Het lijkt nu toch echt een heel groot drama te worden die ouderenzorg. Het is al kaal en schaars en mensen blijven al langer thuis wonen dan verantwoord is met steeds meer teruggeschroefde thuiszorg en overbelaste mantelzorgers.
Maar als ik nu lees willen ze mensen nog langer thuis houden? Nog meer vragen van mantelzorgers? Verplicht hun ouders eten geven bv onder hun werktijd of douchen? Geen idee wat ze van bv mantelzorgers gaan verwachten als hun ouder eenmaal is verhuisd?
Helaas aan de dementie kant gezien hoe bijna onmogelijk het is om iemand te laten opnemen. Mijn moeder was echt diepdement. Mijn vader als hartpatient had geen leven meer. Kon nergens meer heen om bv boodschappen te doen, omdat mijn moeder niet meewilde maar ook niet kon thuisblijven veilig. Een halve dag per week kwam er een vrijwilliger en had hij even vrij. Douchen werd een drama.
Pas na lang heel lang drammen is het gelukt een plekje te vinden. Dagopvang was al bijna onmogelijk kwa plaats. Toen ze eenmaal door de wachtlijst heenwas was ze al te ver dement zo ongeveer. Maar daarvoor moest mijn moeder wel eerst doodziek worden en dringend medische hulp,nodig hebben. En zelfs toen was er eigenlijk geen plaats. Terwijl mijn zus nota bene werkzaam was als hoofdverpleger in een tehuis.
Eenmaal opgenomen was er toen al een gruwelijk tekort. Mijn vader ging elke dag een eind heen en weer. Deed veel, zette mijn moeder op het toilet enz, als hij ziek was kreeg ze eten, voor zover ze wilde eten en ze het geduld konden opbrengen haar te laten eten. Maar ruimte voor extra nee, ruimte voor begeleiding meer dan op een stoel zitten. Nee.
Als ze dat nog verder willen afbouwen en mensen nog langer thuis willen laten zitten. Ken helaas genoeg ouderen voor wie thuiswonen niet meer veilig is, ze vervuilen door te weinig thuiszorg en niet verder komen dan een stoel in de keuken.

Of moeten mantelzorgers eerst zelf helemaal opbranden en instorten en hulp nodig hebben? Thuiszorg is al geminimaliseerd of weggevallen. Een schoon huis is al geen streven meer maar de meest gebruikte leefruimte moet acceptabel zijn. Ramen wassen mag bij de meeste organisaties al niet eens meer, koelkast schoonmaken eens per drie maanden. Stoffen op hoge plekken geen prioriteit meer.
Maar ja hoe op te lossen? Voor er vragen komen wat doe je zelf eraan? Ik heb al moeite genoeg mezelf en mijn eigen huis op orde te houden, thuiszorg heb ik net geen recht meer op. Ik val buiten de verscherpte norm. Goddank lukt het net zelf