50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Marilu

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 08:43

Heb zonet de dierenarts aan de lijn gehad. Hij heeft overlegd met de smid en hij weet nu dus meer over de 'voorgeschiedenis' van de hoeven. Smid kan op dit moment enkel werken met een hoefijzer om een correctie aan te brengen, maar noch de dierenarts, noch wij zijn daar voor te vinden. Voorlopig, tot de volgende kapbeurt, gaan we dus niets veranderen aan de stand.

Op dit ogenblik moet ik dus toch inderdaad werk maken van het laten vermageren van mijn paard. Waar de smid sprak van 100 kg vermageren, valt het bij de dierenarts al wat beter mee : 'slechts' 60 à 70 kg vermageren. Het is inderdaad niet de alleenstaande oorzaak van de peesontsteking, maar een mogelijke/waarschijnlijk factor. Volgens de dierenarts zal ze sowieso veel minder last van stijfheid hebben, als dat overtollig gewicht er af is.

Sta ik weer voor een moeilijk taak om ze te doen vermageren .. aangezien de paarden hier aan huis sta, zie ik natuurlijk altijd hun vragende en hongerige en beschuldigende blikken ...

Waratje, ik ken PSSM niet. Heb er me even over ingelezen. Bepaalde symptomen komen overeen. Maar het lijkt iets te zijn dat in aanvallen komt ? Als de veearts hier binnen een maand terug is, ga ik hem er eens over aanspreken.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 10:27

Bedankt al voor de tips !
Wat de magnesium betreft : ik heb in het verleden al 2 keer zo'n zak besteld bij PaardNatuurlijk. Ik heb al meermaals gelezen dat dit echt wel een mogelijke oplossing kan zijn voor enerzijds de vetophopingen en anderzijds het soepeler houden van haar spieren. Probleem is dat de paarden het hier voor geen miligram willen opeten ... (je zou kunnen zeggen, geen probleem, dan eten ze maar niet, maar dit vind ik dan ook weer niet de juiste oplossing ...) Ze krijgt nu sowieso al enkel Safe & Sound van D&H, wat al een heel sober voer is (geen graan, weinig zetmeel, weinig suiker, weinig calorieën). Hier de magnesiumpoeder onder doen, dat proeft ze dus onmiddellijk. Is er misschien een gemakkelijker toedienbare vorm magnesium (die even doeltreffend is als deze van PaardNatuurlijk), ik denk maar aan een tabletvorm of een pasta die in de mond te spuiten is of is er een manier om haar deze poeder toch te doen opeten zonder er zoetigheid aan toe te moeten voegen ?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 12:50

Oei, Rex_Rolfo, dan blijf ik met mijn kwartjes best uit jullie buurt ;)

Hoeven : ik ken er niks van, dus ik kan er zelf niet echt een mening over vormen. Wel vind ik dat het paard waar het over gaat, inderdaad wel wat 'platvoeten' heeft. Als ik straks buiten ben, ga ik eens een foto nemen van haar voeten en dan kunnen jullie er jullie mening ook eens over geven.

Van smid veranderen wil ik niet zo graag doen. Ben eigenlijk erg trouw aan mensen die altijd goed geweest zijn voor mij, in de zin van waar ik altijd op kunnen rekenen heb. Onze smid volgt op regelmatige basis cursussen en workshops, dus ik denk dat hij constant nog bijleert. Bij de volgende sessie ga ik hem toch eens vragen naar de verschillen tss quarters en bv BWP of KWPN op het vlak van hoeven en over hoe hij daar mee omgaat.

Ze staan hier in ieder geval niet op ijzers, waar ik blij om ben.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 13:49

Oops, Cissy ... niet leuk, hopelijk kunnen ze het snel opgelost krijgen (en krijgen ze hem überhaupt al weg om te beginnen ...).

Heb enkele foto's getrokken van onze kleinste haar voorvoeten, het paard met de peesontsteking, dus.
De voeten zijn 3 weken geleden bekapt. Vraag is : staat ze te laag op haar hiel ? Of valt van zo'n foto niet veel op te maken ?
Overigens heeft ze aan beide voorbenen lichte galletjes, dus allicht ook een teken van overbelasting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 15:03

Ja, heb ook altijd wel het idee gehad, dat ze nogal plat staat, maar aangezien ik geen echte kennis heb over de paardenhoef, heb ik me daar nooit over uitgesproken tegenover de smid.

Ibbel, ze heeft inderdaad heel snel last van flare.

Aan de uitleg van de smid op te maken, vindt hij dat ze zo staat, of zo moet staan, omdat ze te veel weegt. Kan dat dan, dat het door het gewicht veroorzaakt wordt, dat een paard 'onderuit' staat ?
Daar heeft de dierenarts in ieder geval niets over gezegd, die heeft alleen gezegd, dat ze achteraan hoger moet komen, omdat nu haar pezen overbelast worden (en dat dan weer in combinatie met de zware piste).

Bij het willen posten, merkte ik jouw 'egopost', BusyMissy. Bij deze alvast hartelijk gefeliciteerd met deze - toch wel - mijlpaal voor jou met dit paard ! Klinkt als best een uitdaging geweest te zijn ! Zou alleszins al geen combi met mij zijn, een oversensitief en ook nog eens dominant paard ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 16:22

Waratje, ik had ook een foto van de onderkant genomen, maar aangezien die door de smurrie niet echt duidelijk was, had ik die niet gepost. Je opmerking ivm het steunsel dat zichtbaar is, lijkt me wel te kloppen :

Afbeelding

Dus, ter afronding van mijn vraag : de dierenarts heeft dus gelijk dat haar hielen te laag staan ?

In ieder geval, bedankt voor de commentaren. Zo leer ik weer een heleboel bij ten gunste van mijn paarden ! :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 19:29

Brave pony, Punz ! Dat zal wel genieten geweest zijn :)

Mijn weekend was toch wat minder leuk, omdat ik heel de tijd met de peesontsteking van mijn paard in mijn hoofd heb gezeten. Op dit moment kan ik er zelf niets aan verhelpen ... enkel op haar lijn letten (wat niet zo eenvoudig is met het mooie groene gras !).
Ik had daardoor ook geen animo om iets te doen met de beestjes. Ook met moeder paard heb ik dus niet gereden.

Na de commentaren op de hoeven, voel ik me toch wel wat ongerust. Ik hoop dat de dierenarts aan de smid goed duidelijk zal maken wat er moet gebeuren. Spatter, het zou dus inderdaad niet slecht zijn om me wat meer te verdiepen in de materie, want op dit moment heb ik er dus echt geen idee van hoe het moet.

Voilà, tot daar mijn zelfbeklag :P
Ik durf pas een volgende keer terug iets posten als het met een vrolijke noot is ! :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 14:33

Oh, wat een droevig nieuws over Gringo.
Al zat het er stilaan aan te komen, het blijft een zware klap om een dierbaar wezen te moeten afgeven.
Laat de mooie herinneringen je een beetje troost bieden, Mirgino

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 09:20

Prettig nieuws, Cissy ! Toch weer een beetje opluchting.

Aangezien er hier toch vele ervaren paardenmensen met daarnaast ook nog veel gezonde paardenkennis zitten, ga ik er weer eens een vraagje doorjagen :D
Gedragsvraagje, deze keer ;)

Het gaat wéér over het jongste paard (6 jaar). Vorig weekend heb ik ze hier allemaal nog eens ontwormd. Waar ze dit vroeger min of meer 'normaal' liet doen, was het nu, net zoals de keer ervoor, een duidelijke 'njet' die ze me liet verstaan : ipv gewoon het hoofd wat weg te trekken, gaf ze altijd van die korte venijnige snokken met haar hoofd naar boven. Spuit er bijna niet in te krijgen, dus, en toch wel wat gemorst (mijn vriend hield haar vast, overigens).
Binnen enkele weken komt de paardentandarts en dan verwacht ik weer dezelfde 'cinema', want daar was ze de vorige keer, ook weer in tegenstelling tot vroeger, ook heel beslist over : 'Neen, zeg ik !', met hetzelfde venijnige hoofdgeschud als afweermiddel.

Enfin, om tot de vraag te komen : is dit niet ook gewoon dominant gedrag ? En zo ja, hoe reageer je daarop (kwaad worden is niet echt een optie, neem ik aan ;) ) ? Het is overigens niet zo dat ze niet kan tegen iets in haar mond (moest er iets lekkers in die spuit zitten, dan zou ze er maar wat graag eentje krijgen).

Ze heeft wel altijd duidelijk een eigen mening over alles, maar is dat dan eigenlijk ook sowieso dominant gedrag ?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 16:57

Waratje, ja, ze heeft inderdaad een karaktertje met een eigen mening. Heb in de loop der jaren al wel enkele verschillende paarden gehad en de meeste voor lange tijd. Dat waren dan de 'gemakkelijke en medewerkzame' paarden :) Ik heb er ook twee gehad die toch ietwat te moeilijk waren voor mij en die heb ik geen van beide langer dan een jaar gehouden, omdat ze me boven het hoofd groeiden. Om maar even mee te geven dat ik niet zo geschikt ben met het 'moeilijkere' paard.

Degene waar ik het over heb, is bij ons geboren, dus waarschijnlijk ook wel een tikje verwend :o Maar soms is haar reactie op iets in mijn ogen wat overdreven (zoals bv nu met die wormenspuit) en dan ben ik bang dat ik toch wat een 'te zwakke mens' voor haar ben, als je begrijpt wat ik bedoel, en dat ze me ook over het hoofd zou kunnen groeien. Vandaar mijn vraag hoe je dit afhandelt met een paard dat toch wat minder medewerkzaam is dan bv haar moeder. Die vindt zo'n spuit natuurlijk ook niet leuk, maar die reageert er helemaal niet zo fel op.

IsabelleN : bovenlip vastgrijpen heb ik ook geprobeerd en daarop reageerde ze eveneens zo hard, dus ik kon de greep niet behouden. Een praam zou misschien nog een optie zijn.
Of misschien de volgende keer inderdaad eens proberen met de 'belegde boterham', zoals Waratje voorstelt.

Elledani68, ik heb ook al eens gedacht of ik niet beter de dierenarts ook de tanden zou laten verzorgen, omdat die dan inderdaad kan verdoven als het nodig is. Al naargelang hoe het binnenkort - al dan niet - loopt, moet ik dat misschien toch maar beter doen in het vervolg.

En ja, BusyMissy, dat verhaal over dat ongeluk ... brrr, ik moet er niet aan denken hoe het had kunnen aflopen !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 08:20

Haha, Cissy, ik vind het altijd zo grappig als je over een paard schrijft dat het stuitert :D
Trailer net op tijd klaar, dus ! Oef !

Ik ga het ook eens zo proberen, 'trainen' met de vinger in de mond. Dit laat ze wel toe, maar ze begint dan wel met haar tong te friemelen om die vinger weg te krijgen. Ik ga dus proberen te volharden in de 'boosheid'. Moet ook wel bekennen dat ik iemand ben die snel de moed laat zakken als er iets niet lukt, dus niet zo'n goeie eigenschap om met een paard samen te werken :o (zeker niet met zo'n slimmerik die me snel doorheeft).

Merci voor de tips iedereen !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 19:26

Oh, spijtig nieuws, Fleuribelle. Moet heel erg zijn om zoiets mee te maken, zowel voor je paard, als voor jou. Sterkte nog en dikke knuffels voor je merrie :(:)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 08:27

Oooh, spannend, BusyMissy ...
Hopelijk is het ondertussen in goede gezondheid geboren mogen worden ! Of misschien wacht het beestje nog even op warmer weer ?

Hier in België is het ook al een tijdje in het nieuws : wolven gesignaleerd in provincie Limburg. De wolvin zou inmiddels kleintjes geworpen hebben. Klinkt allemaal leuk en is misschien wel een teken dat men natuurbewuster geworden is, zodat zulke dieren überhaupt de kans hebben om zich hier te settelen. Maar ik vind het ook weer een probleem binnenhalen : die wolven hebben voedsel nodig en de kans dat ze dat gaan (moeten) zoeken in de buurt van mensen is groot (België is nu eenmaal maar een zakdoek groot). Er zijn nu al diverse (huis)dieren gesneuveld : schapen en alpaca's.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 05:39

Wauw, proficiat, BusyMissy ! Het is wel een look-a-like van zijn mama, hé (papa ken ik niet :o , alleen de naam doet wel een belletje rinkelen).
Op de eerste foto heeft hij precies wat hoofdpijn ;) , lijkt dat hij zijn hoofd tussen zijn voorbeentjes houdt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 17:17

Haha, Rex_Rolfo ! Ik weet wel wie Johan Cruyff is, hoor (de andere ken ik inderdaad niet ...) ! Dat is toch ook degene van de uitspraak : 'Ieder nadeel heb zijn voordeel.' (of was dat toch nog iemand anders ...)
Ruud Gullit ken ik ook nog (die met de dreadlocks !).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 20:19

Ben ik nu de enige daarin, maar ik zou graag nog wat meer foto's zien van kleine Toot :D ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 09:43

Punz, dat gaat volgens mij toch ook alweer best wat vlotter dan op je vorige galopfilmpje !? Goed bezig, in ieder geval.

Wij zijn volgende week ook voor enkele dagen op reis en dan komt hier een zus logeren om op de beestenboel te letten. Een zussie dus i.p.v. een Cissy ;)
Dat is hier ook mijn voorwaarde om op reis te gaan : iemand (betrouwbaar) die hier komt logeren.

Marian_lara, hier zijn de paardjes inmiddels al kogelrond ... een jaarlijks weerkerend fenomeen, vrees ik. Het is werkelijk niet simpel om paarden die een wei ter beschikking hebben slank te houden (voor iemand als ik). Geniet van het uitzicht op 4 paarden :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 08:40

Goed gedaan, BusyMissy, jij bent duidelijk de goede leider voor dit paard ! Leuk voor je paard ook dat het dit nu kan doen zonder stress.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 07:59

BusyMissy, mooi wat je neerschrijft over je paard :) Ze is duidelijk in goede handen bij jou.

Wat de advertentie betreft, die kan ik ook niet zien, noch op computer, noch op gsm. Niet dat ik kandidaat ben, maar ben gewoon curieus :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 16:45

Ja, met het nummer in te voeren heb ik de advertentie ook kunnen vinden.
Inderdaad, een interessant plekje ! En zo goed gelegen ! Daar zal wel snel iemand op afkomen ! Hopelijk voor jou, Justkid, wordt het een leuk iemand ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 14:57

Ben net terug van een weekje vakantie en heb de - meeste - dieren hier in goede gezondheid aangetroffen, dus ben tevreden ! De meeste : ik mankeer nog de twee halfwilde katten, die zich een weekje gedeisd gehouden zullen hebben (wegens bang van andere mensen). Onze oude kat (18 jaar) is wel blij met het weerzien, want die kan nu zijn gewone routine terug aanvatten.
Zo dadelijk de wei in om de mest te ruimen, want mijn zus/oppas was niet van plan dat te doen, dus dat zal wel even werken betekenen, na een weekje verzuim ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 11:36

Martie, dat zal inderdaad een moeilijke beslissing zijn. Een paard dat je nauw aan het hart ligt, kan je niet zomaar uit je leven schrappen. Hopelijk biedt er zich een geschikt nieuw baasje aan, waar je een goed gevoel bij hebt.

Wij wachten hier nog altijd op 1 van de 2 halfwilde poezen. Eentje heeft zich nog steeds niet laten zien. Ik hoop dat ze zich vandaag toch nog gaat vertonen, anders vrees ik dat haar iets overkomen is.
Zou wel raar zijn, dat dit dan net nu, tijdens onze afwezigheid gebeurt. Ze wonen hier al 4,5 jaar en kennen de buurt dus volledig. Bovendien is het hier qua verkeer redelijk veilig, als ze tenminste in haar gebruikelijke biotoop blijft. Ook is het geen kat die zich door een vreemde zou laten pakken.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 12:08

Update : de poes is gevonden ! Ze lijkt wat suf, maar vertoont op het eerste gezicht geen verwondingen. Spijtig genoeg laat ze zich niet pakken. Bij pogingen tót, liep ze altijd weg. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar hopelijk komt het terug goed met haar.
We zijn hier eens een katje kwijtgeraakt door vergiftiging. Hopelijk is dat nu ook niet het geval, want dan is het een hopeloze zaak.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 12:48

Inderdaad een goed werk, Punz. Ik neem aan dat het om opvang van straathonden gaat ? Wat gebeurt er uiteindelijk met die honden ? Zijn die allemaal bedoeld voor adoptie richting buitenland ?

Elledani68, mooi paard heb je daar ! Ik heb het allicht vergeten : van waar is het paard dan ook al weer gekomen ? Veel succes en een mooie tijd met haar gewenst !

Poes is terug in huis geweest en heeft vannacht nog eens goed kunnen doorslapen, binnen op de zetel, in de 'armen' van onze oude - gecastreerde - kater <3

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 17:57

OK, elledani68. Is het dan een PRE ? Of een kruising ?
Ben net een weekje in Andalucië geweest en heb daar ook wel weer wat mooie paarden gezien. Ik vind die Iberische paarden echt wel supermooi.
Wat me wel wat tegenstond, was dat diverse paarden en ezels in de wei vastgebonden staan, aan een koord van zo'n 3 à 4 meter lang. Schijnt dat het officieel niet meer mag, maar blijkbaar wordt het toch nog gedaan.

Zit hier weer wat met mijn handen in het haar wegens mijn moddervette jongste paard ... Aangezien ik een weekje weg was en mijn zus/oppas had aangegeven dat ze waarschijnlijk toch niet ging blijven slapen hier (wat ze dan uiteindelijk toch blijkt gedaan te hebben), vond ik het het beste om de paarden dag en nacht op de wei te laten. Nu, dat heeft wel wat verkeerd uitgepakt met de jongste ... ze is nu echt té dik. Ondertussen dus wel weer 's nachts van de wei, maar dan krijg ik het niet over mijn hart om ze 12 uur zonder eten te laten staan ... dus voor 's nachts toch maar een portie hooi ...
Maandag komt de dierenarts ter controle van haar peesontsteking, dus ik verwacht weer (terechte) commentaar. Hopelijk is haar pees terug ok, zodat ze meer aan het werk kan en dus toch weer wat extra calorieën verbrandt ... alhoewel, de dierenarts zegt dat een uurtje of zo werken geen verschil maakt in het afvalproces ...