Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 06:03

Het ov is vaak echt geen alternatief hoor. Ik reis dagelijks met trein en bus omdat de baas masr 32 euro reiskosten per maand betaalt, of volledig ov. Wij mogen ook 1 dag per week thuiswerken.
Met het ov is het 2 uur enkele reis, met auto 55 tot 75 minuten, afhankelijk van drukte.
Hobbymatig ga ik nooit met het ov, behalve naar Schiphol voor een vakantie.
Ik kan niet met mijn duikspullen naar de bus lopen, te zwaar, en ook bij mijn paard komt geen bus.
Ik maak 30.000 hobbykilometers per jaar, en dit minderen lukt niet. Moet ik ergens naartoe, dan kan ik niet de auto laten staan.
Binnen het dorp loop ik vaak. Maar paard staat 30 km van mijn huis, naar tevredeneheid wegens ellende dichterbij, dus fietsen gaat hier niet.
Het ov voor een vakantie naar Schiphol werkt vaak prima, maar voor de hobbies niet. Voor woonwerk zou een efficientieslag zekerfijn zijn. Waaromsluit de bus alleen aan op een stoptrein en niet op sneltrein? Scheelt 20 minuten enkele reis.
Ze zijn hier nu wel naar 6 bussen per uur gegaan. Dat scheelt dus ook 10 minuten. Heel erg fijn.
Zitten kan ik wel, dus daar klaag ikniet over. Maar laatst hadden we 5 dagen achter elkaar vertraging, dat is echt niet fijn.
En mee naar uitjes met collegas kan ik ook niet omdat s avonds er maar 1 bus per uur rijdt en ik dan 55 minuten kan wachten.
Wil je dus ook avondwerkers met het ov hebben dan moet je vaker gaan rijden.

Voor de gelovers in de elektrische auto (ik dus niet): https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... laadbeurt/
De overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree is de vraag of je thuis komen wel haalt. :D
Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D Plastic soup is een wereldwijd probleem.

germie

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 06:28

Als ik met de auto naar m'n werk zou gaan komt er 800 km in de week bij. Soms lukt het niet om dichterbij huis te werken.

Voor de gelovers in de elektrische auto (ik dus niet): https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... laadbeurt/
De overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree is de vraag of je thuis komen wel haalt. :D
Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D Plastic soup is een wereldwijd probleem.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:43

IMANDRA schreef:
Maar wacht eens even, daar draait het toch helemaal niet om? Tuurlijk zal er een enkeling per se met de auto moeten vanwege werk, omdat het OV niet aansluit of werk gewoonweg zo ver weg is. Want Germie, jouw werk is 80 (!) km van je vandaan? Dat is ver boven gemiddeld. Gemiddeld is 15-30km afstand. Daar doe je over het algemeen met OV al veel sneller over.

Punt is dat een groot deel van de bestuurders prima met OV zou kunnen reizen maar dat niet doen.

JA, het is verder dan gemiddeld, maar wil je een baan, dan heb je soms geen keuze.
Als ik maar 15km hoefde, dan ging ik fietsen. Dat lijkt me wel weer fijn, maar ja, verhuizen zit er niet in.
Toen ik nog in Groningen studeerde was die 15km op de fiets SNELLER dan met de bus en de overstap met de bus. Zo inefficient was het ov toen. En volgens mij is het nog niet verbeterd, want je moet nog steeds op het hoofdstation overstappen op lijn 5.
Ik had een tijdje cursus van het werk in Groningen en dat was 18.5 km, dat deed ik dan op de fiets (met een blikken kont als gevolg omdat ik nooit meer fiets), ik deed daar een uur over. Het grootste probleem waren de stoplichten (geen verkeerslichten), ik kwam er 23 tegen op dat stukje, en dat haalde je gemiddelde enorm omlaag. Dat maakt fietsen dan weer niet fijn en moedigt door rood rijden aan. Maar het was nog altijd sneller dan met de bus. Met de auto was het maximaal 20 minuten van deur tot deur. Dus die won het absoluut.
Maar tot 20km kunnen veel mensen prima fietsen. En inderdaad, anders is vaak de bus nog wel een goed alternatief, maar niet voor elke uithoek in de stad. Dus die bestuurders haal je niet uit de auto. De frequentie en de kosten zijn wel een struikelpunt.

De verbinding van mijn dorp naar Groningen was in 2002 voorzien van 4 bussen per uur. Dat werden er later opeens slechts 2. Maar het was altijd staan en er was een enorme daling in het gebruik van de bus merkbaar, veel mensen klaagden dat ze niet meer konden winkelen in de stad. Nu zijn het er tot de avond 6. En altijd vol. Er is wel degelijk een groei in het gebruik van het ov zie ik in de 15 jaar dat ik nu dagelijks heen en weer reis, die 6 bussen per uur geven absoluut een positieve boost aan het ov gebruik. Maar helaas houden ze daar om half 7 al weer mee op en wordt het een uursdienst. Dan is de bus voor de avonduren geen alternatief meer. Ik snap best dat het geld kost, maar als het geen alternatief is, dan gaan mensen het ook niet pakken. Dat zag je ook toen ze naar 2 bussen per uur gingen.
Bovendien kost de heenreis 2.97 en de terugreis 2.99 euro. Het gaat om 15km enkele reis. De auto is dan zelfs met 1 persoon al goedkoper, maar met 2 zeker. Dus als je geen parkeerkosten hebt, dan is de auto en sneller (scheelt zo'n 5 a 10 minuten op het stukje van 15km), en goedkoper.
Dat motiveert ook niet echt. Je moet dan al een baas hebben die betaalt. Het OV is gewoon erg duur. Ik ken hier genoeg mensen die met 3-4 man in een auto stappen voor een middagje shoppen omdat dat goedkoper is dan de bus. Wel gaan alle bussen nu via het umcg, dus je ziet wel weer dat mensen die naar het ziekenhuis moeten nu sneller de bus pakken. Er is dus wel wat verbeterd, maar het kan nog beter.

De trein naar Schiphol is wel een belangrijke. Deze gaat 2 keer per uur waarvan 1 keer per uur zonder overstap. In 2018 was een enkele reis 25.30 euro, wel een bedrag om rekening mee te houden. Maar heen en weer rijden met de auto kan niet uit (nog afgezien van de parkeerkosten). Maar als dit echt duurder wordt, dan wordt met de auto naar Dusseldorf en daar parkeren weer een optie.
Het liefst zou ik vanaf Eelde vliegen, maar dan zullen ze het aantal bestemmingen nog wel moeten uitbreiden. Dan kon ik me af laten zetten en weer ophalen (vanaf mijn huis met de bus met overstap naar Groningen Airport is ook weer niet efficient).

Ja, ik denk dat het gebruik van het ov absoluut groeit, maar de kosten zijn beslist een issue. Ook kan er nog wel een efficientieslag gemaakt worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:29

IMANDRA schreef:
Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.

Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 05:23

robert45 schreef:
juval schreef:
er zijn ook veel bedrijven met een (electrische)fietsplan. Veel van mijn voormalig collega's maakten daar dankbaar gebruik van.

Ik denk dat het invoeren van kilometerheffing wel zal werken. Dan zullen de hobbykilometers vast wel afnemen.

Jup autorijden nog duurder maken, we hebben al enorm hoge wegenbelasting, bpm en brandstofaccijnzen maar laten we de burger vooral verder uitknijpen

Precies, en dat terwijl die autorijders echt al wel genoeg betalen hoor.

Een parkeerplaats is niet iets wat nuttiger besteed kan worden aan ruimte, het is PURE NOODZAAK.
Ze willen bij mij in de straat volgend jaar parkeerplaatsen gaan maken, als ik niet meer voor de deur kan parkeren, dan gaat er gewoon beton in mijn voortuin en prop ik mijn auto er in (past net wel, net niet, maar dan leer ik vast heel goed fileparkeren). Dan heeft men pech, maar ik parkeer voor mijn deur, daarom heb ik deze woning gekocht.
En de woning verkopen lukt ook al niet door die roverheid, ik zit in het aardbevingsgebied. Dat is zeker een punt voor veel groningers wat telkens maar ontkend wordt, maar wel degleijk een probleem is. Dat ik ineens scheuren in de badkamer heb zijn zettingsscheuren wordt er beweerd, jaja, stelletje leugenaars. Hier heeft men gemiddeld VEEL MEER zettingsscheuren dan elders in het land. Dus dat wordt weer bezwaar aantekenen en je krijgt dan rapporten die voor de normale nederlander niet te lezen zijn omdat ze met opzet rare termen gebruiken en bezwaar duurt weer jaren. En ondertussen kun je niet verder met onderhoud, is je huis onverkoopbaar en zo gaat het hier maar door. In mijn ogen is dit VEEL ernstiger dan dat gezeik en gezeur over het klimaat. Sorry, maar als je er last van hebt, dan is de rest echt minder interessant. Een dak boven je hoofd is toch wel punt 1 wat je nodig hebt.

Zonder hobby's burnouts, vergeet dat ook niet. Dus zeggen dan rij je maar minder voor je hobby betekent dat ik zeg: doe je kinderen of je hond maar weg. Is namelijk EXACT hetzelfde.

Men wil gewoon over anderen beslissen, dat KAN GEWOON NIET. PUNT. IEdereen heeft andere wensen en prioriteiten en dat moet je accepteren. Anders had iedereen een flatje met een bruine bank en een gele fiets en 1 kat en 1.5 kind.

Op andere tijden werken betekent: niet met je gezin kunnen koken en eten, kinderen niet van oppas kunnen halen, niet naar stal kunnen als je vrienden er ook zijn, niet kunnen zwemmen met de club omdat het zwembad niet gehuurd is op het moment dat jij vrij bent, enz. Dus even je werktijden verzetten klinkt leuk, maar is niet zo leuk. Heeft niets met flexibiliteit of onwillendheid te maken, maar gewoon met noodzaak. Als ik later zou beginnen ben ik ook later thuis. Dat betekent: geen avond meer hebben, dus niet meer je hobby kunnen doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:04

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Niemand verheerlijkt de elektrische auto. Het is één van de vele oplossingen in een complex probleem waar maatwerk nodig is maar waar niemand op zijn gat kan blijven wachten tot de perfecte oplossing hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.

En daarom geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om überhaupt een auto aan te schaffen.

Minder afhankelijk worden van het vervoer per auto dat is denk ik nog wel het meest haalbare idee op korte termijn. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat hoe de randstad er tegenwoordig uit ziet vol beton en asfalt toch feitelijk niet op een wereld lijkt waarin je graag zou willen leven.

Niet voor iedereen. Ik reis dagelijks met het ov, maar voor mijn hobby heb ik toch echt een auto nodig. Zoek maar een andere hobby is niet echt duurzaam en welzijnsbevorderend.

Je moet kijken naar wat haalbaar is. De ov en werk gaat, niet optimaal overigens, maar gaat. De auto is daarnaast noodzaak voor mijn hobby. Heb je een andere hobby dan kan het misschien zonder.
Maar niet elke 'oplossing' werkt voor iedereen, of is haalbare kaart voor iedereen.
De auto is ook niet slecht immers. Vliegen ook niet. Het is slecht als je iets opgelegd wordt.
En dat gebeurt te veel. Ik pak echt de benenwagen of de fiets indien mogelijk. Maar enige dagen per week is de auto noodzakelijk. Soms het vliegtuig. Maar wat ze in amsterdam willen is echt mensen op kosten jagen zonder na te denken. De ikeakast thuis krijgen, je viskoffer, of duikuitrusting bijv. Maar denk ook in leden van een schietvereniging. Legaal wapenvervoer in het ov? Die zakken potgrond in het ov? Enz.
Maar ook bijv qua marktplaatshandel. Ik koop niets wat ik niet kan ophalen.
Ik kan een vriend niet meer helpen verhuizen, want mijn auto met een trailer mag niet. Moet hij dan maar een bedrijf inhuren? Huizenprijzen dalen, de stad wordt onaantrekkelijk. Wie betaalt extra reistijd naar je werk omdat je eerst met het ov naar je auto moet?
Daarnaast: nu het kouder is dan gemiddeld is het klimaatgebrul stil en hebben ze het weer over vervuiling.

Audi investeert nu overigens in waterstofautos. Die vinden de accu al weer achterhaald. Bron: ad.nl
Krijg de link niet hier m'n
Laatst bijgewerkt door germie op 06-05-19 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:34

Ja, ik draai het op mijn hobby, maar niet alleen op mijn hobby, ook op dat van anderen, zie het hele stuk, het is ook boodschappen, aankopen ikea, vervoer wapen naar de schietvereniging, aanschaf potgrond, enz. Allemaal dingen die je echt niet even zo meeneemt. En dat wordt weer lekker genegeerd.
Een autovrije stad is gewoon NIET te doen. Iets minderen met autorijden kan misschien wel en heb ik dus gedaan, ik ga met het ov naar m'n werk.
Verplicht kindervrij moeten zijn mag niet, maar verplicht autovrij wel. Dat is een beetje erg krom he. Dat heet meten met 2 maten. Voor mij is een paard en een auto een kind. En een ander heeft menselijke kinderen (of in ieder geval bestaande uit menselijk dna). Dus nee, de wereld hoeft zich niet aan te passen aan mij, maar ik hoef me ook niet aan te passen aan alle grillen van een ander terwijl er wel doodleuk gefokt wordt om maar kinderen op de wereld te gooien. Want daar aan tornen, nee, dat is niet eerlijk.
En dat is echt niet anders dan mij een hobby ontnemen.

Ik ben gewoon zo klaar met dat geneuzel over het klimaat (wat dus nog steeds onjuist en niet waar is), en altijd maar de auto als boosdoener (wat dus ook niet waar is). Het plastic is een probleem, maar we kunnen het klimaat echt niet beïnvloeden als mens. Ruim wel je plastic op, en gebruik waar mogelijk is geen of ander verpakkingsmateriaal. We kunnen absoluut minder rotzooi maken en minder consumeren.
Dat we misschien ook wat minder fijnstof zouden kunnen uitstoten is waar, maar dat kan ook door minder kinderen te nemen, zodat de mensen die er wel zijn een beter leven kunnen hebben. Het kan ook door een ander type motor te nemen (waterstof), door het OV goedkoper en efficiënter te maken voor ritjes waarbij je weinig of niets mee hoeft te nemen. Maar je kunt ook denken aan minder kopen bij winkels als de Action: dus niet 4 keer per jaar een nieuwe collectie prulletjes in je woning en een compleet nieuwe garderobe.
Ik koop alleen kleding als het nodig is, en draag het echt af. Bij de action koop ik alleen noodzakelijke dingen als schoonmaakmiddelen. Mijn woning is bijna geheel prulvrij.
Zo heb ik dus de auto nodig en laat ik er weer andere dingen om. Leven en laten leven. Dat is mijn boodschap. Je kunt niet 1 ding voor ieder mens eisen.

Maar nog even dat linkje naar de waterstofauto. Ik heb al eerder gezegd in dit topic dat ik daar meer in zie dan in accus:
https://www.ad.nl/auto/ook-dit-grote-du ... ~a101b53e/

https://tweakers.net/nieuws/152398/audi ... chten.html

De nadelen als laadtijd en actieradius van een stekkerauto zijn inderdaad te groot, hier moet je zeker nog wat aan doen wil je het populair krijgen. Ook de prijs moet flink omlaag, en de levensduur van accus moet omhoog. Daarom denk ik dat waterstof zeker een optie kan zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:07

Die hebben andere doelen in het leven. En dat is prima. Maar je kunt niet 1 ding voor iedereen doen.
Dus voor hen werkt het mogelijk wel, maar voor een ander werkt het niet en die gaat dus ook nooit in een binnenstad wonen.
Maar wat ze in Amsterdam willen is dus de mensen die er al wonen en al jaren wonen gewoon straffen. Ik ken dus iemand die inderdaad op loopafstand van Amsterdam CS woont, dus echt in de binnenstad. Die woont er al 30 jaar, in een huurwoning. Die heeft echt het geld niet voor een andere dure stekkerauto en als hij de auto zeg maar niet meer voor de deur kan parkeren dan heeft hij echt een probleem. Je geeft mensen dan geen keuze.
Ik heb expliciet gekozen voor een plek waar de auto GRATIS voor de deur kan. Als ze betaald parkeren invoeren, dan staat direct het bord te koop in de tuin, of ik bestraat mijn voortuin zodat de auto er met pijn en moeite inpast, dan staat ie op eigen erf. Maar bij aanschaf van een woning had ik dus de keuze. Maar als ze nu wat veranderen heb je geen keuze meer. En dan dwingen ze je dus om met spoed te verhuizen, en maar flink verlies te lijden. Of als je niet zomaar wegkunt om maar je complete woongenot weg te doen. En dat niet wegkunnen heeft hij dan in Amsterdam (lage huur, huursubsidie, auto nodig voor werk, enz).

Dus zomaar iets autovrij maken is nu niet echt een keuze. Als je natuurlijk verloop toepast als nieuwe bewoners mogen het niet meer, dan krijg je de mensen die kunnen en die de keuze zelf maken. Dan is het al een heel ander verhaal. En dan kan het voor sommige mensen misschien werken en anderen gaan er expliciet niet wonen.

germie

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:01

Even een ander puntje als alles op electriciteit moet, Groningen had zojuist 19.000 huishoudens zonder stroom. Als je meer er van afhankelijk maakt, dan stokt er nog meer en zal een storing ook vaker plaatsvinden.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208158/E ... rug-update

Er zal dus ook geinvesteerd moeten worden in centrales dan.
Ook een lastig probleem dus.

Over pannen en duurzaamheid. Mijn moeder heeft/had een Ruhrfix handmixer. Deze is meer dan 40 jaar oud en nu kapot gegaan. Er is 1 nepvervanger op de markt, want het echte bedrijf Ruhrfix bestaat niet meer. Die is zo slap dat ie al dead on arrival aankwam, gebroken dus. Dat is dus puur een wegwerpprodukt. Kijk, 45 jaar voor een mixer hoeft ook niet, maar geen enkel gebruik en al gebroken is het andere uiterste. Als het 5 jaar meegaat heeft de economie er ook baat bij, en heb jij tenminste nog iets duurzaams gekocht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:37

Er zijn mensen die het raar vinden dat ik wel eens niet bereikbaar ben. Er zijn momenten in het weekend dat ik de telefoon gewoon uitzet. Heerlijk.
Het 's avonds nog even naar de winkel kunnen vind ik ook fijn. Maar ik begrijp niet waarom we ook op zondagen en feestdagen open moeten zijn. Ik kom dan eigenlijk nooit in winkels.
Een beetje rustiger aan zou best kunnen.
Maar wil je weer terug naar geen internet en dagen wachten op een overboeking? Nee, dat ook niet.

Maar veel mensen zijn erg gevoelig voor kopen kopen kopen kopen en advertenties van die roepen koop mij. Daardoor wordt er best wel wat meer geconsumeerd dan eigenlijk nodig is. Hier bewust van worden zou al een hele stap zijn. Heb ik iets echt nodig? Nee, dan niet kopen. Ja, dan kijken naar iets wat langer meegaat dan een paar maanden.

De mobiele telefoon is natuurlijk een superuitvinding. En je kunt hem nog uitzetten ook voor de rust, helemaal fijn. Maar aan de andere kant, een telefoon met geprogrammeerde veroudering is natuurlijk ook niet nodig. Updates na 2 jaar niet meer binnen laten komen is ook onderdeel van geplande veroudering. Er wordt dus ook door fabrikanten een wegwerpmaatschappij gecreëerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:15

Ach, als je niet exact in hun straatje past krijg je commentaar. Maar uiteindelijk zijn we allemaal doorsnee mensen met echt niet allemaal een gelijke mening. En die mening hoeft echt niet onder stoelen of tafels gestoken te worden. Daarnaast, alles op jezelf betrekken? Wederom wordt er domweg niet gelezen. Ik noem een paar voorbeelden waar ik zelf tegenaan loop ja, zoals gisteren die grote stroomstoring. Oh die wordt even genegeerd, want ja, dat is gewoon keiharde waarheid, hoe meer er afhankelijk wordt van het elektriciteitsnet, hoe erger de gevolgen van een storing en met het huidige net krijg je dan vaker storingen als je meer stroom gaat vragen.

Rust vinden door telefoon uit te zetten? Ja, dat werkt voor mij, maar ook een paar uur onder water liggen. Het is echt niet zo dat iemand 7*24 bereikbaar moet zijn. Het is vaak ook hoe bereikbaar wil je zijn? Ik ken iemand die laatst pissig was dat ik zijn facebookpost niet geliked had. Ik was een weekend weg en had heel facebook niet bijgehouden. Oei, fout natuurlijk (dus niet). Maar er zijn dus mensen die echt gewoon kijken wie wat liked. Kijk dat je Facebook leuk vindt is prima, ik doe er ook veel mee, maar dat je continu online wilt zijn omdat je niets wilt missen, tja, dan doe je het jezelf aan als je vindt dat je weinig rust krijgt van al dat social media.

En nu wordt er indirect reclame gemaakt voor Apple. Niet iedereen wil een Apple, want dat bedrijf heeft ook dingen waarom mensen expliciet niet voor Apple kiezen. Bij mij is het overigens de prijs en het niet generieke besturingssysteem. Wat ik van een telefoon vraag is beetje bellen, whatsappen en internettten. Ik hoef en wil niet voor ieder restaurant een app installeren, ik heb geen bankierapps, gebruik geen skype en facetime, want alles kan ook met whatsapp. Daarnaast vind ik Android fijner werken dan IOS. En heb ik 1 programma op mijn telefoonstaan om duikplanningen te maken die niet op IOS draait. Gelukkig heb je de keuze. Maar is het normaal om 100-400 euro afschrijving per jaar te rekenen voor een telefoon? VInden mensen dat tegenwoordig normaal? 1 onderdeel stuk en je kunt het ding weggooien. Maar even voor de duidelijkheid, die 2 jaar is niet uit de duim gezogen hoor, er wordt soms zelfs over 15-18 maanden gesproken: https://www.coolblue.nl/advies/levensdu ... phone.html

Overigens heb ik 6 weken geleden mijn nog werkende kleuren TV met bolle beeldbuis vervangen door een LED TV. Kennelijk loop ik wat achter qua TV's, maar ik heb die nieuwe TV al wel 1 keer aangehad. Geef er dus weinig om. Maar ik ben benieuwd of die nieuwe TV ook weer zo lang meegaat.

Een telefoon zou met gemak duurzamer gemaakt kunnen worden zonder dat het meteen met torenhoge verkoopprijzen te maken heeft. Maar ja, daar zit een bedrijf niet op te wachten, die heeft graag dat een scherm stukgaat en het hele ding vervangen moet worden. Daar heb je overigens wel een kern van het probleem, en niet alleen bij telefoons. Produkten worden niet meer gemaakt om mee te gaan. En 45 jaar voor een Ruhrfix hoeft ook niet, maar 2 jaar voor een telefoon is wel weer veel te kort, of een dead on arrival. Maar de Action en de Primark varen er wel bij, die zitten niet te wachten op iets duurdere (lees, duur hoeft helemaal niet ) produkten van iets beter kwaliteit. Omzet en winst, daar gaat het om.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:24

Jongens, mijn mening is even juist als die van een ander en ik blijf mijn eerlijke juist mening verkondigen. Ik heb in mijn mening 60000% gelijk en vind niet dat er beledigd hoeft te worden. Ik wijk in NIETS af van een ander, maar ik geef CONCRETE voorbeelden. ja, ik heb een auto nodig en ben niet de enige. Maar misschien de enige die dat hier openlijk durft toe te geven.

Dat verhaal over electriciteit, en stroomstoringen, wederom GENEGEERD. LEZEN, moeiljik he. We hadden ooit een tropisch klimaat hier, goh, ook dat is niet interessant. Ooit was er meer CO2 dan nu, ook niet interessant.

En wat voor mij werkt heb ik ook aangegeven en wat ik doe (ik ben niet vatbaar voor advertenties van allerlei collecties en heb pas net een oude beeldbuis ingeruild voor wat nieuwers, dus verknoei ook geen spullen) , ook dat wordt genegeerd.

Ik zet mij in voor het opruimen en verminderen van plastic afval. Oh ja, dat is kennelijk niet goed of niet goed genoeg. Maar ja, wie gaat er dan even mee onder water rommel opruimen? Precies, niemand. Dus dan doe ik het wel. Ik kan er ook mee stoppen hoor. Maar ik wil genieten van een schone onderwaterwereld. En dan kan ik ook nog laten zien wat voor bijzonders daar allemaal leeft.

Minder mensen is het allerbeste voor deze aardkloot. Dat is algemeen bekend en ook al geschreven. Maar ja, aan kinderen mag je niet zitten.
Mijn kinderen zijn mijn auto en mijn paard. Daar is niets vreemds aan. Een ander heeft een hond en weer een ander een menselijk kind. Allemaal prima. Dus als je het over die auto van mij hebt, kijk ook even naar jezelf.

Nog even wat leuks, ook bokt hecht zich aan auto's:
[LZP] hechten aan je auto, stom?
[LZP] Gehecht aan een stuk metaal, m'n autotje

[LZP] Help! Mijn auto moet naar de sloop ..

En er zijn overal en nergens stukken geschreven over mensen die liever een huisdier hebben dan een kind. Dus het is allemaal niet zo raar.

Reageer eens op wat ik schreef over elektriciteit, je er kan gewoon niet genoeg opgewekt worden op dit moment voor wat men wil, je zult ook de centrales moeten aanpakken. De binnenstad autovrij, je jaagt ook mensen weg, dus alleen de mensen die er zouden kunnen wonen wonen er. Wel even de feiten zien. Niets werkt voor iedereen. Punt. Amen. Als je opeens iets besluit, dan moet je de mensen die gedupeerd worden tegemoet komen. Denk eens aan die koetsiers in Gent (of welke belgische stad ook waar ze dit besluit genomen hebben) die worden even hun inkomsten ontnomen. Er zit ook een andere kant aan elk verhaal en elk besluit. Dierenwelzijn? ja, maar krijgen de koetsiers compensatie? Dus logisch dat die koetsiers tegen zijn als er niets geregeld wordt.

De waterstofauto, al maanden terug door mij genoemd, nu door Audi ook onderzocht wordt genegeerd. Daar zie ik meer in dan in een accuauto. En waarom begint Audi met de waterstofauto? Mensen willen niet zo lang wachten op opladen, mensen willen een grotere actieradius. Dus he, mijn argumenten worden gedragen door veel meer mensen. Maar ja, ik noem het hier als grote nadelen van electrisch en dus ben ik de boeman. Maar kennelijk ben ik niet de enige, want anders was Audi echt niet met waterstof begonnen. Die lezen niet op bokt en denken, he, we moeten naar Germie luisteren, nee, die luisteren naar een grote groep.

NIETS, maar NIETS werkt voor iedereen. En daar gaat het om. Je kunt niet 1 oplossing voor iedereen verzinnen. Zo is het gewoon.
Amen.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-05-19 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:58

Laten we teruggaan naar het onderwerp.

Ik begrijp best dat het lastig is om te zeggen dat je je mensenkind maar even weg moet doen. Maar als iemand zou zeggen dat het moreel geen probleem is om geboortes te beperken vanuit de overheid, oei, dan heb je iedereen tegen je. Maar dat zeuren over iets anders van een ander mag weer wel. En dat klopt niet.

Ik noem als voorbeeld even dat van die koetsiers in Belgie, want daar zit een heel stuk emotie aan de kant van de koetsiers. Iets wat ze al jaren doen wordt ze ontnomen en ook nog hun inkomensbron. Vluchten uit een autovrije stad is zeker iets wat je mee moet nemen. Het is soms niet niet willen aanpassen, maar niet kunnen aanpassen. En waarom zonder auto voor velen niet werkt is genoemd. De potgrond, de boodschappen, de hobbyspullen, de paardentrailer, en en en en en. Er zijn dus zeer veel redenen te noemen waarom mensen niet zonder auto kunnen. Anderen wel, en die gaan dan maar mooi naar de stad, maar de mensen die dat niet kunnen heb je al weggejaagd. Het is totaal niets anders dan ineens als gemeentebestuur besluiten ergens een asielzoekerscentrum te plaatsen, of soms zelfs een school. Bepaalde mensen hebben hier last van en die ontneem je dan hun woongenot. Ja, niet iedereen ontneem je iets, maar ook dit voorbeeld geeft aan dat sommigen denken waar zeur je over, en anderen zien zich genoodzaakt om te verhuizen of te protesteren. En soms wordt iets er doorgedrukt en gaat het volk gelukkig goed ver in hun protesten. Het not in my backyard syndroom is niet zo raar hoor. Menseigen.

De link van de stroomstoring ging in eerste instantie over de stroomstoring, 19.000 huishoudens zaten zonder stroom, en bruggen en verkeerslichten deden het niet meer. Later is de tekst aangepast zie ik.
Maar deze link is er ook nog: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208161/B ... -om-lachen
Wat de oorzaak is doet er niet zo toe, maar als men zo afhankelijk is van electriciteit, en je kunt je auto of je ambulance niet opladen, of niet uit de garage krijgen, dan heb je wel degelijk een probleem. In koude winters doen accus het minder goed, ook iets om rekening mee te houden.

Maar ik zie het hele milieuprobleem niet in de verbrandingsmotor of in het vliegverkeer. Het probleem zit in de wegwerpmaatschappij, we produceren om weg te gooien. Ook daar had ik al voorbeelden van genoemd. en ja, ook dat is een lastige. Want weggooien is onderdeel van het verdien model. Maar iets minder weggooien kan zeker. En daar kunnen we zeker naar kijken. En in de wegwerpmaatschappij zit ook gewoon de auto, want die zijn ook niet meer zo duurzaam als vroeger. Ze gaan echt minder lang mee. Maar ook iets waar bokkers zeker aan meedoen: de zadeldekjes en bandages en halsters. Elke 3 maanden heb je een nieuwe collectie, en maar kopen.
Ik koop dan die dekjes wel weer 6 maanden later gebruikt, dan zijn sommigen er zat van en heb je voor 5 euro per dekje hele mooie dekjes.
Nog een voorbeeld: rijlaarzen. Vroeger gingen ze gewoon 10 jaar mee, nu moet alles soepeler en met rits, maar helaas komt dat de duurzaamheid niet ten goede. En vaak worden ze verkocht als er nieuwere en mooiere aangekocht zijn. En de nieuwe worden niet gekocht omdat de oude versleten zijn.
Ik zeg niet dat ik hier nooit aan meedoe, ik trakteer mijzelf ook wel eens op iets. Dat mag ook. Maar je er van bewust worden is zeker de eerste stap. Consuminderen op schoenen en kleding en prullaria is vaak helemaal niet zo moeilijk, maar zelfs daarvan begrijp ik dat sommigen dat niet zullen vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:41

https://www.ad.nl/binnenland/uitstoot-b ... ~a8bd4fa9/

Nederland verbruikt verhoudingsgewijs veel fossiele brandstoffen, maar Frankrijk heeft meer kerncentrales. Ik vraag me af of kerncentrales nu wel zo 'gezond' zijn. Dan scoor je beter op 'uitstoot', maar slechter op restafval.
dus cijfers zijn ook erg relatief. Kernafval is zeker ook een probleem, en misschien wel groter dan 'uitstoot van broeikasgassen'.