Dode tand?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mvdbijl

Re: Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:29

Wanneer de zenuw in de tand het leven laat zal de tand grauw kleuren, dit kan tot diep grijs kleuren.

In deze periode kan je inderdaad pijn ervaren, een wortelkanaalbehandeling kan gedaan worden en zo het element redden.

Omdat je ook wat klemt/knarst kan dit ook de pijn veroorzaken. Ik zou het bitje gewoon elke nacht dragen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:33

xSCWx schreef:
Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.

Dat staafje is een diepte meting om te kijken of het hele kanaal tot aan de wortelpunt bereikt is. Is dat niet het geval kan je later altijd nog last krijgen of een wortelpunt ontsteking. Vaak laten ze die foto na afloop ook wel even zien.

Daarna wordt het knaal opgevuld met een cement of rubberen stiftjes. Dat verschilt per tandarts wel.

Het spoelen is simpel weg met een chloor, tegen de bacterien in het kanaal die wil je niet insluiten.

Zo wortelkanaalbehandeling kan je zeer goed verdoven. Een tand heeft maar 1 kanaal en op jonge leeftijd is dit een alledaagse behandeling. Maak je geen zorgen, komt zeker goed!

mvdbijl

Re: Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:20

Wauw bruggen, implantaten, part prothese?

Maak gewoon een afspraak en hoor de tandarts even aan. Vooral niet nog weken gaan wachten als hij al zo verkleurd.

Een wortelkanaalbehandeling zou ik altijd doen. Kijk alleen al wat je hebt uitgespaard aan verzekeringen.

Part prothese nooit doen op zo jonge leeftijd. Brug moeten de naast gelegen elementen voor worden beslepen en bekroond. Een etsbrug zou wel goed kunnen, die plak je maar is kwetsbaar.

Een implantaat is het best en zit voor je leven. Het schroefje zit in 5 min, 3 maanden later kan de kroon erop. Maar de kosten zijn hoog, 1800 tot 2000 euro is normaal.

Zou gewoon lekker een afspraakje maken en er vanuit gaan dat dit allemaal niet nodig is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:30

AngelTidore schreef:
Ik lees even mee! Ik heb ook een grijze voortand na een kopstoot van een paard. Tand stond scheef en is later met een beugel weer rechtgezet.
Heb er geen pijn aan maar zou toch wel erg graag weer een normale kleur tand hebben. :)

Is er iemand die mij kan vertellen wat het van binnenuit bleken dan ongeveer zou gaan kosten?
Ik heb ook een spalk dus die zal er misschien ook wel uit en daarna weer ingezet moeten worden.
Tenzij eromheen gewerkt kan worden zoals ik eerder las in dit topic..

Van binnenuit bleken kan enkel als je dit combineert met een wortelkanaalbehandeling.
Een voortand zal op 450 euro uitkomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie