Dode tand?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Janine1990

Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:24

Ik heb een beetje een typisch gebit...
De benedenkaak niets mis mee, bovenkaak mist het een en ander.
Zo heb ik twee snijtanden niet gekregen, de ene kwam niet, de ander was een kegeltand (2mm onder het tandvlees, 1cm in de kaak) en diverse tanden wilden maar niet groeien. Best een sneu gezicht als brugger...

Gelukkig met een beugel heel wat hersteld hoor, zo zijn mijn hoektanden naar voren gekomen om als snijtanden naast mijn voortanden te fungeren. Op die hoektanden is met vulling (wit natuurlijk) een tand gevormd, geen idee hoe ze dat noemden.

Sinds een jaar of 3 heb ik heel af en toe enorme pijnscheuten in die ene snij/hoektand. Tandarts kan hier niets aan vinden en meestal is het binnen een paar dagen wel weer over. Ik doe dan vaak even een anti-knars gebit in voor een paar nachten en dan heb ik maanden geen last.
Nu begin ik me ook enorm te verbeelden dat die tand verkleurt. Ik heb behoorlijk witte tanden van mezelf, heb hier ook nog nooit iets aan laten doen. En die ene tand begint gewoon grijzig te worden.
Als ik Google kom ik uit op een dode tand...

Echt ik word hier zó zenuwachtig van! Ik heb in mijn leven nog NOOIT een gaatje gehad, tandarts complimenteert jaarlijks (het is onzin dat jij elk half jaar komt, zo'n goed gebit) dat we zo'n saai en goed gebit hebben.

Is die pijn die ik voel tekenend voor een dode tand? En wat hebben jullie gedaan?
Ik ben over anderhalve maand weer aan de beurt. Naast dat ik de ene nepsnijtand wil laten verbouwen (laagje zit er heel naar op, daardoor viezige aanslag) , wil ik wat dit betreft wel graag goed beslagen ten ijs komen. Ik ben niet bepaald gek op tandartsen en gerommel in mijn mond. (algehele narcose en dan 3 weken in coma please)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:33

Ghostattack schreef:
Hier iemand met een dode tand, voortand nog wel. Dat kwam doordat ik helaas face first op het ijs ging tijdens schaatsen. Mijn tand is een paar mm naar achter verschoven (zit ook heel licht los). Bij de tandarts bleek mijn zenuw dood te zijn en mijn tand verkleurde inderdaad ook. Hij werd steeds donkerder := Uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling gehad en van binnenuit gebleekt, niks meer van te zien!

Pijn bij een dode tand lijkt me niet? Je zenuw is namelijk dood, dus daar voel je niks meer. Ik kreeg ook een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving :P

Oke, die laatste zin is voor mij heel erg fijn om te lezen! Echt je mag me altijd en overal prikken en pijn doen, een infuus plaatsen geen probleem, bloedprikken geen probleem. I don't care...
Maar iets in mijn mond... NOPE DOEI!
Dus dit geeft wat rust...

Hier natuurlijk geen trauma, maar wel een serieuze verplaatsing (jaar of 16 geleden denk ik?) van ik denk ruim een halve cm... Waarvan ik me kan voorstellen dat het toch wel impact heeft... Dus geen accuut trauma zoals jij...

Lijkt me trouwens doodeng, tanden die los zitten... De horror! Dat zijn dingen die ik droom...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:41

akishino schreef:
Maar als je nog serieus pijn hebt aan de tand is de zenuw (nog) niet (helemaal) dood. Anders doet hij geen pijn meer.

Verklaart wel waarom de pijn af en toe terug komt... toch? Of zou je dan constante pijn moeten hebben?

Janine1990

Re: Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:57

Bedankt RH, dat klinkt ook wel aannemelijk!
Er uit vallen zal hij niet doen, omdat de achterkant vastgelijmd zit aan een spalkje. Maar ik wil inderdaad geen ellende, mijn vader heeft een kroon op één van zijn voortanden, soms mankeert er wat aan de schroef en dan valt de kroon er zo uit. IEEEEWWWW...

Bedankt ook voor de tip om niet te laten bleken! Ik wist niet eens dat dat nog kon. Ik ken inderdaad alleen facings.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:17

Pluttersput schreef:
Als je over die tand een composiet facing hebt, kan het ook best zijn dat het de conposiet is die verkleurt.
Dode tanden kunnen inderdaad grijzig gaan doorschemeren, dus het zou kunnen. De af en toe pijn kan daar vandaan komen, maar kan natuurlijk ook heel iets anders als oorzaak hebben.

RH, zo te horen heeft je vader een kroon met opbouw en stift. Die zijn inderdaad kwetsbaarder dan alleen een kroon er op. Ook die kunnen natuurlijk los komen, maar een opbouw geeft gewoon extra zwakte aan het geheel.

Ja zo heet het! Composiet! Ze hebben het helemaal ter plekke gemaakt. Vanmiddag even goed geïnspecteerd en dan zie je ook dat het echt niet over de volledige tand gaat, maar dat wel alles dezelfde donkere kleur heeft. Wat het vroeger echt niet had, dat was namelijk de tand waar ik het meest trots op was.

(deze tand wilde niet doorkomen, dus hebben ze de boel open gebrand om er een slotje op te kunnen plakken en de tand zo naar beneden te trekken)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:45

Pluttersput schreef:
Ja dat ken ik inderdaad. Maar wat ik al zei, als er composiet overheen zit is het ook nog gewoon mogelijk dat die verkleurd is. En dan heb je kans dat de tandarts hem gewoon er af kan slijpen en een nieuwe op kan zetten. Voel je als het goed is helemaal niks van!

Het composiet zit alleen niet volledig over de tand heen, ongeveer tot halverwege. Je ziet heel duidelijk een lijntje. Dus dan zou de tand gewoon twee kleuren moeten hebben. Hij is echter volledig grijzig. Zag net ook gewoon dat ik bij kunstlicht (filamentlampen, dus ook niet bepaald kraakhelder) een zichtbaar donkere tand heb. ;(

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het hiermee klaar is... Maar dat verklaart die terugkomende pijn natuurlijk niet.

xSCWx schreef:
Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.

Bedankt voor je reactie! Dit is inderdaad enorm geruststellend. Het klinkt altijd zo groots en vreselijk en griezelig!

Achterkant van de tand open slijpen vind ik niet zo leuk. Dat mag echt alleen op voorwaarde dat ze mijn spalkje terug plaatsen. Ik had vroeger echt een afschuwelijk gebit, om te huilen. Dat wil ik koste wat het kost voorkomen. Misschien is dat ook de reden dat ik dit ook zo verschrikkelijk vind... Ik kan er serieus wel om janken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 12:57

Bedankt Pluttersput! Voelt echt als een enorme geruststelling.
Sowieso allemaal lieve woorden :)

Mijn tandarts zit wel altijd enorm volgeboekt. Maar ik liet het net aan mijn vader zien en die zag ook wel een groot verschil in kleur. Misschien dat ik inderdaad toch even eerder bel, ik werk toch vlakbij.
Ik heb er op dit moment ook weer helemaal geen last van, maar dat kan ook de paracetamol zijn, aangezien er onder een verstandskies loopt te etteren (figuurlijk, hij wil er door komen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 13:36

mvdbijl schreef:
Wanneer de zenuw in de tand het leven laat zal de tand grauw kleuren, dit kan tot diep grijs kleuren.

In deze periode kan je inderdaad pijn ervaren, een wortelkanaalbehandeling kan gedaan worden en zo het element redden.

Omdat je ook wat klemt/knarst kan dit ook de pijn veroorzaken. Ik zou het bitje gewoon elke nacht dragen.

Ik nam dat bitje omdat ik dacht dat ik dat deed... Het is ongeveer 3 jaar geleden begonnen... maar met vlagen... De eerste keer dacht ik dat het van de kou kwam, zo voelde het. En ik poets al jaaaaren met Sensodyne. Dit omdat ik één kies heb waar het glazuur een stukje is afgebroken. Nooit last van kou op mijn tanden dankzij Sensodyne. Maar deze pijn is niet tegen te poetsen. Ik poets ook braaf niet vaker dan 2 keer per dag.

Dus ik denk dat het een beetje een kip-ei verhaal is en ik eigenlijk helemaal niet knars... :o Er is namelijk ook geen tand die tegen die andere tand aan komt. :\ Onderkaak staat wat naar achteren. Iets wat de tandarts vorig jaar ook opmerkte dat het de pijn niet kon verklaren. Hij kon ook geen knarssporen vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:29

Floemii schreef:
Hier een dode tand door een hockeybal...
De tand was grijzer geworden en is na een wortelkanaal behandeling van binnenuit gebleekt.
Helaas werkte de bleek iets te goed (waarschijnlijk heb ik zeer poreus glazuur) en was de tand binnen een halve dag al witter dan de rest. Enige oplossing die de tandarts had was de rest van de tanden ook bleken. En zo geschiedde.
Prachtig wit gebit en je kan mensen laten griezelen door lekker ijs af te bijten. Want ja er zit toch geen gevoel in.

Toch niet Gerard Joling wit? :oo

IJs afbijten kan ik sowieso wel :P Thanks to sensodyne :D

Merk je ook nadelige gevolgen van het bleken?

En heb jij ook pijn gehad aan de tand zelf?

Ik denk dat ik deze week toch even ga bellen, ik ben altijd zó zuinig op mijn gebit geweest, zeker ook omdat het niet bepaald een gratis gevalletje is geweest :+ , dat ik echt enorm verdrietig van dit aangezicht wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:37

upendo schreef:
Als ik het zo lees, maak een afspraak bij de tandarts. Het zou zonde zijn als je nog anderhalve maand rond moet lopen met pijn in je mond en het idee dat er iets niet goed zit en de schade straks te groot is om nog iets te kunnen fixen.

Voor dit soort klachten wordt er altijd tijd vrijgehouden in de agenda's van tandartsen onder de noemer pijnklachten. Hopelijk kan je snel een afspraak plannen! :(:)

Heel erg veel pijn heb ik niet hoor, ik heb het idee dat het steeds minder wordt. De kleur is me alleen gigantisch opgevallen. Een paar weken geleden dacht ik dat het zo leek, grauw weer, verkeerde kijkhoek. Maar dat is het gewoon niet.

Als het inderdaad een dode tand is, zal de schade volgens mij niet enorm zijn. Stiekem zou ik natuurlijk wel een mooie brug willen om te verhullen dat ik twee open gaten heb in mijn mond. foto
Het werd niet mogelijk geacht om er iets tussen te maken, waardoor ik niet graag groots lach. Je ziet veel tandvlees als ik lach, dat vind ik niet erg... Maar dan ook nog twee gaten zien. Op de foto zie je het maar aan één kant omdat ik dus liever niet zo enorm lach.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:50

upendo schreef:
Dat de pijn minder wordt hoeft niet persé een goed iets te zijn. Om een behandelplan te laten maken voor die brug denk ik dat je ook een afspraak nodig hebt.

Ik kan me voorstellen dat naar de tandarts geen feestje is, zeker met jouw achtergrond, maar een opening in je tandvlees met pusafvloeiing is ook niet een aanrader.

Hoe kom je bij dat laatste? Is op dit moment niet iets wat gaande is volgens mij...

Wat mijn achtergrond betreft, ik heb nooit iets heel naars meegemaakt. Oké, ik verzette me toen ik een verdoving in mijn gehemelte kreeg omdat ze een tand of kies gingen trekken. En ik ging bijna out bij het trekken van die kegeltand. Maar het was niet bepaald traumatiserend ofzo. Ik heb gewoon een hekel aan gedoe in mijn mond ofzo. Controle is nooit heel naar. Tandarts heeft alleen niet echt humor :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:52

Pluttersput schreef:
Zonde om daar een brug op te zetten als de andere tanden helemaal gaaf zijn.
Je zou eens kunnen informeren naar implantaten. Zijn duur, maar dan heb je het probleem aangepakt zonder de andere tanden aan te tasten..

Dat lijkt me helemaal een hel eigenlijk, een implantaat... :o
Maar door de wortels konden ze de naastgelegen kies er niet dichter bij krijgen geloof ik?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 22:05

Ewww gross... thanks Upendo... ik bel deze week nog maar even :')

Ik begrijp het trouwens wel hoor, er is werkelijk NIEMAND die ziet dat ik onderdelen van mijn gebit mis. "Maar jij hebt toch een supermooi gebit?" Alleen was dat niet wat ik voor ogen had toen ik op mijn 12e een beugel kreeg :P Plus dat ze een heleboel echt knap hebben opgelapt hoor! Het is dat ik mijn brugklasfoto niet op de computer heb staan, anders zou ik die even plaatsen :')
Misschien ben ik ook wel rupsjenooitgenoeg... :+

Maar als één grijze tand mij onzeker maakt, is het misschien toch goed om eens te kijken wat de mogelijkheden en kosten zijn. Ik heb eigenlijk nog een nieuwe keuken en auto op mijn verlanglijstje staan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 22:19

Joscaa schreef:
Ja ik zou wel even langsgaan, ondanks het kosten plaatje. Bij mij hebben ze het gedaan na een dode zenuw na een val van het paard (het zal ook eens niet :') ), is het wel echt van opgeknapt toen!! En onder goede verdoving nergens last van gehad! :)
Helaas twee jaar later paard in m'n nek gesprongen, voorover geklapt op het beton en geen voortand meer over, dat was dan wel weer even jammer. _O-

He jakkes, dat is wel erg jammer! Hoe hebben ze dat gefixt?
Ik heb echt veel geluk, een zeer lichte hersenschudding en een flink gekneusde voet is alles wat ik ooit heb gehad van de paarden _O-

Maar begin me wel af te vragen of die lichte hersenschudding (samen met sexy Lana del Rey lip voor een dag) misschien oorzaak zijn in deze. Paard kwam omhoog ik klapte met mijn mond kennelijk op de hals. Daarna er af gezeild, maar dat was verder niet echt pijnlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 22:27

Nee, vond het nooit nodig om een tandartsverzekering te hebben, sowieso gaan die maar tot beperkte bedragen en zal het vast geen cosmetische ingrepen vergoeden.

Het is in ieder geval iets om over na te denken! Ik vind het heel normaal dat iemand die geen tieten heeft zich tieten laat aanmeten. Maar dit soort dingen sta ik nooit bij stil :') En anders eerst maar de loterij winnen :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 22:47

ierusju schreef:
Is er al eens door de tandarts een foto gemaakt van de tand? En dan vooral van de wortelpunt?
En op de foto die je net plaatste, valt het niet op dat je iets mist. Op welke plekken heb je gaten zitten?

Als ik me niet vergis zijn er foto's gemaakt voor en nadat ik een beugel kreeg. En omdat een tand niet door wilde komen ook nog wel eens tussendoor.
En uiteraard toen ik 18 werd ook weer.

Ik mis twee snijtanden, mijn hoektanden boven zijn snijtanden geworden (met composiet), hiernaast zit een klein gat en daarna volgt aan beide kanten de kies.

Aangezien ik er zo kritisch op ben heb ik maar weinig foto's waarop het heel duidelijk is. Voor mij zijn ze natuurlijk ook groter omdat ik weet dat ik mijn tong er tussen kan proppen :+
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CEDD51D

En op deze foto zie je het vrij goed:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CF71B8B

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 12:24

ierusju schreef:
Voor die foto's gaat het er vooral om dat je wortelpunt erop staat. Daaraan is te zien of daar een ontsteking zit. Dat het pijn heeft gedaan en dat het dat nu niet meer doet, is wat zorgwekkend. Op de foto kun je zien of er een ontsteking zit.

Met die gaten bedoel je denk ik tussen je 'hoek'tanden en de kleine kiezen die er achter staan? Die zijn te klein om op te vullen met iets zoals het er uit ziet vanaf de foto. Je zou wel kunnen vragen of er nog mogelijkheden zijn qua beugel. Want dan zouden je voortanden wat naar achter geplaatst kunnen worden, als je het al over een overbeet had.

Ik denk dat ze toen alles er op hebben gezet. Maarja, ik was 18 de laatste keer en had echt geen last van mijn tand toen.

En die gaten bedoel ik inderdaad, wat jij zegt gaf men destijds ook aan :j ach, fantaseren mag. Ze konden het met mijn beugel in ieder geval niet verder veranderen. Ik heb niet zo zeer een overbeet, mijn gebit is gewoon sluitend, zouden mijn voortanden naar achteren komen krijg ik mijn kiezen niet meer op elkaar, lijkt me ook wat lastig kauwen :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 21:45

AngelTidore, daarvoor kan je gewoon een offerte opvragen bij je tandarts hoor :j Maar moet je denk ik wel weten of die tand ook daadwerkelijk dood is?
Mijn tandarts geeft sowieso offertes voor dingen boven de 150 euro, las ik op de website.

Mvdbijl, natuurlijk maar toekomstmuziek/dromen hoor, ik heb niet de illusie dat het nu ineens wel zou kunnen. Medebokkers kwamen daarop omdat ik aan het klagen was over de gaten in mijn gebit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-19 18:37

Ik wil het je wel laten weten wat het bij mij kost als dit daadwerkelijk het probleem is... Ik bel zodra ik me beter voel, voel me nu behoorlijk ziek :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 19:51

Morgen is de dag...

Helaas geen eerdere afspraak meer gemaakt, ik ben in het ziekenhuis beland en bleek 'gewoon' de ziekte van Pfeiffer te hebben. Dus focus op herstel en dan maar richting de controle.

Intussen begin ik ook het idee te krijgen dat het tandglazuur op mijn voortanden begint te verkleuren en er wat zwarte krassen op komen.

Ik kom zuurerosie tegen, zuur, want ik moet veel vitamine C eten, wat inhoudt dat ik (nu nog) dagelijks 2 sinaasappels eet.

Zie echt enorm op tegen morgen. Mede ook omdat ik door de nog steeds af en toe pijn in mijn andere (mogelijk dode) tand, meer in de kaak op die plek bang ben dat er toch al heel erg lang een ontsteking zit?
En wat als mijn tandarts dit al 3 jaar wegwuift?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 20:23

bigone schreef:
Meteen na de sinaasappel je mond spoelen met veel water. En anders vit c tabletjes nemen.

Buiten de sinaasappels om krijg ik inderdaad ook tabletten :j
Morgen maar even horen wat de tandarts zegt, in principe heb ik altijd thee of water er naast staan. Naar wat ik begrijp zit thee het dichtst bij water wat PH betreft.

amado7 schreef:
Succes alvast morgen! En sterkte :(:)

Bedankt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 16:53

Net terug van de tandarts...

Het koude watje voelde ik vrij weinig van... :Y)
2 april wortelkanaalbehandeling... %) Wel met verdoving. Heb meteen aangegeven dat ik dat niet echt prettig vind, kunnen ze er wat mee doen als ze willen. :P

Eerst alleen de tand open en de zenuw er uit en dan de rest van de behandeling. Omdat ik een spalkje heb en deze graag wil houden, gaat dat geregeld worden met mijn voormalig orthodontist, daar ben ik blij om :)

Verder zag hij veel verkleuring in mijn gebit. Vroeg of ik medicijnen had, die heb ik dus niet. Daar wil hij de volgende keer naar kijken. Zeer benieuwd wat mijn opties daarin zijn, had hij vanmiddag helaas geen tijd voor.

Oorzaak is vermoedelijk het verplaatsen van de tand destijds.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 17:34

Ik heb eerst maar ff vertrouwen in mijn tandars, bij mijn ouders nooit fout gegaan... Dus waarom bij mij wel ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 17:39

Laurievc schreef:
Ik heb ook wortelkanaalbehandeling gehad en viel mij allemaal reuze mee. Liep al maanden met pijn en sindsdien geen last meer van :) Ja, het is even vervelend, maar om nu te zeggen dat het echt mega pijnlijk was? Nee, absoluut niet voor mij

Ik ook niet zo zeer op tegen de wkb, meer tegen de verdoving :o
Al is de laatste ook al zeker 15 jaar geleden...

Maar dit is wel een geruststelling, dankje!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 10:03

Gelukkig geen verdoving nodig gehad.
Tand is meteen een stuk aangenamer van kleur.

Over 10 weken de volgende behandeling en ergens in september de finishing touch geloof ik. :)
Dan kan er worden bekeken wat er met de overige tanden kan gebeuren qua verkleuringen.