik dan 99.9% van de medelezers. En toch vind ik het in dit topic niet nodig om mensen af te gaan blaffen of terecht te wijzen. Dan klikt de meerderheid meteen op NEXT, en dat gaat ten koste van dit topic. Terwijl dit juist een mogelijkheid is om voor te lichten en een discussie op gang te houden. Dat doe ik liever dan iedereen meteen om de oren te slaan met dat ze zelf schuldig zijn aan terreur en burgeroorlogen en oh oh oh er weer eens niets van snappen. Op deze manier een discussie stoppen lijkt me niet je doel! Iedereen die meeleest of schrijft is namelijk een begin van meer. Sommigen hadden misschien nog nooit van de FARC gehoord, en nu wel. Door er meteen bovenop te gaan zitten bereik je niet wat misschien wel mogelijk zou zijn geweest wanneer je juist de discussie begeleidt had en gevraagd naar iemands motieven achter de mening. Dus ik hoop dat mensen niet afgeschikt zijn door je posts en in hun nieuwsgierigheid geprikkeld zijn naar bijvoorbeeld de motivatie psychologie van de mens, en het dagelijks leven in een land waar veiligheid en brood op de plank de belangrijkste peilers zijn ipv afschaffing van de hypotheekrente of doorwerken tot je 65ste. (In sommige landen wordt je niet eens 65...)
Ik ben juist wel geinteresseerd naar wat Nikita_1995, Renske_13, LindyH, M_ariskaa, gekvanfleur en alle anderen te zeggen hebben of denken over de FARC, Tanja, beweegredenen van personen en de situatie in Colombia. Waarom zouden zij geen bijdrage kunnen leveren aan dit topic zonder in Colombia geweest te zijn of direct de M16 op te pakken en mee te gaan strijden? Als dat een voorwaarde is om hier iets te kunnen schrijven dan blijft het een leeg topic. :P Ook saai. Dus kom op meiden!

Dan over de FARC.
Vroeger streedt de FARC inderdaad tegen het nog aanwezige sociale onrecht, vroeger konden ze rekenen op steun van de bevolking, vroeger had de FARC bestaansrecht en was er een basis voor het communisme, en vroeger was er een ernstig sociaal onrecht waar terecht tegen gevochten moest worden. Klopt, hulde aan de FARC die iets wilde doen tegen deze ongelijke situatie. FARC: Dappere krijgers die vochten voor een ideaal!!
Maar in de laatste 10/15 jaar hebben er grote veranderingen plaatsgevonden in Colombia op de gebieden waar de FARC tegen streed, en het grootste deel van hun doelen zijn reeds door de regering ten uitvoer gebracht, behalve dan misschien die communistische regerering, maar of dat nou de enige oplossing is? De situatie voor de arme bevolking begint ieder jaar te verbeteren en momenteel wil het grootste deel van de bevolking het liefst dat de FARC zo snel mogelijk met haar terreur acties stopt. VREDE is wat men wil in Colombia! Leven zonder angst! Bezig zijn met het vervolg van de opbouw!
Had je je posts 10/15/20 jaar geleden geschreven dan had ik je groot gelijk gegeven. Maar Colombia is het vroegere Colombia niet meer. Het zal je verbazen hoeveel er in de laatste jaren veranderd is. Dat weten niet veel mensen, want als er eens iets over Colombia in het westerse nieuws komt dan is het ellende, want dat verkoopt en dat verwachten we. En wat de FARC laat weten over de sociale situatie zal natuurlijk ook in hun voordeel beschreven zijn.

Wat doe je als je als voorheen machtige en rijke groepering opeens je land ziet veranderen en je redenen om te strijden steeds minder relevant worden, je aanhang daardoor terugloopt, je eigen mensen opeens tegen je gaan demonstreren, je strijders massaal vluchten, er minder geld binnenkomt, mensen gaan twijfelen aan je motieven?
Ja, macht & geld doen vaak helaas de beste idealen met het regenwater de bush bush inlopen.
Wie weet hoe de FARC tegenwoordig nog te werk gaat? Welke idealen ze anno 2010 nog nastreven? In hoeverre de middelen het overgebleven doel nog heiligen? Hoe ze de laatste tijd mensen ronselen? Hoe momenteel de onderlinge verhoudingen zijn en hoe communistisch het er nog aan toe gaat? Hoe de Farc denkt over de macht? Hoe de colombiaanse burgers hier tegenover staan? Hoe de FARC aan het geld komt? Wat er gebeurd als de FARC aan de macht komt? Wat doet de regering momenteel aan de opbouw van een stabiel land? Hoe vrijwillig zijn de strijders van de FARC? Is de FARC van vroeger nog hetzelfde als de FARC van nu? Wat doet de regering aan armoedebestrijding? Wat doet de FARC nu daadwerkelijk aan de armoedebestrijding? Zijn de vroegere doelen van de FARC tegenwoordig nog up to date?

Wat wil de lokale bevolking? Daar gaat het toch om? Niet wat wij vinden dat ze moeten willen. Je kunt het communisme een warm hart toedragen, maar als het meerdendeel dat niet wil moet je het dan met geweld erdoor drukken? Is dat de grondslag van het communisme?

We kunnen de achterliggende gedachtes en motivaties van Tanja niet bevatten, want die weten we niet, we kunnen speculeren. En dat zij onrecht zag en daaraan wat wil doen is ook prima en als je DAAR een pluim voor geeft, helemaal super. Daarom vróeg ik er ook eerst netjes naar. Er is een nuance aan te brengen in die pluim en die mis ik in je posts. Dat is jammer, die had ik graag gezien. Daarom vroeg ik er ook om. Iets wat ik bij jouw posts niet tegenkom is de vraag waarom iemand iets schreef, je oordeel over diegene kom ik wel tegen. Bij al je voorbeelden heb je het over het goed/kwaad en dat dit lastig helder te krijgen is. Dat zou voor Tanja´s situatie en daden ook moeten gelden, en uit je posts lijkt ze net een held, strijdend tegen.. uhmm.. dat weten we niet. We weten alleen waartegen de FARC zègt waartegen ze strijden. Alle vormen van terreur zijn toegestaan en bewonderingswaardig als je het maar vanuit een al dan niet verouderd ideaal doet?? Als iemand volledig op de hoogte is van de huidige sociale situatie in Colombia en de huidige handelingen van de FARC, en dan terreur nog steeds een oplossing vindt en toejuigt, vind ik dat prima. Maar een dergelijke mening over Tanja is een mening over de huidige FARC en haar daden.
Huertecilla schreef:
geen van ons hier ook maar enig fundament heeft voor een mening

Pluimpjes voor Tanja? Vraag me af hoeveel colombianen daar ook zo over denken. En dan heb ik het niet over de meningen van de altijd corrupte locale functionarissen die je aanhaalde of de eeuwig foute rijke laag, of die vreselijke multinationals, of nog 'erger': dat vakantiegangerstuig.

Actief strijden tegen ongelijkheid, TOP. Weinig mensen die dat aandurven.
En dat strijden kun je op allerlei manieren doen. Het 1 wat meer pluimwaardig dan het andere.

LindyH schreef:
Gaat ze zich ook bij de FARC aansluiten dan? Of gaat ze die juist bestrijden?
'De wereld verbeteren' kun je ruim zien natuurlijk.

Goed punt.
Misschien helpen bij het oprichten van microondernemingen? Social entrepreneuship.
Of misschien wel aansluiten bij de FARC maar dan om antwoorden van haar zus te krijgen?
Werken in een weeshuis?
Er is hier genoeg te doen! Het land heeft veel te bieden! Ook wat toerisme betreft, maar helaas durven niet veel mensen hier te bivakkeren. De FARC heeft er nogal een handje van toeristen te kidnappen. Gelukkig ben ik geen amerikaanse of franse, maar dat is ook zo lastig uitleggen als je neergeknuppeld bent.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-10 07:34

Rivano schreef:
En toch vind ik het in dit topic niet nodig om mensen af te gaan blaffen of terecht te wijzen. Dan klikt de meerderheid meteen op NEXT, en dat gaat ten koste van dit topic. Terwijl dit juist een mogelijkheid is om voor te lichten en een discussie op gang te houden.

Helemaal mee eens ;)

Rivano, jij hebt weer aardig je best gedaan om een bijdrage te leveren aan het topic ;) Bedankt voor je bijdrage ;)

Als ik het juist heb geeft de onderstaande link een gedeelte uit het dagboek (2007) van Tanja weer: http://forum.credible.nl/topic.php?id=13874

Als je dit leest heb je wat meer achtergrondinformatie over Tanja, hoe ze zich voelt en hoe ze in het leven staat. Heb even een paar regels eruit gelicht.

Ze schrijft (hoogstwaarschijnlijk) in de maand juni 2007:
'Ik zou wel weer een tijdje in de Nederlandse maatschappij willen zijn. Zonder seksisten (macho’s). Wat een rust. Ik ben zo verward en eenzaam.'

Maar ook:
'Hoewel ik hier gelukkig ben, dat is waar. Ondanks alles ben ik gelukkig als ik ergens voor kan strijden, als ik nieuwe obstakels kan overwinnen. Dat zijn van die gekke dingen die ik heb.'

Had ook nog een recent filmpje van de oproep van Marloes aan Tanja gezien op internet, maar kan hem nu helaas nergens meer vinden. (Marloes is de zus van Tanja).

*Edit* toch gevonden!

http://www.citytv.com.co/videos/282896/ ... hacia-ella

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:57

Rivano schreef:
We kunnen de achterliggende gedachtes en motivaties van Tanja niet bevatten, want die weten we niet, we kunnen speculeren. En dat zij onrecht zag en daaraan wat wil doen is ook prima en als je DAAR een pluim voor geeft, helemaal super. Daarom vróeg ik er ook eerst netjes naar. Er is een nuance aan te brengen in die pluim en die mis ik in je posts.

Ik gaf de pluim voor het eerste.

Verder weet ik niets en schrijf ik dat ik er daarom niets over schrijf. Genuanceerder kan niet.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-10 10:23

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:59

Huertecilla schreef:
Ik gaf de pluim voor het eerste.

Prima! Helemaal eens.

Nikita_1995 schreef:
Het is nog altijd onduidelijk of Tanja dat bombardement heeft overleefd.
Wat vinden jullie van de nieuwe vrijgekomen info?

Het interview was 3 weken voor de aanslag op het kamp. Volgens Botero leeft Tanja nog, maar dat is uit tweede hand.
Het verbaast me niet dat Tanja ook bommen gelegd heeft. Ben ook wel benieuwd naar die Jorge Enrique Botero, hij is echt 1 van de weinige waar de FARC mee wil praten (zonder te gijzelen).

Er staat ook:
Francisco José Lloreda, de Colombiaanse ambassadeur in Nederland, zei tegen de Wereldomroep dat Nijmeijer door haar bekentenis over het leggen van bommen haar kans op amnestie in Colombia heeft verspeeld.
Vraag me af of dit officieel is.

De zus is er trouwens niet naartoe gegaan om zich aan te sluiten bij de FARC!
Ze schaamt zich voor de daden van haar zus nu ze zelf in Colombia gezien heeft hoeveel leed de FARC veroorzaakt heeft en hoeveel onschuldigen het getroffen heeft. Ze gelooft ook dat haar zus zich vrijwillig aangesloten heeft. Ze vraagt haar zus eruit te stappen voor het te laat is (dat ze overlijd), want dan heeft ze nog een kans om daadwerkelijk iets constructiefs voor het land te doen. Dat ze gebruik moet maken van de wereldwijde bekendheid die ze nu geniet door eruit te stappen en het land op een vreedzame manier gaat helpen op te bouwen.
(Was waarschijnlijk al bekend in Nederland, maar voor het geval iemand het gemist had en wel in dit topic gelezen had dat haar zus ook naar Colombia is gegaan voor 4 weken )

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-10 20:52

Rivano schreef:
Ze vraagt haar zus eruit te stappen voor het te laat is (dat ze overlijd), want dan heeft ze nog een kans om daadwerkelijk iets constructiefs voor het land te doen. Dat ze gebruik moet maken van de wereldwijde bekendheid die ze nu geniet door eruit te stappen en het land op een vreedzame manier gaat helpen op te bouwen.

Als Tanja nog leeft en als ze eens wist hoeveel goeds ze hiermee inderdaad zou kunnen doen, zou ze denk ik gelijk plannen maken om de FARC te verlaten en hiermee te beginnen. Dan moet ze natuurlijk wel amnestie krijgen van de Columbiaanse overheid en ook dat is nu inderdaad de vraag na haar bekentenis over het leggen van bommen en het stichten van brand.

Maar, we weten natuurlijk niet of dat überhaupt tot de mogelijkheden behoort, ze zou dan zowieso uit de weg geruimd kunnen worden door de FARC als ze ervoor kiest de FARC te verlaten en dat is nu het hele hekele punt denk ik voor Tanja :7

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:11

Nikita_1995 schreef:
Dan moet ze natuurlijk wel amnestie krijgen van de Columbiaanse overheid en ook dat is nu inderdaad de vraag na haar bekentenis over het leggen van bommen en het stichten van brand.

Ben benieuwd hoe die amnestie verlening gaat...
In hoeverre ze actief betrokken kan zijn bij de activiteiten dat het verschil tussen wel of geen amnestie maakt.

En wat is het verschil tussen Tanja die vecht voor een ideaal waarin ze geloofd, denkt de burgers te beschermen, en waarbij burgerslachtoffers vallen, en nederlandse soldaten die naar Afganistan gaan en vechten voor een ideaal waarin ze geloven, denken de burgers te beschermen, en waarbij burgerslachtoffers vallen?
Omdat Tanja het nou net toevallig doet bij een organisatie die bij de VN, USA en de EU op het lijstje staat als terroristische organisatie? En wat nou als zij ècht overtuigd is dat ze de bevolking helpt? (al dan niet door de farc opgedrongen) Maakt het haar dan een terrorist die in het gevang moet?
Of zeg je, maakt niet uit waarin je geloofd, je bent verantwoordelijk voor je eigen (mis)daden, en strijden voor een organisatie die het doel uit het oog verloren is, geld binnenkrijgt uit illegale wapen en drugshandel, groot percentage kindsoldaten aan het front heeft, burgers gijzelt, martelt en vermoord, en een land in opbouw bewust in terreur laat leven, dan ben je fout, kun je het gevang in en hoef je niet meer terug te komen naar Nederland.

Ben benieuwd hoe bokkers denken over een mogelijke terugkeer naar Denekamp.
Nog afgezien van het feit dat ze haar leven ook in Nederland niet meer zeker zal zijn, (de FARC heeft ook 'cellen' in Europa) hoe zien jullie het voor je? Met jarenlang overleven in de jungle, opgeleid als guerrilla-strijder, 'licence to kill', op je CV en dan een baantje zoeken? Haar ouders die zeggen: "Nee Tanja, gelieve geen brand te stichten bij de plaatselijke kapitalistische McDonalds..."
Hoe denken jullie daarover? Onder welke omstandigheden wel of niet?

Nikita_1995 schreef:
als ze ervoor kiest de FARC te verlaten en dat is nu het hele hekele punt denk ik voor Tanja

David Bohm vluchtte uit de FARC en ging toen namens het colombiaanse leger tegen de FARC vechten.
Mocht ze de vlucht overleven, dan zal ze met een andere identiteit door het leven moeten.
Of dat een verantwoordelijkheid is van de nederlandse regering weet ik niet. Voor Volkert van der G zijn ze er ook nog niet uit. (Die moordde ook vanuit ideaal en overtuiging en hoewel op veel kleinere schaal, maar heeft wèl een straf uitgezeten.)

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:37

Rivano schreef:
En wat is het verschil tussen Tanja die vecht voor een ideaal waarin ze geloofd, denkt de burgers te beschermen, en waarbij burgerslachtoffers vallen, en nederlandse soldaten die naar Afganistan gaan en vechten voor een ideaal waarin ze geloven, denken de burgers te beschermen, en waarbij burgerslachtoffers vallen?
Omdat Tanja het nou net toevallig doet bij een organisatie die bij de VN, USA en de EU op het lijstje staat als terroristische organisatie? En wat nou als zij ècht overtuigd is dat ze de bevolking helpt? (al dan niet door de farc opgedrongen) Maakt het haar dan een terrorist die in het gevang moet?

_/-\o_

Zelfs de zeergewaardeerde professor de Jong kwam er mbt Indonesië niet uit en een bekende NL kolonel die op zich alleen maar in naam de Koningin zijn opracht uitvoerde was gewoon een oorlogsmisdadiger.
De arme jongens die daar voor hun nummer heen moesten zaten tussen wal en schip. Tussen hun normen&waardes en bevel. Weer thuis in NL wilde de maatschappij er liever niet van weten. Niet van wat ze daar uit naam van hun Koningin moesten doen en niet van hen.
Poncke Princen was/is een schoolvoorbeeld van mensenrechten-activist maar dat is in NL nog steeds niet geaccepteerd.

Mbt herintegratie in welke samenleving dan ook is het met Tanja Nijmeijer niet anders dan met andere frontsoldaten; MOEILIJK.

Ok, je zou kunnen vinden dat geweld nooit te rechtvaardigen is. Dat geldt dan ook voor NL soldaten en aan de andere kant; wat moeten bv de Palestijnen ánders??
Wat zou je zelf als inwoner van Iraq of Afghanistan doen?
Wat is het verschil tussen de VS en vazellen nu en de USSR in de jaren tachtig?
Waarom waren de moudjahidin destijds vrijheidstrijders die wapens kregen van de VS en zijn diezélfde lui met dezélfde motieven nu terroristen?
Lees eens over Bagram.
Lees dit eens. Echt doen: http://en.wikipedia.org/wiki/Aafia_Siddiqui

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-11 16:01

Hoi, heeft iemand nog iets gehoord over Tanja?

Heb even gegoogled op Tanja en haar zus Marloes, maar kon geen nieuws vinden...

Weet één van jullie misschien wat te vertellen?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:41

Weet niet precies wat je laatste informatie is, maar hier wat ik zo weet:

Waar voorheen nog geroepen werd: "Arme Tanja, kom snel terug naar Nederland, je hebt een 'vrije uittocht'."
Daar is nu niets meer van over. Interpol heeft zelfs een arrestatiebevel tegen haar uitgevaardigd.

Er zijn vanuit de Verenigde Staten ('Gran Jurado Federal' in Washington) 7 aanklachten tegen haar ingediend wegens het plegen van terroristische daden.
Interpol looft 5 miljoen dollar uit voor diegene die met informatie komt welke tot arrestatie van Tanja en nog 17 medeFarc-leden zal leiden. (dat was december)
Dit onder andere wegens het ontvoeren, langdurig gevangen houden en martelen van 3 amerikanen (periode 2003-2008).

De Verenigde Staten heeft het interview van de wereldoproep met Tanja ook gezien en omdat in hun ogen daaruit blijkt dat zij niet tegen haar wil bij de FARC zit is het jachtseizoen op Tanja geopend. De colombiaanse regering heeft toegezegd haar medewerking te verlenen aan dit opsporings/arrestatiebevel.

Als ze gepakt en schuldig bevonden wordt kan ze max 60 jaar het gevang in. (Tenzij meer ten laste gelegd gaat worden.)
Het gaat in deze aanklacht specifiek om de 3 amerikanen (Keith Stansell, Marc Gonsalves en Tom Howe) die jarenlang door de Farc gevangen gehouden werden. Tijdens hun gevanginsneming heeft de FARC 1 andere amerikaan en de colombiaanse gids doodgeschoten.
Daar is ook een film over gemaakt: Held Hostage in Colombia en de 3 hebben een boek geschreven: 'Out of Captivity' (in Nederland te koop onder de naam: 'Gegijzeld'. Waar ook zijdelings over Tanja gesproken wordt.

In 2008 werden ze na 5 jaar gijzeling bevrijd.
Hier een video van de bevrijdingsactie:
http://www.youtube.com/watch?v=TuVtzZL_dfc
(Goed naar de tekst luisteren over hoe slim deze bevrijdingsactie was!!!)

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-11 16:35

Rivano, thanks voor je info ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:12

Rivano schreef:
Er zijn vanuit de Verenigde Staten ('Gran Jurado Federal' in Washington) 7 aanklachten tegen haar ingediend wegens het plegen van terroristische daden.

:?

Wat hebben de VS daar mee te maken?
Het is niet op hun grondgebied en geen amerikaanse.
Verder is hun visie van wat terrorisme zou zijn niet bepaald een criterium.

Daarbíj komt dat de VS per definitie voor staatburgers zélf, zelfs arrestatiebevelen door het internationaal gerechtshof negeert.

Dit is alleen een voorbeeld van hun grootheidswaanzin en verder niets.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:17

Huertecilla schreef:
Wat hebben de VS daar mee te maken?
Het is niet op hun grondgebied en geen amerikaanse.

Geen idee eigenlijk hoe dat juridisch in elkaar zit.
Deze specifieke aanklacht is ingediend omdat in Colombia 1 amerikaan gedood werd en 3 amerikanen jarenlang gevangen werden gehouden en gemarteld. Omdat Omdat het hier amerikaanse staatsburgers betreft willen de verenigde staten ze zelf berechten.
Ik zou denken dat ze dan in Colombia berecht moeten worden omdat het daar plaatsvond. Beetje apart als iemand die nog nooit in de VS geweest is daar berecht zou gaan worden en daar het gevang in zou gaan. En ik neem aan dat de colombiaanse regering ze ook van het 1-en-ander wil berechten. (Ze hielden tenslotte ook Ingrid Betancourt gevangen..)

Ben wel benieuwd of iemand hier (wettelijk gezien) meer over weet.
Waar moet Tanja berecht worden? Colombia, VS of Nederland?

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:39

Wat denk je zelf?
Jij bent op vakantie in Marokko en raakt betrokken bij een verkeersongeluk waarbij een Amerikaanse toerist overlijdt. Berechting in de VS?

De VS zijn echt ongelooflijke drie maten meters die verdorie zelfs in in bijvoorbeeld Kenia een Brit ontvoeren en dan opsluiten in Guantanamo voor marteling en de doodstraf op vage verdenking van wat zíj sypathisant van ´terroristische´ organisatie noemen en 10 jaar later zonder zelfs maar een officiële aanklacht.

Dat de VS Nijmeijer een terrorist vinden is núl criterium. Eerder andersom want zij zijn zelf zo fout als maar kan.
Zou jij voor een rechtzaak over jouw verkeersongeval in Marakesh met een dode Texaan in Dallas berecht willen woren? Lijkt jou dat zelfs maar een káns op rechtspraak geven?

Er loopt trouwens een internationaal arrestatiebevel voor een amerikaanse onderofficier die een groep onafhankelijke journalisten met opzet door een tankgranaat heeft laten opblazen.
Geen vraag over schuld, maar je dacht toch niet dat de VS deze man ook maar íets in de weg leggen in de VS?! Dat was een opdracht van bovenaf aan hem :)*

Lees:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aafia_Siddiqui

Leve de verdedigers van vrijheid en democratie. Laten we de VS wat zij maar willen van waar ook op de wereld in de VS berechten. Met hun ´enhanced interrogation techniques´ krijgen ze vast een bekentenis en dan hoppa de doodstraf want schuld is bewezen en ze moeten de wereld beschermen tegen dergelijke gevaarlijke lieden...

:r

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:03

Huertecilla schreef:
Wat denk je zelf?

Zo duidelijk en vanzelfsprekend vind ik het allemaal niet waar -officieel- berechting plaats moet vinden..
Waar vindt jij dat het moet gebeuren?

Ben zelf een keer betrokken bij een rechtsgang waar 3 (geemigreerde) nationaliteiten betrokken waren en toen was ook onduidelijk waar de rechtsgang plaats zou moeten vinden. Uiteindelijk was het in het herkomstland van de 'vermoedelijke dader', vond ik ook geen vanzelfsprekendheid.. Dus als diezelfde wet van kracht is zou Tanja in Nederland berecht kunnen worden en de medeFarc leden in Colombia. Zelf vermoed ik dat allen in 'plaats delict' Colombia berecht zouden moeten worden. (Beetje vervelend voor de buitenlandse verdachten in Jemen, China, Saoedi Arabie of Iran..)

En trouwens ik kan wel vanalles vinden en meningen over formuleren, maar ik zou graag willen weten hoe het wettelijk in elkaar steekt. Niet dat ik het er dus dan ook maar meteen mee eens hoef te zijn... Maar het lijkt me een beginpunt van de discussie.
Ik dacht dat het alleen toepasbaar was als je een strafbaar feit in de VS pleegt en dan naar Colombia vlucht, de VS om jouw uitlevering mag vragen. (Aangezien zowel Nederland als Colombia een (verschillend) uitleveringsverdrag hebben heeft met de VS.)

Schijnbaar bestaat er dus een wet, verdrag of regeling die deze vreemde uitlevering toestaat. Of misschien bestaat deze helemaal niet en kan Tanja de uitlevering aanvechten, volgens mij om zelfs in Nederland berecht te worden. Elk land heeft andere regels mbt uitlevering, en die zouden in tegenspraak kunnen zijn met internationale verdagen. Iets algemeens is er volgens mij niet over te zeggen, dus aanvechten is mogelijk als het land niet vatbaar is voor politieke druk vanuit de VS.

Is het wettelijk toegestaan wat de VS doet, en zo ja, op grond van welk artikel? Of is deze uitlevering in strijd met een bestaand internationaal verdrag, en kan Tanja dit aanvechten? Of is ze nederlands staatsburger en kan ze daarvoor misschien ook in Nederland berecht worden?
(De maximale eis van 60 jaar komt niet van de VS af, maar van Colombia die bepaald dat uitgeleverde veroordeelde colombianen in de VS niet langer dan 60 jaar mogen krijgen. Dus dit zou weer niet van toepassing zijn op Tanja. Want die is nog nederlands staatsburger.)
Weet ik veel, misschien staat het ergens duidelijk vermeld in de kleine lettertjes. Dat maakt het er dan nog niet beter op, maar is zoals ik zei een beginpunt voor de discussie.

Huertecilla schreef:
Zou jij voor een rechtzaak over jouw verkeersongeval in Marakesh met een dode Texaan in Dallas berecht willen woren? Lijkt jou dat zelfs maar een káns op rechtspraak geven?

De meeste landen hoeven wettelijk bepaald niet uit te leveren als in de staat die om uitlevering vraagt op jouw misdrijf de doodstraf of marteling staat. Hoewel Nederland dit ook getekend heeft leveren ze wel uit aan de VS...
Maar goed... "Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst." Dus daar zal ze onder politieke druk weinig aan hebben. Het is een soort van "hoeft niet, mag wel".

(Ook hoeft overigens niet uitgeleverd te worden als in het land waar het misdrijf gepleegd is de daad niet als strafbaar aangemerkt wordt of het in het geval Nederland/VS verdrag (misschien op Tanja van toepassing) wanneer het strafbare feit waarvoor zij wordt verzocht volgens de aangezochte Staat van politieke aard is of samenhangt met een strafbaar feit van politieke aard of wanneer het strafbare feit waarvoor zij wordt verzocht een zuiver militair delict is.

De 4 stellingen waar ik benieuwd naar ben:
Stel Tanja wordt gevonden:
Wat is wettelijk gezien het enige juiste land van berechting?
In welk land vindt jij persoonlijk dat de berechting plaats moet vinden?
In welk land gáát uiteindelijk berechting plaatsvinden? (misschien in strijd met stelling 1)
En als het land in vraag 1 en 4 hier de doodstraf op heeft staan, moet de berechting dan nog steeds daar plaatsvinden?

Ben benieuwd hoe bokkers over bovenstaande denken.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:47

Rivano schreef:
Ben benieuwd hoe bokkers over bovenstaande denken.

Je gaat er al van uit dat ze berecht moet worden.

Dat ís al een éénzijdig uitgangspunt dat volkomen voorbij gaat aan de werkelijkheid van gewapende conflicten dat beíde partijen puur foute dingen uitvreten en dat berechting altijd door de overwinnaar plaatsvindt welke niet per definitie gelijk heeft áls dat ´gelijk´ al zou bestaan.

Mijn mening is dat dit een volstrekt binnenlandse aangelegenheid is welke Colombia moet oplossen en als daar een resultaat van amnestie of beperkte straf uitkomt dan is dat verder klaar daarmee.

Dat NL aan de VS uitlevert is een vage zaak. De rechtsspraak in de VS is hoogst dubieus en de overheid niet betrouwbaar.
Dat de VS de doodstraf kent is gewoon een NoNo. Idem het martelen, oeps ´enhance interrrogaten´ en de andere regels daar die regelrecht in strijd met de mensenrechten zijn.
Geen enkel land zou wie dan ook aan de VS moeten uitleveren als het zichzelf een mensenrechten respecterende rechtsstaat vindt.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-11 18:54

Jullie hebben het over berechting van...

Het is maar de vraag of ze überhaupt nog leeft...

Ik heb zo mijn ernstige twijfels daarover...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-11 11:55

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:35

Heb in ieder geval niet gehoord dat ze niet meer leeft.

Is ook weinig nieuws over.
Er is weer in Colombia een boek uitgekomen welke geschreven is door iemand die interviews met haar heeft mogen afnemen tijdens haar verblijf bij de FARC. Het boek heet: "La vida no es fácil, papi" (vertaald: Het leven is niet makkelijk, pappa.) Daar wordt trouwens de naam Alexandra gebruikt en niet Eileen zoals je ook vaak leest. Hij zegt dat het boek niet geschreven is om haar een held te maken, en ook niet als excuus voor haar daden die tegen de pincipes van een groot deel van de colombiaanse maatschappij ingaan.

Verder hoorde ik nog dat er waarschijnlijk iets van 25 buitenlanders bij de FARC aangesloten zijn. Maar van slechts 3 (waaronder Tanja) kennen ze de identiteit. Onder de groep buitenlanders zouden zich twee Nederlanders, twee Argentijnen, drie Venezolanen, twee Ecuadoranen, vier Chilenen, 1 Canadess bevinden, en de rest is Europees. Alleen de echte identiteit van Tanja, een Argentijn en een Chileen zijn bekend. Weet dus ook niet wie die tweede nederlander dan zou zijn.

Verder was in februari tenminste, het arrestatie bevel voor Tanja nog wel actief. Het is een "rode", wat betekent dat ze overal ter wereld opgespoord en opgepakt mag worden. (maar weet niet hoe het wettelijk zit, en of er een uitleveringsverdrag aanwezig moet zijn, etc.etc.)

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-11 09:16

Rivano schreef:
Is ook weinig nieuws over.

Nieuws van 11 uur geleden: http://binnenland.nieuws.nl/649665/tanj ... innen_farc

Heb ook nog een paar filmpjes gezien van haar, krijg nu steeds meer en meer het gevoel dat ze het met 100% geloofsovertuiging doet, zo komt ze wel over in elk geval bij mij.

Is de Colombiaanse regering echt zo slecht als Tanja voorspiegelt?