Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:23

Tot wat voor leeftijd geloof je in sinterklaas. Hier in Duitsland doen ze er niet moeilijk over, hoewel de meeste als de dood zijn voor die Rupert. Ben opgegroeid in een vrij blanke omgeving in Duitsland. Het woord rascisme bestond bij ons niet. Wij wisten niet dat een andere huidskleur iets nadeligs betekend. Ik vond die mensen juist zo mooi. Ze zijn toch zwart zodat de echte mensen erachter niet herkend worden. De pieten zijn toch geen slaven maar hulpjes. Maar ik denk dat het voor een jong kind erg moeilijk wordt te geloven dat er mensen zijn met groene gezichten-).
Vindt het geen probleem dat er discussie is over dit thema en dat mag, maar gaan demonstreren bij een kinderfeestje moet je je toch even laten nakijken. Wanneer je dit een serieus thema vindt houd het dan ook bij volwassenen en laat de kinderen met rust. Moet een 4 jarig meisje dat in sinterklaas gelooft een meing hierover hebben? is toch van de zotte.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:27

Dinopino schreef:
Tot wat voor leeftijd geloof je in sinterklaas. Hier in Duitsland doen ze er niet moeilijk over, hoewel de meeste als de dood zijn voor die Rupert. Ben opgegroeid in een vrij blanke omgeving in Duitsland. Het woord rascisme bestond bij ons niet. Wij wisten niet dat een andere huidskleur iets nadeligs betekend. Ik vond die mensen juist zo mooi. Ze zijn toch zwart zodat de echte mensen erachter niet herkend worden. De pieten zijn toch geen slaven maar hulpjes. Maar ik denk dat het voor een jong kind erg moeilijk wordt te geloven dat er mensen zijn met groene gezichten-).
Vindt het geen probleem dat er discussie is over dit thema en dat mag, maar gaan demonstreren bij een kinderfeestje moet je je toch even laten nakijken. Wanneer je dit een serieus thema vindt houd het dan ook bij volwassenen en laat de kinderen met rust. Moet een 4 jarig meisje dat in sinterklaas gelooft een meing hierover hebben? is toch van de zotte.

Een kinderfeest verpesten gaat mij ook te ver, ik vind niet dat ze tijdens de intocht moeten lopen protesteren, of de sfeer verpesten, daar kunnen die kindjes niets aan doen. Ook denk ik niet dat dat de juiste weg is, ik ga uit van een fatsoenlijke manier van met elkaar omgaan.

If life gives you melons you might be dyslectic.

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:32

Emmaa_ schreef:
Overigens: zwarte piet (traditioneel) is nooit zwart geweest omdat hij door de schoorsteen komt. Zwart áls roet, niet zwart 'van' roet. Vind het ook erg bijzonder dat mensen zich er zo aan vasthouden dat hij zwart is van de schoorsteen, want als dat echt zo is, waarom is het dan zo'n probleem om dat wat realistischer te maken?

Zwarte Pieten zijn gebaseerd op Moren, traditioneel de helpers van de Turkse Sint Nikolaas.

Toen ik klein was is ons dit wel altijd wijsgemaakt, dat idee zit er gewoon wel heel erg in bij de meeste mensen. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, net als zovelen hier en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik niet racistisch ben, zwarte piet was leuk, als Sinterklaas kwam weet ik niet wat ik toen leuker vond, Sinterklaas of de pieten..
Waarom zou je willen blijven kijken naar hoe het was? De oorsprong ligt al zoveel jaren achter ons en er is inmiddels al zoveel verbeterd en mensen zijn ook zoveel wijzer geworden dat ik vind dat je het in het nu zou moeten kijken en dan zie ik echt het probleem niet van zwarte én roetveegpieten.
Dat mensen zwarte piet genoemd worden is niet leuk natuurlijk maar het zijn kinderen.. Oude mensen zijn opa en oma, bij mensen in een rolstoel stellen ze hardop vragen, mensen die flink overgewicht hebben krijgen soms opmerkingen, mensen die je ruikt ook, en donkere mensen dus (helaas) ook.. Of die opmerking negatief opgevat word ligt aan de persoon zelf denk ik.
Ik ken ook genoeg mensen met een kleurtje die er totaal geen moeite mee hebben en het ook gewoon zo willen houden.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 16:34

Dinopino schreef:

Hoezeer ik ook bezwaar heb op de demonstraties van beide kanten, heb ik toch het idee dat de anti-piet beweging anders nooit was gehoord...

Ik moet ook zeggen dat ik van mening ben dat educatie veel beter is... Maar ik denk dat pogingen daartoe al jaren geleden gestrand zijn...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:38

Er wordt gewoon veel te veel aandacht aan dit onderwerp gegeven door de media. Als er geen aandacht aan gegeven zou worden, denk ik dat het niet uit de hand was gelopen.

Ik vind het allemaal maar triest en gezeur en vind dat het nu wel klaar mag zijn. Zwart, geel, oranje, paars, roze, antraciet alsof die kinderen het wat uitmaakt. Het gaat om het idee en de sfeer en de cadeautjes. Die sfeer is flink verpest en het feest zal altijd een bijsmaak hebben. Niet normaal dat bij een kinderfeest mensen met borden staan. Dan denk ik je mening is duidelijk, hou nu maar op. We hebben ons aangepast aan het groepje wat zich er niet fijn bij voelt, dus doe jullie ook wat water bij de wijn en stop met zeiken.

Maar goed je hebt overal mensen voor en tegenstanders, zou nooit ophouden. Maar als de media er aandacht aan blijft schenken, blijft het door gaan.

Laat het gewoon een kinderfeest zijn en ga je druk maken om belangrijkere zaken.

Tsja is mijn mening. Oja en ik ben ook getint en mij boeit het niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 16:41

dees_daan schreef:
Toen ik klein was is ons dit wel altijd wijsgemaakt, dat idee zit er gewoon wel heel erg in bij de meeste mensen. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, net als zovelen hier en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik niet racistisch ben, zwarte piet was leuk, als Sinterklaas kwam weet ik niet wat ik toen leuker vond, Sinterklaas of de pieten..
Waarom zou je willen blijven kijken naar hoe het was? De oorsprong ligt al zoveel jaren achter ons en er is inmiddels al zoveel verbeterd en mensen zijn ook zoveel wijzer geworden dat ik vind dat je het in het nu zou moeten kijken en dan zie ik echt het probleem niet van zwarte én roetveegpieten.
Dat mensen zwarte piet genoemd worden is niet leuk natuurlijk maar het zijn kinderen.. Oude mensen zijn opa en oma, bij mensen in een rolstoel stellen ze hardop vragen, mensen die flink overgewicht hebben krijgen soms opmerkingen, mensen die je ruikt ook, en donkere mensen dus (helaas) ook.. Of die opmerking negatief opgevat word ligt aan de persoon zelf denk ik.
Ik ken ook genoeg mensen met een kleurtje die er totaal geen moeite mee hebben en het ook gewoon zo willen houden.

Mijn buurvrouw vind het ook helemaal geen probleem als er een mix is... En ik denk dat de meeste zwarte mensen en anti-zwarte piet mensen zich ook enorm bewust zijn dat tradities een geleidelijke verandering nodig hebben en hier al blij mee zijn. Maar de pro zwarte piet beweging houdt ze wel op scherp natuurlijk.

Helaas zijn het niet alleen kinderen die zwarten meteen zwarte piet noemen... Was het maar zoals die Sesamstraatsetting, waar Gerda ook duidelijk aangeeft dat niet alleen kinderen dat zeggen.

En volgens mij is de stelling van anti-zwarte pieten ook niet dat wij als mensen die deze traditie liefhebben racistisch zijn... Het gaat ze erom dat de karikatuur racistisch is... En er wordt toch min of meer een karikatuur neergezet van zwarte mensen zoals deze 'vroegah' werden bekeken. Dat wakkert een vlammetje aan dat licht gedoofd is met het einde van de slavernij. Maar dat ze nog vaak en veel vertelt dat ze niet goed genoeg zijn. En daarmee beperk je wel een vorm van ontwikkeling.
Waarbij wij als voormalig kolonisten misschien nog wel het meeste te ontwikkelen hebben als je het in een wij versus zij setting zet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:44

Wat een goed geschreven stuk, dankjewel.

Ik ben net als het gros van de bokkers opgegroeid met sinterklaas en zwarte piet. Mijn vader had een hekel aan sinterklaas maar ik had geen idee waarom. Hij deed altijd gezellig mee met 5 dec maar ik wist wel dat het feest een dubbele lading had voor hem.

Zo'n 12 jaar geleden verhuisde ik van mn kleine provinciale stadje naar Eindhoven. Brabanders zijn een stuk directer dan waar ik vandaan kom dus hier kwamen de eerste opmerkingen over mijn 'kleurtje'. Ook werd ik doodgegooid met negergrappen want blijkbaar ben ik een trigger voor mensen. En toen de discussie over zwarte piet opwelde moest ik ineens aan jan en alleman mijn mening geven. Elke verjaardag, pauze met collega's, wachtrij in de supermarkt...mensen moesten van 'mij' horen dat ik niks tegen negerzoenen en zwarte piet heb of dat ik juist anti was zodat ze hun betoog konden afsteken. Nu leen ik me hier niet voor en kan ik prima mensen negeren maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik me er ineens bewust van werd dat ik blijkbaar anders ben, of in ieder geval word gezien als anders. Ineens was ik een zwarte ipv gewoon een mens.

Ik ben met mijn vader gaan praten. Waarom hield hij niet van zwarte piet. Ik had er geen idee van dat hij ieder jaar werd nageroepen op straat, dat hij werd gepest. Ik ben op internet gaan zoeken en ik ben me in het slavernijverleden gaan verdiepen. Een verleden waarvan ik ook dacht, dat is zo lang geleden dat heeft toch geen invloed op mij, op het nu. Wat ik vond was schokkend en heeft er voor gezorgd dat ik inmiddels wel een mening heb. Maar de tegen argumenten zijn niet zo simpel uit te leggen als 'tis een kinderfeest' of 'traditie is traditie'. Ik hou nog steeds van het sinterklaasfeest maar vasthouden aan een zwart geschminkte piet met rode lippen en kroeshaar daar kan ik echt niet meer achter staan.

Balenciaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:50

Ik heb vroeger nooit de link gelegd tussen Zwarte Piet en slavernij, ik vond dat hij inderdaad zwart was door het roet in de schoorsteen. Ook een aantal jaren terug, toen er voor het eerst roetveegpieten kwamen, was ik toch best wel pro-Zwarte Piet. Nu ben ik 21 en een klein beetje wijzer :+ Mijn visie hierop is wel iets veranderd. In mijn ogen is Zwarte Piet nog steeds zwart door het roet van de schoorsteen en zit er verder niets achter, maar ik kan er wel bij dat dit voor de donkere gemeenschap toch een ander gevoel oproept.

Het zal mij me echt aan mijn reet roesten welke kleur piet is (als in, ik hoef niet vast te houden aan Zwarte Piet in zijn huidige belichaming en het maakt me niet uit hoe hier dan wel invulling aan gegeven wordt). Ik vond de kleurenpieten persoonlijk wel leuk, met de uitleg dat de stoomboot door een regenboog is gevaren en dat alle pieten nu gekleurd zijn. Maar ja, ik denk dat er altijd wel wat op aan te merken blijft. Zwarte Pieten is mogelijk niet fijn voor de donkere gemeenschap, roetveegpieten en kleurenpieten is niet oké voor andere mensen want “ze pakken onze tradities af!!!!!!”.
Er wordt toch helemaal niks afgepakt? -O-

~ Too glam to give a damn. ~

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:52

Vergeet niet dat in de VS tot in de jaren '70 (!) nog op bordjes werd aangegeven dat zwarten niet van bepaalde voorzieningen gebruik mochten maken ("For whites only") dus de mensen die die tijd hebben meegemaakt, leven nu nog. En hun (klein)kinderen hebben gehoord van hun ouders hoe dat was.
En dan stuiten ze op Youtube op een filmpje uit Nederland waarop een Black face Zwarte Piet te zien is... iets wat daar ècht not done is en dan is het gewoon logisch dat bij die Amerikanen de alarmbellen rinkelen, ook al bedoelden de Nederlanders er (in hun ogen) niets kwaads mee. Volgens mij komt het dus mede doordat Amerikanen zelf zo'n racistisch verleden hebben, dat ze er over vallen dat wij híer Zwarte Piet hebben.

Wat we ermee moeten? Ik hoop dat voor- en tegenstanders genoeg gezond verstand hebben om tot een oplossing te komen. Ik weet het verder ook niet, wij hebben onze dochter altijd geleerd dat Sinterklaas een spelletje is, waarbij iedereen doet alsof ie bestaat.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 17-11-19 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarcoBorsato

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:56

Mijn kinderen groeien op met gekleurde pieten, glitterpieten en roetveegpieten. Ik zou niet anders willen.

quera. Voor altijd en langer

Het is de waarheid

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:57

Dee-es ik kan je helemaal volgen. Deze discussie elk jaar schaft juist een splitsing. Daarom moeten gewoon beide groepen stoppen met een podium te zoeken en zo onbewust mensen dwingen een mening te hebben. Gewoon vanzelf de zwarte pieten veranderen in een andere kleur en de gedichtjes aanpassen. Zonder ophef. Laat het kinderfeest een kinderfeest blijven en geef ieder de vrijheid de piet een ander kleurtje te geven. Dit jaar veel roetpieten volgend jaar nog meer en over een paar jaar weten we niet anders. En misschien nog vanuit de regering een oprechte spijtbetuiging naar de mensen die zich al die jaren hierdoor rot gevoeld hebben. Je kan best een traditie iets aanpassen, maar maak er geen politiek spelletje van.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard

Zoolgangster

MarcoBorsato schreef:
Mijn kinderen groeien op met gekleurde pieten, glitterpieten en roetveegpieten. Ik zou niet anders willen.

Wauw, glitterpieten, dat lijkt me wel wat. **\O/**
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 17-11-19 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa_

Ik heb nergens gezegd dat mensen die zijn opgegroeid met zwarte piet en daar destijds van genoten hebben racisten zijn, maar als je kijkt naar het kamp dat nu diehard pro-piet is... Ik zou me daar persoonlijk niet graag onderdeel van willen voelen. Dat is imo geescaleerd van 'dit is een traditie die wij graag behouden zouden willen zien' (waar dialoog prima over mogelijk is en wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is) naar de dingen die nu gescandeerd worden. Als je rookbommen gooit naar mensen die vreedzaam (want KOZP is nooit minder of meer dan vreedzaam geweest) ben je imo gewoon niet goed in je paasei en als je de dingen staat te schreeuwen die zij schreeuwen ben je wél echt een racist.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 16:58

MarcoBorsato schreef:

Hier word ik heel blij van... Dit is wat mij betreft heel gezond voor kinderen, leren dat alles kan en mag zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:00

Emmaa_ schreef:
Ik heb nergens gezegd dat mensen die zijn opgegroeid met zwarte piet en daar destijds van genoten hebben racisten zijn, maar als je kijkt naar het kamp dat nu diehard pro-piet is... Ik zou me daar persoonlijk niet graag onderdeel van willen voelen. Dat is imo geescaleerd van 'dit is een traditie die wij graag behouden zouden willen zien' (waar dialoog prima over mogelijk is en wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is) naar de dingen die nu gescandeerd worden. Als je rookbommen gooit naar mensen die vreedzaam (want KOZP is nooit minder of meer dan vreedzaam geweest) ben je imo gewoon niet goed in je paasei en als je de dingen staat te schreeuwen die zij schreeuwen ben je wél echt een racist.

Precies.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:03

Ik snap je post niet zo goed.
Je bent niet voor of tegen begin je mee en dan volgt er een heel pleidooi voor verandering, want....
En dan komt weer hetzelfde stuk als waar we de afgelopen weken weer mee doodgegooit zijn.

Verder was ik ook benieuwd vanwege je imo wat vreemde vergelijking:
Zou jij spreekwoordelijk over 600 jaar graag de nakomelingen willen spreken van je pesters en dat daar je achter/achter/achterkleinkinderen excuus van krijgen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:05

Het is inderdaad jammer dat de twee kampen in de extremen worden getrokken. Als je pro-zwarte piet bent dan ben je extreem rechts, Pegida of nazi. Ben je anti zwarte piet dan ben je zeker een zwart zielig persoon met een minderwaardigheidscomplex.
Ik vind wel dat er al water bij de wijn is gedaan. We hebben kleurtjespieten, roetveegpieten, glitterpieten, foute pieten en weet ik wat voor pieten. Waarom is het nu nog niet goed? Omdat er ergens nog steeds zwarte pieten zijn? Blijven ze doorgaan tot er nergens meer zwarte pieten zijn? Want ik vermoed dat ze dan nog tig jaar aan het demonstreren zijn. Zou dit stoppen? Of blijft dit nog 20 jaar doorgaan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:06

Janine1990 schreef:
Ik weet niet goed wanneer het begonnen is... Mijn buurvrouw vertelde dat het op Curacao al veeeeeel langer een issue is dan hier... Niet echt verwonderlijk natuurlijk, daar krijgen ze vele malen meer onderwijs over de slavernij dan hier. Geen wonder ook dat zij het toneelspel 'blackface' ook kennen...
Ik schaam me gewoon dat ik daar eerst 29 voor moest worden om daarover te leren... Terwijl het een direct gevolg van de slavernij is geweest... Gevoed door de manier waarop donkere mensen werden geintroduceerd in een witte samenleving destijds.

Dat is niet helemaal waar....hier op Curacao is er juist veel minder 'gedoe' om zwarte piet dan in NL. Men schminkt zich hier extra zwart en ook wel in kleuren. De mensen die hier er over klagen zijn over het algemeen blanken....

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:07

Suzanne F. schreef:
Het is inderdaad jammer dat de twee kampen in de extremen worden getrokken. Als je pro-zwarte piet bent dan ben je extreem rechts, Pegida of nazi. Ben je anti zwarte piet dan ben je zeker een zwart zielig persoon met een minderwaardigheidscomplex.
Ik vind wel dat er al water bij de wijn is gedaan. We hebben kleurtjespieten, roetveegpieten, glitterpieten, foute pieten en weet ik wat voor pieten. Waarom is het nu nog niet goed? Omdat er ergens nog steeds zwarte pieten zijn? Blijven ze doorgaan tot er nergens meer zwarte pieten zijn? Want ik vermoed dat ze dan nog tig jaar aan het demonstreren zijn. Zou dit stoppen? Of blijft dit nog 20 jaar doorgaan?

Ja, ze gaan inderdaad door tot er geen zwarte pieten meer zouden zijn. Het zou ook wel heel raar zijn om water bij de wijn te doen en te zeggen 'joh, als de helft roetvegen is is het prima!' want het is een racistische karikatuur en ze strijden voor het weggaan van zwarte piet, niet voor iets minder zwarte pieten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:08

Ik denk dat als de zwarte pieten langzamerhand waren veranderd in roetveeg- of gekleurde pieten er niks aan de hand was. In de loop der jaren zijn ze toch al van uiterlijk veranderd. Maar dat we plotseling allemaal racisten worden genoemd, omdat we zoals altijd op 5 december een gezellig kinderfeestje vierden (voor ons gevoel dan), dat doet pijn. Het was niet zo dat we op 5 december dachten: ja leuk, het is weer tijd om onze medemens te pesten!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:11

Beetje variëteit in Pieten vind ik prima, maar heel de discussie is zo zonde voor de Nederlandse Sinttraditie. Ik vond het het prachtigste feest vd wereld toen ik klein was en heb Zwarte Pieten ook nooit met gekleurde mensen geassocieerd destijds. Misschien zou de rol van Sinterklaas als ‘baas’ wat minder mogen achteraf. Maar iedereen wilde zich 100 x liever als Piet verkleden vroeger dan als Sinterklaas, die waren veel leuker. Ondeugend, handig, lenig, grappig, noem maar op. Ik heb een aantal jaar meegeholpen aan de organisatie vd intocht in een kleine Zeeuwse gemeente en daar zou het ook helemaal niet te doen zijn om met gekleurde of roetveegpieten te werken. Iedereen kent elkaar en de Pieten zijn vaak je buurjongen/meisje, neefje/nichtje ed. Geschminkt niet te herkennen voor die kinderen, maar anders? Gelukkig speelt de discussie meer in de grote steden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 17:13

Sunnda schreef:
Ik snap je post niet zo goed.
Je bent niet voor of tegen begin je mee en dan volgt er een heel pleidooi voor verandering, want....
En dan komt weer hetzelfde stuk als waar we de afgelopen weken weer mee doodgegooit zijn.

Verder was ik ook benieuwd vanwege je imo wat vreemde vergelijking:
Zou jij spreekwoordelijk over 600 jaar graag de nakomelingen willen spreken van je pesters en dat daar je achter/achter/achterkleinkinderen excuus van krijgen?

Ik maakte in ieder geval niet bewust een vergelijking. Of kan jij simpelweg pesten van een persoon vergelijken met slavernij? Ofwel het je toe-eigenen van mensen, uit hun eigen omgeving weghalen en vervolgens een hels leven geven?

Niemand heeft mij ooit toegeëigend...

Het enige wat ik stel is dat ik weet dat mensen niet voor anderen kunnen bepalen hoe ze zich voelen. In mijn geval omdat ik gepest ben en dat daardoor vrij diep ging... Maar in de 20 jaar daarna ben ik nog nooit iemand tegengekomen die NIET is gepest in enig punt van zijn/haar leven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 17:13

picobello schreef:
Janine1990 schreef:
Ik weet niet goed wanneer het begonnen is... Mijn buurvrouw vertelde dat het op Curacao al veeeeeel langer een issue is dan hier... Niet echt verwonderlijk natuurlijk, daar krijgen ze vele malen meer onderwijs over de slavernij dan hier. Geen wonder ook dat zij het toneelspel 'blackface' ook kennen...
Ik schaam me gewoon dat ik daar eerst 29 voor moest worden om daarover te leren... Terwijl het een direct gevolg van de slavernij is geweest... Gevoed door de manier waarop donkere mensen werden geintroduceerd in een witte samenleving destijds.

Dat is niet helemaal waar....hier op Curacao is er juist veel minder 'gedoe' om zwarte piet dan in NL. Men schminkt zich hier extra zwart en ook wel in kleuren. De mensen die hier er over klagen zijn over het algemeen blanken....

Was toch wel protest gisteren....
[url]https://www.facebook.com/K%C3%B2rsou-kontra-Rasismo-110031747082595/?__tn__=kCH-R&eid=ARCKMjOF6HtiGCDxLU21OvzkMGSq9ilm091K11mgizhDSER-9LTCsxq2JRAVETSijxLISA27tZAlldEG&hc_ref=ARQGe2gmMk6FIQ196rsDWrnlQPE_-PLLeg6o2edGdOxcQRfy3ciif9XmAyd27CT_NbE&fref=nf&__xts__[0]=68.ARCc4oGvPM8OR221k1tSXGxrTmf1_rceLyaxorjRsAEPMdSsp-m135IcBJiMnaKB6n9ZdaKXPEum0dEovXR4NCQ8AQaWtVOkWqpbWodJGl6pVUPmKgSpvl9DKoej7hsB7eoHBoURNUH_ompe9NdKec5zbqc3PS3ehQLgROoEHMbNvorI6avVgC4vbbyNoUhzuJEtrT5DdRmiB2bb-lvp9irK1N3rdy02_FeLw9YXxBOYq4VGrqJK8XDQVqRDEutsYb5mcfPwKdyl53x2EFxMqE2qJy4Ph8wCA8J_hPgTuR6NHR3dHmQnApJlnfVHIF7BEvVP2MQ3SsYujNLP4g[/url]

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:16

Maar dit verpest het dan ook wel weer helemaal en gooit alleen maar meer olie op het vuur:
https://nos.nl/l/2310854

Dit maakt de anti pieten alleen maar bozer. En begrijpelijk ook.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 17:17

Birgit01 schreef:
Beetje variëteit in Pieten vind ik prima, maar heel de discussie is zo zonde voor de Nederlandse Sinttraditie. Ik vond het het prachtigste feest vd wereld toen ik klein was en heb Zwarte Pieten ook nooit met gekleurde mensen geassocieerd destijds. Misschien zou de rol van Sinterklaas als ‘baas’ wat minder mogen achteraf. Maar iedereen wilde zich 100 x liever als Piet verkleden vroeger dan als Sinterklaas, die waren veel leuker. Ondeugend, handig, lenig, grappig, noem maar op. Ik heb een aantal jaar meegeholpen aan de organisatie vd intocht in een kleine Zeeuwse gemeente en daar zou het ook helemaal niet te doen zijn om met gekleurde of roetveegpieten te werken. Iedereen kent elkaar en de Pieten zijn vaak je buurjongen/meisje, neefje/nichtje ed. Geschminkt niet te herkennen voor die kinderen, maar anders? Gelukkig speelt de discussie meer in de grote steden.

Daar komt het blackface toneel in naar voren...

Maar goed, ik heb het inderdaad ook nooit geassocieerd met donkere mensen. Pieten waren gewoon heel speciale mensen. En die waren in mijn ogen ook al 800 jaar oud. :o