Algemeen politiek discussietopic

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:19

janderegelaa schreef:
Shadow0 schreef:
Nationaliteit van de moeder is de eerste bepaling van nationaliteit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ionaliteit
Hartstikke Nederlands dus!

Repatriering volgens mij in principe altijd, maar eventueel zou je voor bepaalde situaties het onderscheid tussen minderjarig en niet-minderjarig aan kunnen houden. Maar het lijkt me echt een hele lage, makkelijke, menselijke standaard dat Nederlandse wezen in oorlogsgebied een plekje krijgen. Hoe we om moeten gaan met de oorlog in Syrie als geheel is niet eenvoudig. Hoe we om moeten gaan met twee jonge Nederlandse weeskinderen in dat gebied gelukkig wel.

Dat geldt alleen als het kind in Nederland geboren is. Nu is het Syrisch recht van toepassing.

Vwb repatriëring, het is bekend dat kinderen onder de 10 jaar al getraind worden als soldaat. Inclusief het executeren van gevangenen. Ik geloof niet dat je die hier nog moet willen hebben.

Hier staat anders duidelijk genoeg dat de nationaliteit van de ouders leidend is.
Als hun moeder de Nederlandse nationaliteit had zijn deze kinderen dus ook automatisch Nederlander.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ionaliteit

Deze kinderen zijn nog maar 2 en 4 jaar dus die zijn nog echt niet geradicaliseerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:46

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Vwb repatriëring, het is bekend dat kinderen onder de 10 jaar al getraind worden als soldaat. Inclusief het executeren van gevangenen. Ik geloof niet dat je die hier nog moet willen hebben.

Jan, je hebt het over kinderen van 2 en 4.

Als we niet menselijk kunnen zijn naar 2 jonge weeskinderen, wat voor maatschappij hebben we dan uberhaupt nog om te beschermen? Dan is er van onze beschaving al niet zo gek veel meer over.

Omdat jij de grens meerderjarig en minderjarig aan wilt houden.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:51

Ik heb een tijd geleden een docu gezien, Of fathers and sons, die mijn ideeën over repatriatie van jonge kinderen wel veranderd heeft. Die volgde een gezin die in de strijd actief was. Vader, zoontjes, volgens mij een oom.... Die kinderen waren jong, echt jong, maar al zo verschrikkelijk verknipt. Ik denk niet dat die nog om te vormen zijn naar veilige, gezonde mensen.

Deze:
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... /2doc.html

Oh het spijt me spelleiding, ik zal voortaan beter opletten en nadenken over wat ik doe!

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:39

janderegelaa schreef:
Omdat jij de grens meerderjarig en minderjarig aan wilt houden.

Dit is de techniek van de schuivende doelpaaltjes.

Het eerste en voornaamste wat ik wil is dat twee Nederlandse weeskinderen van 2 en 4 jaar gewoon uit het oorlogsgebied naar hier mogen. Zoals gezegd: een heel eenvoudige menselijke beslissing. Geen beslissing over iedereen alles en overal, maar eerst en vooral over 2 concrete kinderen, jonge hummeltjes, die nu wees zijn.

Dan probeer je de doelpalen te verschuiven met een 'waar ligt de grens.' Steeds weer wordt er iets bedacht waardoor je een discussie aan kunt over een hypothetische grens voor een hypothetische situatie die je zelf verzint, om het dan niet eens te zijn met mijn antwoord.

Maar laten we eerst deze kinderen gewoon opvangen, dat lijkt me een goed begin. En ik kan me echt niet voorstellen dat iemand met een beetje hart in z'n lijf daar anders over zou denken.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:19

Het gaat hier over een peuter en een kleuter met de Nederlandse nationaliteit die wees zijn. Als je het dan over geradicaliseerde kinderen hebt, dan ben je serieus van het paadje. Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als gewone normale menselijkheid en dan laat je zulke kinderen niet zonder ouders, op zichzelf aangewezen in een kamp met slechte omstandigheden zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:33

Karl66 schreef:
Het gaat hier over een peuter en een kleuter met de Nederlandse nationaliteit die wees zijn. Als je het dan over geradicaliseerde kinderen hebt, dan ben je serieus van het paadje. Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als gewone normale menselijkheid en dan laat je zulke kinderen niet zonder ouders, op zichzelf aangewezen in een kamp met slechte omstandigheden zitten.

Mooi gesproken Karl +:)+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:17

Aan dit soort uitspraken kan ik mij altijd gigantisch ergeren.
Minister Carola Schouten wil dat de consument meer gaat betalen voor voedsel.
Ze haalt daarbij onder andere het argument aan dat in de jaren 70 20% van het besteedbaar inkomen aan voedsel werd uitgegeven. Tegenover nu 10 tot 12 procent.

Allemaal voor een heel nobel doel namelijk het klimaat.
Alleen vergeet ze er bij te vermelden welk percentage een huishouden in de jaren 70 kwijt was voor zaken als woonlasten, zorgpremie en energie. Het besteedbaar inkomen is de afgelopen 40 jaar alleen maar gedaald en het aantal gezinnen dat niet meer rond kan komen is enorm gestegen. En in een dergelijke situatie wil ze dat huishoudens ook nog eens meer gaan betalen voor voedsel. Over het verlagen van de vaste lasten uiteindelijk geen woord.

https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... -goedkoop&

En dan maar blijven afvragen hoe het toch mogelijk is dat extreem rechts zo groot is.
Nou mevrouw Schouten. Daar bent u dus mede verantwoordelijk voor.
En met deze maatregel gaat het klimaat dan ook 1 stap vooruit en vervolgens 3 stappen achteruit. De leiders van extreem rechts zouden haar een bloemetje moeten sturen.

Dat is wat mij zo gigantisch ergert van met name veel zogenoemde progressieve partijen. In dit geval is het de christen unie. Maar ook heel veel andere partijen maken zich er schuldig aan. Dezelfde oerdomme fouten zijn er ook gemaakt rond de tijd van de Weimar republiek en de vrede der versailles. We hebben dan ook niets en niets geleerd van onze geschiedenis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:06

Ik snap dit ook niet. Het eten is al omhoog gegaan door de btw verhoging. Ik vind dit ook niet CU waardig...

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:23

purny schreef:
Ik snap dit ook niet. Het eten is al omhoog gegaan door de btw verhoging. Ik vind dit ook niet CU waardig...

Het klimaat is inmiddels een melkkoetje geworden van de overheid. Bovendien kan het kabinet met dit soort maatregelen ook nog eens partijen als Groenlinks en de PVDD meekrijgen. Hoe moeten die het aan hun electoraat uitleggen als ze hier tegen stemmen.

Ondertussen gaat deze maatregel het klimaat weinig helpen. Uiteindelijk denk ik zelfs dat het extra geld wat er aan voedsel wordt verdiend voor een groot deel niet eens bij de boeren belandt maar bij partijen zoals Unilever. (Vergeet niet hoe enorm geslepen Mark Rutte is)

De consument krijgt de rekening voor de zoveelste keer gepresenteerd en extreem rechts zal uiteindelijk de vruchten plukken. Maar dat maakt tegen die tijd al niet meer uit want het geld is inmiddels alweer verdiend.

Wanneer gaat de oppositie nu eindelijk eens echt oppositie voeren inplaats van zich steeds weer voor het karretje te laten spannen van dit Neo liberale kabinet? Het is inmiddels toch wel een keer duidelijk hoe het "groene" businnesmodel van de VVD werkt.

Ook weer zo handig gevonden om de Christen Unie hiervoor de kolen uit het vuur te laten halen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:41

Het probleem is dat je als samenleving prima problemen voor je uit kan schuiven. Als het om het milieu en de klimaatopwarming gaat, dan komen we daar nog best wel een poosje mee weg. Maar er komt een moment en dat moment ligt echt dichterbij dan we denken dat het vooruitschuiven niet meer werkt. Hoe langer we wachten, hoe draconischer de maatregelen moeten worden en hoe hoger de prijs is de we moeten betalen om nog iets aan het probleem te kunnen doen. Het probleem waar we nu tegenaan lopen is dat we eigenlijk al te lang gewacht hebben en dat we daardoor al een hogere prijs moeten betalen dan als we twintig jaar eerder waren begonnen met bijsturen.

Uiteindelijk zullen we als samenleving iets moeten gaan doen. Niets doen is als met een auto naar een muur toe rijden en weigeren te remmen, want remmen kost geld. Uiteindelijk hoef je niet meer te remmen, want dan zit je vol in de muur. En al heb je dan de kosten van het remmen bespaard, je auto is als gevolg wel total loss.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:55

Karl66 schreef:
Het probleem is dat je als samenleving prima problemen voor je uit kan schuiven. Als het om het milieu en de klimaatopwarming gaat, dan komen we daar nog best wel een poosje mee weg. Maar er komt een moment en dat moment ligt echt dichterbij dan we denken dat het vooruitschuiven niet meer werkt. Hoe langer we wachten, hoe draconischer de maatregelen moeten worden en hoe hoger de prijs is de we moeten betalen om nog iets aan het probleem te kunnen doen. Het probleem waar we nu tegenaan lopen is dat we eigenlijk al te lang gewacht hebben en dat we daardoor al een hogere prijs moeten betalen dan als we twintig jaar eerder waren begonnen met bijsturen.

Uiteindelijk zullen we als samenleving iets moeten gaan doen. Niets doen is als met een auto naar een muur toe rijden en weigeren te remmen, want remmen kost geld. Uiteindelijk hoef je niet meer te remmen, want dan zit je vol in de muur. En al heb je dan de kosten van het remmen bespaard, je auto is als gevolg wel total loss.

Ik begrijp helemaal dat er iets moet gebeuren.

Maar wat gaat dit voorstel van Carola Schouten het klimaat nu precies opleveren?
Wederom worden de grootste vervuilers volledig uit de wind gehouden. De mensen met weinig geld die nu al afhankelijk zijn van de voedselbank die komen in nog grotere problemen terecht.
Het is een beetje als een vlieg doodslaan terwijl je de olifant in de kamer ongemoeid laat.

Dit is hetzelfde als de prijs van de economische crisis van 2007 2008. De rekening is neergelegd bij de mensen die er niets aan konden doen. de veroorzakers zijn uit de wind gehouden en de staatsschuld is gigantisch. Nu de economie wat beter gaat profiteren de huishoudens daar het minste van. Maar de huishoudens zijn wel degene die wederom moeten betalen voor de benodigde maatregelen voor het klimaat. Want de grote bedrijven moeten koste wat kost uit de wind gehouden worden.

Wat gaat er gebeuren bij de eerste de beste volgende economische recessie vooral met de problemen van het klimaat er nog bij. Ik ben helaas bang dat de ramp dan echt niet meer te overzien zal zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:14

Karl66 schreef:

Maar de kinderen hebben wel allemaal dingen gezien. En ze zullen het vast en zeker wel meenemen in hun opgroeien.
Bovendien ben ik bang dat er wederom gevallen gaan volgen net zoals in de situatie met het kinderpardon

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:33

Loretta schreef:
Karl66 schreef:

Ik begrijp helemaal dat er iets moet gebeuren.

Maar wat gaat dit voorstel van Carola Schouten het klimaat nu precies opleveren?
Wederom worden de grootste vervuilers volledig uit de wind gehouden. De mensen met weinig geld die nu al afhankelijk zijn van de voedselbank die komen in nog grotere problemen terecht.
Het is een beetje als een vlieg doodslaan terwijl je de olifant in de kamer ongemoeid laat.

Dit is hetzelfde als de prijs van de economische crisis van 2007 2008. De rekening is neergelegd bij de mensen die er niets aan konden doen. de veroorzakers zijn uit de wind gehouden en de staatsschuld is gigantisch. Nu de economie wat beter gaat profiteren de huishoudens daar het minste van. Maar de huishoudens zijn wel degene die wederom moeten betalen voor de benodigde maatregelen voor het klimaat. Want de grote bedrijven moeten koste wat kost uit de wind gehouden worden.

Wat gaat er gebeuren bij de eerste de beste volgende economische recessie vooral met de problemen van het klimaat er nog bij. Ik ben helaas bang dat de ramp dan echt niet meer te overzien zal zijn.

Afbeelding
Schouten wil aansturen op kringlooplandbouw, en dat is wel beter voor het milieu.
Qua prijs, ik vrees dat wanneer de prijzen van de Nederlandse producten omhoog gaan, de supermarkten net zo snel de producten (waar minder controle op is dan in NL) uit het buitenland zal gaan importeren. Weg milieu voordeel.
Dat de boeren meer geld voor hun werk moeten krijgen ben ik het helemaal mee eens... de melkprijs is al sinds de jaren 70/80 niet meer gestegen, terwijl de kosten (ook door de overheid opgelegd) alleen maar toenemen. Het valt niet mee om onder de kostprijs te produceren. Vandaar schaalvergroting. Niet dat dat perse slechter voor het milieu is, maar de kleine gezinsbedrijven kunnen niet opboksen tegen de groten en daardoor verdwijnen er een heleboel. helaas.
Wat wil Nederland?

Prachtig welsh veulentje geboren: [KS-ITP] Welsh meisje geboren!

Trots om uw voedsel te kunnen produceren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:34

Het overgrote deel van ons voedsel komt al uit het buitenland

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:39

purny schreef:
Het overgrote deel van ons voedsel komt al uit het buitenland

precies.. en een heel groot deel van in NL geproduceerd voedsel wordt geëxporteerd.
Al die transportbewegingen zijn niet goed voor milieu/klimaat.

Ik ben voor Lokaal voedsel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:14

Karl66 schreef:

Zolang het hele continent Afrika niet mee doet en China ook niet hoeven wij het ook niet te doen want onze vijdrage op wereldniveau is heel erg minimaal. En we zijn al heel schoon.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:52

Ja en dan zeggen ze in China "Maar in Europa en Afrika doen ze ook niks, dus waarom zouden wij wel wat doen?" En dan zeggen ze in Afrika "Maar in China en Europa doen ze ook niks, dus waarom zouden wij wat doen?" En dan zegt de VS "Zie je wel, de rest van de wereld doet ook niks, dus waarom zouden wij wat doen?" En uiteindelijk crashen we op volle snelheid in de muur.

Dat nog los van het feit dat China bijvoorbeeld heel veel aan vernieuwbare energie doet en de ecologische voetafdruk van Afrika niet bij ons in de buurt komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:35

Karl66 schreef:
Ja en dan zeggen ze in China "Maar in Europa en Afrika doen ze ook niks, dus waarom zouden wij wel wat doen?" En dan zeggen ze in Afrika "Maar in China en Europa doen ze ook niks, dus waarom zouden wij wat doen?" En dan zegt de VS "Zie je wel, de rest van de wereld doet ook niks, dus waarom zouden wij wat doen?" En uiteindelijk crashen we op volle snelheid in de muur.

Dat nog los van het feit dat China bijvoorbeeld heel veel aan vernieuwbare energie doet en de ecologische voetafdruk van Afrika niet bij ons in de buurt komt.

Dat zeggen ze niet in China. Daar zeggen ze economie komt eerst.

In Afrika wordt in de mijnen zeer milieu-onvriendelijk cobalt gewonnen wat wij weer gebruiken in onze batterijen voor de Tesla enzo. Onderstaande foto is een foto van de Nigerdelta in Nigeria waar Shell er een zooitje van maakt. Afgelopen maart.

Afbeelding

En inderdaad, de ecologische voetafdruk van Afrika komt niet bij ons in de buurt maar de ecologische rampen daar worden wel door onze consumptiedrift veroorzaakt. Laten we dat eerst maar eens aanpakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:23

Ben ik het mee eens, eerst de echt grote vervuilers aanpakken en voedsel weer lokaal van de boer zou inderdaad een heleboel schelen voor het klimaat en milieu wbt transportkosten.

Zoals het nu gaat is het gewoon een gekkenhuis en het roer zou radicaal om moeten, ik vind het ook van de zotte dat we met zn alleen weet ik hoeveel km per dag in de auto zitten om naar ons werk te gaan. (vervuiling!)Als alles veel lokaler zou zijn zou dat een heleboel schelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:31

Die foto hierboven blijft gruwelijk. Brr

Vandaag verrassing de koopkrachtcijfers klopten niet. Niks 1,6 % vooruitgang gemiddeld maar < dan 1%. Wat zo ongeveer iedereen denk ik wel gemerkt had. Ook mijn maand is langer. En ik krijg niet eens een inkomensverhoging. Mijn maand wordt idd steeds langer. Krijg voldoende maar meer dan de helft gaat meteen weer terug naar de staat in de vorm van belasting, btw, vaste energiekosten enz

https://www.nu.nl/economie/5940891/econ ... steld.html

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:15

karuna schreef:
Die foto hierboven blijft gruwelijk. Brr

Vandaag verrassing de koopkrachtcijfers klopten niet. Niks 1,6 % vooruitgang gemiddeld maar < dan 1%. Wat zo ongeveer iedereen denk ik wel gemerkt had. Ook mijn maand is langer. En ik krijg niet eens een inkomensverhoging. Mijn maand wordt idd steeds langer. Krijg voldoende maar meer dan de helft gaat meteen weer terug naar de staat in de vorm van belasting, btw, vaste energiekosten enz

https://www.nu.nl/economie/5940891/econ ... steld.html

Daar hebben we hier destijds zulke discussies over gehad hier op bokt. Men wilde gewoon niet geloven dat de koopkrachtplaatjes gemanipuleerd waren. Ik en meerderen hier bleven er op wijzen dat het gewoon niet kon kloppen gezien de feiten. En nu dan het keiharde bewijs.

En dan te bedenken dat de economie het ook nog eens helemaal niet zo slecht doet.
Ik vrees wat er gaat gebeuren als de volgende recessie eraan komt. En vooral de politieke gevolgen die dat aan het eind van de rit zal hebben. De geschiedenis leert ons dat in zo'n geval vooral extreem rechts ervan zal profiteren. Denk maar niet dat er dan nog maar iets voor het klimaat gedaan gaat worden.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:26

Zo langzamer hand krijg ik de indruk dat elk ministerie onafhankelijk van elkaar van alles in wil voeren zonder met kosten voor de gewone mens rekening te houden. Schouten heeft het over vroeger 20 % aan voeding en nu 10% maar ze vergeet dat op gebied van bvb wonen het vroeger 20 % en nu al dik 40% van het inkomen behelst. Laten ze daar in Den Haag de koppen eens bij elkaar steken en realistisch blijven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:47

bigone schreef:
Zo langzamer hand krijg ik de indruk dat elk ministerie onafhankelijk van elkaar van alles in wil voeren zonder met kosten voor de gewone mens rekening te houden. Schouten heeft het over vroeger 20 % aan voeding en nu 10% maar ze vergeet dat op gebied van bvb wonen het vroeger 20 % en nu al dik 40% van het inkomen behelst.

Ik vid dat cherrypicking van haar uit de jaren 70 echt totaal niet getuigen van enige realiteitszin. Als ze zo graag terug wil naar de jaren 70. Dan moet ze dat ook met alles doen. Maar daar hebben de neo liberalen uiteraard geen belang bij.

Zullen we dan ook maar weer dingen als de VUT in gaan voeren want dat is oom iets van de jaren 70.
De woonlasten dan ook maar naar het nivo van de jaren 70. En de BTW die in 1969 werd ingevoerd ook maar weer naar het nivo van de jaren 70. Dan wordt het opeens heel stil in de neo liberale hoek.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:52

Loretta schreef:
bigone schreef:
Zo langzamer hand krijg ik de indruk dat elk ministerie onafhankelijk van elkaar van alles in wil voeren zonder met kosten voor de gewone mens rekening te houden. Schouten heeft het over vroeger 20 % aan voeding en nu 10% maar ze vergeet dat op gebied van bvb wonen het vroeger 20 % en nu al dik 40% van het inkomen behelst.

Ik vid dat cherrypicking van haar uit de jaren 70 echt totaal niet getuigen van enige realiteitszin. Als ze zo graag terug wil naar de jaren 70. Dan moet ze dat ook met alles doen. Maar daar hebben de neo liberalen uiteraard geen belang bij.

Zullen we dan ook maar weer dingen als de VUT in gaan voeren want dat is oom iets van de jaren 70.
De woonlasten dan ook maar naar het nivo van de jaren 70. En de BTW die in 1969 werd ingevoerd ook maar weer naar het nivo van de jaren 70. Dan wordt het opeens heel stil in de neo liberale hoek.

Graag!!!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:52