Afvallen 2019

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Emmaa_

Re: Afvallen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:50

Ik kom hier ook maar even om het hoekje kijken. Ben al een paar jaar vaste gast in verschillende dieet- en afvaltopics maar het is er nooit echt van gekomen en daar wil ik dit jaar wel echt verandering in brengen. Ik ben te zwaar, volgens mijn BMI zelfs obesitas, en ik voel me er rot over. Al heel lang ook, maar ik heb de motivatie nooit op kunnen brengen. Begin december kwam de realisatie dat ik op een kantelpunt zit, ik kan nu heel hard gaan werken om mijn gezondheid op peil te krijgen, of ik blijf doorgaan op dezelfde manier als afgelopen jaren en ik kom nog eens 15-20 kilo aan die ik er weer af moet werken. Om nog maar te zwijgen over de gezondheidsrisico's die mijn levensstijl met zich mee brengt.

Ik ben 1.88 en weeg (denk ik) rond de 120 kilo. Het zit goed verdeeld dus ik heb heel lang met een schuin oog in de spiegel gekeken en gedacht 'nah, kan nog wel'. Ik ben wel al jaren ontzettend onzeker over mijn uiterlijk en een paar weken terug kwam dus de realisatie dat ik de rest van mijn leven kan zwelgen in zelfmedelijden over mijn gewicht, of ik geef mezelf gewoon even een flinke trap en ga er gewoon iets aan doen. Mijn eerste doel is om onder de 100 kilo te komen, maar uiteindelijk vind ik het het allerbelangrijkst dat ik me fitter voel, de trap naar ons appartement op kan komen zonder gesloopt te zijn en dat ik niet meer 'bij hoef te komen' van een kwartier fietsen. Ik wil gewoon fitter zijn en om dat te bereiken moet ik eerst flink wat afvallen.

Ik wil het op een gezonde manier doen die bij mij past. Dat betekent gezond en voedzaam eten, lekker koken maar wel met oog op de calorieën. Ik ben dus weer flink aan het tracken en wegen. Mijn BMR is 1900 dus minder dan dat wil ik niet eten. Daarnaast ben ik vanmorgen gelijk al even gaan sporten en wil ik dat de komende tijd minstens een keer per week doen. Ik wil het sporten opbouwen omdat ik weet dat mijn motivatie keldert als ik een te fanatiek doel voor mezelf stel en het uiteindelijk niet red.

Heel verhaal, conclusie is dat ik af en toe mee kom kletsen.

Don't look back in anger.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:34

Ik sport ook zonder te ontbijten. Als ik 's morgens wil sporten moet ik echt in een rechte lijn van mijn bed naar mijn auto gaan, anders blijf ik op de bank plakken en maak ik te makkelijk excuses voor mezelf om te blijven zitten. Ik gooi er meestal wel een kop koffie in, anders is mijn maag te leeg, maar dat gaat inderdaad helemaal prima. Ik vind het prettiger dan na mijn ontbijt sporten, dan is mijn maag te vol.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:16

Kijk je uit dat je niet veel te weinig eet? Afvallen is geen wedstrijdje 'wie kan op z'n benen blijven staan met zo min mogelijk calorieën' en op die manier eet je het er ook direct weer aan als je gaat proberen te onderhouden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:21

ScarOfWars schreef:
Nee, snap ik hoor. Maar het feit dat ik er nu al niet onder zit (normaal wel) geeft mij een goed gevoel. Plus het betekent dat ik 's middags best 2 broodjes kan eten ipv die ene die ik vandaag had. Tis voor mij ook nog aftasten.

Ik weet niet hoe lang je bent en hoe veel je weegt maar ik kan je aanraden om je Basic Metabolic Rate (BMR) eens uit te rekenen en dat in ieder geval als ondergrens te gebruiken. Je BMR is wat je lichaam verbruikt in absolute rust, dus als je niet eens ademhaalt of met je ogen knippert. Zelfs als je een extreem passief beroep hebt is het echt niet aan te raden om hieronder te gaan zitten omdat je je lichaam echt essentiele bouwstenen aan het afpakken bent.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:25

DonnnavZ schreef:
My fitnesspal zegt dat ik nog (met training eraf) 800 kcal over heb voor mijn doel wat volgens de app 1280 is....

Denk niet dat calorieen tellen iets voor mij gaat worden, voor mijn geboel moet ik ruim onder 1200 blijven wat dus helemaal niet zo is.

Denk dat ik gewoon stop met snacken probeer volkorenbrood te eten en water ipv ijsthee.... Dat zou het al moeten doen naar mijn idee..

Ook voor jou geldt, reken je BMR eens uit. MyFitnessPal geeft richtlijnen in de doelen die niet of amper gebaseerd zijn op je gewicht en lengte waardoor bijna iedereen op 1200 kcal uitkomt, terwijl dat voor veel mensen gewoon uithongeren is. Al helemaal als je zwaarder of langer bent zou het zomaar kunnen dat je veel te weinig eet, waardoor je lichaam op het moment dat je het wel weer normaal gaat voeden alles op gaat slaan in de vorm van vetreserves. Je valt misschien wel iets minder snel af maar het is veel gezonder voor je lichaam als je gewoon goed onderzoek doet naar wat je nodig hebt op een dag en hoe je dat het beste in kan delen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:32

Meliaforever schreef:
Ik hou geen calorieën bij, vind dat echt teveel gedoe en hou ik nooit vol. Mijn BMR is 1406.

Voor mij is het de enige manier om bij te houden hoe veel ik binnen krijg en waar ik precies sta. Ik heb heel erg de neiging om te overeten zonder dat ik het door heb, dus in plaats van een bakje chips eet ik een hele zak leeg zonder erbij stil te staan. De enige manier waarop ik dat probleem kan omzeilen is door heel bewust te eten, en alles wat ik in mijn mond stop eerst afwegen en dan invoeren helpt heel goed. Daarnaast zie ik van tevoren hoe veel calorieën ik ga nuttigen en als dat niet meer in mijn dag past of schrikbarend veel is eet ik het niet.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:52

Ik ontbijt met iets dat me lang gevuld houdt. Magere kwark met schuddebuikjes en honing, of havermout. Soms banaan-ei pannenkoeken als ik zin heb om iets te bakken.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:18

Je BMR is ook maar een absolute ondergrens he. Zeker als je veel beweegt (als je bv elke dag een lang stuk met de honden wandelt, een staand beroep hebt of veel sport) is het echt raadzaam om daar nog een heel stuk boven te gaan zitten. Mijn BMR is rond de 1900 (ben 1.88 en bijna 120 kilo) en ik verbrand op een dag makkelijk 2500 kcal als ik niet de hele dag zittend aan het werk ben. Ik eet dus rond de 2000 op een dag, dan heb ik nog een verschil van 500 waarmee ik afval.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:29

Gimme_Joy schreef:
Ik ga toch eens wat calorieën tellen. Ik kan me niet voorstellen dat ik met een bakje magere yoghurt met muesli, twee boterhammen met kaas/worst en een appel, en een normaal bord avondeten boven de 1500 kom op een dag... >;)

Ligt eraan wat je als avondeten eet maar ik denk het niet nee. Calorieën tellen is even wennen maar als je het eenmaal gewend bent valt het best mee, en het is de beste manier om inzicht te krijgen in je eetpatroon. Ik merk ook heel erg dat het me bewuster maakt van wat ik eet, als ik het eerst moet afwegen en invullen denk ik wel twee keer na voordat ik het naar binnen prop.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:38

Kijk met dingen als ovenfriet wel uit - vaak zit er flink wat olie in de patat zelf om ze toch knapperig te maken. Niet zo slecht als frituren maar ook zeker geen rauwe aardappel op een bakplaat.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:16

Mariska88 schreef:
DonnnavZ schreef:
[ [url=m/YPkLOL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dag 2 van de 3 sportschool erop zitten... Vandaag maar een kort uurtje maar heb ook 2 stallen uitgedaan :j

Armday vandaag oeff zo'n hekel aan... Tussen de gespierde kerels met mn itty bitty dumbells haha :')

Nu douchen en naar de film :):)

Vind dit wel stoer hoor!!
Ik voel me tussen die mannen en vrouwen trouwens ook behoorlijk ongemakkelijk.. Dus ben er eigenlijk nooit.. Komt later misschien wel of als het er eens rustig is :o

Ik herken het gevoel, maar iedereen is ergens begonnen he? Mensen vinden het eerder vet dat je er bent dan dat ze je raar aankijken

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:59

DideH schreef:
Holy moly, 15 blikjes fanta :o Ik geloof dat mijn (toch al slechte tanden) er dan binnen 3 seconden helemaal uit zouden liggen. Supergoed van je dat je daarmee bent gestopt!

Iedereen met de mooie resultaten: lekker bezig! Jullie kunnen dit! *\o/*

Ik ben aan het werk en heb echt zooooo'n ontiegelijke zin in iets te eten... Heb alleen nog een low calorie bar van Body & Fit in mn tas zitten, maar ik vind eigenlijk dat ik eraf moet blijven, ookal ga ik vanavond weer trainen... Maar vind het vooral zo'n zonde omdat ik over 1,5u gewoon aan mn prakkie kan zitten. Heeeeeelp

In dit soort gevallen drink ik altijd een heel groot glas water heel snel leeg, en als ik dan nog steeds honger heb geef ik eraan toe en eet ik iets met weinig kcal. Kan mezelf wel gaan martelen als ik duidelijk honger heb maar daar word ik geen leuker mens van en van een dag 100 kcal over mijn doel ga ik niet aankomen. Dat glas water prop ik ertussen om te voorkomen dat ik dorst voor honger aanzie.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:02

naomiiiii schreef:
Wat eten jullie op je werk tussen de middag? Ik kom niet verder dan brood , een havermoutreep en fruit

Ik maak vaak vlak voordat ik wegga wraps met gekruide kipfilet en kidneybonen. Kip bakken in een beetje olijfolie met kerrie, komijnpoeder, knoflookpoeder en korianderpoeder. Echt heel erg lekker, ook koud.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:06

Of 1500 gezond is is maar net afhankelijk van wat je BMR is en wat je zoal doet op een dag. Als je 1.50 bent en 65 kilo weegt is het niet zo gek dat je 1500 eet om af te vallen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:29

vec schreef:
1500, dat haal ik met normaal eten niet. Dan zit ik rond de 1100.

1500 bij 65kg is toch best veel?

Nee, vind ik niet veel. Als je 1.50 bent en je weegt 65 kilo is je BMR al 1520 en ik kan niemand aanraden om systematisch onder je BMR te gaan eten. Ik denk persoonlijk dat jij te weinig eet als ik het zo lees.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:43

Voor mensen die op gewicht willen blijven of niet zo veel af hoeven te vallen is dat ook niet per se nodig denk ik, calorieen tellen. Echter denk ik dat mensen met zwaar overgewicht er wel veel baat bij hebben. Niet alleen omdat je veel nauwkeuriger in de gaten kan houden wat je in je lijf stopt, maar omdat het ook een bewustzijn creeert over hoe slecht bepaalde producten eigenlijk voor je zijn en dat mate houden heel belangrijk is als het gaat om producten die hoog in kcal zitten. Overgewicht komt in 99% van de gevallen niet omdat het zulk mooi weer is buiten, en als je geen calorieen telt is het een stuk moeilijker om het inzicht te krijgen in waarom je aankomt of in ieder geval niet afvalt.

En eerlijk gezegd, als je calorieen wil tellen moet je wel wegen etc. Bepaalde dingen kan je op een gegeven moment vast wel uit de losse pols doen (ik weet bijvoorbeeld dat ik altijd tussen de 8 en 12 gram olijfolie gebruik als ik een scheutje in de pan doe, dus als ik 12 log zit ik zeker goed), maar een hele hoop dingen weet je gewoon niet. Soms eet je daardoor onbewust veel te weinig, maar veel vaker eet je daardoor onbewust echt veel te veel. Als je niet afvalt komt dat meestal gewoon omdat je te veel eet en de enige manier waarop je daarachter kan komen is door je super bewust te worden van wat je naar binnen propt, ook als het misschien niet zo handig is om alles te moeten wegen. Ik bedoel, ik sleep mijn weegschaal gerust mee naar werk of stage als ik daar lunch, want ik wil bepaalde componenten gewoon kunnen wegen. Mensen kijken je ff gek aan maar uiteindelijk vindt iedereen het logisch als je het uitlegt.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:05

Nu eet je om af te vallen, als je straks 30 kilo bent afgevallen eet je om op gewicht te blijven. Je zal dan wss wat minder streng worden maar in de essentie zal je zo moeten blijven eten om niet weer aan te komen als je gewicht kwijt bent.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:51

Ik ken wel mensen die 1 of 2 dagen in de week volledig vasten op water en koffie na zodat ze de rest van de week 'normaal' kunnen eten en toch in een calorietekort kunnen blijven. Ik zou het zelf niet kunnen maar als je er geen moeite mee hebt is het natuurlijk best een slimme manier.

In 6 appels zitten ook gewoon bijna 500 kcal en met een cracker en een kleine maaltijd erbij zit je op iets van 1000 en ik zie het praktisch nut daar persoonlijk niet echt van. Al helemaal niet wat het toe zou moeten voegen aan een gezond leefpatroon.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:33

Koolhydraatarm en veel fruit rijmen niet echt met elkaar. In fruit zitten enorm veel suikers en dat zijn net zo goed koolhydraten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie