50-plussers te paard ...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Marilu

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 09:20

Haha, Ibbel, goeie uitspraak van je smid :D Daar valt inderdaad niets tegen in te brengen !

Ik kan het dus best aanpakken zoals ik nu doe : 's avonds van de wei, wat hooi geven en het bewegen terug opdrijven.
Het is echt wel een jaarlijks terugkerend fenomeen in het voorjaar ...

Altijd wel uitkijken geblazen voor hoefbevangenheid, nietwaar ... Maar hopelijk wordt niet ieder te dik paard ook effectief hoefbevangen ...

Dat klikt dan allemaal heel positief, Elledani68 ! Zal voor Vinatera ook wel een aanpassing worden : gras eten ! En minder hete temperaturen (alhoewel dit weekend er ook wel mag wezen qua warmte ;) ).
Ik hoop dat je er een fantastisch paard aan mag hebben. PRE's hebben toch een goeie reputatie, hé !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 08:56

Zo, gisteren goed nieuws gekregen van de dierenarts : de peesontsteking van ons jongste paard is genezen ! Ze mag terug aan het werk. Nu ga ik nog eventjes met rijden wachten, omdat de twee grootste oorzaken van de ontsteking nog niet zijn aangepakt : de stand van haar hoeven en de te zware piste. Smid komt in iedere geval nog deze week en normaal gezien (eindelijk !) ook de grondwerker om de piste aan te pakken. En dan voorzichtig weer beginnen !
Over haar overgewicht heeft hij me geen preek gegeven, maar hij heeft wel laten verstaan dat het dieet mag voortgezet worden. Komt zo in ieder geval positiever bij mij binnen :D

En, ook de paardentandarts is geweest en beide paardendametjes hebben zich - zonder verdoving - beschaafd gedragen, dus dat was ook wel positief én een groot verschil met hun houding vorig jaar, want toen hebben ze de man wel aan het zweten gekregen :o Gelukkig blijft de tandarts altijd uitermate rustig en paardvriendelijk !

En met het poezenvolk is ondertussen hier ook alles weer peis en vree !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 20:17

Klinkt wel leuk zo, Elledani68, dat je Vinatera nog zoveel kan leren ! Succes ermee en geniet van het moment :)

Punz, een pluim voor jouw werk in Roemenië ! Klinkt wel als een (kleine) cultuurshock die je daar meegemaakt hebt.

Met het oog op het welzijn van onze paarden hun pezen, meer bepaald nav de peesontsteking van onze jongste, is hier vandaag de piste vergroot en het aanwezige zand verspreid over de grotere oppervlakte. Ik hoop dat het zo goed werkbaar en berijdbaar gaat zijn. Op het eerste zicht en gevoel is dat zo (heb wel nog niet gereden).
Lijkt nu wel een zee van ruimte, vooral ook waarschijnlijk omdat alles nog zo netjes glad ligt.

De smid is ook weer geweest. Bedoeling was dus om de stand van onze jongste haar hoeven te corrigeren, maar volgens hem kan dat niet zonder hoefijzers (vooraan) in haar geval. Maar ik ben niet voor ijzers te vinden, niet in het minst omdat ik vrees dat ze dan heel gemakkelijk gaat uitschuiven als de weide nat ligt. Wordt dus nog vervolgd ...
In ieder geval heeft de smid er nog maar eens de nadruk op gelegd dat ze nog veel moet afvallen en dat vooral dat haar hoeven ten goede gaat komen. Ik probeer, maar het is niet gemakkelijk met een paardje dat zo snel bijkomt ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 08:39

Hallo, pretty boy Mambo !
Mooi beestje, Cissy :j

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 10:29

Dat gaat toch niet altijd op, volgens mij. Ik denk dat bepaalde - slimmere of zelfbewustere (om het woord dominantere niet te gebruiken) - paarden best wel doorhebben dat ze bij bepaalde ruiters hun willetje kunnen doordrijven en dat dit dus niet noodzakelijkerwijs ligt aan een onderliggend fysiek probleem bij het paard in kwestie. De meeste paarden kunnen hun ruiter feilloos 'lezen', denk ik.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 15:49

Ik schrok toch even, Wranglerbutt en Ibbel, van jullie toch wel harde woorden.
Het is toch niet zo dat GeraldineVD het paard heeft afgeslagen ? Het gaat blijkbaar om 1 welgemeende en welgemikte tik (die dus ook direct zijn effect heeft gesorteerd). In mijn ogen iets zoals de 'opvoedkundige tik' die een mensenkind krijgt (ik weet dat dit de dag van vandaag ook al verboden is, al heb ik zelf aan mijn opvoedkundige tikken vanuit mijn jeugdjaren geen trauma overgehouden, maar wel respect voor mijn vaders mening).

Rex_Rolfo heeft het mooi neergeschreven, vind ik.
Zoals ik in mijn vorige post schreef, zijn er toch echt wel paarden die - ongetwijfeld door de angst/onkunde/ondoortastendheid van de ruiter - zelf de leiding nemen. Dit is zeker geen fout van het paard, want die doet wat hij denkt dat nodig is = de leiding nemen bij gebrek aan een goede menselijke leider. Maar het is wel een situatie die gevaarlijk kan worden voor de ruiter en dus een situatie die we niet wensen.
In het verhaal van GeraldineVD is het duidelijk dat de dame in kwestie niet doortastend optreedt met haar paard. Het paard gaat dus terug naar de trainers om het 'probleem' aan te pakken. Op dat moment zal de trainer er ook niet meer komen met het stilletjes te vragen en zal de trainer even de nodige doortastendheid aan de dag moeten leggen om het paard tot de orde te roepen. Aangezien de trainer wél consequent en zelfzeker is, lukt dat snel. Ik denk dat het dus zeker bij die ene tik zal blijven.

Het zal inderdaad wel zo zijn, dat dit niet automatisch zal inhouden dat het paard in de toekomst wél braafjes naar zijn baasje gaat luisteren. Zolang zij niet even doortastend als de trainer met het paard aan de slag kan gaan, zal het paard haar blijven overtroeven. Op dat punt hebben jullie, Wranglerbutt en Ibbel, dan weer wel gelijk : de dame in kwestie zal grondig aan haar probleem moeten werken. Misschien zal het haar met dit paard ook nooit lukken en zal ze een stapje terug moeten doen en moeten zoeken naar een ander paard waarmee het haar wél lukt.

Overigens kan ik me volledig inleven in hoe deze dame zich op dit moment voelt, aangezien ik zelf het type ruiter ben waarbij de angst soms de doortastendheid in de weg zit. Sommige paarden nemen daar geen gebruik van, andere echt wel heb ik al meermaals mogen ondervinden ... (al weet ik wel dat we dat niet mogen aanzien alsof het paard ons bewust wil pesten, maar we mogen de intelligentie van een paard toch ook niet onderschatten)

Pfff, een moeilijke discussie ... maar ik meen te mogen aannemen dat we hier allemaal begaan zijn met het fysiek en psychisch welzijn van ons paard, al liggen onze meningen al eens ver uit mekaar.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 20:20

Nóg witter ? ;)
Echt wel een mooi paard, hoor, Hiphopje ! Zelfs met zijn korte coupe :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 14:06

Ha, wel goed te lezen, dat angsten toch wel echt overganggerelateerd kunnen zijn.

Ik ben nu altijd wel een heel voorzichtig iemand geweest, maar heb bv nooit een paniekaanval gehad in mijn jonge jaren. Op mijn 44ste voor de eerste keer in mijn leven een paniekaanval gehad. Natuurlijk blijft dit dan doorspoken in je hoofd en ben je bang (!) dat dit je weer eens gaat overkomen. Daar heb ik toch ettelijke jaren mee rondgelopen : de angst voor de angst ... Nu moet ik zeggen, dat het me gelukkig de laatste tijd (dit jaar word ik 55) steeds minder overkomt, zo'n benauwd en beklemmend gevoel, het gevoel dat je geen lucht kan krijgen en daarbij het waanidee dat je laatste uur geslagen heeft ... :o Mijn paniekaanval kwam in situaties waarin ik in een positie was waaruit ik niet wég kon : op de trein, op de autostrade, in de file, in een vliegtuig ...
Waarschijnlijk, of is het misschien, heeft dit toch ook te maken (gehad) met de overgang.
Van de opvliegers ben ik ook nog niet verlost, van de hoofdpijn kan ik zeggen, dat dit al stukken verbeterd is. Waar ik vroeger om de 26 dagen zeker mocht zijn van me minstens 3 dagen beroerd voelen (hoofdpijn en misselijk), ben ik er op dit moment (hopelijk blijft het zo ... <<) ) met op gezette tijden (vermoeidheid, stress) enkele dagen een zwaar, vervelend hoofd vanaf.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 19:56

Een paard om te koesteren, dus, Martie !

Gisteren en vandaag heb ik al wat geoefend in onze vergrote piste. Is voor moeder paard wel een verademing om meer ruimte te hebben. Zij heeft ruime gangen en in de kleinere piste keek ik altijd wat tegen galop aan omdat de hoeken dan altijd wel héél snel aan me voorbijkwamen. Want, spijtig genoeg ben ik na al die jaren oefenen nog altijd niet geslaagd in het verzamelen van een paard :o Bij draf gaat het al wat beter, maar in galop ...

Met de jongste blijf ik nog altijd wat in hetzelfde schuitje zitten. Zij is dus ook zo'n type paard dat haar ruiter heel erg goed doorheeft. Ze is van nature erg alert en schrikt snel. Dus ook zonder dat ik in de buurt ben, het is dus niet iets dat alleen ik veroorzaak. In de piste heeft ze een kant waarop ze echt niet graag loopt (te dicht tegen het struikgewas). Nu, na de pistevergroting, ligt deze kant vlák naast het struikgewas ... Ik ben nu aan het oefenen om er zo rustig en nonchalant naast te wandelen, om te vermijden dat ze als een speer van de ene hoek naar de andere gaat spurten (en ik er dus misschien van af zou kunnen vallen) ... Op zo'n moment zou ik toch ook zo graag doortastend willen zijn en gewoon kunnen dóórrijden, ipv het paard nog extra te doen twijfelen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 17:35

Que guapa, Elledani68 !

En, inderdaad, zoals je schrijft : dé hoek blijft dé hoek ... I know the feeling _/-\o_

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 13:05

IsabelleN, wij hebben ook twee ezeltjes, moeder en dochter. Zij zijn redelijk klein, ik schat zo'n 1m10 schofthoogte. Hier worden ze ook samen met de paarden ingeënt tegen tetanus/griep en krijgen ze dezelfde ontwormingen.
Er wordt dikwijls gewaarschuwd voor het gevaar van longworm voor paarden als deze tussen de ezels staan. Tot op heden, na inmiddels 16 jaar van paarden/ezels samen te hebben staan, heb ik hiermee nog geen probleem gehad. De dierenarts zegt dat ik daar niet bang voor moet zijn, dat er weinig ezels zo goed ontwormd worden als die bij ons. Maar ja, zeg nooit nooit, natuurlijk.

Spatter, ik moet zeggen, dat ik na al die jaren mijn ezeltjes nog altijd niet zo goed 'gedresseerd' heb ;)
Het is toch een héél ander dier dan een paard qua gedachtengang, vind ik.
Ik vergelijk wat hun 'gebruiksaanwijzing' betreft, graag een ezel met een kat en een paard met een hond.
Je op een ezel kwaad maken, heeft inderdaad alleen maar het tegenovergestelde effect (in het kwadraat).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 17:23

Wauw, Punz ! Vanaf nu ben jij helemaal niet meer te houden, denk ik !
Prachtig paardje heb je daar toch :j

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 19:16

Punz en Maflinger_S, ook ik heb hier met ons jongste paard wat communicatieproblemen. Ligt zowat in dezelfde lijn : zij is ook heel gevoelig in de mond en aan 'de plaats waar mijn zwaartepunt zit'. Dat laatste klinkt wat raar, maar ik bedoel dus eigenlijk dat ze zeer snel uit balans is als ik niet mooi op mijn plek blijf zitten. Beetje soortgelijke problemen, dus, ofwel te snel lopen ofwel plots stilvallen ...
Op haar rug voel ik me het meeste van de tijd een beginneling, zonder overdrijven :o

Ik weet dat het probleem bij mij zit, hoor. Vrijdag zou haar 'inrijdster' nog eens langskomen en dan gaan we weer wat bijschaven, bij mij en bij het paardje :) Bij haar loopt ze natuurlijk ook veel vlotter en volledig ontspannen :')

In ieder geval krijg ik wel moed door jouw verhalen, hoor, Punz ! Dus, blijf maar 'rozewolkenberichten' sturen !

Hiphopje, jij bent ook goed bezig, lees ik ! Moddermonstertje is toch al wat properder geraakt ?!

Haha, Cissy, je paard was er niet zo blij mee met haar vakantie ! Home sweet home, moet ze gedacht hebben.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 12:29

Hier ook iemand met dat boek in de kast ! Een van mijn eerste paardenboeken. Moet toch al eind jaren zeventig geweest zijn, denk ik ?! Was inderdaad een heel inspirerend en leerrijk boek. Zou het nog eens moeten herlezen.

Wat ik ook een heel leuk boek vond toen we ons veulen hier verwachtten, was : 'Van veulen tot rijpaard', door Richard Maxwell. Ook heel leerrijk en je voelt dat de man in kwestie écht een hart heeft voor paarden (tja, anders zou hij er allicht ook geen boeken over schrijven ... ;) ).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 19:54

IsabelleN, wil je zeggen dat de jonge meisjes tegenwoordig dikker zijn ?
Nu heb ik eigenlijk eerder de omgekeerde indruk. Als ik hier in 't stad (studentenstad) de jonge studentenmeisjes zie lopen, vind ik die bijna allemaal (laat ons zeggen 95%) uitermate slank en wat me vooral opvalt : met ellenlange, slanke benen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 09:31

Over voeding en over wat gezond is, verschijnt alle dagen wel weer wat nieuws in de media. De ene dag zijn koolhydraten de boosdoeners, de dag erna de vetten, enz ...
Het 'gezond' verstand gebruiken zal nog altijd het beste zijn, denk ik :D En wat voor de ene mens geen probleem vormt, is het voor de andere dan weer wel. Zo at mijn vader alle dagen (vet) spek en heeft hij nooit last gehad van verhoogde cholesterol.
Sowieso is veel genetisch bepaald volgens mij, bv aanleg tot bepaalde ziektes, zoals kanker.

Nog even over de jonge generatie gesproken en meer bepaald hun taalgebruik : hier in België wordt er tegenwoordig zo bekakt gesproken door de jeugd, vind ik. Dialect lijkt niet meer te mogen, maar er is dan zo'n, wat ze noemen 'tussentaal' voor in de plaats gekomen en dat vind ik maar helemaal niets. Bovendien praten ze allemaal met diezelfde kraaiachtige klanken ...
Ach, wat word ik toch oud en knorrig ... a grumpy old woman :P

Gisteren voor het eerst dit jaar terug les gehad, met beide paarden, elk door een andere lesgever. Dat zou mijn 'prestaties' toch weer ten goede moeten komen, want als je les hebt, doe je toch altijd net dat ietsje meer je best, dan wanneer je alleen rondhobbelt ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 11:47

Net nog even met de twee dames heel even wat los gereden. Echt wel heel even, want het is al snikheet. Ik zit nu binnen en het zweet druipt nu pas van me af ... Dat wordt een plakkerig weekje, want de hitte moet eigenlijk nog komen.
Hopelijk begeeft de airco op werk het niet of ze kunnen me 's avonds opdweilen. De vapeurs zijn de laatste tijd ook weer behoorlijk intens, dus, dan wordt het dubbel op.

Ik let ook wel op de lijn. Niet dat ik op dieet ben, maar ik wil op mijn gewicht blijven en dat betekent dus onvermijdelijk toch ook maat houden met alles.
Als kind ben ik een tijd mollig geweest en werd daar destijds wel eens mee uitgelachen door leeftijdgenootjes. En dat is iets dat je toch ook wel levenslang meedraagt, dat uitgelachen zijn. Bij mij toch. Dus, eigenlijk ben ik al sinds mijn jeugd bezig met mijn gewicht.
Mijn gewicht is op peil gebleven, hopelijk blijft dat zo (!), maar mijn model is wel sterk veranderd. Mijn benen zijn vermagerd en het vet is gestegen naar mijn taille : een menopauzemodel noem ik het ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 17:50

Rex_Rolfo, proficiat met de prestaties ! Weer een roze wolk er bij !

Wat de warmte betreft, denk ik dat de paarden er heel wat beter tegen kunnen dan wij :D
Hier hebben ze vooral een hekel aan al de insecten, niet echt aan de warmte ... resultaat is hetzelfde : ze gaan meer in de stal staan en dus eten ze minder gras : goed voor hun lijn, dus 8-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 20:33

Oh, dat wis ik niet, Ibbel. Ik dacht dat ze er beter tegen kunnen dan wij. Niet dus.

Wat ik hier bij ons wel raar vind, is dat de paarden weliswaar veel binnen komen staan, vooral voor de insecten, maar dat ze dan altijd een warme stal uitkiezen. Ze staan liever in de warme, kleinere houten stal, dan in de koelere en grotere stenen stal. Daarom ging ik er dan ook van uit, dat de warmte hen niet veel kan schelen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 14:09

Mirgino, heel begrijpelijk dat je jouw topper zo erg mist. Zo'n proces heeft zijn tijd nodig :(:)
Toch geen slecht idee om je zinnen te verzetten door nu al een ander paard te vertroetelen of te rijden.
Zo kan je dat gepieker toch ook even uit je hoofd zetten.

Hiphopje, in de woonwijk zullen de mensen wel eens raar opgekeken hebben, toen ze daar plots een zebra door de straat zagen wandelen ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 18:57

Ik heb ook het idee dat het nog goed meevalt met de dazen, maar aan de andere kant is het wel zo, dat beide paarden blijkbaar toch gebeten zijn door een exemplaar en dan nog wel allebei op net dezelfde plek, onderaan de buik. Ze hebben allebei zo'n serieuze bult, dat kan bijna van niets anders dan een daas zijn.

Ben zinnens om eens een osteopaat te laten komen voor ons jongste paard. Haar peesontsteking mag dan wel genezen zijn, maar ik vind dat ze stroef blijft lopen. Dit heeft ze eigenlijk altijd al wel gehad, maar het is iets dat er niet op verbetert eerder integendeel. Het schijnt dat sommige paarden echt wel superstijf zijn van nature en een lange opwarming nodig hebben. Misschien is zij ook 'gewoon' zo'n paard of misschien is er wel een heel andere oorzaak. Vandaar dat ik toch eens een andere benadering wil proberen om te proberen dit uit te klaren. Degene die ik voor ogen heb, is dierenartse en doet daarnaast ook osteopathie en craniosacrale therapie.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 10:49

Hier ook iemand met bijziendheid ... kan waarschijnlijk niet anders met twee ouders die ook bijziend waren.
Bij mij is het pas aan het licht gekomen toen ik begon te werken, op mijn 20ste. Dat was echt vanaf dag 1 duidelijk. Ik neem aan door het kunstlicht, want mijn eerste werkplek was in een zaal zonder buitenlicht.
Toch nog even geprobeerd om zonder bril door het leven te kunnen :D En dan uiteindelijk, toen duidelijk werd dat het zonder bril geen doen meer was, gekozen voor lenzen, op mijn 26ste.
Zachte lenzen. Tot op heden draag ik er nog steeds. Ik weet dat het mogelijk is dat je er plots, van de ene dag op de andere, niet meer tegen kan. Hoop dat dit nog lang mag duren, want constant een bril op mijn neus lijkt me geen prettig vooruitzicht.

Ondertussen zit ik wel op een lenssterkte die maakt dat ik dichtbij niet meer zo goed zie (-4 en -4,25), dus moet ik, als er niet voldoende natuurlijk licht is, een leesbril bijnemen (+1). Wel probeer ik dat zo min mogelijk te doen, want als ik die leesbril afzet, voel ik dat mijn ogen moeite hebben om zich te 'herstellen'.

Met die 50+proeven, denk ik dat Rex_Rolfo enkel doelt op die grote letters.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 17:38

Vrijdag kom ik jouw richting uit, hiphopje ;)
Dan komen we op familieweekend naar Swolgen en gaan we de Maasduinen (of toch een stukje ervan :D ) aandoen, zonder paarden weliswaar. Welke kant van de Maasduinen is interessant voor een wandeling van zo'n 6 à 8 km (we zijn niet bepaald de meest fanatieke wandelaars, zie je :o ) ?
En is er nog iets anders dat we zéker moeten doen daar in de omgeving ?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 18:13

Dank je voor de tips, hiphopje !
Ben al wezen googelen en is inderdaad de geknipt wandeling voor ons :D

Over Clevers had ik al gelezen. Als dit inderdaad een aanrader is, gaan we er naartoe !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 06:50

Leuk wakker worden zo