Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:49

Janneke2 schreef:
Hoezo: "groene stroom zou niet te regelen zijn"...?
Waterenergie, en getijde energie zijn dat bij uitstek.
Verder hebben we internationale 'kabels': windstilte hier betekent zelden dat het 400 kilometer ook windstil is, etc.
Verder is continuïteit ook op te bouwen via slim regelen:"zet de wasmachine aan op een moment dat het kan" ipv om half tien 'savonds.

Joh, je kunt elektriciteit niet straffeloos over 400km transporteren.

Oh, nog wat: al die zonnepanelen kunnen alleen leveren aan het net als dat net al spanning heeft.
Hoe krijg je die spanning op dat net? Juist, door een centrale.
Wanneer we gaan proberen met zon en wind (en nog wat klein spul) dat net overeind te houden en er gaat wat mis, ligt gewoon het hele net plat.

Denk even na over het begrip massa-traagheid tesamen met draaiende massa.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:32

Janneke2 schreef:
@Ikke, nee straffeloos kan het niet, er treedt wat verlies op. So what...? De infrastructuur ligt er....

Nope, die infrastructuur is HET probleem. Er treed niet een beetje verlies op, maar best wel veel over dergelijke afstanden.

Ik had ooit een klant en die klaagde dat elke ochtend zijn kopieermachine veel storingen gaf. Ik ben daar dus de volgende ochtend naar toe gegaan, meter in het stopcontact; 198Volt!! Ja, sorry, maar dat is te ver buiten spec; dat garandeert niemand meer. Bleek dat gewoon een bekend probleem; het net was lokaal te zwak maar er waren te weinig klachten om voor de netbeheerder aanleiding te zien om de kabels te verzwaren. Dat probleem speelde in de jaren '90, toen ik voor een kopieermachinefabrikant werkte.

Heb niet de illusie dat dat probleem intussen wel de wereld uit is, want dat is niet zo. Sterker nog; dat probleem gaat nog veel erger worden, totdat NL een keer echt helemaal plat gaat. Dan kan er opeens heel veel maar voorlopig komen we nog steeds goed weg.

@ IMANDRA: Nee, ik ben een realist die daarnaast, helaas voor de rest, ook een degelijke portie kennis van elektrotechniek in huis heeft. Daar word ik ook voor betaald; het is mijn vak!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:47

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
@ IMANDRA: Nee, ik ben een realist die daarnaast, helaas voor de rest, ook een degelijke portie kennis van elektrotechniek in huis heeft. Daar word ik ook voor betaald; het is mijn vak!

En jouw vak is niet onderzoek verrichten, niet nieuwe dingen bedenken etc. Je bent geen scheikundige die een onderzoek doet naar batterijen, of een natuurkundige die naar oplossingen zoekt voor het verlies wat je noemt. Dus zoals ik zei mag je best wat positiever zijn. Genoeg slimme mensen die hier op dit moment onderzoek naar aan het doen zijn. Groene energie en groene oplossingen maar afschrijven omdat ze nu nog niet perfect zijn vind ik best slecht.

Ik weet waar de ontwikkelingen staan en hoe lang de weg nog is.

Heeft niks met afschrijven te maken maar met een realistisch zicht op hoe lang die ontwikkelingen nog duren en welke voorwaarden er geschapen dienen te worden voordat het een beetje serieus beschikbaar kan komen voor de gewone verbruiker.

Of je het nu leuk vindt of niet, ga er maar niet vanuit dat jij, als gemiddelde consument, voor 2030 iets beschikbaar krijgt dat een soort van serieus langere termijn alternatief gaat zijn voor wat we nu hebben en kennen.
Oh, en als het later is, moet je ook niet boos op mij worden, ook ontwikkelingen hebben gewoon hun tijd nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:37

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
Ik weet waar de ontwikkelingen staan en hoe lang de weg nog is.

Heeft niks met afschrijven te maken maar met een realistisch zicht op hoe lang die ontwikkelingen nog duren en welke voorwaarden er geschapen dienen te worden voordat het een beetje serieus beschikbaar kan komen voor de gewone verbruiker.

Of je het nu leuk vindt of niet, ga er maar niet vanuit dat jij, als gemiddelde consument, voor 2030 iets beschikbaar krijgt dat een soort van serieus langere termijn alternatief gaat zijn voor wat we nu hebben en kennen.
Oh, en als het later is, moet je ook niet boos op mij worden, ook ontwikkelingen hebben gewoon hun tijd nodig.

Nou je opmerkingen over elektrisch rijden slaan kant nog wal. Je noemde bijv dat de EV ‘factor drie vervuilender’ is, maar dat klopt gewoonweg niet. Qua productie is de EV iets vervuilender maar over het hele leven is de EV verreweg de groenste.

Gezien je ‘kennis’ over EV’s neem ik de rest van je opmerkingen ook maar met een grote korrel zout.

Ik zal even kijken of ik nog wat staatjes van de schoorsteenmetingen van de centrale heb. Kun je dat omrekenen daar de uitlaatgassen van je EV......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:01

Riddershow schreef:
Ev's zijn zeker nog niet schoner dan andere nieuwe voertuigen. De impact is mede door de grondstoffen van de akku's nog erg groot. Ook omdat deze relatief niet lang mee gaan.

Wil niet zeggen dat je het dan maar moet laten, maar het is zeker nog niet de heilige graal en ook nog niet De oplossing

De elektrische auto-met-accu zal het ook nooit gaan maken. Dat is al 100 jaar niet gelukt en ik zie geen reden waarom dat nu opeens wel zal lukken. Het is altijd gerommel in de marge geweest en dat zal ook blijven.

Maar wat het wel oplevert is brede kennis van het regelen en beheersen van het vermogen (en de motor) en het gedrag op de langere termijn, zodat, op het moment dat de brandstofcel zinvol in de auto wordt (lees: we de produktie en distributie van die brandstof, bijvoorbeeld waterstofgas, goed voor elkaar hebben) we weten hoe dat werkt met dergelijke vermogens in auto's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:46

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
De elektrische auto-met-accu zal het ook nooit gaan maken. Dat is al 100 jaar niet gelukt en ik zie geen reden waarom dat nu opeens wel zal lukken. Het is altijd gerommel in de marge geweest en dat zal ook blijven.

Maar wat het wel oplevert is brede kennis van het regelen en beheersen van het vermogen (en de motor) en het gedrag op de langere termijn, zodat, op het moment dat de brandstofcel zinvol in de auto wordt (lees: we de produktie en distributie van die brandstof, bijvoorbeeld waterstofgas, goed voor elkaar hebben) we weten hoe dat werkt met dergelijke vermogens in auto's.

“We found that battery electric cars generate half the emissions of the average comparable gasoline car, even when pollution from battery manufacturing is accounted for.”
https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/e ... -emissions

De elektrische auto gaat het echt wel maken. Batterijen worden steeds beter, accus steeds sterker. Wat denk jij, dat we continu op benzine blijven rijden? Of waterstof? Die laatste is basically een elektrische auto alleen moet je het waterstof en de techniek om waterstof naar elektriciteit om te zetten óók meeslepen.

De elektrische auto begint de laatste jaren pas goed te ontwikkelen omdat daarvoor de olie industrie veel te belangrijk was.

En wat komt er uit de schoorsteen van die kolenbak die de elektriciteit opwekt voor jouw auto?
Rendement van die kolenbak is met wat mazzel 40%. Rekenen we even geen transportverliezen, maar die accu haalt ook maar een rendement van ordergrootte 30 - 40%. Dus van die 100 eenheden energie die in die kolenbak gestopt worden voor elektriciteit, gebruik jij er uiteindelijk 18. 18% rendement (en dan ga ik nog even voorbij aan het verlies in de motor en de regeling). Sjongejonge, wat een prestatie......

Dan mag een benzinemotor met 35% rendement misschien niet best zijn, maar dan doet ie het toch zo slecht nog niet.

En nee, sorry, de ontwikkeling van de accu is aardig op z'n eind. Heel veel meer is niet meer mogelijk.

Ik ga nog een stap verder: die verbrandingsmotor blijft gewoon bestaan; we stoppen er alleen iets anders in, bijvoorbeeld ammoniak.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:30

Riddershow schreef:
Ik vraag me af of de vergelijking op gaat met hier in Europa. De gemiddelde auto in de US verbruikt een stuk meer, groter is (dus zwaarder) en vooral benzine die meer CO en koolstoffen uitstoot dan diesel.

Alle andere vergelijkingen die ik heb gelezen van auto's in Europa, waren een stuk minder rooskleurig. En niet alleen het maken van de akku's (die niet het hele leven van de auto's meegaan) is belastend, ook het afvoeren ervan. En dan moet je het ook nog hebben over de magneten.

Het grote probleem is niet alleen de uitstoot,maar ook de winning van de materialen die benodigd zijn geeft een hoop (toxische) vervuiling in die regio. Om de auto't lichter te maken wordt ook weer andere materialen gebruikt etc.

Dat ze bezig zijn naar betere alternatieven voor auto's is helemaal top! Dat een waterstofmotor ook elektriciteit nodig heeft is logisch, maar dat zal anders zijn dan een elektromotor. Persoonlijk zie ik in die laatste meer heil. Die is overigens ook al heel oud, ik heb er tijdens mijn middelbare (en dat is al een tijdje terug) een werkstuk over gedaan. Helaas is toen dat patent overgekocht door een oliemaatschappij en in de doofpot gestopt.

Voor steden zijn elektrische auto's op het moment een goed alternatief (als je even de brandrisico's niet meerekend) maar het gaat nog wel even duren voordat er een definitieve betere vervanging is voor de huidige mogelijkheden.

Punt is uiteindelijk dat je niet met opgeslagen elektriciteit moet gaan rondzeulen. Leuk als hulpmiddel maar niet als bedrijfsmiddel.
Maar er is inderdaad nog geen werkbaar alternatief beschikbaar, dus moeten we maar halleluja doen over de elektrische auto.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze in redelijkheid de leeftijd en betrouwbaarheid van mijn oude Range Rover halen; praten we daarna verder......

Die magneten zijn niet per se nodig. Je kunt ook "gewone" kortsluitankermotoren gebruiken. Dat principe is ook al zo oud als de elektromotor zelf :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:43

Magrathea schreef:
ikke schreef:
Punt is uiteindelijk dat je niet met opgeslagen elektriciteit moet gaan rondzeulen. Leuk als hulpmiddel maar niet als bedrijfsmiddel.
Maar er is inderdaad nog geen werkbaar alternatief beschikbaar, dus moeten we maar halleluja doen over de elektrische auto.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze in redelijkheid de leeftijd en betrouwbaarheid van mijn oude Range Rover halen; praten we daarna verder......

Die magneten zijn niet per se nodig. Je kunt ook "gewone" kortsluitankermotoren gebruiken. Dat principe is ook al zo oud als de elektromotor zelf :D

Er is in dit topic letterlijk niemand die zegt dat de elektrische auto in zijn huidige vorm helemaal de halleluja is :+

Wél dat niet-fossiele auto's nu eenmaal de toekomst zijn, en dat we maar beter kunnen investeren in die sector zodat de dingen die nog niet optimaal zijn dat binnenkort wel worden.
De mensen die nu een elektrische auto kopen zijn top bezig, 'taking one for the team', want juist door het gebruik ervan merk je waar de haken en ogen zitten. En daar kun je de nieuwe generatie weer beter maken.

ikke, ik vraag me echt af waarom je alles hier alleen maar af loopt te branden? Waarom is het slecht dat we van fossiel af gaan en toe gaan naar een zwaar minder vervuilende transportsector?
En denk je trouwens dat de benzineauto in zijn huidige vorm bij de uitvinding ook al zo goed in elkaar zat als toen ie net een paar jaar op de markt was? :+ Denk het niet.

Batterijen zijn wat minder explosief als men je wil laten geloven. dat is meer gerucht dan werkelijkheid.

Dat we afstappen van fossiel aangedreven auto's is geen discussie; dat is een feit. Hoe die auto dan wel wordt aangedreven hangt van veel factoren af die niet alleen milieu gedreven zijn.
Het zal ook niet een oplossing zijn maar er zullen diverse systemen naast elkaar blijven bestaan.

Ik brand niks af, ik plaats de ideeën in de juiste context.

Om even een voorbeeldje over elektriciteit te noemen: hoe denk je dat je de overtollige elektriciteit van jouw zonnepanelen aan de andere kant van het land krijgt?
Nou, helemaal niet want het huidige distributienet is helemaal niet in staat om teruglevering in het laagspanningsnet over te zetten naar het midden- en hoogspanningsnet.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om dat wel te doen, maar dat vergt een hele forse ingreep in het distributienet; dat ga je met een miljard euro's niet goed maken, nog los van de beschikbare productiecapaciteit voor het maken van alle extra onderdelen die daarvoor nodig zijn.
Die buurtbatterij die men bedenkt om dit probleem te ondervangen gaat ook maar beperkt werken, als het al ooit van de grond komt want uiteindelijk te duur in de tijd.

Die aanpassingen zullen heus wel gedaan worden, maar dat gaat tijd kosten, heel veel tijd, als in: de komende tien jaar zijn we daar nog niet klaar mee.

Het is ook prima dat er pioniers zijn met EV's maar houdt op met te doen alsof je in de oplossing van de toekomst rijdt; dat doe je namelijk niet. Je rijdt rond in een experiment of zo je wil: in een onderzoeksproject. That's it.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:43

Magrathea schreef:
Nou, grappig dat je dat zegt, want momenteel bestaat het probleem van overtollige elektriciteit ook al. Ik ken iemand die met zijn bedrijf software schrijft die fabrieken laat draaien op het moment dat er overtollige energie is en stilzet wanneer de energie schaars is. Ook kassen werken op die manier, voor dit soort bedrijven maakt het weinig uit wanneer ze hun output geven, zolang het maar zoveel uur per dag is.

Ik denk eigenlijk dat de energietransitie vereist dat we anders naar energie moeten kijken. Misschien gewoon maar je stroom trekken op het moment dat er veel stroom is ipv waar je wil, wanneer je wil. Je laptop overdag opladen zodat je 's avonds kunt werken, evenals je powerbank, auto etc. Een andere manier is er (voorlopig) nog niet.

Dat we er anders naar moeten kijken en mee om gaan is niet het punt. Het punt zit 'm simpelweg in de fysieke realisatie van de aanpassingen die in het distributienet nodig zijn om landelijk (en Europees) overtollige energie beter op de plek te krijgen waar die nodig is.

Een deel van die oplossing zal 'm ook zitten in klein(er)schalige produktie van die synthetische brandstoffen (of energiedragers, zo je wil) voor lokaal gebruik maar ook dat kan nooit een totaal-oplossing worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:09

robert45 schreef:
We gebruiken aan gas in Nederland zon 1300 PJ

Woningen etc gebruiken hiervan zon 300PJ. De rest, 1000PJ is dus voor bedrijven,industrie.

Waarom dan de particulier van het gas af moet kan ik niet echt volgen. De grote winst is daar immers niet te halen maar het zijn wel enorme investeringen wat weer te kostte gaat van het besteedbaarinkomen.

Ik las toevallig iets hier in de buurt over een zandwinningsinstallatie met een zanddrogerij. Die gebruiken zon 5000 kuub aardgas per DAG. Daar valt dus wel enige besparing te behalen.

Dat is heel simpel: een huishouden kun je nog wel wat wijs maken over alternatieven. Voor die grote bedrijven zijn die alternatieven er nog niet.

Laat ik je een tip geven: dat je van het gas af wil, is eigen keuze, maar laat die gasaansluiting wel zitten!

Enne 5000m3 veel? Zoek eens uit wat een gascentrale verbruikt...........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:21

20.000km zakelijk per jaar? Toen ik nog als service-engineer werkte, maakte ik 60.000 - 70.000 km per jaar met 4 - 6 bezoeken per dag.
Simpel woon-werkverkeer koste me vorig jaar al 20.000km, ex zakelijke km. De trein was daar ook geen optie (wel bekeken) omdat het drie keer zoveel tijd kostte, ook met dank aan hondsberoerde verbindingen.

Daar valt nog een heleboel te verbeteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:56

verootjoo schreef:
steeds meer bedrijven geven volledige vergoeding voor als je met OV reist en alleen benzine als je met de auto reist. Dat vind ik wel een goede zaak. Dat zou meer gestimuleerd moeten worden, of bv subsidie van de overheid om OV kosten volledig te dekken.
Mijn man gaat met OV (volledig vergoed door bedrijf), maar heeft ook een gunstige busverbinding. Voor mij is OV niet gunstig, wordt niet volledig vergoed en dat kan vooral als je parttime werkt niet uit. Daarnaast moet ik (of iemand van ons) de kids wegbrengen naar de oppas en tegen de tijd dat ik dan bij een station ben kan ik ook met de auto op mijn werk zijn. Dus dan is de auto echt een logischere keuze.

Dat heeft ook helemaal niks met nobele bedrijven te maken maar domweg met belastingregels.

En dan nog wat: hoe zou de anti-auto-brigade het oplossen voor die bedrijven die hun klanten landelijk en zelfs wereldwijd hebben en waarbij je op enig moment toch echt fysiek aanwezig moet zijn voor bouw en in bedrijf stelling.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:17

Magrathea schreef:
ikke schreef:
Dat heeft ook helemaal niks met nobele bedrijven te maken maar domweg met belastingregels.

En dan nog wat: hoe zou de anti-auto-brigade het oplossen voor die bedrijven die hun klanten landelijk en zelfs wereldwijd hebben en waarbij je op enig moment toch echt fysiek aanwezig moet zijn voor bouw en in bedrijf stelling.

Dan betaal je extra om goed door te kunnen rijden ipv in de file te moeten staan. Lijkt me alleen maar mooi.

@Shaggy: en toch is het niet de provincie waar de meeste files staan, en daar doelde ik dus op. Juist in de randstad is het stervens druk met auto's.

En jij gelooft dat al die extra belasting er daadwerkelijk toe leidt dat het minder druk wordt?

Dream on.... We hebben het eerst laten ontstaan dat we met z'n allen tegelijk, op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek willen zijn en vervolgens gaan we klagen dat de boel vast loopt. Dat kun je belasten tot je een ons weegt; het enige wat je bereikt is dat de prijzen omhoog gaan, want de eerste stap die de vakbonden zullen doen is die kosten verhalen in de looneis.
Maar die bedrijven kunnen ook geen kant op want het is al decennia het beleid dat ze ergens in een uithoek van een stad moeten zitten; hoe slechter bereikbaar met iets anders dan een auto hoe beter, lijkt het soms.
En nu moet de burger maar weer opdraaien voor dat wanbeleid?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:56

Magrathea schreef:
Het zal om die reden wel zo zijn dat in landen waar het wel is ingevoerd (spitsheffing hebben we het dan dus over he) wél ervoor heeft gezorgd dat de files verminderen

En wat hebben die landen nog meer gedaan, behalve de burger op kosten gejaagd?

Het is vrij simpel hè: als je minder files van personenauto's wil, zul je een alternatief moeten bieden, anders is de burger kansloos.
Gemiddelde werkgever in NL is al net zo flexibel als een loden deur als dat de werknemer dat is.

Maar in de acht jaar dat ik in Utrecht werkte en met de trein ging, viel het me wel op dat de trein van 16.07 redelijk rustig was en die van 16.23 uitpuilde, terwijl dat een langere trein was!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:26

IMANDRA schreef:
Lol, beetje overdreven. Ik zeg toch helemaal niet dat het hele gedoe in Groningen goed is? Integendeel. En volgens mij is het feit dat de overheid gas wil minderen júist ook positief voor Groningen? Tuurlijk mag daar meer gedaan worden maar zeggen dat de situatie in Groningen erger is dan de gevolgen van klimaatverandering, dan heb je echt oogkleppen op en kan je niet vooruit kijken.

Feit is dat mensen die de overheid ‘roverheid’ oid noemen gewoon een volledig verkeerd beeld hebben van de overheid. Dat ze geld in hun eigen zakken steken nav klimaatmaatregelen bijv :roll:. Zo’n term gebruiken getuigt van het niet begrijpen van hoe de overheid werkt, en als je zo’n term gebruikt dan ja verlies je in mijn ogen idd alle respect. Sowieso is het ‘beargumenteren’ wat Germie doet grotendeels ‘maar bij mij is het X’ terwijl ze in een ontzettend uitzonderlijke situatie blijkt te zitten aldus haar comments, dus totaal niet te vergelijken met de maatregelen die voor een groot deel, misschien zelfs merendeel van Nederland ingevoerd kunnen worden. Er wordt iets genoemd maar Germie wijst het van de hand want ‘bij mij is dat niet zo’. Dat is imo erg kortzichtig. Dat is overigens geen persoonlijke aanval op Germie maar gewoon hoe ik opvat dat ze in het topic reageert.

Mag ik je een tip geven?

Solliciteer bij Nuon om te gaan werken op de Magnumcentrale.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:50

JokeRox schreef:
Oh kijk, ik heb toch wat info gevonden:
België voerde in 2014 196000 ton sojabonen en 690000 ton sojaschroot in
https://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichtin ... eel-van-de.

Dat is toch wel superveel vind ik!

Gut, jij bent ook niet echt gewend aan getalletjes.

Maar om je even met wat feiten op weg te helpen: ik zat me te bedenken dat mijn moeder (de lieverd zou 82 geworden, als ze er nog was geweest) in haar jeugd op de boerderij de eieren verkocht voor 25 cent (guldencenten). Als je dat om zou rekenen naar het huidige prijspeil, zou een ei je grofweg 1,50 Euro kosten!!!

DAAR heb je je probleem; de rest is gel*l om de onzin recht te praten die we in die afgelopen 65 jaar hebben laten ontstaan!
Schaalvergotring gaat ALTIJD ten koste van de dieren!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:32

Pandora2 schreef:
juval schreef:
zonnepanelen wordt het nieuwe asbest las ik ergens... ik hoop dat ze manieren bedenken om te recyclen.

Oh dear... dat klinkt ook niet goed :

Maak je niet druk; is al lang geregeld.

Een sloper vertelde eens dat een volle oliedrum (=200ltr) vol geschrapte elektronica ongeveer 10.000 euro aan recyclebaar materiaal bevatte. Het gaat dan om goud, zilver, tin (soldeer, mag ook niet meer) koper en andere materialen die in elektronica zitten en terug te winnen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:31

En die alternatieven gaan er ook helemaal niet komen voor vrachtwagens.
Het alternatief voor bussen rijdt al jaaaaaren rond in die ene stad in NL, maar niemand die de ballen heeft om daaraan te beginnen. Waarom niet? Nou, omdat die infrastructuur zo mogelijk nog veel duurder is om aan te leggen dan het verzwaren van het elektriciteitsnet.....

Met nog minstens twee maal gemeenteraadsverkiezingen te gaan, is dat plan tegen die tijd al lang een stille dood gestorven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:58

robert45 schreef:
Citaat:
Je realiseert je dat 99% van de bussen in Amsterdam elektrisch rijdt?
En niemand hoeft zijn auto weg te doen. Buiten Amsterdam kunnen ze hun auto prima gebruiken, dus het enige probleem is parkeren van de auto buiten A10 Amsterdam. Prima oplosbaar lijkt me?. Alleen binnen de A10 zullen ze OV of fiets of brommer moeten gebruiken: alle drie prima opties. Het is alleen centrum Amsterdam, niet heel Nederland.

Als die dingen net zo’n succes zijn als op een van de Waddeneilanden... zodra het koud is moet de extra dieselmotor aan want anders trekt de accu het niet.

Wel fijn dat je dan je auto ergens buiten de stad mag parkeren en dan duur met OV naar huis mag rijden.

Ik neem aan dat als jij een auto hebt jij volledig achter dit plan staat?

Weet je, dat hele accu gebeuren is zo geweldig dat de spoorwegen er jaren geleden al mee opgehouden zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_515

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:59

Magrathea schreef:
robert45 schreef:
Dat alles kost enorm veel geld en iemand moet de rekening gaan betalen.

Ja, wat we nu doen (alles op zijn beloop laten, wachten tot 'de markt' het regelt) is inderdaad gratis.
O nee wacht, op de lange termijn kost dat NOG meer.

Het enige probleem is hier dat er jaren terug beter beleid had moeten komen (en da hebben we het echt over de jaren 60-70) waarbij niet kortetermijnbelangen centraal staan maar het welzijn van de aarde, onze leefomgeving, en respect voor de beperkte bronnen die de aarde ons te bieden heeft.

DAT is het probleem. Niet dat men nu probeert te redden wat er te redden valt. We kunnen nu door de zure appel heen bijten of wachten tot die appel steeds zuurder en rotter wordt.

Denk je dat ze nu wel aan lange-termijn-politiek doen?

_O- _O- _O-

Dat begint hier al. Als je echt nadenkt over de langere termijn dan begin met ophouden over het bejubelen van de elektrische auto in z'n huidige vorm!

De huidige elektrische auto is een oefen- en kennisvergaarobject, meer niet. We missen op dit moment domweg de kennis om, nu nog revolutionaire, voortbewegingsvormen op grote schaal in te zetten. Dit nog afgezien van de noodzakelijke opbouw en aanpassing van de infrastructuur.

A'dam heeft het over 2030. Joh, dan zijn we drie gemeenteraden verder en dito ontwikkeling verder. Dan hebben ze al lang weer iets anders bedacht (wat niet per se realistischer is).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Denk je dat ze nu wel aan lange-termijn-politiek doen?

_O- _O- _O-

Dat begint hier al. Als je echt nadenkt over de langere termijn dan begin met ophouden over het bejubelen van de elektrische auto in z'n huidige vorm!

....dat is niet
"Whahaha, wat een domkoppen",
maar:
"Jippie hoi, ik kan mijn stokpaardje berijden!"

Veel plezier, hoor.

Maar een serieuze discussie over 'hoe kan iemand met astma blijven ademen in de grote stad' is ruimer dan "bejubelen van x of y in de huidige vorm".

Nou, kom dan eens met een sluitend plan voor alternatieve, niet milieubelastende energiedragers.

DAT is waar het elementair over gaat en waar ook aan gewerkt wordt, alleen duurt dat wat langer.
Het is al lang bekend dat het milieutechnisch gezien het beste is om heel erg lang met een auto te doen. Het grootste energieverbruik zit 'm de produktie en recycling van auto's, ALLE auto's.
Maar hey, als iedereen 20 jaar met z'n auto doet (en de mogelijkheid zou krijgen om nieuwe technische aanpassingen door te voeren) dan verkoop je niks meer. DAT is wat er uiteindelijk achter zit.

In principe kan ik mijn Range Rover uit 1973 vrijwel probleemloos aan de laatste emissie-eisen laten voldoen door moderne brandstof installaties te installeren. Sterker nog, de oude LPG G1 die er nu in ligt, heeft er al geen moeite mee om binnen de huidige emissienorm te blijven.

En dan nog zoiets: je wil alleen nog elektrische auto's in A'dam. Prima, maar waar ga je die elektriciteit vandaan halen als je Hemweg 8 dicht gooit? Hemweg 9 is met z'n 435MW netto vermogen niet in staat om de 600MW die je sluit, op te vangen.
Eenheden Velzen 24 en 25? _O- _O- Waar denk je dat die op gestookt worden? Juist Hoogovengas.... en dat gaat nog tot 2026 en dan gaan die sets ook dicht, dus die heb je in 2030 ook niet meer beschikbaar.
Diemen 33 en 34 dan maar? Mwah, dat is 240 en 435 MW en die lopen ook al voluit, ZONDER de belasting van Hemweg 8.

Welke bouwplannen van de energiemaatschappijen ken jij? Een centrale plannen en bouwen kost 10 jaar.
En nee, zonnepanelen gaan dat niet oplossen want die kunnen alleen aan het net leveren als dat net er is. Wie gaat dat net dn opbouwen? Juist, een elektriciteitscentrale. Dat betekend dus dat er linksom of rechtsom elektriciteitscentrales nodig zijn om het net in stand te houden. Jouw zonnepaneeltjes gaan dat niet trekken.

Precies dat is ook wat o.a. Nuon in Eemshaven aan het uitzoeken is. DAAR wordt aan de toekomst van onze energievoorziening gewerkt. Hoe dat er precies uit gaat zien, zal de tijd leren.

Magrathea schreef:
Denk je dat die technologie vanzelf uit de lucht komt vallen als je maar lang genoeg wacht, en dat ie dan gelijk perfect is?

Sorry, zo werkt het niet.

De huidige elektrische auto's zijn imperfect en duur. Maar: ze dragen bij aan meer onderzoek - door deze auto's komen we erachter waar de knelpunten liggen, door het geld dat mensen uitgeven aan deze auto's kan er weer geïnvesteerd worden in nieuwe, betere modellen die die problemen niet of minder hebben.

Dat is hoe innovatie werkt. Niet "door blijven gaan op de oude weg tot de perfecte oplossing zich vanzelf aandient en daar van de ene op de andere dag op overstappen met zijn allen".

Joh, dat roep ik nou al zolang als dit topic loopt.

Ik ben niet tegen ontwikkeling; ik ben tegen de onzin die erover verkocht wordt!

De huidige elektrische auto IS een onderzoeksproject!! Het is GEEN oplossing!
Dus nee, we gaan, ook in Amsterdam, niet massaal in elektrische auto's op accu's rijden. Echt niet, nu niet, straks niet, nooit!

Het is simplistische symboolpolitiek, enkel gericht op het zoet houden van de milieuterroristen.
Je kunt erover zeuren tot je een ons weegt; het gaat nog zeker 20 jaar duren voordat er serieuze OPLOSSINGEN beschikbaar zijn. Zo lang duren dat soort ontwikkelingen, ga daar maar mee om.

Tot die tijd mag jij neuzelen in de marge met de elektrische autootje en je zonnepaneeltje op het dak.
De echte ontwikkelingen gebeuren op een geheel ander vlak.
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-05-19 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:45

Magrathea schreef:
Nou, dan hoor ik graag van je wat het klimaatprobleem volgens jou gaat oplossen dan. :)

De ontwikkeling van energiedragers die veel minder milieubelastend zijn dan de accu's in de nieuwe heilige koe.

Die ontwikkeling is al volop bezig maar denk je echt dat die partijen jou en mij gaan vertellen hoe dat in z'n werk gaat? Ze kijken wel fijn uit. Dan moeten ze het eerst voor elkaar hebben en, waar van toepassing, de patenten geregeld hebben.

Zodra ze dat voor elkaar hebben, gaan ze jou en mij vertellen hoe het gaat worden.

Maar ik denk dat de toekomst ogenschijnlijk minder ingrijpend veranderd dan jij graag zou willen.

Tot slot, en dat ga je niet leuk vinden, gaat het erom wat het verdienmodel is. Bedrijven investeren alleen als er een potentieel verdienmodel is.
De opties zijn op laboratoriumniveau al lang bedacht; nu is het bedrijfsleven aan zet om het verdienmodel op te zetten. Dat is wat o.a. Shell en Nuon in Eemshaven doen. Over 10 jaar zie jij daar de resultaten van. Tot die tijd zal er stapje-voor-stapje wel wat veranderen maar wereldschokkend gaat dat allemaal niet zijn, wat niet wil zeggen dat er niks gebeurt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:13

oomens schreef:
Moeten we niet sowieso af van een systeem waarbij een vervoermiddel de energie voor een hele reis zelf met zich meedraagt? Dat kan voor kleine stukjes autonoom rijden wel praktisch zijn, maar voor langere ritten is het meeslepen van energiedragers natuurlijk zonde van de energie. Is een soort bovenleidingsysteem waarop je aanhaakt niet veel efficiënter? Aanpikken op een net dat door stationaire energieleveranciers langs de route van stroom wordt voorzien.

Dat kost dan wel wat autonomie van de reiziger, want je bent grotendeels aan de routes van dat net gebonden. Misschien is dat laatste ook wel goed trouwens, want dat betekent dat veel verplaatsingen langs die vaste routes dan mogelijk ook wel gezamenlijk kunnen worden. Een beetje zoals het openbaar vervoer dus. Sowieso is het belachelijk dat we, zeker in de drukkere gebieden zo blijven vasthouden aan individuele mobiliteit. Waarom zou iedereen in een willekeurige vinex-forensenslaapstad de hele reis met zijn eigen vervoermiddel moeten afleggen, als het merendeel van die reizen allemaal op hetzelfde tijdstip naar dezelfde nabijgelegen stad gaat of weer terug? Moet de hele reis individueel worden afgelegd als het verschil in bestemmingen voornamelijk in de eerste en laatste kilometers zit? Lijkt mij niet.

Volgende stap is kijken welke reizen er überhaupt gemaakt moeten worden, of die wel echt noodzakelijk zijn en of die niet korter kunnen. Voor lang niet al het werk is fysieke aanwezigheid nodig, en voor werk op één plaats waar dat wel bij nodig is, is het meestal niet nodig om daar ver vandaan te wonen.
Wat zou het aan uitstoot schelen als het woon-werkverkeer eens niet meer ieder jaar blijft groeien en de mobiliteit niet alleen maar toeneemt? Daar kun je met efficiëntere motoren echt niet tegenop hoor.

Maar hoe kom je dan op dat netwerk?
Zoals je het nu schrijft, ga je er vanuit dat alleen de hoofdroutes voorzien worden.
Ga eens kijken in Arnhem. Daar heb je in de basis al van wat jij voorstelt. Dan heet het trolleybus :D

Scania heeft daar proeven mee gedaan, waarop iemand uit Arnhem heel droog reageerde: Dat weten wij al jaaaaaren..... Werkt best goed.

Ik heb hier een boek staan van enkele visionisten en die gaan in dat idee nog een stap verder: de snelwegen worden een soort spoorwegen. Je gaat naar het station, meldt je aan en je auto wordt ingekoppeld. De "trein" rijdt door en waar jouw bestemming is, wordt je weer uitgekoppeld.
Ook daar worden al volop proeven mee gedaan o.a. in het goederenvervoer maar Volvo kon het 25 jaar geleden ook al.

In de basis heb je wel gelijk en dat is ook HET probleem van accu's; ze halen niet bij benadering de energiedichtheid van een "brandstof".
Ter vergelijk: de accu van de eerste Leaf was ongeveer net zo groot als mijn 80ltr gastank in de Range Rover. De Leaf haalde daarmee 150km; de Range Rover (aan 1:4 a 1:5) bijna 400km.

Een heel erg groot deel van alle bewegingen worden veroorzaakt door werklui die in het oosten wonen en in het westen werken en andersom. Dat geldt overigens ook voor noord/zuid.
Door de belachelijke manier van het selecteren van bedrijven (aannemers) om werkzaamheden te verrichten, krijg je dat die werklui dus elke ochtend en avond naar elkaar kunnen zwaaien!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:54

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
In de basis heb je wel gelijk en dat is ook HET probleem van accu's; ze halen niet bij benadering de energiedichtheid van een "brandstof".
Ter vergelijk: de accu van de eerste Leaf was ongeveer net zo groot als mijn 80ltr gastank in de Range Rover. De Leaf haalde daarmee 150km; de Range Rover (aan 1:4 a 1:5) bijna 400km.

Een heel erg groot deel van alle bewegingen worden veroorzaakt door werklui die in het oosten wonen en in het westen werken en andersom. Dat geldt overigens ook voor noord/zuid.
Door de belachelijke manier van het selecteren van bedrijven (aannemers) om werkzaamheden te verrichten, krijg je dat die werklui dus elke ochtend en avond naar elkaar kunnen zwaaien!

Hoe meer mensen elektrisch rijden hoe sneller de innovatie gaat. Tesla heeft al een range van 500-600km, dat komt al dicht in de buurt van een reguliere auto. Ik ben het niet eens met dat je EV’s zo neerhaalt: ze kunnen nog zo ver doorontwikkeld worden!
Het brandstofverbruik van de eerste auto zal ook niet top zijn geweest, maar wil nog niet zeggen dat dat niet verbeterd kan.

Het verschil tussen accu's en de eerste brandstofmotor (laten we stoom even buiten beschouwing) is dat de ontwikkeling van de accu en de brandstofmotor redelijk gelijk op gegaan zijn. Lees: er zit niet meer het ontwikkelingspotentieel accu's dat je suggereert. Dat Tesla die range haalt kan alleen omdat er een joekel van een accu in ligt. Die gaat ook niet echt veel kleiner meer worden bij dezelfde energiedichtheid.
Laat ik het grondstoffenprobleem voor het gemak nog maar even buiten beschouwing.

@Janneke2: we hebben ons 99,99% afhankelijk laten maken van auto's. Je kunt niet verwachten dat je dat binnen twee generaties omzet naar een systeem met openbaar vervoer en fiets.
Zoals al aangehaald: hoe ga je al die werkmensen, die je bij voorkeur ver weg laat wonen, op je werklokatie krijgen?
Want die bedrijven willen graag op een A1 lokatie zitten en wat we nu A1 lokaties noemen, zijn lokaties waar je uitsluitend per auto kunt komen.

Of moeten die werklui dan maar accepteren dat ze alleen nog maar werken, reizen en slapen?

En nee, ze dichterbij laten verhuizen lukt niet, want dan verzinnen de stupide bedrijfsorganisaties het wel eer dat ie dan ergens anders moet gaan werken, NIET dicht bij huis.
Voordat je de sukkels van Neijenrode dat aan hun verstand gebracht hebt, zijn we iets meer dan twee generaties verder, vrees ik......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:21

Voorbeeld, naar aanleiding van bovenstaand bericht.

Ik heb info gevraagd voor een camerasysteem op de vrachtwagen (minder spiegels is minder luchtweerstand is minder brandstofverbruik)
Dat bedrijf (fabrikant) zit hier in de buurt (30km) en een van hun medewerkers woont hier om de hoek (letterlijk!)
Dat bedrijf stuurt vervolgens een mail dat ze hun produkten verkopen via hun dealernetwerk en komt met een dealer op ruim 100km (!!!) afstand.