Dode tand?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xSCWx

Re: Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:37

Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.

[o]Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:11

Mijn wortelkanaalbehandeling was iets van €400 waarvan je een klein gedeelte zelf moet betalen (25%?), een implantaat gaat al snel richting €1000-1800.
Ik heb overigens ongeveer 3 jaar rond gelopen met een dode wortel (zo lang is hij verkleurt), mijn oude tandarts heeft het nooit gemerkt. Toen ik overstapte had de nieuwe tandarts het gelijk door.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:48

Mijn tand is gebleekt maar heeft 0,0 geholpen. Nou was mijn tand geel geworden en niet grijs, ik weet niet of dat nog verschil maakt. Ik krijg in ieder geval een kroon, een facing schijnt niet heel veel goedkoper te zijn en minder goed te blijven zitten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:05

Ze hebben in het uitgeboorde kanaal iets van een chloor oplossing (als ik het goed heb onthouden) gespoten. Gaat wel irriteren, soort tintelen. Dan sluiten ze de tand weer af.
Composiet heb ik inderdaad ook maar is er ook al een paar keer afgevallen (ik heb het wel al wat langer, 18 jaar). Ik zou het ook prima vinden als ze het met composiet zouden doen, maar aan de andere kant vertrouw ik wel op mijn tandarts. Een ding is zeker, ooit moet er toch een implantaat in want die tand wiebelt constant :+ daar kijk ik nogal tegenop.
Ik volg weer mee voor wat je gaat laten doen nu, ik begin weer even te twijfelen. Misschien toch nog eens bespreken met de tandarts.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:02

Ja wat jij bedoelt dat spoelen met chloor is iets anders dan bleken. Met bleken laten ze de chloor oplossing er echt in zitten voor een paar dagen/week.
Mijn tand is gewoon echt geel dus daar ga ik wel wat aan laten doen, soms durf ik nauwelijks te lachen als ik denk dat mensen naar mijn gebit kijken #) helpt bij mij ook niet mee dat het kleine tandje ernaast spierwit is.
Dus ik kan me voorstellen dat als jouw tand echt een andere kleur heeft je dat wil laten verhelpen. En wie is jouw tandarts dan om te zeggen dat dat niet kan? Willen ze geld verdienen of niet haha. Als je een wortelkanaalbehandeling hebt gehad kan je eigenlijk alle kanten op incl kroon (wat mijn tandarts dus aanraad). Ik zou alleen graag de exacte kosten willen weten en dat krijg ik niet helemaal duidelijk... Wel de kroon, die is rond de €600 en gedeeltelijk vergoed door mijn verzekering. Facing heb ik geen idee van.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie