steun onze boeren

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:25

@8nnemiek: Jammer dat je (alweer) niet inhoudelijk ingaat op mijn post, nadat je eerder al mijn reactie op jou op de vorige pagina compleet negeerde...

8nnemiek schreef:
Ik snap ook echt niet dat het oa georganiseerd wordt door een nertsenfokker die zwemt in het geld 8)7

Heb je het over Mischa Bouwer? Die zit niet eens in het bestuur :')

8nnemiek schreef:
Nee, ik blijf het een walgelijke groep vinden.. En ook nog eens oproepen tot geweld, het klimaatprobleem ontkennen en vandalisme goedpraten, haat zaaien, leugens verkondigen,

Behalve het klimaatprobleem kreeg ik het idee dat je het over Extinction Rebellion en dergelijke clubs ging hebben...

8nnemiek schreef:
De steun van de burger zijn ze voor een heel groot deel kwijt door al hun acties, het lijken wel kleine kinderen die een driftbui krijgen als ze hun zin niet krijgen :=
Ik zou daar als boer echt niet mee geassocieerd willen worden, dat extreemrechtse clubje, brr..

Ach, het scheelt dat van alleen waardering onze schoorsteen niet blijft roken. Weet je, mensen die toch al tegen intensieve veehouderij zijn klampen zich vast aan een club als FDF. Lekker makkelijk bashen, dat is wat men het liefste doet. FDF heeft trouwens juist opgeroepen om niet met trekkers over de snelweg te gaan rijden. Dat er dan een handvol heel radicaal ( :+ ) wel over de snelweg gaat, is dat dan ook weer de schuld van FDF?

Zullen we het weer over de inhoud gaan hebben? Misschien kun je reageren op mijn post van de vorige pagina? Heb je het filmpje gezien?

purny

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:16

De eerste rits trekkers zijn gesignaleerd. Lekker door rood rijden, geweldige milieuverontreiniging....

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:17

Ik heb al behoorlijk vaak gereageerd op vergelijkbare posts, en heb een beetje het gevoel dat ik mezelf alleen maar steeds aan het herhalen ben.
Die link die je postte.. heel vervelend dat er fouten zijn gemaakt, tuurlijk! Dat zou niet mogen gebeuren en daar zouden excuses voor moeten worden aangeboden. Maar fouten worden overal gemaakt. Er zijn ook heel veel fouten gemaakt in het vóórdeel van de boeren. Waardoor ze veel te veel hebben mogen uitbreiden, en nu in de problemen komen.

Hoe je het ook probeert goed te praten, ik blijf de fdf een heel eng clubje vinden.
Ik ken best een aantal boeren, velen wat gematigder die niet te beroerd zijn om in gesprek te gaan en water bij de wijn te gooien, en bereid zijn om te krimpen mits het zo wordt geregeld dat ze er niet op achteruit gaan. Ik heb dan ook wat posts en vooral reacties voorbij zien komen uit facebook groepen, en ik sta er echt versteld van hoeveel haat daar voorbij komt. Vreselijke scheldwoorden, walgelijke verwensingen.. Als zo'n gematigde boer daar iets van zegt wordt hij uit de groep gekickt 8)7
Inmiddels zijn er inderdaad al boetes uitgedeeld voor boeren op de snelweg (top trouwens, goed dat er eindelijk wordt gehandhaafd), een boer hebben ze moeten overmeesteren met pepperspray, en er komen al teksten voorbij als 'Voor volk en vaderland' en 'het is oorlog'.. 8)7

Als boeren op deze manier actie voeren dan vragen ze er toch om dat mensen het over het achterbakse gedrag gaan hebben in plaats van de inhoud.
Ze hadden ook netjes met het ov kunnen gaan en spandoeken gebruiken zoals normale actievoerders.

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:15

Ik sta vierkant achter de boeren.
Laat ze in Den Haag maar eens een poepie ruiken!
Denk dat de politie agressiever is dan de boeren wanneer je het laatste nieuws zo leest!!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:23

8nnemiek schreef:
Ik heb al behoorlijk vaak gereageerd op vergelijkbare posts, en heb een beetje het gevoel dat ik mezelf alleen maar steeds aan het herhalen ben.

Alsof ik mezelf hoor praten. Ik krijg bijvoorbeeld sterk de indruk dat het gegeven dat de landbouw waarschijnlijk netto stikstof verbruikt, niet interessant is. Als je twijfels hebt over die redenering, kom vooral met argumenten waarom het volgens jou niet zou kloppen. Dan gaat het tenminste nog ergens over. Op de manier waarop het nu gaat zijn we vooral langs elkaar heen aan het praten.

Dus in Nederland sloeg 1700 mol N/ha neer in 2018.
- 1125 mol N/ha door Nederlandse bronnen
- 575 mol N/ha komt uit het buitenland

Van de 1125 mol N/ha door Nederlandse bronnen:
- 517 mol N/ha door de Nederlandse landbouw
- 608 mol N/ha door Nederlandse industrie, verkeer en luchtvaart

Nederlandse landbouwgrond neemt van de 1700 mol N/ha ruim de helft = 850 mol N/ha op. Dus kun je niet anders dan concluderen dat de eigen uitstoot (517) ruimschoots gecompenseerd wordt, hallo kringloop. Naast de eigen uitstoot wordt dan nog eens 333 mol N/ha opgenomen, dat is ruim een kwart van de uitstoot veroorzaakt door het buitenland en de Nederlandse industrie, het verkeer en de luchtvaart. Andere sectoren nemen niets op hé, die stoten alleen maar uit. Kringloop? Nooit van gehoord.

Dus we nemen onze eigen uitstoot terug op én we lossen een aanzienlijk deel van een probleem die andere sectoren veroorzaken op. Waarom blijf je (en anderen) zo stug volhouden dat de landbouw een stikstofvervuiler is? Dat de manier waarop dieren gehouden worden in de intensieve veehouderij je tegen de borst stuit, is je goed recht en daar valt zeker over te discussiëren. Maar stikstof? Nee, dat is eigenlijk helemaal niet ons probleem.

Nogmaals, als de redenering en/of de berekeningen niet kloppen... Toon het aan zou ik zeggen.

8nnemiek schreef:
Die link die je postte.. heel vervelend dat er fouten zijn gemaakt, tuurlijk! Dat zou niet mogen gebeuren en daar zouden excuses voor moeten worden aangeboden. Maar fouten worden overal gemaakt. Er zijn ook heel veel fouten gemaakt in het vóórdeel van de boeren. Waardoor ze veel te veel hebben mogen uitbreiden, en nu in de problemen komen.

Over welke fouten heb je het precies? Wij hebben gewoon de regels gevolgd hoor, braaf een uitbreiding van onze natuurvergunning aangevraagd, die hebben we gekregen en toen zijn we gaan bouwen aan een stal die absoluut diervriendelijker is dan de oude. Fosfaatrechten zijn gekocht, dus op een andere plaats worden minder koeien gehouden...

8nnemiek schreef:
Hoe je het ook probeert goed te praten, ik blijf de fdf een heel eng clubje vinden.
Ik ken best een aantal boeren, velen wat gematigder die niet te beroerd zijn om in gesprek te gaan en water bij de wijn te gooien, en bereid zijn om te krimpen mits het zo wordt geregeld dat ze er niet op achteruit gaan. Ik heb dan ook wat posts en vooral reacties voorbij zien komen uit facebook groepen, en ik sta er echt versteld van hoeveel haat daar voorbij komt. Vreselijke scheldwoorden, walgelijke verwensingen.. Als zo'n gematigde boer daar iets van zegt wordt hij uit de groep gekickt 8)7
Inmiddels zijn er inderdaad al boetes uitgedeeld voor boeren op de snelweg (top trouwens, goed dat er eindelijk wordt gehandhaafd), een boer hebben ze moeten overmeesteren met pepperspray, en er komen al teksten voorbij als 'Voor volk en vaderland' en 'het is oorlog'.. 8)7

Als boeren op deze manier actie voeren dan vragen ze er toch om dat mensen het over het achterbakse gedrag gaan hebben in plaats van de inhoud.
Ze hadden ook netjes met het ov kunnen gaan en spandoeken gebruiken zoals normale actievoerders.

Waaróm vind je die paar raddraaiers zo interessant? Er zijn hele groepen met de trein gegaan, de meesten die met de trekker kwamen zijn van de snelweg af gebleven. De meesten staan rustig een bakkie koffie te drinken... Echt waar, die gematigden zijn in de grote meerderheid en als ik je een tip mag geven: Ga naar de Koekamp en je zal versteld staan van de gemoedelijke sfeer.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 19-02-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:31

loriene schreef:
Denk dat de politie agressiever is dan de boeren wanneer je het laatste nieuws zo leest!!

Demonstreren mag. Maar dan moet je net zoals nu geen schijt hebben aan de regels en je houden aan de afspraken.
Van mij hebben de boeren geen steun meer

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:06

purny schreef:
loriene schreef:

Demonstreren mag. Maar dan moet je net zoals nu geen schijt hebben aan de regels en je houden aan de afspraken.
Van mij hebben de boeren geen steun meer

Politiek houdt zich ook niet aan afspraken of komt niet eens opdagen!
Steun voor de boeren en velen met mij.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:25

loriene schreef:

Nou als je dat leest.. ramen van trekker ingeslagen en pepperspray.. net of zijn het criminelen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:28

En we hebben het alleen over het handjevol raddraaiers in 3... 2... 1...

Zijn er nog geïnteresseerden om het over de inhoud te hebben?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 19-02-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:32

Tiepfoudt schreef:

Helaas komen degene (bijna alle demonstranten) die wel normaal doen niet echt in het nieuws zoals altijd

Kerstmuts [o]
Sinterklaas is in het land met zijn nieuwe paard
Ozosnel heer die, koudwatervrees had hij dan weer wel.
Geen stoomboot dit jaar, maar per stoomtrein uit Spanje, samen met Malle Piet
Ieder zetten zijn schoen, met hooi en stro
Sochtens licht er dan een cadeau met een codewoord

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:11

Tiepfoudt schreef:

Zijn er nog geïnteresseerden om het over de inhoud te hebben?

Verbaasd het je nog? Raddraaiers in het algemeen verkloten het vaak voor de grote meerderheid, simpelweg omdat de media er altijd als de kippen bij zijn voor een smeuig verhaal.
En als zo'n raddraaier zich opwerpt als zelfbenoemde woordvoerder van een hele sector is het hek van de dam.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:31

ik heb online moeten volgen want ik kon helaas niet naar den haag. Ben onder de indruk van een aantal sprekers! Inspirerend!
En dan bedoel ik niet het zwakke optreden van CDA en FvD.

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:10

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:12

Wat staat er in het artikel? Kan het niet openen namelijk.

Maar hoorde vanmorgen idd raam ingeslagen, pepperspray enz. Denk als ze de man gewoon hadden gezegd je mag niet over de snelweg en we begeleiden je naar de eerste afrit dat het veel effectiever en sneller was geweest,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

love_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:12

juval schreef:
love_western schreef:

ja, dat is duidelijk...

hoop dat er nu dan eindelijk eerlijk beleid gevoerd zal worden!

Hoop het ook! Vriend en ik willen graag melk bedrijf overnemen. Maar twijfelen enorm op dit moment of het nog wel leuk is :+

love_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:13

karuna schreef:
Wat staat er in het artikel? Kan het niet openen namelijk.

Maar hoorde vanmorgen idd raam ingeslagen, pepperspray enz. Denk als ze de man gewoon hadden gezegd je mag niet over de snelweg en we begeleiden je naar de eerste afrit dat het veel effectiever en sneller was geweest,

Nieuwe berekening boerenbelangenclub: ‘Boeren dragen véél minder bij aan stikstof’
Boeren zijn verantwoordelijk voor zo’n 23 procent van de neerslag van stikstof in Nederland en niet voor 46 procent. Dat zegt het Mesdag Zuivelfonds, een boerenbelangenorganisatie. Volgens de organisatie kloppen de stikstofberekeningen van het RIVM niet.

Gerben Kuitert 19-02-20, 15:48
Laatste update: 15:55

De bevindingen van het Mesdag Zuivelfonds worden morgenmiddag gepresenteerd in Den Haag, maar zijn nu al in handen van deze krant. De industrie en het verkeer spelen volgens het fonds een veel grotere rol bij de uitstoot en neerslag van stikstof dan uit het door het RIVM gehanteerde rekenmodel blijkt.

Kort geding over emissiedata
Het Mesdag Zuivelfonds, een belangenorganisatie voor de veehouderij, en de Stichting Stikstofclaim eisten in december in een kort geding dat de Nederlandse staat alle brondata zou overhandigen waarop de RIVM-berekeningen zijn gebaseerd. De rechter in Leeuwarden oordeelde dat de Staat dat zelf mocht bepalen. Uiteindelijk zijn de meeste gegevens in januari aangeleverd.

Het Mesdag Zuivelfonds heeft de cijfers opnieuw doorgerekend, gebruikmakend van data uit nieuw lopend onderzoek van onder meer de Universiteit van Amsterdam. Het complete rapport van de UvA, met lokale metingen die worden gedaan bij boerenbedrijven, verschijnt pas komende zomer. Gezien de urgentie van het onderwerp heeft het Mesdag Zuivelfonds onderzoeksresultaten gebruikt die nu al beschikbaar zijn.

Industrie draagt voor 12 procent bij
Van elke koe weet de overheid waar ze staat en dus wat ze bijdraagt aan de uitstoot van stikstof.
Van elke koe weet de overheid waar ze staat en dus wat ze bijdraagt aan de uitstoot van stikstof. © ANP
In het morgen te presenteren rapport staat dat de industrie voor 12 procent verantwoordelijk is voor stikstofuitstoot en het verkeer voor 17 procent. In het RIVM-rapport wordt de industrie voor slechts 1 procent verantwoordelijk gehouden voor de stikstofuitstoot en het verkeer voor 12 procent. Er is volgens de onderzoekers van het Mesdag Zuivelfonds door het RIVM bijvoorbeeld geen rekening gehouden met ammoniakuitstoot bij het opwarmen van de auto-katalysator.

In de RIVM-berekeningen is de werkelijke uitstoot van ammoniak en stikstofoxiden door relatief kleine industriële bedrijven niet meegenomen, zo stellen de onderzoekers verder. Voor de industrie geldt namelijk een ondergrens van 10.000 kilo per jaar. Dit is een hoeveelheid die ongeveer gelijk staat aan de uitstoot van gemiddeld 30 veehouderijen. Bovendien zijn er nogal wat industriële bedrijven die wel stikstof uitstoten maar daarvoor geen natuurvergunning hebben, zo bleek uit recent onderzoek in Brabant, Gelderland en Drenthe.

Uitstoot boerenbedrijven meest gedetailleerd
De emissie van deze duizenden industriële bedrijven die jaarlijks minder dan 10.000 kilo uitstoten is met een rekenmodel vastgesteld. Het Mesdag Zuivelfonds vindt dat de werkelijke uitstoot door kleine industriële bedrijven periodiek moet worden gemeten om tot een eerlijke berekening te komen. Alleen van de veehouderijen zijn gedetailleerde uitstootgegevens bekend: van elke koe, varken en kip weet de overheid precies op welk bedrijf ze staan.

Derde van de stikstof komt aangewaaid
De scheepvaart op de Noordzee zou volgens de nieuwe berekeningen voor 8 procent bijdragen aan de stikstofuitstoot, volgens het RIVM is dat 3 procent. De ‘bebouwde omgeving’ – waartoe huishoudens behoren – draagt volgens de nieuwe berekeningen voor 8 procent bij, het RIVM kwam uit op 6 procent. Mesdag Zuivelfonds en het RIVM zijn het er beiden over eens dat 32 procent van de stikstof uit omringende landen komt aanwaaien.

Bovendien stelt het Mesdag Zuivelfonds dat de RIVM-berekeningen zijn gebaseerd op oudere data; op gegevens waarin geen rekening is gehouden met het feit dat veel boeren inmiddels zijn overgestapt op andere voeding voor hun dieren en het verdunnen van drijfmest met water, waardoor de ammoniakuitstoot wordt teruggebracht.

Meer geld nodig voor metingen
De gemiddelde onzekerheidsmarge in de uitstoot door de landbouw wordt door het RIVM en TNO geschat op zo’n 25 tot 30 procent. Per boerderij kan dat oplopen tot 70 procent. Daarom moet de politiek middelen beschikbaar stellen om veel nauwkeuriger te meten voordat tot ingrijpende maatregelen wordt besloten, stellen de onderzoekers van het Mesdag Zuivelfonds.

Het RIVM komt nog met een reactie op de bevindingen van het Mesdag Zuivelfonds. Een woordvoerder liet eerder vandaag al weten dat het ‘heel normaal is om met modellen te werken’. ,,Dat is een gebruikelijke, wetenschappelijke manier van werken’’, zegt een RIVM-woordvoerder. ,,De weersvoorspelling is ook gebaseerd op modellen. Verder zijn wij continu bezig om onze metingen te verfijnen.’’ Het RIVM heeft meerdere keren aan het Mesdag Zuivelfonds gevraagd om de bevindingen vooraf te mogen bekijken - zodat het RIVM meteen met een reactie kon komen - maar dat is niet gebeurd.

Boeren die woensdag protesteren in Den Haag morren over het feit dat de Tweede Kamer donderdagochtend over de stikstofkwestie debatteert, terwijl het rapport van het Mesdag Zuivelfonds pas donderdagmiddag wordt gepresenteerd.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:40

Kijk aan, het Mesdagfonds heeft de eerste grote stap gezet: de hardnekkige 46% begint serieuze scheuren te vertonen, en dan hebben ze het nog niet eens over de opname van stikstof door de landbouw _O-

CharleyT schreef:
Verbaasd het je nog? Raddraaiers in het algemeen verkloten het vaak voor de grote meerderheid, simpelweg omdat de media er altijd als de kippen bij zijn voor een smeuig verhaal.
En als zo'n raddraaier zich opwerpt als zelfbenoemde woordvoerder van een hele sector is het hek van de dam.

Het verbaast me inderdaad niet. Maar ik denk dat het meer zin heeft om over de inhoud te discussiëren terwijl rond dagen als vandaag iedere misstap van FDF gretig aangehaald wordt zodat de inhoud en dus waar de boosheid bij de boeren zit, naar de achtergrond verdwijnt. De inhoud is naar mijn mening interessant en ingewikkeld genoeg om vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Bepaalde zinnige argumenten worden helaas compleet genegeerd door bepaalde mensen, niet alleen in de media, maar ook hier. En dat vind ik jammer, zinloos en getuigen van een onverzadigbare drang om de landbouw in een kwaad daglicht te stellen. Als je het niet eens bent met de manier waarop dieren gehouden worden, prima, ieder zijn mening maar dat is een heel andere discussie en laten we die dan in een ander topic gaan voeren.

Nu, dit is absoluut geen verwijt naar jou toe maar naar de mensen hier die zelf waarschijnlijk wel weten of ze zich aangesproken zouden moeten voelen. Met name de mensen die hier (hoe toevallig) komen binnenvallen op een moment dat een boer zich misdragen heeft, maar als het dan gaat over de inhoud en dus de reden waarom die boer zo boos is, niet thuis geven. Ik hoop van harte dat die mensen een keer kritisch durven te kijken naar hun eigen redeneringsvermogen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:53

Maar Tiepfoudt die inhoud en boosheid heb je al lang duidelijk gemaakt. Ik denk dat daarom de reactie uitblijft, in elk geval die van mij, want jouw standpunt is mij wel duidelijk.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:15

Dus Jessix: kunnen we dan concluderen dat de landbouw netto stikstof verbruikt? Terwijl de andere sectoren enkel vervuilen en niets opnemen? Of heb je serieuze argumenten om aan te tonen dat mijn redenatie hierboven dusdanig rammelt dat dat niet zo is? In dat laatste geval hebben we weer voer om over stikstof te discussiëren en ja, dan doe ik graag met je mee.

En kunnen we dan concluderen dat de overheid dus bezig is om het braafste jongetje van de klas, zijnde de Nederlandse landbouw, te bekogelen met peperdure maatregelen waarvan de effectiviteit op zijn zachtst gezegd waarschijnlijk nihil tot nul zal zijn en waarbij er links en rechts heel veel van die brave jongetjes buiten de boot gaan vallen?

En kunnen we dan concluderen dat sommigen hier graag de landbouw in een kwaad daglicht zetten, omdat ze het eigenlijk gewoon niet eens zijn met de manier waarop dieren gehouden worden en om redenen anders dan stikstofvervuiling? En dat ze daarom met beide handen het beeld dat media en politici gecreëerd hebben, zijnde de landbouw als grote stikstofvervuiler, aanpakten om dat kwade daglicht nog een beetje kwader te maken? En dat dat wel een beetje simpel gedacht en triest is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:30

Jouw toon alleen al...

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:33

Jessix schreef:
Jouw toon alleen al...

Dat is net hoe je het leest. Ik lees dus totaal geen nare toon in tiepvoudt haar berichten :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:35

Gelukkig maar! :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:59

Jessix schreef:
Jouw toon alleen al...

Niks mis met de ''toon''. Keurig nederlands, heldere uitleg/ formulering. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar met de toonzetting is niks mis .

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:09

Jessix schreef:
Jouw toon alleen al...

Ik snap best dat ik soms fel overkom.

Daarom de vraag: welke toon zou jij aannemen nadat je maandenlang een sh*tload over je heen krijgt vanuit de media, politici en zelfs hier op bokt, dat je een grote stikstofvervuiler bent en dat het beter zou zijn als je stopt met te zijn wie je bent, boerin. Want dat is de pijnlijke boodschap die men niet letterlijk uit durft te spreken, laten we even eerlijk zijn. Als je dan keer op keer aantoont dat wij netto stikstof verbruiken en dus een deel van de oplossing zijn ipv het grote probleem dat weg gesaneerd zou moeten worden, wordt dit niet weerlegd als in het wordt compleet genegeerd. Ik vraag mij dan af, ben je het er mee eens of niet? Iets met 'wie zwijgt stemt toe'. Sterker nog, een paar boeren die toch weer de snelweg op gaan zijn reden om het over de 'radicale losgeslagen idioten' van FDF te hebben. Totaal zinloos als je het over oplossingen wilt hebben, maar heel zinvol als je gewoon een negatief beeld over boeren wilt creëren.

Zo, en nu ga ik koeien melken. Ik hoop dat je alsnog wil antwoorden op de vragen die ik stelde in mijn vorige reactie :)