steun onze boeren

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:54

8nnemiek schreef:
Tiepfoudt, met de landbouw bedoel je zowel agrarisch als veeteelt? En met netto stikstof bedoel je dat ze alles wat ze uitstoten ook zelf opnemen? Dan nee, daar ben ik het niet helemaal mee eens, of beter gezegd, ik vind niet dat je dat zo kan berekenen. Ik vind dat je de twee apart moet zien. Je hebt akkerbouw, en je hebt veeteelt.

Wat mij betreft zijn landbouw en de agrarische sector synoniemen van elkaar en bestaat de landbouw uit een deel veeteelt en een deel akkerbouw. Ik denk dat je de 2 absoluut niet los van elkaar kunt zien, gezien het feit dat veel veehouders een deel akkerbouw hebben. Wij hebben bijvoorbeeld niet alle suikerbieten en tarwe zelf nodig en in goede jaren kunnen we zelfs een deel van de mais verkopen. In dat opzicht zijn wij dus grotendeels veehouder en voor een klein deel ook akkerbouwer.

8nnemiek schreef:
De veeteelt neemt geen stikstof op, produceert alleen maar.

:wow:

Dus op onze 55 hectare slaat geen stikstof neer? Ik zou graag willen weten hoe dat precies werkt dan. Veeteelt = vee houden en gewassen telen die het leeuwendeel van het rantsoen voor het vee uitmaken. Het aandeel krachtvoer is overigens lang niet zo groot als jij denkt ;)

8nnemiek schreef:
De akkerbouw neemt stikstof op, maar ten eerste niet alle stikstof die neerslaat (de verzuring van de grond komt regelmatig voorbij) en ten tweede bestaat landbouw uit lage gewassen die geen stikstof vangen, maar alleen iets opnemen zodra het zelf neerslaat. Als stikstof 'filter' heb je juist hoge bomen nodig. En zodra die stikstof uit de veeteelt in een stad of natuurgebied terecht komt dan is dat inderdaad het probleem van die veeteelt. Dan kan die stikstof van de fabrieken in de omgeving wel neerslaan op het land van de boer, dat maakt het ammoniak probleem van de boerderij niet minder.

Oh dus de akkerbouwers in Nederland hebben allemaal wél hoge bomen om hun akkers waardoor stikstof 'gefilterd' wordt en de veehouders in Nederland leven op een boomloze vlakte? Volgens het CLO beslaat akkerbouw slechts een kwart van alle landbouwgrond in Nederland. Dat is niet zo gek veel en daar staan net zo weinig hoge bomen als op de grond van veehouders.

In het jaar 2018:
- sloeg in Nederland 1700 mol N/ha neer
- ruim de helft van Nederland = landbouwgrond (zelfs 2/3 van het landoppervlak van Nederland = landbouwgrond, dus nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of de 1700 mol N/ha neerslaat op zowel water + land of alleen op land > in dat laatste geval zou het helemaal fraai worden vermoed ik)
- veroorzaakte de landbouw een depositie van 517 mol N/ha

Om de stikstofcirkel rond te krijgen zou de landbouw dus ook 517 mol N/ha moeten opnemen. Dat is maar 30% van de totale stikstofdepositie in Nederland in datzelfde jaar terwijl de landbouw ruim 50% van Nederland beslaat. Lijkt het je dan niet vreselijk onlogisch om te beweren dat de landbouw dat niet voor elkaar krijgt? Om onder aan de streep géén stikstof uit te stoten en om dus op zijn minst quitte te spelen? Zeker met de wetenschap dat ammoniak grotendeels dichtbij de bron neerslaat (WUR). Als op 0 meter van de bron 6 mol N/ha/jaar neerslaat, zou volgens hen op 500 meter nog maar 0,01 mol N/ha/jaar neerslaan. Dan hebben we het over een vermindering met een factor 600. Nu is bij ons in een straal van 500 meter (en meer) alles landbouwgrond, inclusief bomen en houtwallen trouwens.

8nnemiek schreef:
Zo kan ik ook bv zeggen: ik mag overal met mijn vervuilende diesel rijden, want ik heb een boom in mijn tuin staan die compenseert voor de uitstoot. Sommigen zullen zeggen, prima, maar ik vind niet dat dat zo werkt.

Zie hierboven: Eén boom in de tuin en een vervuilende diesel vergelijken met de oppervlakte landbouwgrond in Nederland en de uitstoot door de landbouw raakt natuurlijk kant noch wal.

Op het methaanverhaal wil ik later uitgebreider op terugkomen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:04

Een paar (hopelijk) interessante (oud) nieuwtjes, feiten en leugens over stikstof:

Mesdagfonds:
Citaat:
Na een halvering van alle landbouw in Nederland, zitten nog steeds 103 van alle 134 natuurgebieden in het rood.” Wanneer we ál het vee slachten en elke boerderij sluiten, komen we er ook niet. Voor 92 gebieden is dat, volgens de berekeningen, onvoldoende.

PBL:
Citaat:
Daarnaast zien we het aantal gebieden dat een overschrijding van de voorkomende kritische depositiewaarden laat zien wanneer Nederland zelf geen stikstofdepositie meer zou veroorzaken. Dat er dan nog 44 Natura 2000-gebieden zijn waarbinnen kritische depositiewaarden overschreden worden laat
zien dat stikstofdepositie een grensoverschrijdende component kent.

WUR:
Citaat:
Bij het uitrijden van mest op het veld stoot de landbouw 10 procent minder ammoniak uit dan we dachten. Dat blijkt uit nieuwe emissieberekeningen van WUR. De onderzoekers beoordeelden oude en recente ammoniakmetingen met een aangepaste rekenmethode.

D66:
Citaat:
Geen toekomst voor bio-industrie
De Groot: “De politiek moet nu een keuze maken. Jonge mensen willen een huis, maar kunnen het niet vinden. De woningbouw dreigt stil te vallen door de stikstofproblematiek. Ook de aanleg van wegen en openbaar vervoer loopt daardoor gevaar. En de schade van stikstof voor de natuur is veel te groot. Het wordt tijd dat er verantwoordelijkheid genomen wordt en dat de rest van de Tweede Kamer zich achter deze keuze schaart. Voor bio-industrie is geen toekomst meer: Nederland is een postzegel waar veel te veel kippen, varkens en geiten worden gehouden.”

Citaat:
Stikstof, waarom is het slecht?
Na de uitspraak van de Raad van State moet Nederland minder stikstof uitstoten. Een overdaad aan stikstof schaadt de natuur, de mens en het water. Veel planten en bomen worden vatbaar voor ziekte en droogte. Anderen doen het door stikstof zó goed, dat ze andere soorten verdringen. Vogels en insecten die van die planten leven verdwijnen vervolgens ook.

Na wat speurwerk kom je er (alweer) achter hoe gênant slecht deze politici geïnformeerd zijn/kunnen rekenen en hoe velen gretig in deze leugens trappen:

In een (extreem) stikstofgevoelig natura2000-gebied zoals de Groote Peel geldt een kritische depositiewaarde van 500 mol N/ha/jaar = 7000 gram = 7 kilo N/ha/jaar. Deze wordt steevast ruim overschreden, daarover bestaat geen twijfel. De vraag is wie hier verantwoordelijk voor is én dus het probleem, links- of rechtsom zal moeten oplossen. Voor sommigen is het al wijd en breed duidelijk wie dat is. Niet wetende dat sinds 2000 een deel van het gebied begraasd wordt door een kudde runderen: ongeveer 1 koe/ha. Leuk voor de toerist. Niet wetende dat de vaste mest van één (zoog)koe goed is voor ruim 73 kilo N/jaar. Nee, maar het zijn écht écht écht jullie bio-industriële melkkoeien, varkens en kippen die de Nederlandse natuur verruïneren. Niet die mooie Limousin-dames wiens roodbruine vacht oplicht als vuur terwijl de avondzon langzaam weg zakt in het Peelse hoogveen. Kom aan, hoe lang gaan we nog volhouden dat dit type 'natuur' te beschermen valt?

Bronnen:
https://www.stichting-bargerveen.nl/wp- ... apport.pdf
https://www.bij12.nl/assets/140-Groote-Peel.pdf
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 9-2021.pdf

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:56

Door alle perikelen rond het Coronavirus moest ik toch even terug denken aan dit topic.

Dan wil ik vooral als burger even benadrukken hoe blij ik op dit moment ben dat wij in Nederland nog zoveel boeren hebben. Er ontstaat op dit moment een nijpend gebrek aan medische benodigdheden. Iets heel simpels als een mondkapje of handschoenen is een groot probleem in ziekenhuizen. Ook komt de levering van medicijnen in gevaar.

Maar gelukkig hebben we in Nederland voedsel genoeg dankzij het feit dat het hier geproduceerd wordt. Dat had er heel anders uit gezien als ook dat van verre geproduceerd werd. De afgelopen weken hebben we kunnen zien hoe verschrikkelijk snel iets kan gaan. Er mag niet vergeten worden dat boeren op dit moment zeer belangrijk voor ons zijn om deze crisis te doorstaan.

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:05

Ik ben vooral benieuwd of dit alles een positief effect heeft op de kringlooplandbouw. Nu dat we waarschijnlijk veel minder kunnen importeren en exporteren zal Nederland veel meer voor eigen land moeten produceren.
Ik hoop dat de boeren hier slim op inspringen en inderdaad meer producten voor de Nederlandse markt gaan telen.

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:07

je bedoelt zeker: hoop dat de inkooporganisaties nu meer producten van de Nederlandse boer gaan afnemen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:10

Klopt Lorette,

Ik zeg ook al steeds, mensen die hamsteren zijn niet wijs.
Stel je voor, er komt een in en uitvoerverbod van eten en goederen.
Oké die nieuwe telefoon kan wel eens een probleem gaan worden.
Het schap met bananen gaat ook leeg raken. En de rijst ook.
Maar komkommers, tomaten, aardbeien, champignons, courgettes. Aardappelen,granen, prei, uien
Appels, peren, bessen.
En alle soorten vlees.
En echt geen tekorten alleen maar overschotten. Dus stop aub met dat hamsteren.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:12

nog iets opvallends vanmorgen, check het verschil (en de tijd)

Afbeelding

en iets later

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:15

de luchtvaart word weer eens de hand boven de kop gehouden.

En die koeien schijten nu ook minder zeker. Want die zijn toch de boosdoener?

*Ik doe mijn best*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:15

_Penotti schreef:
Klopt Lorette,

Ik zeg ook al steeds, mensen die hamsteren zijn niet wijs.
Stel je voor, er komt een in en uitvoerverbod van eten en goederen.
Oké die nieuwe telefoon kan wel eens een probleem gaan worden.
Het schap met bananen gaat ook leeg raken. En de rijst ook.
Maar komkommers, tomaten, aardbeien, champignons, courgettes. Aardappelen,granen, prei, uien
Appels, peren, bessen.
En alle soorten vlees.
En echt geen tekorten alleen maar overschotten. Dus stop aub met dat hamsteren.

Vergeet niet dat ongeveer de helft van het varkensvoer van buiten de EU komt, zelfs maar een heel klein deel van het voer komt uit Nederland, dus het is zeker niet zo dat we alleen maar overschotten hebben. Zo lang we veel te veel varkens en kippen in Nederland hebben, blijven we tekorten houden als we volledig zelfvoorzienend zouden willen zijn.

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:20

Kippen eten Nederlands graan als hoofdbestanddeel.

De helft minder varkens is nog steeds geen probleem betreft onze Nederlandse voedsel voorziening, alleen de mensen in het buitenland kunnen wel eens honger krijgen.
Dat is waar nu voor een groot deel voor gewerkt word.

*Ik doe mijn best*

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:59

Kan iemand mij uitleggen waarom 'boer' geen vitaal beroep is, maar alle aanverwante sectoren wel?

Rijksoverheid over de vitale beroepen:

Citaat:
Voedselketen: de voedselketen moet breed worden gezien. Deze bestaat uit supermarkten, de aanlevering van supermarkten, de verwerkende industrie en de transporten van deze industrie maar ook het ophalen van producten bij boeren, het aanleveren van bijvoorbeeld veevoer en andere producten bij boeren, de toegang van arbeiders voor de oogst.

Behalve de mensen die daadwerkelijk het voedsel produceren horen er niet bij. Gelukkig maar, ik dacht even dat het best lastig zou worden om de schappen gevuld te houden als de boeren hun werk niet meer kunnen doen. Pak van m'n hart _O-

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat de boeren hier slim op inspringen en inderdaad meer producten voor de Nederlandse markt gaan telen.

Kun je alsjeblieft een keer ophouden met doen alsof boeren dit niet veelvuldig proberen? Onlangs heeft De Proefschuur de stekker eruit moeten trekken, omdat er geen rendabel concept te realiseren valt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:54

Kinke schreef:
nog iets opvallends vanmorgen, check het verschil (en de tijd)

[ [url=m/cKPybz.jpg]Afbeelding[/url] ]

en iets later

[ [url=m/z3d6nS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ha, en vooral NIET de waarheid vermelden...., want stel je es voor zeg dat we niet meer mogen vliegen vier keer :r per jaar naar de 4 daagse verwegistan "vakantie" (zoekt middelvinger smiley...)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:05

boer is wel een vitaal beroep hoor. we staan expliciet genoemd. Onze kinderen zouden wel naar school mogen als we dat zouden willen. Ik hou ze lekker thuis nu.

belachelijk dat teletekst verhaal..

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:13

ben wel benieuwd of we 'gewoon' door kunnen gaan als er wel een lock down zou komen? Mag de loonwerker komen? we moeten nodig gaan mestrijden, wordt de melk nog gehaald? de veearts? kunnen er nog kalveren en koeien afgevoerd?

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:19

Tot nu toe gaat de afvoer van koeien en kalveren nog door, maar de vraag is voor hoe lang. De slachter zei vanmiddag dat hij vreest dat er heel wat slachthuizen dicht gaan, mensen willen allemaal gehakt hebben nu en ander vlees word niet meer verkocht. Daar kan niet voor geslacht worden, je draait geen stier van 300 kilo alleen maar in de gehakt..

Melk rijden zal net als supermarkten wel door gaan, melk werd nog nooit zo hard verkocht als nu _O-

Maar als de boeren blijven zitten met de koeien en kalveren hebben we straks een nog veel groter probleem.

Ben ook bang dat we de lammeren voor Pasen niet meer kwijt kunnen straks, beetje jammer want die zijn nu extra duur omdat er geen import meer plaats vind momenteel.

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:32

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:38

Tiepfoudt schreef:
Jammer dit. Zo vaak geloofde ik op zijn minst in de 'goede intenties' van Schouten, waarschijnlijk gewoon omdat ik het wilde geloven. Maar man wat is zij een secreet :oo

https://www.melkvee.nl/artikel/243675-l ... ZwB_vWECuQ

Daar zakt de moed je toch van in de schoenen. Ik had nog hoop, maar uit dit blijkt dat er echt niets anders achter zit dan moedwillig de boeren om zeep te helpen. ze willen onze grond en wij kunnen verrekken. pfff in wat voor wereld leven we toch.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:47

riegje schreef:
Tiepfoudt schreef:
Jammer dit. Zo vaak geloofde ik op zijn minst in de 'goede intenties' van Schouten, waarschijnlijk gewoon omdat ik het wilde geloven. Maar man wat is zij een secreet :oo

https://www.melkvee.nl/artikel/243675-l ... ZwB_vWECuQ

Daar zakt de moed je toch van in de schoenen. Ik had nog hoop, maar uit dit blijkt dat er echt niets anders achter zit dan moedwillig de boeren om zeep te helpen. ze willen onze grond en wij kunnen verrekken. pfff in wat voor wereld leven we toch.

-:(- De coronacrisis wordt gebruikt om de landbouw om zeep te helpen. Aangezien we op dit moment uiteraard niet gaan protesteren. ;(

ik hoop dat karma snel komt }:)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:17

Maar zitten de koeien en de varkens dan niet binnen? Daardoor minder uitstoot(grapje). Dus oplossing beesten binnen houden.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:24

nee, want dat is sielug ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:30

Oh dus daarom zitten wij nu binnen. Ik snap hem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:34

:D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:01

Dus wanneer wij binnen zitten produceren we minder stikstof. Het wordt tijd dat wildplassen eens wordt aangepakt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:57

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:53

kom het net tegen, bericht klopt absoluut niet