Ik ben transgender

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:07

Ik lees al even mee omdat ik het altijd wel interessant vind (ben zelf ook veel bezig met onderzoeken te lezen en dergelijke hoe het nu precies komt, want ondanks dat er wel al veel duidelijk is blijft het natuurlijk nog soms een beetje een 'onduidelijk' gebied in de wetenschap waar wel nog wat onderzoeken moeten gebeuren).

Maar ik wou even reageren op Killyenn. Het is helemaal niet erg om transseksualiteit iets medisch te noemen, in tegendeel zelfs... Als het niks medisch zou zijn, zouden verschillende dingen niet vergoed worden en als het gemedicaliseerd wordt kan het net ongelooflijk duur worden voor trans mensen om hun gendertherapie/behandeling te betalen..
Uiteindelijk staat het ook in de DSM5, dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een mentale stoornis is, de DSM staat voor “Disorders, Conditions, and Problems,” en daardoor staat transseksualiteit (oa het hebben van gender dysforie) hierin.

En anjali, het heeft ook niet alleen met rollenpatronen te maken. Maar ik denk dat ik dat aan TS zelf overlaat want anders schrijf ik het topic straks vol. :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:28

Lestrange01 schreef:
Om hier even op in te haken, sinds kort (paar dagen, vandaag) is het nu dus ook gedemedicaliseerd in bepaalde staten in Amerika. Las het toevallig net op Instagram, schijnbaar ook deels omdat er sinds een tijd een hele grote groep (voornamelijk) non binary personen is die vinden dat genderdysphoria niet nodig is om transgender te zijn. Waardoor het ombouwen dus ook als onnodig gezien wordt. Of dit nu een goede of slechte gedachtegang is laat ik in het midden, maar dat dit een slechte ontwikkeling is voor mensen die wel genderdysphoria hebben is een feit.

Klopt inderdaad. :j Daar ben ik voornamelijk ook wel veel mee bezig... Maar ik ga hier geen discussie starten. Maar het zou heel slecht zijn als het als onnodig gezien gaat worden, veel trans mensen hebben baat bij operatie(s) en medicatie.

Ik wou het eerder niet zeggen maar iemand vroeg waarom 'transgender' en niet 'transseksueel'. Dat komt dus ook mede omdat 'transseksueel' deze mensen buiten zou sluiten, want het staat voor 'van het ene naar het andere geslacht gaan' en sommige mensen doen dat dus niet, dus is transgender een 'all inclusive' term. En omdat transseksueel misschien ook eerder gezien wordt als een oudere, medische term.
Al gebruiken mensen het natuurlijk niet altijd per se om deze reden, net zoals bij TS kan het gewoon een gewoonte zijn. :p Ik vind transgender ook makkelijker typen/spreken dan transseksueel.

Persoonlijk vind ik het 'fout' om het niet meer als iets mentaal te classificeren om het 'stigma' eraf te halen. Dan kan je beter gewoon alles eruit halen want er hangt zoveel taboe rond mentale dingen... Dat het iets mentaal is, wilt niet zeggen dat het slecht is. Uiteindelijk is dysforie net zoals bij depressie of andere zaken ook gewoon te zien op hersenscans. FtMs (vrouw naar man) hebben een vermannelijkt brein. En MtFs hebben een vervrouwelijkt brein. Bij transmannen vooral te zien in de 'gray matter' zone, cortical regions en in de right putamen. Bij transvrouwen in de white matter microstructure, cortical zone en .... Ga het hierbij houden want aan al die termen heb je waarschijnlijk niks, het punt is gewoon dat het zichtbaar is en het daar is. De hersenen van transgender mensen volgen letterlijk patronen/ontwikkelingen van het gender waar zij zich toe voelen behoren.
Waardoor het komt is nog (vrij) onduidelijk maar er zijn wel al onderzoeken die uitwijzen dat het zou komen omdat het embryo blootgesteld wordt aan te veel hormonen, of het embryo deze hormonen niet goed kan opnemen, of er te weinig hormonen aanwezig zijn die het embryo kan opnemen etc... en de hersenen daardoor anders/'verkeerd' ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 21-06-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:18

Ik denk dat 'ben ik wel ... genoeg' een veel voorkomende vraag is. Niet alleen voor transgenders, maar bij zoveel dingen. Ben ik wel ziek genoeg om thuis te blijven? Ben ik ziek genoeg om naar de dokter te gaan? Zijn mijn mentale problemen erg genoeg om serieus genomen te worden? Moet het eerst erger worden voordat ik hulp mag vragen? Wat als ze vinden dat ik overdrijf? Wat als het eigenlijk niet zo erg is?

Op zich zijn dat erg 'normale' vragen voor sommig mensen, vooral als je misschien de angst hebt om niet serieus genomen te worden of dat je misschien aan het overdrijven bent.
Een van mijn beste vriendinnen is ook transgender en twijfelde vlak voor ze aan hormonen begon ook wel even of het de juiste keuze was terwijl ze het al zo lang wou... Nu krijgt ze al ongeveer acht maanden hormonen en ze heeft er geen spijt van (nu ook met bijkomende lasertherapie en operaties staan ook op de planning voor dit jaar).

Al snap ik de bedenkingen van je psychiater zeker wel, maar ik denk niet dat je dat persoonlijk moet nemen en dat gewoon over het 'algemeen' ging, zeker nu detransitioners meer en meer voorkomen... Daar zal de invloed van de media zeker ook een rol bij spelen. Maar zolang jij weet dat je je hoofd niet gek hebt laten maken door de media, dan moet je je echt geen zorgen maken lijkt mij. En hormonen kan je deels nog 'terugdraaien', maar eens je stem begint te zakken, dan blijf je daar mee zitten natuurlijk. Al gebeurt dat als het goed is ook gewoon geleidelijk aan.

DezeNaam

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:14

Eicellen invriezen kan toch nooit echt kwaad lijkt me? Als je ze niet wilt moet je er niks mee doen. :)

Ik weet dat een van mijn vriendinnen er nu wel wat spijt van heeft dat ze toen geen spermacellen heeft laten invriezen... Want nu begint ze soms wel te twijfelen over kinderen. Uiteindelijk zijn er gelukkig nog genoeg opties, maar snap ook wel dat je een kind van eigen DNA zou willen.

DezeNaam

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:52

Oh zo simpel is het dus blijkbaar niet om ze in te vriezen. :+ Ik dacht dat het enkel eicel eruit halen en in de vriezer steken was...
Begrijpelijk dat je er dan wel nog wat langer over na wilt denken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie