Gastric bypass

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Kim_89

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:31

Ik meld me hier ook graag! Ik zit sinds november in het traject bij het Slotervaart ziekenhuis en ik heb vandaag een "ja" gekregen van de chirurg. Ik moet donderdag nog voor een ECG en naar anesthesie. Ik heb nog geen operatiedatum; daar moet ik nog voor bellen maar waar het nu nog op vastzit is het gewicht wat eraf moet zijn op de dag van de operatie. Het afvallen gaat ondanks begeleiding van een diëtiste, een koolhydraatbeperkt schema en beweging echt te traag. Morgen ga ik weer naar mijn diëtiste en dan bespreken wat we daaraan gaan doen.

Bij welk ziekenhuis zitten/zaten jullie?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 07:47

Ja, iedereen moet minimaal 6 kilo afvallen - zonder crashen.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:19

Cissi fijn dat je zo tevreden bent! :) ik zou eigenlijk het gesprek met dr Moes hebben maar toen kreeg ik een brief dat het gesprek was verplaatst naar dinsdag. De ECG, anesthesie en opnamegesprek staan nog wel op donderdag :') Ik mag dus 2x in een week van Drenthe naar Amsterdam jakkeren. Maar goed, het is voor een goed doel.
Het gesprek had ik met dr Bruin. Ik vond dat gesprek erg onprettig. Ik was de kamer nog niet in of hij riep al luid dat ze geen bezwaren zien om te opereren. Hij pakte een A4'tje, zei "we gaan een gastric bypass doen" en tekende hoe het eruit zag. Toen drukte hij het contract onder mijn neus en riep nog iets over anticonceptie en over de 6 kg afvallen en toen was hij al half onderweg naar de deur. Ik kreeg naderhand op de gang met het wachten op het opnamenummer daardoor even kortsluiting.. Lekker janken :') een internist die me nog wilde vragen of ik mee wil doen aan het onderzoek rondom galstenen heeft me even opgevangen.

6x per dag eten deed ik trouwens al en veel eiwitten (en minder khd) ook. Drinken bij het eten doe ik sinds november niet meer. Er is weinig veranderd met het schema van de diëtiste en ook de diëtiste in het SLV had geen commentaar. Dus helaas gaat die vlieger niet zomaar op :)

Djuulsie: tijdens de voorlichting chirurgie riep de voorlichter die bij het team hoort "iedereen die hier zit kan prima afvallen en weet hoe dat moet. Het zit 'm in het eraf houden". Daar was ik het niet zo mee eens.
Maar ik geloof goed dat elke kg minder zorgt voor minder risico's. En het heeft iets met je lever te maken? Geloof ik.

Maar vervelend is het wel. Dankjewel!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:41

Het verschilt wel echt per ziekenhuis merk ik!

Faline: hoe gaat het nu met je? :)

Rinske: wauw goed bezig! Waar merk je het aan?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:17

Faline: volgens mij roept elk zkh iets anders over vitamines. Slotervaart "raadt" vitamines aan zoals de kruidvat a-z compleet (gewone of kauwtablet), Supradyn complex energy bruistablet of barinutrics/wls multi.
Als het een dikke pil is kun je 'm misschien ook halveren/verpulveren met een speciale pillensnijder, te koop bij de apotheek en volgens mij ook bij de Etos en zo.

Ik heb vandaag gebeld en ik heb een datum! 16 april ben ik aan de beurt.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:01

kim_1990 wat fijn! Ben je blij?

sans6: spannend! Waar word je geopereerd?

Zoals ik al eerder schreef, word ik 16 april geopereerd in het Slotervaart. Spannend, het komt nu wel dichtbij!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:24

Stil hier!

Ik ben de uren aan het aftellen. Ik mag me morgen om 06.30 melden en dan krijg ik ook een 'kiwi' :)

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:10

Dankjulliewel!

Dat lopen is inderdaad wel de insteek. Had begrepen dat lopen en rechtop zitten helpt tegen het gas. Hopelijk lukt het lopen ook. Van iemand die net geopereerd is, begreep ik dat lopen niet goed lukte omdat ze steeds duizelig en misselijk werd. Ik ben zo benieuwd hoe alles zal gaan.. Het is zo uiteenlopend per persoon! :\

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:32

Ik heb het achter de rug! Ik was om 08.00 aan de beurt en lig sinds een uur of 11.00 op de afdeling :) Alles is goed gegaan met de operatie. Ik nip nu lekker van een glaasje water en geniet van de Amsterdamse skyline :')

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 04:54

Het gaat nog steeds goed! Gistermiddag wel een vervelend moment gehad. Ik ging voor het eerst uit bed, even naar de wc. Ik voelde me zo goed dat ik besloot een paar keer op en neer te lopen. Allemaal leuk en aardig maar op een gegeven moment wilde ik terug en ik werd niet lekker. Trillen, zweet gutste van me af, kotsmisselijk. Verpleging kwam me afdeppen met een natte handdoek maar ik dacht echt van blijf even van me af. Gevraagd om iets tegen de misselijkheid. Dat zou ik krijgen als ik 5 minuten later nog last had. Dat had ik maar ze is me vergeten :') Iets met dienstwissel denk ik. Na een halfuurtje wegpuffen ging het beter gelukkig!

Gisteravond heb ik elk uur nog even gelopen en ik heb geslapen van 00.00 tot 04.00 ongeveer.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:10

Haha, dankjulliewel! :) Ik ben vanmorgen rond 10.45 "ontslagen". Ik heb vanmorgen wat slokjes water/thee/limonade op een half bakje (=75 gr) griesmeelpap gegeten en 250 ml optimel op. Eenmaal thuis al een glas Sourcy water met appelsmaak, een mok bouillon, ongeveer 75ml zelfgemaakte gepureerde tomatensoep en nu ben ik bezig met een glas limonade. Ik verdraag alles goed tot nu toe.

Ik vind het wel humor dat je zo trots kunt zijn op iets als de hoeveelheid vocht dat je binnenkrijgt :')

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:41

Ik heb een gastric bypass inderdaad :) ik pas wel op met de grootte van slokjes/hapjes maar probeerde vandaag steeds iets bij de hand te hebben. Slokje en weer even niks etc.
In de papieren van het ziekenhuis stond dat je in elk geval 1,5 liter vocht (inslag yoghurt, soep etc) moest binnenkrijgen om niet uit te drogen dus daar doe ik mijn best voor.

Hoe waren jouw eerste dagen dan? :) En hoe gaat het nu?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:35

Jeetje, wat een verschil. Ik kreeg al water op de uitslaapkamer en op de medium care zaal kreeg ik al een glas water en een glas limo.
Het verloop is per persoon echt heel anders geloof ik inderdaad. Blijf dat bijzonder vinden.

Je dumpte dus op de frozen yoghurt? :(:) sowieso lijkt het me lastig om 'in het wild' een ijsje te vinden die je verdraagt. Alles stikt van de suiker..
Heb je wel een fijne vakantie verder?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:09

sans6: succes morgen!! :)

Faline, leuk dat je weer gereden hebt! Braaf paard :j

Ik ben nu een week en een dag post op. Ik ben al 3 kg kwijt na de eerste week vloeibaar! Dat gaat wel erg hard. Ga ervan uit dat het straks normaler wordt.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:58

Het valt me op dat mensen hier maar weinig op elkaar reageren. Ik had gehoopt op het uitwisselen van ervaringen en contact met lotgenoten maar er worden meer egoposts geplaatst dan wat anders. Jammer..

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:08

Wat fijn dat je zo uitgebreid reageert. Alleen is dat niet wat ik bedoel. Velen posten hier gewoon dingen die ze kwijt willen en gaan niet in op anderen. Dat vind ik erg jammer. Je kunt best de moeite nemen om even op elkaar te reageren. Als iemand post een operatiedatum te hebben kun je op z'n minst de moeite nemen om daarop te reageren. Toch?
Lotgenoten zijn is daarnaast juist fijn omdat de 'buitenwereld' je doorgaans toch niet snapt.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:26

Romeo: het vloeibare eten vind ik vooral lastig als ik avondeten maak of zoals vandaag iets warms voor de lunch. Ik vind de structuur echt goor. Ik had roerei gemaakt (stond op het voorbeeldmenu van het ziekenhuis) en geblenderd. Ik was bang dat het te stukjes achtig was dus opnieuw geblenderd met wat zuivelspread. Ulgh.. Goor! Zolang ik het bij optimel drink/optimel vla/custard/griesmeelpap/yoghurt/stamppot hou is het te doen maar de rest.. :\ Nog even volhouden inderdaad.

En wat ben jij knap! :) op de oude foto ook hoor maar nu oog je als een heel ander mens.

Sans6: herkenbaar. Ik vond dat gaan zitten ook eng. Je gebruikt bij veel dingen blijkbaar toch je buikspieren. Hoe gaat het nu? Behalve het gevoel van de vrachtwagen?

kim_1990: fijn dat je moeder je kan ondersteunen hierin. Zij zal snappen hoe je je voelt en wat je voelt. Ik hoop dat je rugklachten verminderen/verdwijnen. Rugpijn is intens vervelend.

Neroo: wat een transformatie! Daar hoort hashtag fitgirl bij. Super goed :) hoe bevalt het leven na je operatie (sleeve/gbp)?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:44

Hoe gaat het hier met iedereen? :)

Ik ben nu 4 weken post op en zit op -5,7kg (-14,5 in totaal sinds start traject). Ik ga niet heel snel vergeleken met een heel aantal anderen, al is het gemiddeld gezien heel mooi maar 3 kg zijn van de eerste week. Ik vind het tempo ook niet zo erg. Ik voel me goed, ik ben niet vermoeid, ik verdraag eigenlijk alles qua eten/drinken dus ik ben blij! :) Wellicht heb je ook meer van zulke klachten als je echt hard gaat.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:58

ista: ik kan zeker tevreden zijn! Eigenlijk ging ik er zonder verwachtingen in maar als je dan hoort dat zaalgenoten veel harder gaan dan denk ik wel even een fractie van een seconde van oh.. -O- Maar ik probeer wel echt te denken vanuit het principe dat je jezelf niet moet vergelijken met een ander. Elk lichaam is verschillend en reageert anders en daarnaast is de weg naar de operatie voor iedereen anders geweest. Mijn leefpatroon nu na de GBP is op veel vlakken niet veel anders dan daarvoor, behalve qua porties eigenlijk omdat er echt niet veel meer in past. Voor een ander kan gelden dat ook het soort voeding heel anders is naast de porties en dit geeft wellicht ook andere resultaten.

spannende dag voor jou morgen! Succes! Heb je zelf al zicht op hoe snel je grofweg kunt starten of is het helemaal blanco?

MyKayleigh: welkom :) Naar welk ziekenhuis ga je? Dat is wellicht belangrijke info om iets te kunnen vertellen over de "screening"

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:38

Fijn Kim! :) hopelijk blijf je je zo goed voelen.

Inderdaad wel heel snel na de ingreep.. Ik moest verplicht twee weken gepureerd eten. Iets met stukjes wat in de naadjes kan blijven steken met alle gevolgen van dien..

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:53

Tip van 'mijn' ziekenhuis: neem kippendijen in plaats van kipfilet. Die zijn zachter en malser :) en gerookte kipfilet vond ik prettig. Niet de vleeswaren maar een hele kipfilet nog, maar dan gerookt.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:50

Fijn Romeo! :) hopelijk gaat het zo door!

Kim: vervelend dat je het avondeten niet goed binnen houdt.. Hopelijk trekt dat nog bij!

Maandag ben ik 14 weken post op en ik zit vandaag op - 13,5kg sinds de operatie, dus al met al is het gemiddeld een kilo per week. Sinds start traject zit ik op - 22kg.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:33

Bij mij prima! Ik kan gewoon echt alles eten dus dat scheelde. Eerste dag bouillonfondue en gisteren gegourmet. Natuurlijk wel snel vol (duhh..) maar dat boeit me niet. Ik voel goed aan wanneer ik vol zit. Mijn operatie is nu 8 maanden geleden en ik zit op -28 kilo. Ik ga niet snel maar dat interesseert me eigenlijk niet zo.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:52

Ik heb een GBP (sinds 16-4-'18 dus bijna mijn eerste surgiversary, yay!) maar geen diarree hoor :') sterker nog ik heb zakjes macrogol.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:47

Na 1 glas ben ik aangeschoten :') alleen blijf ik doorgaans redelijk op dat niveau na wijntje nummer 2,3,4... :') maar het komt zeer zeker harder aan!