Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:32

IMANDRA schreef:
Als mensen woorden als ‘roverheid’ gebruiken verliezen ze voor mij echt alle respect.
Wouw dit vind ik heel heftig. Groningen wordt zo vreselijk in de kou gelaten door de overheid.
Enorm schaamtevol vind ik dat. In dit verband gebruikt Germie "roverheid". En terecht! Schande wat daar gebeurt en ik vind het eigenlijk schande Imandra dat jij nu je respect verliest voor Germie nav onderstaande gequote opmerking. Hoe vaak manlief en ik niet hebben gezegd, wat een hoopjes problemen de mensen hebben in Groningen en wij als wij in Groningen zouden hebben gewoond, dusnooit nu met zoveel plezier en geluk in Frankrijk zouden wonen, daar onze woning onverkoopbaar zou zijn. Dat doet zoveel met individueel levensgeluk. Ik schrik heel erg Imandra van jouw veroordeling!

germie schreef:
En de woning verkopen lukt ook al niet door die roverheid, ik zit in het aardbevingsgebied.

juval schreef:
We willen er niet de auto voor laten staan, of de vakanties, of de huisdieren/hobby, eetgewoontes etc.
Helaas klopt dit voor de meeste mensen. Te vaak voel ik me een zotte idealist als ik zie hoeveel "schijt" de mensen hebben aan aangepast leven om wille van het milieu. Het is zo'n gewoonte bij ons geworden.
Wij laten namelijk wel onze vliegvakanties staan en passen enorm aan in alle facetten van ons leven en vanmiddag bij verbazing van nieuwe Franse vrouwen die in onze gîte gaan poetsen (ze zagen alle groene producten waarmee we gaan poetsen, de bio eten dat ik had :list: :list: etc) heb ik het grapje gemaakt dat ik misschien wel "groen bloed" heb. Die wisten echt van toeten op milieu gebied en lieten gerust de verwarming loeien met de openslaande deuren wagenwijd open. Ik heb die deuren wel (met vriendelijke opmerking iedere keer) wel 6x gesloten. Na de 6de keer zag ik één vrouw uit haar zelf de deur dicht doen *\o/* Dus ik ben wederom jonge mensen aan het opvoeden ~~}> in voor ons zo normale zaken (zucht hoor af en toe).

:oo Ook daar (onbewust gedrag) is nog zo'n hoop te halen. Heel veel mensen, zo zag ik ook op de autoshow onlangs op TV, willen er niets voor laten en rijden gewoon super dure auto's die 1 op 3 rijden :oo . "na mij de zondvloed". ~~}>

Janneke2 schreef:
En zo zijn er gelukkig meer ontwikkelingen.
Klopt, maar er is een grote logge groep die echt "schijt" heeft aan iets doen voor het milieu. Ik vind dat heel ontmoedigend en iedere keer weer zet ik daar nog een actie tegenover om iets meer zelf te doen voor het milieu. De laatste keer met die autoshow en opmerkingen van die mensen zei mijn man heel nadrukkelijk: "Pien, wij gaan echt niet nog meer doen daar zij schijt hebben aan alles, want wij doen echt al heel erg veel. Het moet wel leefbaar blijven". Om die schrik van ml moest ik zo om lachen _O- En natuurlijk kan het altijd nog beter, ook bij ons, maar manlief heeft zeker ook een punt. Wij doen hier al heel erg veel.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:50

IMANDRA schreef:
Maar zeggen dat Groningen veel erger is dan de gehéle klimaatproblematiek is niet juist.

Toch lees ik wat Germie hierover zegt anders dan jij:
germie schreef:
En ondertussen kun je niet verder met onderhoud, is je huis onverkoopbaar en zo gaat het hier maar door. In mijn ogen is dit VEEL ernstiger dan dat gezeik en gezeur over het klimaat. Sorry, maar als je er last van hebt, dan is de rest echt minder interessant. Een dak boven je hoofd is toch wel punt 1 wat je nodig hebt.

Imo schrijft ze dus hier, dat als je met die problematiek elke dag zoveel te maken heb dan is de hele klimaatproblematiek een ver van mijn bed show. Dus in haar beleving→ "is haar problematiek veel erger dan het gezeik en gezeur over het klimaat".

Ik snap dat wel. Dat is toch ook zo en gewoon eerlijk. Ik heb ooit ook in mijn leven met een persoonlijk drama te maken gehad. En hoe heel erg ik het vond dat een volk te maken kreeg met erg veel drama op het zelfde moment, het kwam toch op dat moment niet echt binnen. Ik had mijn handen vol aan mijn eigen drama om dat allemaal tot een goed einde te brengen. Volgens mij is hier ook zo iets aan de hand.

germie schreef:
En de woning verkopen lukt ook al niet door die roverheid, ik zit in het aardbevingsgebied.
Want daar begon de discussie mee. Ik heb veel Imandra nagedacht over deze opmerking en jouw reactie erop. Want Germie en ik zijn het tevaak grondig oneens over een aantal zaken }> en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Maar met deze opmerking ben ik het wel eens. Al heel lang geleden voordat er één enkele aardbeving was wist men al dat dit er aan zou komen. Maar het geld vanuit de gaswinning was en is belangrijker als de Groningers en daar zit een stuk roven in vanuit de overheid. En kort termijn politiek. Als er elk jaar van het begin of aan een bepaald percentage opzij was gezet voor de problematiek later→ was bekend→ was het probleem allang opgelost!

Eenzelfde soort drama is aan de gang in Limburg, waar willens en wetens de pompen in de mijnen 1990 zijn stil gezet, want na een bepaald aantal jaren verjaart het kunnen verhalen van schade op de voormalige onderneming. Dit heeft dus zeer zeker te maken (net als in Groningen met Roven en roverheid en mensen enorm laten stikken). Het probleem zal gigantisch worden want in Limburg voltrekt zich langzaam maar zeker een enorm drama https://www.bnr.nl/nieuws/10076141/pomp ... mijnstreek . De overheid in Den Haag weet hiervan, maar het komt niet op de agenda.
Zelf denk ik dat het mede de reden is dat de overheid heel erg terughoudend is en Groningen in de steek laat, omdat ze weten dat het volgende vergelijkbare drama in aantocht is→ Limburg en Groningen dus kan werken als een precedent.
Beiden regio's hebben heel erg veel geld verdiend voor Nederland, en betalen daar een hele hoge prijs voor. Ik vind het woord roven wel op zijn plaats eerlijk gezegd. Nederland is zo vreselijk rijk en praten over dividend belasting afschaffen wordt normaal gevonden, maar Groningen en Limburg de problemen eens echt gaan aanpassen, vergeet het maar. Dat heeft met politieke keuzes te maken.

piendumaitre

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:12

Ik snap het. Het is ook niet mijn woord ook al ben ik erg boos wat in Groningen gebeurt en nog meer boos over Limburg drama dat niet eens belangrijk genoeg gevonden wordt om op de agenda te zetten. Vanuit die boosheid begrijp ik wel het in de steek gelaten gevoel dat achter het woord roven zit, daar Nederland heel rijk is geworden aan de gas -en kolenwinning .

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:08

Zoals je hier ook in het topic ziet, als gaat om beren op de weg zien bij veranderingen, die zoals bv in Amsterdam gedaan moeten worden, zie je verschijnsel ook internationaal.
Het besef is er gewoon absoluut niet, dat er een hele grote integrale transitie moet plaats vinden. Een nieuw wetenschappelijk rapport van de NAVO laat zien dat er binnen korte tijd meer dan een miljoen soorten planten en dieren gaan verdwijnen. De situatie is dus zo alarmerend dat het ook ons mens zijn gaat raken.

Nog steeds ben ik er van overtuigd, dat als mensen ECHT willen de milieu transitie nog steeds kan slagen. We redden het niet meer met alleen de CO2 aanpak.

We zullen zien wanneer het kwartje echt gaat vallen en de mensen boven zichzelf uit gaan groeien en tot verandering bereid zijn.

Veranderingen die gedaan moeten worden door groot→ politiek, industrie, bedrijfsleven en klein→ individuele mensen, eigen manier van leven en daarin je transitie in aanbrengen. Het heeft geen zin om met het vingertje naar elkaar te wijzen. Gewoon zelf er voor gaan, zoveel als je kunt.
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 06-05-19 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:06

JewEmm schreef:
Er zal inderdaad een gedragsverandering moeten komen. Zoals er ooit eigenlijk een transitie was om auto's te promoten, zouden we daar nu van af moeten.
Gisteren nog een actie begeleid voor schonere lucht (en dus meer ruimte voor de fiets ipv auto). De route was van Antwerpen naar Brussel. Ook wel bekend als het lelijkste stukje Belgie. Maar de route was heel bewust gekozen. Zo fietsten we over de A12 die dus dwars door Boom gaat. Toen deze snelweg werd aangelegd om plaats te maken voor wagens, is het centrum van Boom eigenlijk gewoon in tweeën gesplitst.

[ [url=m/gu61xQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook hypocriet: ten tijde van paard en wagen moest je voor je eigen "parkeerplek" zorgen. Maar wagens mogen ineens in de openbare ruimte staan... Interessant stuk om te lezen: https://decorrespondent.nl/8716/de-oplo ... 8-68799731

Transitie is nodig. En hoe eerder mensen gedragsverandering inzetten, hoe makkelijker het zal gaan. Dit moet niet alleen op individueel vlak gebeuren, maar ook met grotere druk vanuit de politiek. En eindelijk, EINDELIJK, is die bewustwording er...

Over biodiversiteitsverlies kan je bij mij terecht voor vragen... Daar doe ik onderzoek naar. (Specifieker: ik promoveer er hopelijk binnen 2 maanden op...)

Goeie post +:)+

Leuk een deskundige van biodiversiteit in dit topic!

verootjoo schreef:
Maar er zijn dus nog steeds mensen die de klimaatproblematiek ontkennen..?

Dan is deze discussie vrij zinloos vrees ik.
Nee, natuurlijk niet. Deze mensen krijgen veels te veel aandacht en halen uiteindelijk energie weg bij mensen die wel van goede wil zijn. Waarom deze mensen zoveel macht geven. Gewoon ervoor gaan!

Shaggy09 schreef:
Zolang de mindset van die mensen niet veranderd kun je discussiëren wat je wilt maar komt er absoluut geen verandering in.
Als mensen die wel willen veranderen elkaar stimuleren, elkaar opzoeken en zoals de jeugd de straat op gaat, dan komt er veel meer energie vrij als altijd die mensen die met de hakken in het zand gaan, of denken na mij de zondvloed, zoveel aandacht geven. Eens zullen ze echt wel mee moeten. In elk veranderingsproces heb je mensen die heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel tijd nodig hebben voordat ze doordrongen zijn van de ernst. Blijf open staan voor ze, als je ze tegen komt zeg wat je er zelf van vindt en laat vrij. Mensen kun je toch niet dwingen.

Loretta schreef:
Als het om de hobby paardrijden gaat heb ik in ieder geval niet koste wat kost de auto nodig. Ik probeer altijd een stal te vinden die niet te ver weg is. Maar dat is ook weer regio afhankelijk.
Kijk niet naar de andere maar wat je zelf kunt doen. Laat de ander zelf zijn leven leiden ongeacht of dit wel of niet verspillend is. Die verander je toch niet door je afkeuring.

IMANDRA schreef:
Autovrije steden zijn prima te doen, maar mensen willen hun leven niet aanpassen. We hebben het hier over een stad met veel openbaar vervoer en waar het prima te doen is om de halve stad door te fietsen. Maar mensen wíllen het niet en dáár ligt het probleem. Níet bij het niet kúnnen.
Yep, de mens kan zoveel. Als de wil er maar is.

En afgelopen week had ik mijn kleindochter hier in Frankrijk. Ze gaf aan geen vlees meer te willen eten vanwege het milieu. +:)+ Ik heb gelijk allerlei lekkere vegetarische gerechten gemaakt, en ze vond het zo lekker. Daar word ik blij van en dan denk ik kom op jongeren ~~}> de straat op jullie. Mijn kleindochter zou echt niet zo kritisch zijn geweest. Ze is zich via goede wetenschappelijke sites→ := oma heeft ze gecheckt, aan het verdiepen in het totaal plaatje want ook zij gaf aan, dat het niet enkel de klimaatopwarming is, maar ook het enorme plastic afval en plastic soep in de zee, de biodiversiteit en helaas :list: :list: .
De transitie heeft veel kanten en gezichten.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:18

Shaggy09 schreef:
En de een doet meer dan de ander, maar dat blijft altijd!
Klopt.
Daarnaast gaat het ook om een stuk bewustzijn. Ook als je dingen niet milieu bewust doet, maak daar hele bewuste keuzes van. Ik doe dat in elk geval wel. Ik merk doordat ik dit doe , bijvoorbeeld met de gite, kan ik niet zo milieu bewust bezig zijn als hier thuis, puur vanwege de hoge snelheid waarmee het huis weer opgeleverd moet worden spic en span binnen paar uur, ik op een ander moment heel bewust het streng extreem goed probeer te doen.
Dit lukt omdat ik mijn eigen niet milieubewust bezig zijn onderken en zeker niet bagetaliseer. Wel heb ik er begrip voor en maak het dan op een ander moment als het ware weer extra goed.
Ik denk door bewustzijn bij jezelf, word je scherp op wat je doet.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:57

ikke schreef:
We moeten af van fossiele brandstoffen (en een aantal zaken die daaraan verbonden zijn); skip de rest!

Als we de energie en mankracht nu eens vol inzetten op dat punt en ophouden met alle gel*l er omheen, dan maken we kans dat er wat meters gemaakt worden.
+:)+ Helemaal mee eens en trouwens al heel erg lang mee eens.

Mijn reactie had te maken met het vingertjes wijzen naar elkaar hier in dit topic én dat ik zie bij mijn gasten ,seizoen is weer begonnen, dat er nauwelijks bewust zijn is om goed om te gaan met zaken. Individueel valt ook nog een hele slag te maken. Als mensen dat meer en meer gaan doen praten we over de kleine beetjes die elkaar helpen.

TEvens had mijn reactie te maken met het negatief reageren op de plannen van Amsterdam. Ik ben nieuwsgierig hoe ze dit gaan aanpakken en al ben ik geen fan van Sharon Dijksma, integendeel, ik ken haar wel vanuit vorige werksituatie als een dame die echt dingen kan veranderen, want zij pakt zeer zeker door. Dus misschien is zij wel de juiste vrouw voor deze transitie. En als het dan toch moet gebeuren, dan heb ik liever dat de partijen dit gaan doen die oog hebben voor de gewone man en wat het betekent financieel voor die gewone man, als een partij die daar al van oudsher aan voorbij gaat. Dus we zullen zien.

Dan kun je jezelf afvragen of bewustzijn van de individuele mens belangrijk is.
Ja, ik denk dat dit belangrijk is. Ik heb helaas geen invloed op de fossiele brandstoffen , alleen met mijn stem gedrag kan ik daar invloed op uitoefenen, en dat doe ik ook al 40 jaar. Ik heb geen bedrijf, dus ook daar valt weinig goed te doen.

Wel kan ik zelf in mijn leven mijn ecologische voetprint zo klein mogelijk maken. Dat doe ik al jaren en met meer en meer bewustzijn word ik strenger voor mezelf. Thema van dit topic is, klimaatopwarming wat doe jij.

JewEmm, alles heeft met elkaar te maken. Zou jij kunnen vertellen wat jouw belangrijkste conclusies zijn of interessante wetenswaardigheden met betrekking tot jouw promoveren op biodiversiteit. Kort door de bocht heb ik het idee dat de terugloop van biodiversiteit te maken heeft met gif spuiten, stroperij voor ivoor en met de opwarming van de aarde waardoor soorten verdwijnen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:27

Klopt Loretta, dat er veel mis is in Amsterdam. Maar voor mij is het te kort door de bocht om gelijk dit plan af te schieten met vermelding dat de gewone Amsterdammer nog meer gedwongen wordt te vertrekken.
De gemeente is tevens aan het proberen om de gewone Amsterdammer terug te krijgen door bijvoorbeeld airbnb verhuur aan te pakken. Alleen doe je weinig aan rijke mensen van NL en buitenland, die allerlei huizen duur opkopen en prijzen bieden waar de gewone man niet aan kan tippen. Hopelijk gaat Amsterdam dat ook onder controle krijgen, maar zo simpel is dat niet gezien de Nl grondwet waar iedereen zich aan te houden heeft.
Ik denk dat het geduld van de gewone man en vrouw, waar ik ook toe behoor, ver op is.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:25

Shaggy09 schreef:
Ik zou sowieso graag maatschappelijke verandering zien. Wat betreft de overconsumptie en overspannen economie van tegenwoordig.

We zullen totaal ander denkpatroon moeten gaan ontwikkelen over inrichting van onze economie, dat altijd maar op het groeimodel is geïnspireerd, dus eens met je opmerking Shaggy.

Zoals 8nnemiek schrijft, het hangt allemaal met elkaar samen. Dat is dus ook wat ik in mijn post probeerde aan te geven nav het rapport van de VN dat de biodiversiteit zo enorm aan het verminderen is. We zullen een totale transitie in moeten op alle fronten. Dat zal heel wat onrust gaan geven en waarschijnlijk ook sociale onrust vrees ik.

Ik denk dat het wezen mens dit kan, maar dat het heel moeilijk zal zijn. In feite zo sprak ik dit weekend met iemand die in de top van een organisatie zit en veranderingsprocessen moet initiëren (op digitaal gebied), zie je de zelfde weerstanden als we praten over de milieu/ klimaat transitie als dat je ziet in het klein bij veranderingsprocessen binnen organisaties. Het is in die zin ook wel een hele spannende boeiende tijd daar het de hele wereld aangaat en ook de hele wereld actie zal moeten ondernemen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:37

Shaggy09 schreef:
Ik zou graag naar meer rust en eenvoud willen maar ik denk dat dat onmogelijk is.
Misschien later Shaggy. Wij hebben het ook gedaan en leven sinds onze emigratie heel teruggetrokken in alle rust en eenvoud. Heerlijk vind ik het. Vandaag onze groentetuin plantjes gepoot. Het is een totaal ander leven en daar moet je van houden.

JewEmm, dank je wel voor je uitgebreide post. Ik ga hem nog eens paar keer na lezen.
JewEmm schreef:
Over het algemeen is binnen ons project gebleken dat in de meest versnipperde bossen de ecosysteemfuncties hoger zijn
Met name deze vind ik erg interessant, want dat wist ik niet, is nieuw.

Heb jij ideeën hoe we de biodiversiteit omhoog weer kunnen stimuleren of kunnen voorkomen dat het nog meer achteruit gaat?

Shaggy09 schreef:
Je kan tegenwoordig alles kopen via internet, overal ter wereld. Voor 50 cent koop je een telefoonhoesje en laat je hiernaartoe vliegen.
Daar kun je zelf ook een slag in maken. In principe koop ik alleen producten cq voeding van dichtbij (limousin), Frankrijk, Spanje, hooguit Europa, maar niet uit Cosra Rica, Mexico of andere verwegiestan landen.
Zo ook met kleding. Ik koop amper of geen kleding en ik heb nog steeds goede kleding van 20 jaar terug die ik draag (in de tuin dan) en mijn werkkleding van 20 jaar geleden draag ik op naar feestjes en partijen. Af en toe iets nieuws en klaar.

juval schreef:
waar willen we dan naar toe? terug in de tijd? of juist vooruit?
Terug kan nooit. Ik denk eerder aan een totaal ander systeem zoals bv basisinkomen voor iedereen. Maar dat gaat echt te ver voor dit topic, maar reportages over andere economieën vind ik wel interessant.

germie schreef:
Updates na 2 jaar niet meer binnen laten komen is ook onderdeel van geplande veroudering. Er wordt dus ook door fabrikanten een wegwerpmaatschappij gecreëerd.
Ja en dat is een slechte zaak en zou moeten stoppen. Internet is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en dat hoeft ook niet.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:26

Fijne post JewEmm!
Jaren geleden stond een interessant artikel in "Vogels" van de vogelbescherming Nederland (krijgt iedereen die lid is, dus wij ook). Er stond over bepaalde vogelsoorten die met uitsterven bedreigd worden het volgende (ik vertel het met mijn eigen woorden). Je kunt rondom zo'n vogel je een stoel voorstellen met vier poten, leuningen, zitvlak etc. Vogels die in de gevarenzone komen, daar zijn bepaalde factoren in hun leefomgeving afwezig (bv bejaagd worden in Frankrijk, minder weidegrond, teveel spuiten etc etc). Iedere keer gaat er iets van die stoel af. Een poot, een leuning, de achterkant van de stoel. De vogel, met moeite, handhaaft zich nog maar wordt in aantal minder en minder, totdat iets (en dat laatste is altijd heel moeilijk om de oorzaak van te zoeken) er iets veranderd en er nog een poot breekt van de stoel en de stoel valt om en de vogel is uitgestorven of bijna en zal dan uitgestorven raken. Dat beeld vind ik een heel krachtig beeld (ben beelddenker).

JewEmm schreef:
Het is wel wat vervelend om deze zin uit z’n verband te halen… Maar dat is in principe ook wat de pers eruit zou halen. Dus even wat nuance
:= Sorry, maar dat was nieuw voor mij, want wij zijn hier aardig ingevoerd in het milieu in al zijn aspecten en jij kwam met nieuws voor mij *D , waar ik overigens heel blij mee ben. Je nuance begrijp ik, trouwens je hele stuk.

JewEmm schreef:
maar ik ben een grotere voorstander van het verbeteren van hele gebieden/ ecosystemen, omdat er zo ontzettend veel soorten zijn....
Ja, hier ben ik ook voorstander van.

JewEmm schreef:
het houden van dieren als paarden voor plezier, dat is allemaal ruimtegebruik dat niet per se nodig is.
auw, had ik nog nooit bij nagedacht. Onlangs gingen wij verkassen naar een nieuwe wei, die al een hele tijd leeg stond en in volle paniek renden drie reeën elke ochtend van het veld af als de paarden erop kwamen. Daar voelde ik me wel wat schuldig om want na 3 dagen heb ik ze niet meer gezien dus ik heb ze echt uit hun leefgebied gejaagd, ook al is hier volop in Z Frankrijk weilanden (veel en veels te veel zelfs). Goed gesproken dus JewEmm. Hoe zie jij dan het begrazen van natuurgebieden door paarden bv. Dat is toch wel anders?

Ook al is hier waar wij wonen nog veel meer bloemen in de berm, vlindersoorten en insecten vergeleken met NL. Toch gaat het hier ook achteruit. Wat mij opvalt de laatste jaren, dat de boeren meer en meer bijenkasten langs akkers laten zetten. Ik denk zelf dat dit echt te maken heeft met bestuiving dat zo belangrijk was. Ons viel namelijk afgelopen jaar op, dat de uitgebloeide bloemetjes van de Fruitbomen en van de peperplantjes niet uitgroeiden tot appels cq pepertjes en dat we aan één kant weinig of geen insecten zagen. Aan die ene kant ook geen fruit gehad, terwijl aan de andere kant waar we wel insecten zagen volop. Of het daardoor komt, is natuurlijk een beetje natte vinger werk van de koude grond. Toen mijn peperplantjes voor de tweede keer in bloei stonden, heb ik ze op een stoel gezet en in de vlinderstruik geschoven een week daar laten staan, aan het einde van de tuin. *\o/* Ik heb daarna enorm veel pepertjes gehad waarvan nog een paar in de vriezer liggen. Dat verschil van 0 naar "huge" vond ik verbazing wekkend en natuurlijk is het natte vingerwerk van de koude grond. Maar toch.

piendumaitre

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:59

Aaach OK, daar hebben we hier geen last van. Alleen een klein stukje wei aan de voorkant heeft het nu zwaar, gezien de hoge suikers heb ik de wei enorm verkleind. We hebben zoveel wei, dat ik de koeien er binnen kort opvraag.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:52

Sclimpre schreef:
Ik vind het jammer dat je zo minachtend doet over alles wat maar 'gewoon' is.
Dan begrijp jij de posts niet van JewEmm, want die doet alles behalve minachtend over, het is haar vak en zij koppelt aan gewoon absoluut geen waardeoordeel.!

Per streek kan de biodiversiteit enorm verschillen. Nl en waar wij wonen is bv de vogeldiversiteit enorm dit itt Nl. Hier barst het van de roofvogels en echt niet alleen de buizerds maar ook: sperwers, havikken, kiekendieven (verschillende soorten), rode- zwarte wouw, allerlei soorten uilen en uiltjes, valken :list: :list: Zo ook met de kleine vogeltjes (mussen, spreeuwen, merels, nachtegaaltjes, vinken, allerlei soorten meesjes, tapuiten ook allerlei soorten, klauwieren, allerlei gorsjes, etc etc. Zo gaaf voor ons vogelaars.)
Maar in de Ariège, akkerbouw gebied, daar hebben wij in die week vakantie, maar af en toe een buizerd over zien vliegen. Daar wordt dan weer vrij intensief gespoten→ dus amper muizen, mollen e.a. klein gedierte (hier barst het ervan en met tuinieren zie je allerlei kleine gaten en holletjes en rennen vaak de spits- en veldmuisjes weg <3 ). Dus inderdaad in NL met zijn vele akkerbouw, spuiterij, overbevolking is de bio diversiteit erg laag vergeleken met hier (ook in de bermen de plantjes :list: :list: ), maar dus ook i n een land kan het verschil heel groot zijn. Hier heb je veeteelt en ik zie de boeren hier amper of niet spuiten. Echt vrijel niemand doet dat +:)+ . Dat zien wij dus terug in onze omgeving.
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 08-05-19 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:56

juval schreef:
ben jij je ten alle tijden bewust van het effect op het klimaat / milieu?

ik niet eerlijk gezegd :)
Ja ikke wel en dat altijd en al heel lang, en af en toe doe ik dus heel bewust iets fout (gîte vanwege snel weer moeten opleveren voor de volgende gasten) en probeer ik het goed te maken elders hier in huis.