Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:29

Tja, wat ik doe: mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden.

Reizen: per trein en fiets er op uit, aangevuld met een mooie wandeling.
Paardrijles: ik fiets naar de manege en ik ga niet met de trailer er op uit. Buitenrijden in Drenthe is gelukkig niet erg moeilijk.

Vegetarisch eten. Ik ben een fan van 'zeebouw': nog al wat planten hebben een hoog eiwitpercentage. Daarmee maak je vlees nog sneller overbodig.

Qua 'spullen en shoppen' veel recycling.

Om een andere (ideële) reden doe ik liever niet aan (spaar)rente, ik beleg dus mijn "spaar" geld in oikocredit, zonnepanelen (http://www.zonnepanelendelen.nl) en windmolens (coöperatie meewind). Ik kan het iedereen aanraden.

Hier in huis veel geïsoleerd. Momenteel stoken we nog op gas, we overwegen een experiment met infrarood panelen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:43

Sunnda schreef:
De landen die zullen blijven groeien zijn landen als Nigeria..tja, welke verwende rijke westerling wil daar even uitleggen dat zoveel kinderen krijgen niet goed is voor het milieu..

Ik ben enigszins allergisch voor westerse oordelen over de bevolkingsgroei in Afrika.

Zou de spreekster serieus overwegen om daar over uitleg te gaan geven, doe dat dan niet als westerling.
Niet alleen omdat westerlingen als rijk "worden gezien" (aanhalingstekens, want dat zijn we ook)
maar omdat wij een gigantische hoeveelheid problemen veroorzaken, tegenwoordige tijd, in die landen door de manier waarop wij economische macht uitoefenen.

(Van mij mag alle ontwikkelingshulp worden afgeschaft - en tegelijkertijd de tariefmuren gesloopt. Daar heeft Afrika veel meer aan dan dat beetje fooi.)

Citaat:
Ik doe weinig geloof ik. Ik heb wat rondgesnuffelt en ook achter de milieubewegingen zit een hele grote beweging die achter alles zit: geld.

_/-\o_

Stel je niet zo aan.

Maar als donateur van ' stichting Natuur en Milieu' moet ik jou wellicht vragen om informatie....

Citaat:
Had ik al verteld dat ik de schijt heb aan mensen die menen te moeten vertellen wat een ander moet doen in zijn of haar leven? Bemoei je met je eigen zaken en doe wat jij denkt wat goed is. Waarom willen mensen toch altijd zo graag voor een ander bepalen.

Misschien wel wijze woorden - "laat jouw oren horen wat jouw mond nu zegt"

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:56

germie schreef:
Verder is er geen sprake van opwarming. Er zijn evenveel onderzoeken die afkoeling aantonen. Wel een verschuiving van klimaat, maar daar kan de mens niets aan doen. Dat er rotzooi gemaakt wordt is wel een feit, en dat kan best wat minder.
(....)
Niet vliegen is geen optie.

Tja - hoe is de mens?

Mijn luxe gaat voor, dus word ik stekeblind voor de feiten.
En voor anderen. "Iedereen mag doen wat-ie wil"? Nou, in de Nederlandse wet staat daar bij dat je anderen geen last etc mag bezorgen.
En 'geen kinderen' - betekent dat niet "na mij de zondvloed"?

'Evenzoveel' onderzoeken die afkoeling aantonen? Kom op zeg.
De eerste klimaatoorlog die helaas nog nawoedt: Darfur.
De 2e klimaatoorlog: Syrië.

De woestijnen rukken op en als de bron van de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren elders worden ondergebracht.

Dat jij meent te moeten vliegen is 1 ding, maar praat niet recht wat krom is.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:09

Citaat:
Afrika en bevolkingsgroei hangt aan 2 problemen : de kerk die anticonceptie keihard in de weg staat en kinderen zijn je enige pensioenvoorziening. Onderwijs helpt beide

...een puntje op de i: het Vaticaan plus Alt Right in de VS.
En behalve onderwijs helpen ook zaken als laagdrempelige medische zorg - en initiatieven als "She Decides", het fonds dat minister Ploumen heeft opgericht.

Citaat:
oplossingen als zonnepanelen kosten zo 4+ keer meer dan kolen/hout.

Beperk jezelf nou niet tot de westerse industriële blik.
Voor 20 euro koop je een oven waarmee je op zonnige dagen in Nederland kunt koken.
"Ik snap niet dat het ding geen doorslaand succes is."
(Dat is het wel op die plekken in Afrika waar het ding gebruikt wordt.)
Verder zijn ze met name onder vrouwen in onveilige situaties erg populair: je hoeft geen uren hout te sprokkelen waarbij je overvallen kunt worden.
Citaat:
En dat is ook iets wat de 3e wereld landen aanhalen, ze willen wel, maar ze kunnen de rekening niet betalen en wij willen/doen/kunnen? dat ook niet.

Onze rijkdom is vooral gebaseerd op de Afrikaanse armoede. Het continent Afrika betaalt jaarlijks miljarden aan de "westerse" landen.

Citaat:
Steek je energie in wat je wel wil en waar je tegen bent valt vanzelf wel om door gebrek aan steun. Politiek zal pas als laatste het nieuwe liedje mee gaan zingen, die kijkt naar de meerderheid om te bepalen hoe ze de meeste kans hebben om herkozen te worden.

Wees nou maar blij dat de politiek zo werkt.
En wees duidelijk: het huidige kabinet roept 'het groenste kabinet ooit te zijn".
Nu - de afspraken van Parijs worden niet eens gehaald. Daarom haakte Groen Links af.
(En Rutte is vergeten dat hij ooit beweerd heeft 'dat de vvd groen rechts was'.)

Wel zou je kunnen zeggen dat dit kabinet voor het eerst sinds 2000 een kabinet is dat milieu op de agenda heeft staan.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:44

Citaat:
Vooroordelen :')
Nigeria zal ongeveer met 150% groeien tot 2065. Wat is daar nu weer vooroordeel aan?

Een voorspelling kan een feit zijn.
En nog al wat rijke westerlingen hebben hun meningen en vooroordelen klaar staan over 'het feit dat Nigeria 150% gaat groeien'.
Dat ze in donker Afrika minder stom moeten zijn. Etc.
Ipv te erkennen dat de "westerse" rijkdom gebaseerd is op Nigeraanse inspanningen, en dat ivm kindersterfte en het ontbreken van een hele serie zaken zoals een pensioen stelsel een groot gezin geen stommiteit is.
Citaat:
Iedereen kan tegenwoordig zijn of haar issues breedt verspreiden via internet. Maar hoeveel mensen weten er nu echt waar het over gaat? Kennen de onderzoeken, kennen de feiten? Weten wie, welk onderzoek gefinancieerd heeft(wij van wc eend adviseren..) weten de percentages in verhouding te plaatsen (liegen met statistiek was een van de eerste lessen die ik leerde te ondervangen op de uni, je kunt mensen alles laten geloven als je weet wat percentage's zijn en hoe je een statistiek maakt)

Ik blijf het aanstellerij vinden.

In 1984 hoorde ik al over het broeikaseffect.
Shell wist het waarschijnlijk al in de 1960er jaren.
Jij wil er nog steeds niet aan. "Menselijk, al te menselijk", maar niet best.

"Hoe kunnen wij kennen", hermeneutiek en hoe je het nog meer wil noemen, dat gaat niet over jouw struisvogelpolitiek over nul komma nulnulnul nog wat percentage.
Jammer.
Ik weet wel dat studenten tegenwoordig door de leerstof moeten jassen, ik ben van de oude stempel en vind dat niemand zonder besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid de universiteit mag verlaten...

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:32

juval schreef:
wat Ladybird zegt, ben ik eigenlijk ook over aan het nadenken. Heel veel mensen zeggen geen vlees te willen eten omdat dat slecht zou zijn voor het milieu. Ik durf dat in twijfel te trekken. Een koe wordt geboren, niet in een fabriek gemaakt. In zijn leven staat hij voornamelijk in de wei gras te eten. Dit gras is een grote CO2 binder, dus het voer van de koe is niet slecht voor het milieu.. het gras wordt bemest met koeienpoep... ook een natuurproduct.
Op het eind van zijn leven word de koe naar de plaatselijke slager gebracht en verwerkt tot hamburgers en biefstuk. Dit kan allemaal binnen een paar kilometer van de stal gebeuren.

Is dit dan zoveel slechter dan een sojaburger?

Nee.
Kijk bijmsoya uit: dagelijks worden hele voetbal velden Amazone woud omgebulldozerd om soya te verbouwen... als veevoer voor koeien.
Ook Nederlandse koeien.
(Behalve de sloop van 'de longen van de aarde' gaat het ook dmv zeer vervuilende machines de halve aarde over, terwijl het spul ook gewoon hier groeit.)

Een groen, ouderwets grondgebonden bedrijf, waarbij de koe eigen gras en hooi eet, en wat krachtvoer van de eigen akkers - dat soort vlees eten is niet slecht voor het milieu, in tegendeel.

Helaas zijn dit soort bedrijven zeldzaam en dus is de stelling 'dat vlees eten slecht kan zijn voor het milieu' waar.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:59

Ja.

Ik heb eergisteravond gesmuld van een lupineburger, hier vlakbij op de Holterberg wordt dat verbouwd. Dat soort zaken zet zoden aan de dijk.

Weinig vervoer en lupine brengt veel stikstof in de grond en is dus een uitstekend 'wisselgewas' - en met enig gemendel geschikt voor menselijke consumptie.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:48

Ladybird schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat koeien gezien worden als soyaverslindende beesten worden gezien. Naast het beetje soja dat ze krijgen, krijgen ze ook restafval van producten die een mens consumeert, maar daar hoor je dan weer niemand over...

Over gft scheiden. Ik heb geen tuin. Dus Compostbak heb ik niet. Over de kachel aan. Ik weiger om met 2 truien te gaan zitten. Moet buiten ook nog overleven. En een plaid over heb ik al.

Melkkoeien krijgen zo'n 8 kilo brok per dag.
Nu ja, ik meld hier wat mijn stalhouder in 1998 zei.
Het is twintig jaar geleden - en vleesburgers komen niet meer van melkkoeien, dus het kan anders liggen.

Het milieuvriendelijke aan koeien is, dat wij mensen geen gras kunnen eten en zij wel.
Maar what about "ze krijgen restafval van producten die de mens consumeert"...?
Is dat niet gewoon verboden?
Accoord: restanten niet verkocht brood van de bakker is 1 ding, maar restaurantafval hoort niet aan koeien gegeven te worden - gekke koeienziekte: een veganist als een rund moet geen vlees krijgen.
Ivm varkenspest (?) krijgen varkens dit afval ook niet meer.

...er zijn diehards met een compostbak in de huiskamer. Het is even de look and feel te pakken krijgen, dan ruikt het naar bosgrond. (Er is het evenwicht tussen groen en bruin, bij vleesafval wat extra wormen of extra 'bruin', etc.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:49

juval schreef:
Nog een misvatting, biologisch betekent niet perse gezonder, milieuvriendelijker of diervriendelijk. Het is voornamelijk een marketingterm.

????

Waar baseer jij je op?

Er is een zwart vierkant ikoon met de woorden 'eko' - dat is een keurmerk om U tegen te zeggen.

En een producent kan dat ikoon niet efkes voor de lol er op zetten - daar hoort grondige keuring, certificering etc bij.

Dit wordt alleen verleend als er bijvoorbeeld al 5 jaar of langer niet met gif wordt gewerkt.
(Wat beslist gezonder en diervriendelijker is.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:40

Citaat:
Ik zie zelf niet in waarom de gewone man/vrouw een auto nodig zou hebben die 1000+ km kan rijden. Voor normaal woon-werk verkeer komen de meeste mensen al prima uit met 100km, al helemaal als er op het werk ook laadpalen zijn. En bij snellaad stations is je auto binnen een half uur weer bijna vol, dus lange reizen zijn ook geen probleem als je geen haast hebt.

Citaat:
mwa; langere actieradius betekent minder vaak opladen. Minder opladen betekent ook dat de energiecentrales (want waar komt die stroom weg waarmee je je auto oplaad?)minder vaak op volle kracht draaien. Om een centrale op volle kracht te laten draaien is ook energie nodig. Iedere vorm van energieopwekking is hoe dan ook belastend voor het milieu.
Dus als door een veel grotere actieradius minder vaak energie opgewekt hoeft te worden om accu's op te laden, is dat uiteindelijk wel weer een plus voor het milieu.
Alle beetjes helpen tenslotte.

4 tot 5 jaar vind ik overigens schrikbarend kort. Dat is gewoon belachelijk kort zelfs. Tenzij hun tweede levensronde (in huizen dus) wel een fatsoenlijke duur heeft (zeg minstens 20 tot 30 jaar), is elektrisch rijden idd helemaal zo schoon niet. Tenslotte komen die accu's uiteindelijk wel op de 'schroothoop' terecht waarna ze een vervuilende factor worden.

5 jaar vind ik ook kort.
Maar dat het accuzuur dan maar op een schroothoop terecht moet komen - nergens voor nodig. Meer een kwestie van geld en dus politiek : de restanten van accu's zijn best om te vormen.

Mbt de energiecentrales - in wezen is dat woord achterhaald.
Energie wordt steeds meer decentraal opgewekt.
Helaas heeft de politiek andermaal zitten slapen : voor een dubbeltje bouw je in een nieuwe omvormer een chip in die de omvormer afstemt op de atoomklok in Erlangen (of waar staat dat ding precies). Daarmee kun je het netwerk precies afstemmen.
Opladen binnen een bepaalde tijd, dus terwijl je op kantoor zit of thuis slaapt kan allang. (Maar is nog geen algemeen gebruik, en als je 1 laadpaal met tien mensen moet delen heb je ook 10 snoeren nodig.)

[o]

Janneke2

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:33

...en nu is de 'practische' top in Katowice gestart.

Hopelijk worden er veel mooie plannen op de rails gezet!!
De top is niet gericht op besluitvorming "dat hoeft ook niet": er ligt een serie besluiten; het Accoord van Parijs, maar niemand brengt het echt voldoende in de praktijk - en om die praktijk gaat het nu.

En heeft ook het traditionele overleg op de wijze zoals dit al eeuwen op de Fuji eilanden wordt gepraktiseerd zin.
Het schijnt dat Annie M.G. Schmidt al schreef: "...laat ze breien!"
(Niet alleen altijd maar met bijna dezelfde gezichten om dezelfde tafels op dezelfde manier diplomatiek zitten te doen.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:48

Biobrandstof is 1 grote ramp.

Omdat "de wereld verslaafd is aan benzine" (diesel, kerosine etc) is er grof geld in te verdienen.
Het gaat ten koste van bossen en ten koste van voedselgewassen.

Het woord klinkt sympathiek, maar heeft niets met een oplossing voor de crises in de wereld te maken.
Emissie kooldioxide wordt er niet minder van, "want we rijden en vliegen door alsofdat normaal zou zijn ",
(mind: Nederlandse treinen rijden al twee jaar volledig op Nederlandse windenergie, de oplossingen bestaan gewoon al).
De ontbossing versnelt de opwarming en draagt bij aan de voedselcrisis.

En ik ben fan van het verschijnsel milieu vriendelijke plastics: dat kan uitstekend van restafval van de voedingsindustrie.
(En het kan uiteraard ook op -tig andere manieren.)

Kritisch consumeren dus!

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:44

Prachtig...!

Het geniale statement drukt volgens mij uit hoe weinig ruimte een fiets inneemt vergeleken met een koekblik.

En wat schitterend van BOS + (wie of wat is dat eigenlijk?) - extra bos aanleggen is alleen maar goed.

Wat je noemt ;) : "Jubelpark"!!!

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:39

germie schreef:
Eh, voor mij niet, diesel is op dit moment zelfs bij nieuw de beste optie (trekkracht en ook de actieradius van electrisch is ver onder de maat nog). Maar ik heb geen geld voor een andere auto, en dan is afrijden dus verreweg het beste. is niet iets goedpraten, maar gewoon ook echt de waarheid in mijn situatie.

....het is maar welke criteria je hanteert.
Zo zijn er idd mensen die beweren dat ze een zware auto met veel trekkacht keihard nodig hebben, "want ze moeten iedere week op wedstrijd".

Voor de meeste mensen is het gewoon een hobby, dus is die auto niet nodig.

Ja, sorry - word maar eens wakker.
We stevenen met een bloedvaart op een serie catastrofes af, inclusief grote vluchtelingenstromen - dus zanik niet dat je een grote auto nodig hebt als dat niet zo is.

In principe ben ik zeer te porren voor "niet bij ieder wissewasje een nieuw ding aanschaffen", maar het oude ding netjes opmaken.

Citaat:
Maar ik heb gisteren wel weer 3 plastic zakjes uit het water gevist. Dus draag ook wel degelijk bij.
En dat was de vraag. Ook hergebruik ik plastic zakken en eet af en toe een keertje geen vlees. Zo doet iedereen zijn ding. Oh ja, ik heb ook nog die beruchte scheermesjes van de zeebodem helpen vissen (https://www.rtvnoord.nl/nieuws/201630/G ... heermesjes) en netten gesneden (ghost fishing).
En zo doet iedereen zijn ding.

Alle beetjes helpen.

...de grote vraag is alleen of we nog op tijd zijn.
(Hoe meer de temperatuur stijgt, hoe harder de permafrost smelt en methaan vrij laat komen, een nog 'gemener' broeikasgas dan kooldioxide - huuuuu.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:52

Loretta schreef:
JewEmm schreef:
Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap erna :) Gelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!

Dat herken ik wel ja.
Vooral omdat veel maatregelen niet meer dan papieren tijgers zijn. Zoals bijvoorveeld energiecertificaten van groene stroom, afval dat niet hier maar in het buitenland verbrand wordt. En de hype van elektrische auto's die niet op zonne of wind energie rijden maar op energie uit kolen en gascentrales. Om nog maar te zwijgen over de productie van accu's.

Wanneer je je eens wat verder in het milleu verdiept dan zal je al snel merken dat we op heel veel vlakken gigantisch voor de gek worden gehouden. Ondertussen mogen we wel betalen voor klimaatmaatregelen die weinig zoden aan de dijk zetten.

Op het gevaar af van nog meer harde praat: "even geen oplossing weten", dat kan je zo hebben met een wereldwijd probleem.
De boeren in Kenia weten ook niet hoe ze met de nieuwe droogte, nachtelijke kou en extra warmte moeten dealen (als in dreigende hongersnood, het volksvoedsel mais is al eigenlijk geen doen meer.)

En ja, genoeg luitjes die ergens een slaaje uit willen slaan.

Groene stroom is ingewikkeld, maar geen papieren tijger. (Het is een term van voorzitter / keizer Mao, ik ben niet erg thuis in zijn gedachtengoed.)
Wil je groene stroom, compleet gegarandeerd, dan kan dat. Koop zonnepanelen ( google: Zon op Nederland; zonnepanelen delen - en beleg bij een serieuze bank zoals triodos in windenergie.)
Wat dan uit je stopcontact komt blijft ingewikkeld, maar je kunt op deze manier genoeg spul bijeen sparen dat je eigen huishouden energieneutraal wordt.

Mbt afval is het devies : gewoon zo weinig mogelijk maken, dan hoeft het niet verbrand te worden ook. Of dat op de Maasvlakte gebeurt of in het buitenland.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:32

Citaat:
Groene stroom is ingewikkeld, maar geen papieren tijger. (Het is een term van voorzitter / keizer Mao, ik ben niet erg thuis in zijn gedachtengoed.)
Wil je groene stroom, compleet gegarandeerd, dan kan dat. Koop zonnepanelen ( google: Zon op Nederland; zonnepanelen delen - en beleg bij een serieuze bank zoals triodos in windenergie.)
Wat dan uit je stopcontact komt blijft ingewikkeld, maar je kunt op deze manier genoeg spul bijeen sparen dat je eigen huishouden energieneutraal wordt.

Ondertussen heeft het wel zin om een 'groene stroom' abonnement te hebben: dat zet de 'grote jongens' zoals Vattenfall ook op het juiste spoor.

En voor wie ook bij een pensioenfonds zit: dring er op aan dat ze hun 'fossiele' aandelen verkopen.
Om economische argumenten, liefst.
Shell &c vinden dat ze rijk zijn 'omdat ze grote oliereserves in de bodem hebben'.
Nu, het is 2018: voor sommige mensen is het lastig als die olie in de bodem blijft - maar het is wel voor ons allemaal het beste.
Die reserves zijn dus niets waard.

(Daar zitten de grote klappers.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:05

8nnemiek schreef:
Hybride heb ik ook nooit begrepen. Dan gebruik je alsnog heel veel brandstof..

....dat waren de leasebakken.
Wel het lage tarief -:(- wegenbelasting(?)(er zat een fiscaal cadeautje bij) - maar nul motivatie.
Dus reden ze op benzine met een fikse hoeveelheid lading (electromotor plus accu) die ze niet gebruikten.

Een kennis van mij rijdt hybride - en qua benzine rijdt ze plm 1:30.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:16

germie schreef:

Nee, raar stuk.

De schijver vindt het vies, "want die electra is met kolen gemaakt".

...ik zal niet zeggen dat dit nooit voorkomt, maar ik vind t raar (zo niet dom) om daarmee het electrische rijden zelf af te wijzen.

OF - wees consequent: de wasmachines is vies, electrische lampen zijn vies, computers en smartphones zijn vies, HEEL VEEL dingen zijn "vies" want lopen op elektriciteit....

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:26

Citaat:
En jammer genoeg is de auto gewoon laten staan vaak geen optie.

...persoonlijk vind ik dat het heel vaak een optie is.
Ik beschik over een koekblik op 4 wielen, maar reis stad en land af per OV inclusief ov-fiets vanuit Drenthe.
Dagelijkse verplaatsingen zoals boodschappen doen gaan per fiets.

Accoord: ik doe geen weekendje Barcelona, of wekelijks op wedstrijd.
Ik beschik over de kennis en vaardigheden mbt het OV en ik heb een goed regenpak (dat ik de komende dagen uitgebreid ga gebruiken) - ik fiets dagelijks 20 km naar stal& retour.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:55

Citaat:
Ik bestel wel in China. Dezelfde produkten zijn hier soms 70 euro duurder. EXACT hetzelfde produkt. Dus nee, daar hoef ik me totaal niet schuldig om te voelen.

Ik erken dat 'schuld' een begrip is dat naar geld verwijst.

Maar goedkope spullen kopen wil helaas nog wel eens betekenen dat iemand anders er voor opdraait.
En het in een hoeveelheid van 1 stuk(s) de halve wereld over laten vliegen is geen milieuvriendelijk gedrag.

Dus hoezo spreekster 'zich niet schuldig hoeft te voelen'?
Ik doe mijn voordeel, "dus" is het goed...?
(Je portemonnee kan er zo over denken, Dagobert Duck zal het begrijpen, maar echt logisch kan ik het niet vinden.)

Citaat:
En nodig heb je het duurzame produkt toch wel (want de lampen zijn gewoon erg robuust). Dus waar je het koopt maakt niet uit, verscheept wordt het toch.

Gesteld dat de goede kwaliteit idd alleen aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt, zal het idd verscheept moeten worden.
Waarbij de vraag gesteld kan worden: schip of vliegtuig?
Beiden zijn ernstig vervuilend....

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:29

Dat heet gebrek aan politieke wil: de benzine duurder 'hoei, dan komen er gele hesjes!'
...en de trein goedkoper maken plus echt investeren in goede OV voorzieningen gebeurt niet.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:16

...ik vind die OV chipkaart makkelijk : trein, fiets en eventueel bus, metro of tram op 1 kaart.
Ik heb automatisch opladen, er staat dus altijd geld op, hoeveel dat wisselt.
Ik ben fan van OV fiets: ik ben redelijk recht van lijf en leden en het is sneller dan de meeste bussen.

Dat parkeren in binnensteden duur is, vind ik volstrekt terecht : binnensteden zijn niet gebouwd op auwtoos.
(En beter was het OV goedkoper en de auwto duurder. Politieke moed, heet dat. :o We zullen het Accoord van Parijs toch echt moeten halen....)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:48

Lang leve Luxemburg....!

Gratis OV - en legalisatie van wiet.
(Dat scheelt met gezeur: als politici iets niet willen, ,liegen ze vaak 'dat het niet mag van Brussel'.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:54

:D Satire: natuurlijk had iedereen zijn vriezer openstaan!
En als we dat allemaal blijven doen krijgen we dat weer...!

Geen satire, maar bittere waarheid : Nederland heeft altijd een vrij mild klimaat ('zeeklimaat') gehad dankzij de Golfstroom.

We kunnen die Golfstroom verliezen in het opwarming sproces.

Ieder jaar rond St. Nicolaas al een elfstedentocht. ...

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:21

...die schaats 'tocht der tochten' is natuurlijk geen loupezuivere graadmeter van opwarming (bij voldoende kou maar teveel windwakken gaat het ook niet door)
een andere sportenthousiast heeft teevee opnamen van de Belgische wielerrondes zitten kijken. Veertig jaar lang 'de omloop van het volk' etc. Die worden altijd in dezelfde week verreden.
En dan kijken naar de bomen langs de route
|( Het verschil is opmerkelijk.

[o]