Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:06

Ha guys!
Ik heb even een vraag en post dat hier omdat ik heel benieuwd ben of iemand dit herkent.
Ik weet niet zeker of ik HSP ben (herken heel veel punten maar heb me er verder niet in verdiept).
Momenteel studeer ik op het HBO en zit in een flink drukke klas. Als we in kleine groepen werken met de iets rustigere mensen is er niets aan de hand, maar ik volg nu een bepaalde les waarin enorm veel ruis wordt gecreëerd en een hoge energie is. Continu grappen maken, niet op de les gefocust.. Hierdoor klap ik dicht. Ik heb een enorm intern gevecht omdat ik voel dat ik ieder moment in een woede- of huilbui uit kan barsten omdat ik gék word van de drukte, en iedereen om me heen lol zie maken en druk zie doen. Ben een beetje ten einde raad omdat dit veel voorkomt; herkent iemand dit?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:45

Ah wat goed om te lezen!!! Wow ik dacht dat ik de enige was op de wereld die dit voelde, maar dit verklaart een heleboel. :D Ik hou er ook totaal niet van als veel mensen continu iets van me willen en die onverwachte visites vind ik ook niet grappig. :') Thanks voor je reactie!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:49

Purrrfection schreef:
Hallo, hier nog een HSPer die zich meldt. :Y)

Ik herken inderdaad ook het overprikkeld raken en dichtklappen van bepaalde situaties waar veel drukte is, of het nou veel mensen zijn of een chaotische inrichting. (Uitverkoop is vreselijk in dat opzicht haha).
Momenteel heb ik het ook erg druk en voelt het dan alsof ik overloop qua prikkels. En dan is het juist alsof er helemaal niets meer binnenkomt. Dan voel ik ook niet echt empathie meer, eigenlijk vrijwel niks. Herkennen jullie dit ook bij periodes die erg druk zijn of veel veranderingen? Ik zelf kan al van streek raken bij een roosterverandering %) heeft iemand daar ervaring mee?

Ja klinkt echt enorm herkenbaar!!! Ik zit op een opleiding waar veel persoonlijke en emotionele verhalen van klasgenoten soms naar boven komen, maar als dat teveel gebeurt komt er ook niets meer bij me binnen. Moet dan enorm m'n best doen om niet "harteloos" over te komen omdat ik 0.0 empathie meer voel, terwijl het niets met de persoon in kwestie te maken heeft. Als ik zelf beter in m'n vel zit is daar op een gegeven moment wel weer ruimte voor.

Heerlijk al die herkenbaarheid, eindelijk snappen mensen m'n hoofd en gedachtegang :')

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:16

Jongens hoe doen jullie het als je overprikkeld bent op werk/school?
Ik zit in een flink drukke klas en merk dat ik regelmatig op ontploffen sta omdat er zoveel om me heen gebeurt.
Heb op school al aangegeven dat ik het soms echt te druk vind en dat ik niet lekker functioneer, maar wordt niet echt goed op gereageerd.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:53

belle_boef schreef:
Castilja schreef:
Jongens hoe doen jullie het als je overprikkeld bent op werk/school?
Ik zit in een flink drukke klas en merk dat ik regelmatig op ontploffen sta omdat er zoveel om me heen gebeurt.
Heb op school al aangegeven dat ik het soms echt te druk vind en dat ik niet lekker functioneer, maar wordt niet echt goed op gereageerd.

Zijn er zelfstudie momenten? Dan oordopjes met muziek in doen.

Nee ik doe een studie in de kunsten en we doen niet anders dan werken in groepen haha :Y) Dus dat maakt het gewoon lastig.

Castilja

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:46

Wat een waanzinnig goede tips in de post, dankjewel! Ik ga het allemaal opschrijven en proberen! :D :D

Castilja

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 00:15

Heb ik ook Sas! Studeer aan een acteursopleiding met veel drukke acteurs om me heen (beetje stereotype gezegd, maar je snapt me) en ik kan daar ook nog steeds niet mee om gaan. Kom he-le-maal gesloopt thuis omdat ik me continu tot enorme energieën moet verhouden lol.
Hoe ziet je dagindeling eruit, werk je? Studeer je nog?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:20

brokjes schreef:
aria, ik ben in gesprek gegaan bij mijn bijbaan. er werd zo lief en begripvol op gereageerd! opties worden besproken, misschien halve dagen.

succes met jullie drukke perioden!

vraag me af of dit ook herkenbaar voor jullie is, ik heb dat ik bij bepaalde personen iets op pik, terwijl ze wel gewoon vriendelijk zijn. ik vind het dan heel lastig om te weten wat er bedoeld wordt. ik heb momenteel zo'n docent..

Wat pik je dan bijvoorbeeld op?
Heb wel het idee dat ik sneller door heb hoe mensen in elkaar zitten dan anderen, maar weet niet of je dat bedoelt :P

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie