Ik ben transgender

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shadow0

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:34

Omdat het vanuit Vd Gijp uit gewoon een banketstaaf respectloze actie was, zoals die zo vaak heeft? Dan kun je soms niet anders doen dan meelachen, maar vd Gijp en Derksen doen er echt veel aan om te zorgen dat vrouwen, transgenders en homomannen zich niet thuis voelen in het voetbal. En dat gaat verder dan die ene persoon waar ze het in die aflevering over hebben, en dus is het ook logisch dat er meer mensen zijn die dat vervelend vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:23

@LadyMadonna: 'nl.bab.la' klinkt niet meteen als de echte autoriteit op het gebied van taal. Maar lees bijvoorbeeld het artikel van Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/words-a ... inary-they

En verder sla je een belangrijke zin over uit de reactie van Killyenn: "Taal wordt gemaakt door mensen, mensen worden niet gemaakt door taal :)"

AbbyBlues schreef:
En zoals ik ook al eerder aan gaf is dat in mijn ogen een 'oepsje' van de natuur, net als een klavertje 4. Ik ben ook van mening dat er biologisch maar twee geslachten zijn.

Klavertjes 4 bestaan. Dan kun je wel een mening hebben daarover, maar daarmee wordt de werkelijkheid niet anders.

Het is daarnaast geen 'oeps' van de natuur maar juist een van haar grootste krachten: variatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:11

LadyMadonna, maar het punt is dus dat je nooit 'puur taalkundig' kunt kijken omdat taal iets is tussen mensen, en veranderlijk en flexibel.
Er is geen pure taalkunde, het enige dat je kunt constateren is of iets in een bepaald jaar wel of niet in een boek met regels heeft opgenomen door een bepaalde taalcommissie of auteur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:16

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:35

Het kan bij die vragenlijsten ook zijn om juist vooraf dingen uit te sluiten omdat ze wel weten dat je daar komt vanwege de transitie? Dus dat dat veel meer zin heeft om in een gesprek te behandelen en juist niet in een vragenlijst?

Een beetje van een andere orde maar de gunstigste verklaring zou dabijvoorbeeld waarin iemand een ongeluk heeft gehad en de checkups alles controleert behalve het been dat zeer doet, omdat ze al weten dat daar een rontgenfoto van gemaakt moet worden dus dat onderzoek hoeft niet meer, en ze vooral willen weten of er niet ook andere dingen zijn die ook meegenomen moeten worden?

Dat zou wel goed zijn, want ik vind het toch al raar dat je een beetje je eigen psychologische voorwerk moet doen voor je uberhaupt iemand te spreken krijgt. (Alsof je gemakkelijk op zo'n vragenlijst zou invullen over stemmen die je hoort of hoe je denkt over zelfmoord als je daar zelf nog helemaal niet mee om kunt gaan?)
(Maar goed. Ik ben dus niet zo goed met vragenlijsten :=)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:03

Nog maar eens: de grootste kracht van de natuur is diversiteit. En diversiteit gecombineerd met aanpasbaarheid is een van de grootste krachten van de mens: dit is daar juist een voorbeeld van. Zo snel zijn we als mens bovendien niet uitgestorven (en mocht je je daar druk om maken, dan zijn er nog wel een paar andere bedreigingen waar je je druk om kunt maken, zoals klimaatverandering en oorlogsdreiging.)
Perspectief is alles.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:39

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:38

Julhan99, het enige wat ik kan zeggen: het is je kind die de gevolgen - welke dan ook - moet dragen. En dat geeft wat mij betreft ook het recht op de doorslaggevende stem. Heb vertrouwen dat je kind sterk genoeg is om die afweging zelf en geinformeerd kan maken en daarna in staat is om te dragen wat er aan vast zit.

Weet je? Die vraag heeft mijn moeder namelijk wel gesteld rondom paardrijden. Zeker als ik eraf gevallen was met letsel. Waarom doe je dat, moet je dat als ouder wel toestaan? Het is een gevaarlijke sport. Maar ik heb zelf nooit problemen gehad met de gevolgen omdat ik altijd voor mijzelf heel duidelijk weet waarom ik het het risico waard vind.

(En dealen met stress en ongelukkig zijn heeft ook een enorme negatieve impact op iemands gezondheid.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:24

julhan99 schreef:
Daar maak je dan toch een denkfout wat mij betreft. Een kind is niet voor niks "minderjarig". Dat is niet omdat er een aantal volwassenen een flinke kudde wilde hebben waarover zij de baas kunnen spelen maar omdat je tot een bepaalde leeftijd gewoon niet het vermogen hebt om de gevolgen van beslissingen op lange termijn te overzien.

Dat is in zekere zin waar, maar als je een kind goed ondersteuning biedt, dan zijn kinderen heel vaak in staat om prima duidelijk te maken wat ze willen en dat ze de consequenties kunnen dragen.

Citaat:
Tot op volwassen leeftijd (en in Nederland is dat 18) heb ik dus de doorslaggevende stem.

Bij medische beslissingen is het 16.

Citaat:
Ik weet niet voor wie de opmerking dealen met stress en ongelukkig zijn...bedoeld was maar voor iedereen binnen ons gezin geldt dat we moeten dealen met stress.

Het was bedoeld om aan te duiden dat de beslissing om niets te doen kan leiden (hoeft niet, maar kan) tot zoveel zelfhaat / machteloosheid dat dat ook impact kan hebben. Van depressie en zelfbeschadiging naar een immuunsysteem dat ontregeld raakt. Dit zijn geen keuzes waar de nietsdoen de veilige optie is. Elke optie heeft reele risico's voor de toekomstige gezondheid van je zoon.
Dat wilde ik ermee zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:05

Hiraeth, waarschijnlijk kun je dat topic beter overslaan, echt vrolijk word je er niet van -O-

Jammer dat het stil ligt - vakantie enzo? (De hele wereld ligt dan stil, maar die start nu weer op.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:03

Anoniem schreef:
Ik vraag er dus naar in het gesprek en zal daar niet over oordelen, maar wel inschatten wat dit voor gevolgen kan hebben (bv meer afwezigheid door medische afspraken, wisselend humeur door de hormonen etc.).

Volgens mij mag dat dus echt, echt niet. Je mag iemand niet vragen naar medische omstandigheden, en al helemaal niet zelfstandig aannames gaan verzinnen over wat dat zou kunnen betekenen.
Ga ervan uit dat iemand dat zelf kan handelen.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam in quote aangepast

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:37

Anoniem schreef:
Hoezo mag dat niet? Het is een stagegesprek, geen officieel sollicitatiegesprek.

Het lijkt mij in rechtstreekse tegenspraak te zijn met anti-discriminatieregels. En als het voor een sollicitiatie niet kan, is dat een aardige aanwijzing dat het niet goed zit.

Citaat:
Ik doe dit trouwens ook met vrijwilligers. Bewust. Ik werk op een plek waar kleine kinderen komen, dus ik probeer in een gesprek al te kijken of dat problemen gaat opleveren. Je wilt niet weten hoeveel mensen er op gesprek komen die mentaal niet in orde zijn en soms zelfs een gevaar voor de kinderen opleveren. Dat screen ik graag vooraf.

En wat screen je dan?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:41

Anoniem schreef:
Nogmaals, ik heb het niet over een sollicitatiegesprek maar over een kennismakingsgesprek met een stagiaire of vrijwilliger. En dan mag ik vragen wat ik wil en een stagiaire of vrijwilliger is dan ook zo vrij om wel of geen antwoord te geven. Als dat niet zo is, ontvang ik daar graag een wetsartikel van :)

Als je weet dat het bij sollicitanten verboden is (en ook waarom), dan kun je ook best bedenken dat het onbehoorlijk is om dat bij stagiaires en vrijwilligers wel te doen.

Citaat:
Dan is het voor mij van belang om te weten of er dingen spelen die invloed hebben op de werkzaamheden en de doelgroep (kinderen). Je wilt niet dat iemand verbaal of lichamelijk agressief wordt, in een psychose belandt of de kans bestaat op uitoefening van pedofilie.

Maar nogmaals: hoe denk je dat te willen screenen? Dat gaat dan toch vooral op jouw vooroordelen, of niet?
(Verder heb je de VOG. Die kun je uiteraard wel vragen. Dat is al een stuk redelijker omdat het gaat om mensen die daadwerkelijk de fout in gegaan zijn.)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:16

Hiraeth: volgens mij kun je het beste zoveel mogelijk doen wat je wilt dat het uiteindelijk wordt. Dus gewoon stellen dat je man bent.
En dan kun je het daarna nog wel toelichten met "Ik ben man, dit is mijn naam, alleen in mijn paspoort staat nog [...]"
Jij geeft dan gewoon hoe je jezelf presenteert, en dat geeft anderen ook weer houvast. (Want in alle eerlijkheid, ik denk dat de meeste werkgevers en stagebegeleiders eigenlijk geen idee hebben, en daarin snel jouw houding zullen spiegelen: onzeker als jij er erg onzeker over bent, gemakkelijker als jij het gemakkelijker vindt.)

En denk dan ook: dat filtert de juiste dingen. Want een bedrijf dat daar verder ook niet veel gedoe over maakt is waarschijnlijk een fijnere plek dan een bedrijf dat allemaal details wil. (En als het niet lukt dan kun je altijd nog verder zien, maar ik zou het eerst met opgeheven hoofd en een mooie M doen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:27

Ik vind foto's op CV's geen goed idee, omdat het nogal makkelijk uitnodigt tot discriminatie op uiterlijke kenmerken. (Dat gebeurt toch, maar in een daadwerkelijk gesprek is het wel degelijk minder en krijgen andere dingen wel degelijk meer kans dan alleen op een foto.)
Daar wil ik zelf niet aan meedoen, ook niet als het me voordeel geeft.

En wat betreft moeite met LHTB - ja, die zijn er, maar die moeten het dan maar met hun eigen geweten verenigen? Dat ongemak hoef je niet weg te poetsen door vooraf allerlei moeilijke dingen te doen. (Want door dat wel te doen ga je mee in het idee dat je als LHBT verantwoording moet nemen voor de gevoelens van anderen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:56

AbbyBlues schreef:
De meeste bedrijven gaan geen financieel risico lopen om sociaal vooruitstrevend te zijn.

Het is niet 'sociaal vooruitstrevend' om transgenders aan te nemen, het is actief discriminerend om iemand niet aan te nemen als je erachter komt dat iemand transgender is. Het gewone is dat je mensen aanneemt op hun kunnen. Het is niet gewoon om daar hun gender, seksuele voorkeur of andere niet-relevante zaken bij mee te nemen.

Citaat:
Ik zou het heel subtiel maar toch duidelijk in je cv zetten. Geslacht: m (transgender)

Dat zou ik niet echt subtiel noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:12

AbbyBlues schreef:
Het word gezien als sociaal vooruitstrevend als als het sociaal nog niet volledig geaccepteerd is.

Huh, niet door mij hoor. Dat soort gedistantieerde zogenaamd-neutrale omschrijvingen zijn niet te onderscheiden van werkelijke discriminatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:14

Ik kwam Sam Bettens vandaag ook net tegen, toen ik muziek voor de afwas wilde en ineens heel erg K's Choice wilde, en toen kwam ik daar ineens op uit. Go Sam!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie