Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:58

Dat is ook wel een apart verhaal zeg Cookies.... weet niet in hoeverre het verhaal strookt met de werkelijkheid, maar het klinkt toch wel bijzonder als je je kinderen af laat nemen en dan alleen vertrekt.... daar zal vast ook meer achter zitten dan in dat stukje staat.

Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat mensen alle nieuwtjes maar bizar vinden :=

Volgens mij komt dat puur als je uitgaat van die eerste berichten die een bizar beeld schetsen van halve beesten vastgehouden in een kelder met een vader op een bed. Elke nuance die daarna aangebracht wordt, van eigenlijk vrij normale dingen (zoals o.a. oudste zoon die "gewoon" naar buiten gaat, op social media post, en nu ook vader die op social media post) wordt dan ineens "bizar" terwijl het dat an sich juist niet is :P

Is een mooi voorbeeld van hoe je gedachtengang beïnvloed kan worden door de media...

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

nynke55

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:10

Inderdaad Pmarena, dat is hoe de media werkt. Mensen onthouden de "headlines", alles wat er na komt blijft niet zo sterk hangen als dat eerste bericht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:34

<knip>
Verkeerd geïnterpreteerd.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 21-10-19 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

#trotsoponzeboeren

Vooral op de grootste, mien va <3

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:37

De aangehouden vader blijft 2 weken langer vastzitten, hij zit in het gevangenisziekenhuis in Scheveningen.
(Bron: rtv drenthe)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:40

https://meppelercourant.nl/artikel/1055 ... evaar.html

Citaat:
Agenten hebben hulp vragende zoon teruggebracht naar boerderij Ruinerwold: er was volgens hem geen acuut gevaar

Vandaag om 14:08 uur

De ‘ontsnapte’ zoon Jan (25) is vorige week zondagavond door agenten weer bij de boerderij in Ruinerwold afgezet. De politiemedewerkers wilden niet midden in de nacht de boerderij binnen vallen, omdat ze geen idee hadden wat ze zouden aantreffen.

Dat zegt een woordvoerster van de politie. De 25-jarige bewoner Jan meldde zich zondagavond, nu ruim een week geleden, bij café De Kastelein in Ruinerwold. De kroegbaas schakelde de politie in. ,,De melding kwam bij ons rond tien uur binnen. Agenten zijn er direct naartoe gegaan. Ze hebben zeer uitvoerig met de man gesproken.”

Niet halsoverkop midden in de nacht
De agenten hebben volgens de woordvoerster meteen begrepen dat er een zeer duidelijke zorgvraag was, waar actie op moest worden ondernomen. ,,Er zouden mensen al heel lang in isolement zitten. Het was duidelijk dat er moest worden ingegrepen. Maar de agenten wilden dat niet halsoverkop doen midden in de nacht. Er moest voldoende mankracht worden geregeld en ook hulpverleners die de juiste zorg konden regelen.”

Geen acuut gevaar
Zoon Jan is die nacht weer bij de boerderij afgezet. ,,De man heeft ons verteld dat hij daar niet in acuut gevaar was. We hebben afgesproken dat we de volgende dag direct weer contact zouden opnemen.” Maar Jan heeft daar niet opgewacht. Hij stond maandagochtend vroeg op het politiebureau in Meppel. Daarna volgde de inval in de boerderij in Ruinerwold, waarbij vader Gerrit Jan V. (67) en vijf jongvolwassenen in een afgesloten ruimte zijn aangetroffen. De jongvolwassenen hebben tegen de politie gezegd dat ze de kinderen zijn van Van D.

De vader en de huurder van het pand, Josef B. (58) zitten vast op verdenking van vrijheidsberoving en mishandeling van de zes jongere bewoners van de boerderij. De politiewoordvoerster benadrukt dat maandag absoluut dezelfde actie was ondernomen als zoon Jan niet naar het politiebureau was gekomen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-10-19 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:43

Jij hebt gelijk, ik las het verkeerd.

Ik verwijder mijn post.

#trotsoponzeboeren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:46

Die kop schept ook wel wat verwarring hoor ;) maar het artikel zelf verheldert de boel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:03

Ik had de kop teveel in mij hoofd zitten. Las dus echt dat hij opnieuw thuis gebracht was.
Op zich zou ik dat ook geen rare gang van zaken vinden als er verder niks is aangetroffen in de woning en het onderzoek daar is afgesloten. Als die zoon dat zou willen en erop staat, waarom niet.

#trotsoponzeboeren

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:29

Citaat:
NIJMEGEN - Gerrit Jan van D. had een voorliefde voor ecologie, was welhaast yogagoeroe op Facebook en geloofde heilig in God – maar wel op zijn eigen manier. „Het lijkt een soort geseculariseerd idealisme, een levensbeschouwing die is losgemaakt van kerkelijke achtergrond.”

Dat zegt theoloog en socioloog Lammert Gosse Jansma maandag naar aanleiding van beelden en teksten die De Telegraaf vandaag publiceerde. Daarin zet de vader van het gezin zijn visie op een betere wereld uiteen. „Er werd eerder in regionale media gezegd dat het gezin in afzondering op het einde der tijden zou wachten, maar daar lijkt het toch niet op. De man streeft een utopie na en baseert zich op ecologie.”

Jansma is deskundig op het gebied van nieuwe religies en eindtijdbewegingen. Hij onderzocht vaker groepen die op sekten leken in Nederland. „Van de groep in Ruinerwold weten we nog heel veel niet. Zo zou de vader zijn kinderen geïsoleerd hebben van de buitenwereld, maar we weten niet of dat traumatisch was. Vaststaat dat volwassen kinderen jarenlang bij hun vader zijn gebleven, terwijl nu blijkt dat er wel internet in huis was. Dat isolement was dus nogal relatief.”

Ook Kocku von Stuckrad, hoogleraar religiewetenschap in Groningen, denkt dat de vader ’zijn eigen wereld’ heeft gebouwd. „Hij veegt elementen uit de theosofie, de antroposofie en de natuurbeweging bij elkaar en zegt dat hij openbaringen heeft gehad. Maar hij roept niet op tot geweld en voorspelt geen apocalyps.”

Opzienbarende video’s
Uit video’s die in handen zijn van De Telegraaf, blijkt dat Gerrit Jan van D. in urenlange video’s spreekt over gezin, liefde, geld, gerechtigheid en ’een oorlog in de geestenwereld’. „De oorlog is nog niet geheel voorbij, maar God heeft de overwinning en het laatste oordeel in de geestenwereld al aangekondigd. De meeste geesten zijn nu verslagen.”

Volgende
Play Video
Ook spreekt hij, opmerkelijk genoeg, over familie. „Wat als je je ouders pijn bezorgt, misschien ook je broers en zussen. Als ze zich slecht voelen over iets wat jij van ze hebt afgenomen. Is dat geluk? Voel je je dan gelukkig?” Op het moment van zijn woorden was Van D. al zo’n twintig jaar met zijn familie gebroken.

BEKIJK OOK:

’Het is oorlog tussen de geesten’
Yoga-goeroe
Ondertussen zijn ook nieuwe beelden van de vader opgedoken. Hij noemde zich op internet ’John Eagles’, zo meldde de Volkskrant eerder, en blijkt een soort yoga-Facebookpagina te hebben gerund waarop Gerrit Jan van D. foto’s en video’s van zichzelf deelde. Niet alles daarin was ’zweverig’. In 2016 plaatste hij nog een voorbeeldfoto van een squat, een gangbare beweging in de fitness.

„Het is geweldig om te zien hoezeer je jezelf beter voelt, als je regelmatig balanceeroefeningen doet”, schrijft hij bij een andere foto op de pagina, die ruim 3500 volgers heeft. Oefeningen variëren van simpelweg hurken, omhoog komen en weer hurken, tot uitdagendere yoga-oefeningen. „Dit opent de heup en versterkt je buik”, schrijft hij bij een bepaalde positie.

Gerrit Jan maakte zijn eigen fitnessinstrumenten – van hout, uiteraard, en zand als gewicht. Daarnaast deelde hij gedetailleerde illustraties van glucoseverbranding op celniveau, waarbij hij verhaalt over deeltjes die energie opslaan (adenosinetrifosfaatmoleculen, ATP) en vertelt over aëroob en anaëroob metabolisme, vetverbranding vs. suikerverbranding.

Alleen al omhoog en omlaag hurken, kan fysiek enorm helpen, stelt de vader op sociale media.
Alleen al omhoog en omlaag hurken, kan fysiek enorm helpen, stelt de vader op sociale media.
„Gedurende vier of vijf uur kan je lichaam zware arbeid verrichten met opgeslagen glycogeen. Daarna wordt het moeilijk en you may hit the wall”, schrijft Van V. steeds in het Engels aan zijn duizenden volgers. Een man uit Tanzania is overigens medebeheerder van de Facebookpagina. Hij deelt regelmatig nieuws en andere updates.

Online bouwde Gerrit Jan niet alleen aan een yogafanpage, maar ook aan een online catalogus over zijn manier van leven, over een betere wereld, Gods liefde, over zelfvoorzienend leven, een moestuin, spirituele overpeinzingen en ’het einde van het kwaad’. Zijn website heeft een soort Wikipedia-achtig design.

Volgens hoogleraar Von Stuckrad geeft Gerrit Jan een persoonlijke invulling aan het geloof, met fragmenten uit allerlei spirituele en religieuze tradities, veel elementen uit het christendom, maar ook overduidelijk new age-elementen. Het is een soort mengelmoes. De ’spookvader’ geeft nog aan dat er ’toonaangevende engelen’ zijn die hem in totaal ’52 openbaringen’ hebben laten zien.

Ziekte
In de video’s ging Gerrit Jan ook in op ziek worden. Dat gebeurt nooit door Gods wil, betoogt de spreker op de video, al rokend. „God maakt je niet ziek. Het is geen straf van Hem.” Tegelijkertijd geeft hij ook aan niet in toevalligheden te geloven. In later jaren lijkt Van D. zelf erg ziek te zijn geworden. Zoon Jan gaf op sociale media aan dat het gezin ’elke dag liefdevol voor vader zorgt’.

Maandag werd bekend dat Gerrit Jan van D. in het gevangenisziekenhuis in Scheveningen verblijft. De laatste jaren is hij alleen door zijn kinderen verzorgd op de boerderij in Ruinerwold. Wat Gerrit Jan van D. precies mankeert, wil zowel het OM als de rechtbank niet zeggen.

’Gedachtes niet strafbaar’
Duidelijk is dat Gerrit Jan van D. er ongebruikelijke inzichten op nahield. Of hij op grond van zijn denkbeelden strafbaar is, valt nog te bezien. Veel wetenschappers wijzen op vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting.

„Deskundigen zouden met alle gezinsleden moeten praten over hun gedachtegoed. Dat is werk voor een religiewetenschapper, maar misschien ook wel voor een milieudeskundige. Pas als we weten wat ze geloofden en waarom, kun je zeggen of daar iets strafbaars aan is”, vindt Jansma. Von Stuckrad voegt eraan toe: „Hoe ze in Ruinerwold hun geloof beleefden kan je onzin vinden, of heel mooi, maar het is geen misdaad. Elke kerk is gebaseerd op een gezamenlijk geloof.”

Is wat troep meegekomen met de copy, maar daar moet je maar even doorheen lezen, sorry

Volgens mij is het wel een soort van interessante man...

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:36

een soort van interessant....mooi gezegd!
nou volgens mij een man met waanideeën die beter wat medicatie kan hebben om de boel weer wat helder te krijgen +:)+

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:46

Het klinkt inmiddels voor mij niet alsof de kinderen geweld en misbruik hebben meegemaakt. Ik hoop enorm dat hun dat ook echt bespaart is gebleven.

Van de andere kant zullen ze heus aardig 'gehersenspoelt' zijn, als ik denk aan dat rondjes lopen elk half uur.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:49

Ik snap wat je bedoelt luxx..

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:49

Goed, 't is wel de Telegraaf die het meldt... Maar kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat als je nergens geregistreerd staat (en 'dus' geen ID hebt)? Hoe kun je dan (tot twee keer toe) naar Canada? :o?

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... anada.html

In de virtuele wereld is natuurlijk wél alles mogelijk. ;)

.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:15

Er waren ook kinderen die wel geregistreerd stonden, toch? Alleen niet allemaal dacht ik.

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:19

Uit de berichtgeving heb ik begrepen dat geen enkele van de zeven bewoners van de boerderij (vader + kinderen) stond ingeschreven bij een gemeentelijke basisadministratie. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en heeft deze jongen wél een ID.

.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:38

Niet bij de gemeente, dat zou kunnen, maar is dat nodig om een paspoort te verlengen? Er zijn denk ik wel meer mensen zonder vaste verblijfplaats die een paspoort of ID hebben, toch?

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:39

Dan zal dat het wel zijn. :j

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/153297 ... jn-geweest

RTV Drenthe schreef:
Dat hij in het buitenland zat, had de man eerder ook al gezegd tegen een ondernemer uit Almere. Maar het is nog steeds niet duidelijk of Jan wel een paspoort bezat, waarmee hij naar Canada kon reizen. Ook hoeven zijn meldingen op social media niet waar te zijn, zegt internetkenner Danny Mekic tegen de krant.

Ik laat het verder maar weer rusten. Ik vroeg het mij alleen af hoe zoiets werkt. :)

.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:43

Maar dat is hij in Canada geweest zou zijn, was toch al bekend?
Staat gewoon zijn sociale profielen.

Wat mij dan weer opviel was de Afrikaanse beheerder van de pagina van de ‘bedrijfspagina’ van die vader.

Als ze klaarblijkelijk contacten hadden met allerlei pluimage, dan is een vals paspoort toch ook zo geregeld?
En ze hadden de centen voor een fakepaspoort/ vervalst paspoort van zeer hoge kwaliteit.
Denk niet dat je zonder paspoort naar Canada kunt vliegen. Hij heeft vast wat geregeld.

Zal mee ook niet verbazen als die vader zijn weg in de krochten van internet ook wel weet te vinden.

Ik heb de indruk dat die man weleens zeer intelligent kan zijn.
En hoge mate van intelligentie en waanzin liggen soms heel dicht bij elkaar.

De oudste kinderen zijn volgens berichten in de Meppeler courant ook gewoon naar de basisschool gegaan.

#trotsoponzeboeren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:45

Het gaat er mij niet om dat dat al bekend was omdat dat in zijn socialemediaprofielen zou staan. Ik kan overigens ook van alles in mijn profielen zetten wat niet waar is. ;-)

Waar het mij om gaat is hoe dat werkt. Maar blijkbaar kan dat dus heel makkelijk op een vals ID. Je moet er maar zin in hebben om dat allemaal te regelen voor een bezoekje aan een tante. :j

.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:50

Dat eerste klopt.
Maar ik neem aan dat politie die profielen ook wel nader bekijkt.
En indien nodig actie onderneemt.

Ik denk nog steeds dat gezin binnenkort weer in ruinerwold woont.

Zag gisteravond voorstukje van tv programma, Dennis en de vrije geesten.
Daarin kwamen wat mensen aan het woord die zelfvoorzienend in Nederland wilden wonen.
Dat gezin had denk ik ook zo in dat programma gepast.

#trotsoponzeboeren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:54

En dan is Jan gewoon een aandachttrekker, want er was daar helemaal niets aan de hand op die boerderij. :)*

Die vader zal ongetwijfeld het beste voor hebben gehad met zijn gezin.

.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:59

Die vader heeft een tik van de molen gehad.
Het klopt allemaal in onze optiek van geen kant wat daar gebeurt.
Maar ik denk dat er juridisch minder tegen te doen valt, dan verwacht.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:00

#trotsoponzeboeren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:13

Ik denk dat de vader een beetje is doorgeslagen in zijn goede bedoelingen, en de kinderen te veel angst heeft ingepraat over de boze buitenwereld.
Zelfvoorzienend leven vind ik prachtig, en prima als iemand voor zichzelf kiest om zich af te zonderen van de buitenwereld. Maar als iemand zijn volwassen kinderen daar in mee trekt, dat vind ik niet kunnen, en ik denk dan ook dat het geen aandachttrekkerij was van Jan om aan de bel te trekken, maar dat er uiteindelijk iets is gebeurt dat de emmer deed overlopen.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:16

Het kan best eens langzaamaan doodbloeden.

Nobody is perfect, I am nobody.