3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:15

IMANDRA schreef:
Emmaa_ schreef:
Het is een fabeltje dat je je lichaam op wat voor manier dan ook draaiende moet houden met voedsel: het menselijk lichaam is er echt heel erg op uitgerust om langere tijden niets te eten en daarna wel weer zonder dat het gelijk gaat flippen.

Máár, het heeft ook geen aangetoonde voordelen om lang te vasten. Ik ken iemand die twee dagen per week vast zodat hij 5 dagen per week 4000 extra calorieen kan verdelen over zijn dagen, en dat vind ik an sich heel slim gedacht. Er wordt wel eens geroepen (en hij claimt het heilig) dat je scherper wordt en beter kan nadenken als je lang vast, omdat je lichaam in een soort "ik moet fit zijn om te kunnen jagen" modus gaat, maar volgens mij is daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

Vasten is dus echt afhankelijk van of je het kan en of je er zin in hebt. Ik sla mijn ontbijt bijvoorbeeld over (wat ook "vasten" is) zodat ik meer kan eten tijdens de lunch en het avondeten. Het enige verschil dat ik soms merk is dat ik zo'n 'ik-heb-nog-niet-gegeten' putlucht uit mijn mond krijg.

Mwah 2 dagen kan nog maar meerdere dagen heel weinig of niks dan ga je volgens mij al risico lopen,

Klopt, maar als je echt puur en alleen vast om meer kcal te hebben om te verdelen zie ik ook niet waarom je meer dan 2 dagen zou pakken.

Emmaa_

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:23

Ik had toen ik begon aan IF ook 's morgens heel veel honger, maar uiteindelijk ging dat wel weg. M'n lichaam moest er ook een beetje op instellen ofzo. Nu kan ik mijn eetmoment meestal wel rekken tot een uurtje of 1, als het echt niet gaat eet ik een banaan rond 11.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:39

Bij mij was het meer dat ik er mentaal aan moest wennen. Niet meer gelijk 'oke' zeggen als mijn lichaam een hongerprikkel afgeeft, terwijl ik dat normaal wel doe.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:51

Ik heb echt een hekel aan mezelf dwingen om dingen te eten die ik niet in de categorie 'lekker' vind vallen (daarom ben ik ook dik geworden) dus ik probeer dat nu ook zo te houden. Ik plan lekkere dingen in, maar zoek ook alternatieven voor mijn maaltijden die ik echt heel lekker vind maar misschien iets lager in kcal, of een kleinere portie. Ik heb bv een hekel aan salades (wat echt jammer is, want het zou echt heel fijn zijn als ik gewoon een salade als lunch kon eten zonder dat ik over mijn nek ging), dus ik ga het ook niet eten.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:55

Hier loopt het ook niet lekker. Ik loop stage en ben (te) snel geneigd om tussen de middag te grijpen naar de ongezonde prullaria in de kantine ipv een broodje en een kom soep ofzo. Het lastige is dat ik niet genoeg heb aan een broodje kaassoufle als lunch dus dat ik er dan vaak nog iets bij pak waardoor het al helemaal de spuitgaten uit loopt. Dit is mn laatste stageweek en daarna ga ik freelance aan de slag bij mijn stageplek, dan werk ik een stuk minder en lunch ik er tenminste niet elke dag :+ Hoop dat ik het sporten dan ook weer wat intenser kan oppakken, loop nu echt achter de feiten aan.

Mijn lijstjes zijn dus niet om van naar huis te schrijven. Ik heb gister geluncht met McDonalds en mijn avondeten was een pizza. Dat soort oliebol. Wil daar echt weer ff vanaf maar die omschakeling kost echt best wat moeite.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:00

Doe ik ook wel, ik bewaar ook zo vaak als mogelijk restjes van het avondeten om mee te nemen. Maar op een of andere manier laat ik het toch weer gaan na een tijdje, dan ligt er weer iets wat ik niet kan weerstaan ofzo.

Edit: Ik ben gewoon ontzettend zwak. Daarom roep ik dus ook al jaren dat ik wil afvallen en gaat het telkens maar mondjesmaat. Het klinkt als een stom excuus maar ik kan het op een of andere manier gewoon niet opbrengen om beter te eten ofzo. Zit er zo vaak aan te denken om gewoon iets als weightwatchers te gaan doen in de hoop dat zo'n strakker programma me helpt, maar aan de andere kant denk ik ja dat geld heb ik gewoon niet en als ik me niet aan mijn eigen opgelegde regels kan houden, waarom dan wel aan de regels van weight watchers? raak er echt onwijs gefrustreerd van.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:21

Dat is voor mij denk ik ook het lastige aan WW. Ik heb best veel kennis in huis, ik weet precies wat ik wel en niet moet eten om af te vallen. Ik heb er ook vooral moeite mee om mezelf te blijven motiveren, want als ik een week super netjes eet en ik val 10 gram af is het gelijk weer klaar in mijn hoofd. Dan stap ik er de week erna niet met hetzelfde gevoel in en laat ik me makkelijk omhalen om toch naar iets ongezonds te grijpen.

Het lastige is dat ik weet dat ik op een soort van keerpunt zit in mijn gezondheid, als ik wil afvallen moet ik dat nu gaan doen en niet nog twee jaar wachten, want dan zit er nog twintig kilo aan en dan ben ik straks op een punt dat ik nooit meer echt goed in mijn vel kan zitten. Er moet nu al zo veel vanaf. Ik blijf er gewoon mee schipperen, en niks lijkt te helpen. Dan is iets als WW misschien fijn omdat ik er in ieder geval niet meer over na hoef te denken, maar of dat nou echt het grote verschil gaat maken..

Edit: Voor het beeld: ik heb er zelfs wel eens aan gedacht om te kijken of ik in aanmerking kom voor een gastric bypass/maagbandje. Maar dan denk ik ook ja, zo poedersuiker vind ik mezelf nou ook weer niet, dat ik zo'n zware operatie zou ondergaan. Plus ik wil mijn relatie met eten wel gezond houden, en niet de rest van mijn leven babybeetjes moeten eten. Ik wil dit ook gewoon op eigen kracht kunnen, maar het lukt niet ofzo.
Laatst bijgewerkt door Emmaa_ op 20-05-19 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:23

MarlindeRooz schreef:
Of gewoon naar een dieetist, wordt vaak gewoon vergoed!

Maar dat is precies hetzelfde. Een dietist kan mij ook niet motiveren. Als ik nou niks wist over gezonde voeding en niet wist hoe ik moest afvallen was het wat anders geweest, maar ik weet dat allemaal wel. Het is gewoon het stukje motivatie wat niet mee komt en een dietist gaat me dat niet bieden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:26

MarlindeRooz schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar dat is precies hetzelfde. Een dietist kan mij ook niet motiveren. Als ik nou niks wist over gezonde voeding en niet wist hoe ik moest afvallen was het wat anders geweest, maar ik weet dat allemaal wel. Het is gewoon het stukje motivatie wat niet mee komt en een dietist gaat me dat niet bieden.

Nou ik dacht, ik betaal haar dus ik moet nu wel...
Daardoor viel ik toch 10 kilo af, en ik weet het ook precies allemaal hoor...

Vind het lief dat je meedenkt hoor, maar zo werkt mijn hoofd helaas niet. Ik vreet er gewoon doorheen en zeg vervolgens gerust met droge ogen tegen zo'n dietist dat ik me echt netjes aan mijn doelen heb gehaald maar dat ik toch niet ben afgevallen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:31

@Aight: ik loop wel bij een psycholoog ja, en het is ook zeker bekend dat dit met elkaar te maken heeft. Mijn psycholoog weet van mijn eetproblematiek en daar gaan we ook mee aan de slag, maar er zijn op zn zachtst gezegd dingen die nu even de prioriteit hebben :+

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:01

_Linn_ schreef:
Oké nee top, ik wilde even een andere mening hebben over zo’n groente kuur bijvoorbeeld. Mijn eigen mening was ook verdeeld namelijk.

Bij dit soort programma's zit er natuurlijk wel een grote 'maar' bij. Ten eerste worden die mensen goed begeleid en in de gaten gehouden, en daarnaast gaat het om mensen met echt hele slechte eetpatronen (meestal) die echt een hele ongezonde relatie met eten hebben. Zo'n 'kickstart' is geen fluit waard maar het kan mentaal wel ff veel voor je doen, vooral als je gewend bent om alleen maar ongezonde meuk naar binnen te harken.

Je ziet er echt goed uit Cher, zag het al op insta. Echt een voorbeeld voor me, vind het onwijs knap wat je allemaal bereikt hebt.

Wat betreft calorieën tellen: imo is het echt de enige manier om goed inzicht te krijgen in wat je daadwerkelijk binnen krijgt. Sommige dingen tikken gewoon aan (denk alleen al aan olie waarin je bakt bv) en dat zijn nou juist de dingen die je vaak vergeet mee te rekenen. Een tijdje alles bij houden is ff schijtirritant maar het gebeurt meer dan eens dat je 500 kcal meer eet op een dag dan je denkt en dan is het niet zo gek dat je niet zo snel afvalt. Als je het dan toch gaat bijhouden is wegen imo de enige manier om dat goed te doen. Zonder te wegen kan je net zo goed niet loggen.

Als ik uit lunchen ga probeer ik meestal niet al te krampachtig kcal te gaan tellen of een mega gezonde keuze te maken. Ik eet bv graag een lekkere boterham met een kroket, maar dat compenseer ik dan door 's avonds iets lichts als een soepje te eten.

Gefeliciteerd nog Kim!!

Ik ben toch begonnen met weightwatchers. Heb de kennis zelf prima in huis maar het moet voor mij echt een tandje hersenlozer. Ik verbaas me echt over hoe veel ik mag eten, kan bijna niet geloven dat ik daarmee af ga vallen. Maar goed, zo veel succesverhalen dat het me lijkt dat het wel moet werken. Ben heel benieuwd in ieder geval.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:33

Ik mag er nu 38 op een dag, en dan nog 42 flexpunten. Ben natuurlijk lang en zwaar maar vind dat wel echt heel veel :)) Voor mijn gevoel staat dat totaal niet in verhouding met wat ik aan kcal binnen mag krijgen, maar probeer er niet zo heel sceptisch over te zijn want wil wel echt proberen om het te laten werken. Heb dus nu ook maar met mezelf afgesproken dat ik die flexpunten niet ga zien als cheat punten maar voor als ik een keertje uit eten ga ofzo.

En lekker joh, soms moet je het ook gewoon even loslaten.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:07

0091 schreef:
Jeej... na 3 weke op dieet ben ik afgelopen week eindelijk wat afgevallen! Wel 0,6 kilo :')
Vind het eigenlijk veel te weinig voor de tijd en inzet die het vraagt |o
Maar het is een begin :)

Hou je wel alles netjes bij enzo? Als je niet afvalt kan het best zijn dat je onbewust meer binnen krijgt dan je denkt.

Hier mijn eerste 'echte' WW-dagje. Gister wel punten bijgehouden maar omdat ik een beetje een rare dag had heel veel van mijn flexpunten af gehaald. Vandaag dus mijn dagje:

O: Drie gekookte eieren (had niet zo veel in huis en eieren kosten geen punten dus soit)
L: Een groot bord watermeloen met saladekaas
T: Drie maiswafels met slankie smeerkaas
A: Gegrilde kip met kruidenbotersaus (ga uit eten en dit is nog het best te doen op het menu)

Heb nog wat punten over dus misschien dat ik als ik thuis kom nog een maiswafel neem.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:19

Ah sorry, die heb ik gemist. Hoe veel kcal eet je op een dag en wat is je BMR? Sport je veel?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:49

Ik zou misschien naar 1700 kcal gaan. Je bent behoorlijk actief dus je hoeft echt niet zo dicht bij je BMR te eten.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:38

Hier ook een nieuwe WW'er (ben eerder deze week begonnen). Ik eet als ontbijt en lunch vaak dingen met heel weinig punten zodat ik 's avonds gewoon fatsoenlijk mee kan eten met mijn vriend. Ik ontbijt bijvoorbeeld met banaan-ei pannenkoekjes of griekse yoghurt met een eetlepel jam (jam is 2 punten, griekse yoghurt 0% is 0 punten). Tussen de middag eet ik vaak iets met kip of tonijn op water, die zijn allebei 0 punten en zo vogel ik het uit. Als tussendoortje eet ik bijna altijd eieren, vind dat super lekker en het kost me geen punten.

Verder, die 18 kilo gaat sneller dan je denkt. Bij mij moet er minimaal 40 af :))

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:35

Ik doe ook alleen digitaal idd. Mijn weegmoment is wel op maandag maar ik denk er idd aan om dat op te gaan schuiven, misschien zelfs naar vrijdag omdat ik dan bijna het weekend in ga en doordeweeks op mijn netst eet.

Ik vreet vooral veel eieren omdat ik het lekker vullend vind, vaak meer dan fruit. Maar ik ben idd wel meer fruit gaan eten, juist omdat dat 'gratis' tussendoortjes zijn.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:36

Kaas heb ik inderdaad ook heel veel moeite mee. In weight watchers is er gewoon niet heel veel ruimte voor en ik kan mezelf beter aanleren om het te laten staan ipv elke keer hele mini beetjes nemen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:12

Ja weet je, het is altijd een kwestie van willen. Van 2600 kcal ga je echt niet aankomen, dan zit je hooguit op je onderhoud. Loop dan een rondje extra ofzo. Ik snap het wel, het niet willen laten staan. Als ik op een borrel ben wil ik ook gewoon een glas wijn kunnen pakken en een bitterbal van het plateau kunnen pakken. Dat maakt het lastig, maar als je vervolgens daarna ergens een balansdag pakt waarop je lekker wat onder je normale doel gaat zitten is het ook gewoon weer gecompenseerd en klaar.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:28

Hier een halve kilo afgevallen vanmorgen. Zou best eens meer kunnen zijn want ik heb afgelopen weekend niet heel netjes gegeten (en ook niet alles heel netjes ingevoerd om heel eerlijk te zijn) dus het is in ieder geval fijn dat het 'werkt'. Vind het tot nu toe ook veel makkelijker vol te houden, ook omdat er dingen zijn die ik wel gewoon zo goed als onbeperkt mag eten. Als ik weet dat ik 's avonds uit eten ga eet ik overdag veel fruit en griekse yoghurt en dat is dan nul punten.

@denice: dat valt best mee. Bv tofu is net als kip en groente en fruit 0 punten. Juist omdat groente en fruit geen punten kosten denk ik dat het voor een plantaardige levensstijl heel goed zou kunnen werken.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:49

Bonen zijn ook geen punten. Maar als ik jouw lijstje van vandaag zo even invul kom ik uit op:

O: Sojayoghurt (0), havermout (3), noten (1), rozijnen (1) Totaal: 5
T: Appel (0), mandarijn (0)
L: 4 boterhammen (8), avocado (1 hele = 11 punten), appelstroop (4) totaal: 23
T: 0 punten
A: Volkorenpasta (4 eetlepels gekookte pasta = 6 punten), 6 vega balletjes (5). Totaal: 11 punten

Zonder je boterham als tussendoortje zit je dan op 39 punten, wat hoogst waarschijnlijk meer is dan je bij WW zou mogen op een dag (ik ben 1.88 en weeg ruim 120 kilo en mag er 38). En dit is dan zelfs nog zonder eventuele olijfolie etc en ik weet niet wat er allemaal in de pastasaus zit (heb hem nu gelogd als 0)

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:05

Met borstvoeding zou ik zeker uitkijken dat je niet te weinig eet inderdaad. Weight Watchers vraagt daar ook om als je de app instelt :)

Ik stond er altijd super sceptisch tegenover, ik had heel erg in mijn hoofd dat ik zelf wel wist hoe veel ik precies moest/kon eten en dat ik geen dieet nodig had om dat tegen me te zeggen. Maar ik merk dat het me toch wel veel helpt dat ik bijvoorbeeld bepaalde dingen mag eten zonder dat het me punten kost. Als ik mijn punten voor een dag al heb ingezet kan ik altijd zeggen; ik pak een stuk fruit of ik neem een bak griekse yoghurt. Dat stimuleert me een stuk meer om gezonde keuzes te maken, eerder had ik zo'n dag dan als verloren beschouwd en toch een ongezonde keuze gemaakt.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:13

18 euro per maand en je neemt het voor een jaar af. Het is meer iets voor de eerste kilo's, niet per se voor de laatste loodjes haha.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:49

Laura82 schreef:
Ik heb dat dus ook, dat ik makkelijker gezonde keuzes maak. En het doet me mentaal heel goed om altijd wel íets te kunnen eten, juist daardoor is de drang om dat ook steeds te doen veel minder. Hetis goed om voor ogen te houden dat 0 punters ook kcal bevatten, maar aan de andere kant eet ik me van die producten ook gewoon geen slag in de rondte. Als ik een bak griekse yoghurt met fruit op heb, kan ik echt weer een tijd vooruit, ik snaai veel minder.

Precies. Het helpt zo veel om het gevoel te hebben dat je altijd nog wat kan eten, dus dat je nooit honger hoeft te hebben. Ik probeer idd wel te onthouden dat er wel kcal in zitten, ook om voor mezelf te voorkomen dat ik als tussendoortje twee hele kipfilets ga staan bakken ofzo. Maar om fruit kijk ik echt niet om, terwijl ik eerder juist niet genoeg fruit at omdat ik het zonde van de kcal vond :+

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:37

Toen ik nog geen ww deed vond ik fruit vaak echt zonde van mn kcal. Ik kan voor dezelfde hoeveelheid punten als een banaan ook iets eten waar ik wel vol van zit. Nu ik ww doe eet ik minstens twee stuks fruit per dag omdat het me geen punten kost.