IMANDRA schreef:Maar wacht eens even, daar draait het toch helemaal niet om? Tuurlijk zal er een enkeling per se met de auto moeten vanwege werk, omdat het OV niet aansluit of werk gewoonweg zo ver weg is. Want Germie, jouw werk is 80 (!) km van je vandaan? Dat is ver boven gemiddeld. Gemiddeld is 15-30km afstand. Daar doe je over het algemeen met OV al veel sneller over.
Punt is dat een groot deel van de bestuurders prima met OV zou kunnen reizen maar dat niet doen.
JA, het is verder dan gemiddeld, maar wil je een baan, dan heb je soms geen keuze.
Als ik maar 15km hoefde, dan ging ik fietsen. Dat lijkt me wel weer fijn, maar ja, verhuizen zit er niet in.
Toen ik nog in Groningen studeerde was die 15km op de fiets SNELLER dan met de bus en de overstap met de bus. Zo inefficient was het ov toen. En volgens mij is het nog niet verbeterd, want je moet nog steeds op het hoofdstation overstappen op lijn 5.
Ik had een tijdje cursus van het werk in Groningen en dat was 18.5 km, dat deed ik dan op de fiets (met een blikken kont als gevolg omdat ik nooit meer fiets), ik deed daar een uur over. Het grootste probleem waren de stoplichten (geen verkeerslichten), ik kwam er 23 tegen op dat stukje, en dat haalde je gemiddelde enorm omlaag. Dat maakt fietsen dan weer niet fijn en moedigt door rood rijden aan. Maar het was nog altijd sneller dan met de bus. Met de auto was het maximaal 20 minuten van deur tot deur. Dus die won het absoluut.
Maar tot 20km kunnen veel mensen prima fietsen. En inderdaad, anders is vaak de bus nog wel een goed alternatief, maar niet voor elke uithoek in de stad. Dus die bestuurders haal je niet uit de auto. De frequentie en de kosten zijn wel een struikelpunt.
De verbinding van mijn dorp naar Groningen was in 2002 voorzien van 4 bussen per uur. Dat werden er later opeens slechts 2. Maar het was altijd staan en er was een enorme daling in het gebruik van de bus merkbaar, veel mensen klaagden dat ze niet meer konden winkelen in de stad. Nu zijn het er tot de avond 6. En altijd vol. Er is wel degelijk een groei in het gebruik van het ov zie ik in de 15 jaar dat ik nu dagelijks heen en weer reis, die 6 bussen per uur geven absoluut een positieve boost aan het ov gebruik. Maar helaas houden ze daar om half 7 al weer mee op en wordt het een uursdienst. Dan is de bus voor de avonduren geen alternatief meer. Ik snap best dat het geld kost, maar als het geen alternatief is, dan gaan mensen het ook niet pakken. Dat zag je ook toen ze naar 2 bussen per uur gingen.
Bovendien kost de heenreis 2.97 en de terugreis 2.99 euro. Het gaat om 15km enkele reis. De auto is dan zelfs met 1 persoon al goedkoper, maar met 2 zeker. Dus als je geen parkeerkosten hebt, dan is de auto en sneller (scheelt zo'n 5 a 10 minuten op het stukje van 15km), en goedkoper.
Dat motiveert ook niet echt. Je moet dan al een baas hebben die betaalt. Het OV is gewoon erg duur. Ik ken hier genoeg mensen die met 3-4 man in een auto stappen voor een middagje shoppen omdat dat goedkoper is dan de bus. Wel gaan alle bussen nu via het umcg, dus je ziet wel weer dat mensen die naar het ziekenhuis moeten nu sneller de bus pakken. Er is dus wel wat verbeterd, maar het kan nog beter.
De trein naar Schiphol is wel een belangrijke. Deze gaat 2 keer per uur waarvan 1 keer per uur zonder overstap. In 2018 was een enkele reis 25.30 euro, wel een bedrag om rekening mee te houden. Maar heen en weer rijden met de auto kan niet uit (nog afgezien van de parkeerkosten). Maar als dit echt duurder wordt, dan wordt met de auto naar Dusseldorf en daar parkeren weer een optie.
Het liefst zou ik vanaf Eelde vliegen, maar dan zullen ze het aantal bestemmingen nog wel moeten uitbreiden. Dan kon ik me af laten zetten en weer ophalen (vanaf mijn huis met de bus met overstap naar Groningen Airport is ook weer niet efficient).
Ja, ik denk dat het gebruik van het ov absoluut groeit, maar de kosten zijn beslist een issue. Ook kan er nog wel een efficientieslag gemaakt worden.