Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Hanmar, Princesj, Dani

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:29

Popstra schreef:
JewEmm je bent geen Floortje Dessing he die jaarlijks 100x in het vliegtuig stapt voor haar reisprogramma waar ze vooral zelf erg blij van word......
Van haar programma's word ik ook heel erg blij :o want wij reizen heel bewust niet en daardoor zie ik toch heel veel mooie aparte natuur en mensen. Voilà, het is niet hetzelfde als zelf er naar toe gaan, maar toch genieten mijn man en ik altijd heel erg van haar programma's. Zo mooi.

pien_2010

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:09

Er werd een tijd geleden een leuke vraag gesteld in dit topic namelijk iemand wilde graag ideeën over haar klimaat neutraal huis.
Mij lijkt het ook wel tof, om als je klimaat neutraal huis gaat bouwen, een huis te bouwen dat ook compleet biologisch afbreekbaar is. Ik heb ooit een reportage daarover gezien dat dit in Nederland ergens gebeurde en zelfs met een stadhuis. Maar ik kan het nergens, helaas, terug vinden. Vind dat wel boeiend. Weet iemand daar meer van?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:46

Ik vind leemstuc zo mooi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:56

Leuk Magrathea. Kom je al in de buurt van ons.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:36

Facebook is voor mij geen geloofwaardige bron. Dus ik pas bij dit verhaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:57

ikke schreef:
Sorry Pien, je mag die elektrische auto aanhangen zoveel je wil, een echte oplossing is het niet en gaat het ook nooit worden.
Volgens mij heb ik nog nooit iets hoera's geschreven over de elekrische auto, want ik weet het gewoon nog niet en op dit moment is de actie radius te laag voor ons, dus zijn er helemaal niet mee bezig.

mysa schreef:
Kleine kanttekening: op Facebook verschijnen ook artikelen uit betrouwbare bronnen. Vrijwel alle serieuze media hebben ook een fb-account. Maar ik snap verder wel wat je bedoelt.
Klopt wat je schrijft, maar om mezelf heel veel broodjes aap te besparen en energie om alles iedere keer op betrouwbaarheid te moeten checken is face book never een bron voor mij. Ik kom er nooit, daar ze te slecht met de privacy omgaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:43

Hahaha deze oma zat te ver weg. Had gisteren mee willen lopen met de vrouwen mars maar dat ging op het laatst niet door(alles was geregeld ), dus in Frankrijk gebleven. Maar wat een bikkels zo door de regen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:11

Het is helaas inderdaad niet zo simpel. Gisteren ook in NIeuwsuur gezien, dat we de transitie met beleid en verstand moeten gaan doen en moeten kijken wat het voor het landschap doet en mensen die er wonen. Zo waren er mensen in NIeuwsuur die links een giga windmolenpark krijgen en rechts een hectare groot zonnepaneel veld omheind met afrastering :oo . Die lui zijn ooit verhuisd, omdat ze landelijk wilden wonen. Ze kwamen zelf met goede alternatieven voor andere locaties, veel verder afgelegen van de woonwijken en huizen, maar leken vooralsnog geen gehoor te krijgen. Dat vond ik ook nogal wat. Dus dat word een Raad van State procudure.
TEvens lieten ze ook zien hoe het landschap in Nederland enorm in negatieve zin is veranderd laatste jaren en dat er nogal wat akkers gepland zijn waar giga distributie centra op gebouwd gaan worden en- of gebruikt gaan worden voor windmolenparken cq zonnepaneel parken.

Ik ben het ook eens met die professor waarbij ik me dan weer niet kan voorstellen dat hij geschreven heeft
Citaat:
Zodra de klimaatblaaskaken hier een ECHT antwoord op hebben, kunnen we verder praten. Tot die tijd is het inhoudsloos gezwam in de ruimte.
Daar knap ik dan zo weer op af en heb de neiging om dus dit topic maar te ontstippen terwijl ik het 100% met hem eens ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:20

ikke schreef:
Nou, als het aan de fanatiekelingen hier zou liggen

ikke schreef:
oplossingen aanbeden

ikke schreef:
Maar die aanbeden oplossingen moeten eigenlijk NU worden doorgevoerd, regardless of cost en zonder erbij na te denken wat dit betekend voor het totale plaatje!

mysa schreef:
@ Pien: Dat laatste wilde ik net schrijven, ik zit ook op dezelfde lijn als Ikke maar had willen zeggen, als je nou die kwalificaties zoals 'klimaatblaaskaken' er uit laat, worden je bijdragen vast serieuzer genomen, nu jaag je een heleboel mensen direct tegen je in het harnas.

Klopt Mysa, helemaal met je eens, ik vind het zo walgelijk hoogdravend en arrogant en stuitend gewoon deze manier van opschrijven. Ik vind het afschuwelijk om zo iemand in ons topic te hebben, want je moet eerst jezelf door al die bagger iedere keer baggeren om er achter te komen, dat het wel zinvolle posts zijn. Pfffff echt niet tof vind ik het. Daardoor wordt zo´n topic onveilig, is er geen fijne opbouwende constructieve manier van discussiëren en is dit een plek dat verword tot polarisatie van mensen die tegenover elkaar staan en dit waarschijnlijk niet eens zo staan. Echt helemaal niet tof en gaat zo tegen mijn natuur in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:28

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Klopt Mysa, helemaal met je eens, ik vind het zo walgelijk hoogdravend en arrogant en stuitend gewoon deze manier van opschrijven. Ik vind het afschuwelijk om zo iemand in ons topic te hebben, want je moet eerst jezelf door al die bagger iedere keer baggeren om er achter te komen, dat het wel zinvolle posts zijn. Pfffff echt niet tof vind ik het. Daardoor wordt zo´n topic onveilig, is er geen fijne opbouwende constructieve manier van discussiëren en is dit een plek dat verword tot polarisatie van mensen die tegenover elkaar staan en dit waarschijnlijk niet eens zo staan. Echt helemaal niet tof en gaat zo tegen mijn natuur in.

huh... sinds wanneer is een topic 'eigendom' van iemand?

Juval er staat "ons" topic (goed lezen). Ons staat voor iedereen die gepost heeft. Dus dit topic is van iedereen die hier actief is cq meeleest. Ons staat nooit voor het enkelvoud "iemand" dus kan daar nooit eigendom van zijn! En ik....Pien, vind de manier van verwoorden totaal niet tof in ons topic.
En dat is jammer want die persoon zou mij/ons veel kunnen leren als de toonzetting uitnodigender is.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-03-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:17

Interessante leerzame post Ikke. Thanks!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:43

8nnemiek schreef:
Klaver vind ik ook niet zo geweldig.. Vlees eten, vliegreizen, nog maar een extra kind erbij.. toe maar, maar wel het klimaat willen redden..
De partij zelf vind ik een van de betere, maar Klaver past eigenlijk niet helemaal bij zijn eigen partij :+
Dat ben ik dus niet de enige die wat kritisch naar deze persoon kijkt. Enfin, als ik op GL stem , dan stem ik toch op Kathelijn de nummer 2.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:56

Dat snap ik , ik denk dat jij PvdD stemt. Ik ben toch wel een GL stemmer al van oudsher.

De politieke messen worden geslepen als het gaat over de door berekeningen, de standpunten van Links en Rechts over wel- niet CO2 heffing en aan wie de klimaattransitie door te rekenen. Deze zag ik langs komen→
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... d=SK216DHP

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:25

Donk (dus) CO2 heffing voor bedrijven gaat komen. Rutten en co hebben dit een half uur nadat cijfers van plan bureau met de door rekening kwam, gemeld. Groen links is blij en nu is Klimaatopwarming een item van links, midden en rechts. Heel blij mee dat de vervuiler betaalt en die industrie die schoner is daarvoor beloond wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:28

Toch is er wel een verschil Robert, want wat je zegt klopt. Ik kan als consument zelf keuzes maken. Dus als speelgoed, snoep, vlees bijvoorbeeld duurder wordt vanwege de tax kan ik er voor kiezen om dat niet te nemen. Dus heb jij weinig geld, dan kun jij het doen met de 1ste levensbehoefte en voel je dus die tax veel minder in je portemonnee daar je elektriciteit rekening minder belast wordt.
de rijkere die alles nuttigen betalen dan ook meer de rekening.
Als jaren nuttigen wij hier alleen de 1ste levensbehoefte, zijn sober met kleding en alles ook omdat we gewoon het geld er niet voor hebben. Dat is een fijn en prima leven hoor zeker hier in Frankrijk waar de huizen veel goedkoper zijn.
Dus ik zie liever de producten wat duurder worden als mijn energie rekening met 100 euro per maand of 50 euro omhoog gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:36

ikke schreef:
Als je inkomen ten opzichte van je lasten zo laag is dat je nauwelijks rond komt?
Het kan best dat ik me vergis hoor, maar ik denk dat als het kabinet echt wil en doet wat ze gisteren zeiden, dat die CO2 heffing juist voor deze groep en het middenkader het beste uit zal pakken.

MAAR, dan papegaai ik na wat een 80 tig tal economen en andere instanties hadden voorgerekend aan het kabinet. Zonder CO2 heffing, was het middenkader en de mensen met de laagste inkomens vooral de pineut. Nu gaat er volgens die mensen (e.a wetenschappers die meer technisch onderlegd zijn) een extra prikkel uit om zo schoon mogelijk te produceren, want dan kost het je niets als industrie én de rekening komt niet meer volledig neer bij deze groep mensen maar wordt eerlijker verdeeld.

Misschien dat het anders zal zijn (dat kun jij ook niet weten ikke, net als ik), maar ik ga hierbij toch uit van de mensen die hier gisteren op TV hun visie over lieten gaan waaronder planbureau e.a. Ik heb de hele avond voor de buis gezeten, omdat ik de draai van het kabinet zo snel, wel een hele bijzondere vond :oo . On verra, we zullen zien, want er moet nog overlegd worden met de werkgevers en er komen verkiezingen aan, dus ik ben zeker niet naïef.

Maar ik hoop dat dit kabinet, zoals ze het zelf verwoorden, het groenste kabinet ooit wordt, en ik zal het niet meer meemaken, maar ik zou het fantastisch vinden als de partij GL ooit niet meer nodig is doordat we het milieu op orde hebben en de klimaatverandering gekeerd. Want GL partij is niet een doel op zich, maar een middel. En als de VVD dit middel weet te bereiken, dan vind ik het allemaal best en heeft GL ondanks dat ze niet mee geregeerd hebben, bereikt wat ze willen. En daar gaat het om. Maar eerst zien en dan geloven :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:31

ikke schreef:
Ik snap je punt, maar gezien het handelen van dit kabinet en wat ze ons al eerder voorgelogen hebben, heb ik er geen enkel vertrouwen in dat het zo werkt.
De laagste inkomens hebben domweg het geld niet beschikbaar om de duurdere produkten te kopen.

Die BTW verhoging is een ordinaire inkomstenbron die met l*lverhalen wordt rechtgel*ld, zoals ze dat vaker doen.

Bedenk heel goed dat de VVD er is voor het bedrijfsleven. Die hebben zich nog nooit iets gelegen laten liggen aan de kleine man en dat gaan ze nu ook niet doen.

100% mee eens. Daarom vond ik de GL strategie zo'n goede want dat weet Klaver ook. MAAR we }> (ja, ik stem al mijn hele leven GL vanwege mijn zorgen om het milieu en klimaat) steken de VVD nu een veer in hun reet, dus GL gaat voor het milieu en niet voor de partij politiek met als gevolg dat als het weer kantelt de andere kant op→ iets dat ik verwacht na de verkiezingen :Y) dan kan GL de VVD ook weer vol aanpakken. Als ze dat nu al doen en niet de twijfel van de voordeel geven, dan is GL wederom de partij die niet constructief is en blablabla etc...

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Ik heb de hele avond voor de buis gezeten, omdat ik de draai van het kabinet zo snel, wel een hele bijzondere vond :oo . On verra, we zullen zien, want er moet nog overlegd worden met de werkgevers en er komen verkiezingen aan, dus ik ben zeker niet naïef.

Na 20 Maart draait het kabinet hoogstwaarschijnlijk gewoon weer de andere kant op.

Ja, dat denk ik ook. zie post hierboven.

Loretta schreef:
ikke schreef:
Bedenk heel goed dat de VVD er is voor het bedrijfsleven. Die hebben zich nog nooit iets gelegen laten liggen aan de kleine man en dat gaan ze nu ook niet doen.

Precies dat ja. Mensen trap er nou niet weer in. Het is bijna 20 maart en Rutte ziet zijn meerderheid in de eerste kamer slinken.

Helemaal mee eens. Maar hopen mag, want mij kan het niet schelen wie het regelt, als het maar geregeld wordt. En als de VVD het gaat regelen en all the credits in zijn zak wil steken, dan hebben ze mijn zegen.

En natuurlijk heb ik vreselijk gelachen gisteravond, met uitspraken van de VVD en Dijkhoff als we moeten op komen voor de kleine man, het klimaat is een zaak van iedereen en niet alleen van links→ mannen denk ik dan→ zijn we het eindelijk met elkaar eens, regel het maar. ~~}> _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:38

Nee, natuurlijk niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:30

Loretta schreef:
Ik snap die jubelstemming hier niet echt.
Ik heb niemand in dit topic zien jubelen. Het meest positieve wat ik heb gelezen, is dat het kabinet de twijfel van het voordeel krijgt, maar ik geloof niet dat er mensen zijn die dit allemaal geloven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:08

Citaat:
Maar ik schreef ook van 'als de vos de passie preekt..' en '"dat er natuurlijk vreugde in de hemel is als de zondaar zich bekeert", maar dat ik de hemel niet ben.)
Daar moest ik zo om lachen, vond ik echt iets voor jou om te schrijven. Heel leuk gevonden in dit verband.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:05

Heel bewust hebben wij vroeger een huis gekocht vlak bij de school waar onze kinderen naar toe gingen, zodat ze zelf als groter zouden zijn zelfstandig met vriendjes naar huis konden komen. Beviel echt goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:14

Dat denk ik ook Magrathea. Omdat ik erg moe werd van alle websites te checken en alle bronnen ben ik een tijdje geleden uit dit topic vertrokken. Imo werd er teveel lariekoek aangehaald dat amper of niet te checken was en het kostte me teveel tijd en ik werd er gewoon te moe van.
Vandaar dat ik eens op zoek ben gegaan of dit checken niet veel gemakkelijker kon.

Dan kom ik dus aan bij de volgende quote, ook al aangehaald door magrathea hierboven:

germie schreef:

N.a.v dit nieuws en n.a.v andere vragen opmerkingen wat is nu fake nieuws en wat niet, heb ik dus dit gevonden :

https://hoax.fandom.com/nl/wiki/HoaxWik ... re_Bronnen

en als ik de link open van Germie zie ik dat het een bericht is van JDreport.com. JD report staat in de lijst die ik hier net heb gezet van de onbetrouwbare bronnen genoemd.
In mijn link staan de zeer betrouwbare bronnen, de semi betrouwbare en onbetrouwbare bronnen opgesomd. Ik denk dat dit veel tijd kan schelen om goed en slecht en twijfel bronnen van elkaar te onderscheiden. Als ik namelijk alle bronnen eens naloop klopt dit lijstje wel met die bronnen die ik zelf ken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:00

germie schreef:
Ik maak 30.000 hobbykilometers per jaar, en dit minderen lukt niet. Moet ik ergens naartoe, dan kan ik niet de auto laten staan.
Wouw dat is echt heel erg veel. Ik heb ooit voor werk 20.000 km per jaar gereden. Ik zat toen zoveel in de auto in Brabant waar ik allerlei mensen moest bezoeken (soms 6 gesprekken op een dag). Ik weet nog dat ik dat toen ontzettend veel vond. En jij voor hobby 30.000 km. Dat is echt enorm. :oo Dit is géén kritiek hé Germie!! Leven en laten leven is daarin mijn devies.

Wat wij de laatste maand extra erbij zijn gaan doen, is alles aan plastic zakjes hergebruiken. Ik ben verbaasd hoe lang een zakje goed blijft en wat je er allemaal extra mee kan doen. Dat bevalt me heel goed. Ik baal wel van het feit dat hier in Frankrijk met name de biologische groente zo in plastic is verpakt. MAAR dan mag wel in de plastic container want is recyclebaar.

Dit jaar hebben we onze gîte niet echt gestookt. Alleen op een anti bevries programma gezet en alle apparaten hebben we uit de garage in de slaapkamer gezet. Schokkend zeg hoeveel dat gaat schelen. Nu al is de elektrische rekening enorm omlaag gegaan (scheelt wel 30,-- per maand, dat te maken heeft dat ik in de niet geïsoleerde garage niets aan anti vries stoken heb hoeven doen en we een warme winter hadden vergeleken met de extreme koude van vorig jaar, daar alle apparaten binnen stonden. Tevens heeft het huis de minimum temperatuur van 7 graden gehaald, maar niet lager, dus de CV heeft ook niet gedraaid. Het huis is super geïsoleerd.
Mijn gas tank die achter het huis ligt is nog voor 70% gevuld. Dus ik doe nu al één jaar met een tank en ik verwacht dat ik er zeker nog één jaar mee kan doen en misschien nog wel langer. Een tank kost rond de € 500,-- per jaar. Kassa!
Wel ga ik morgen de CV op 15 graden zetten want over een week komen de gasten en vanaf volgende week vrijdag ochtend op 20 graden zodat het zaterdag middag echt lekker warm is zonder enig vocht in huis met open haard aan . IK heb dus bijna voor € 700,-- bespaard door het huis volkomen af te sluiten (verwarming anti gèle, water eraf en leidingen doorgeblazen) :D Dat vind ik echt heel erg veel geld en een enorme besparing. Dat betekent wel dat wij niet in de winter gebruik maken van het huis, maar dat moet dan maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:13

Ikke maar alles in een klein gebied en dan is het wel heel veel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:11

Dat is platteland vaak zo. Hier doe je niets zonder auto. Hier rijden 0,0 bussen, is totaal niet rendabel. En de 1ste trein is 15 km verderop, net als de 1ste winkel.