Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 02:03

Ik heb dan meestal nachtmerries, dus even er alles uitlaten helpt meer dan doen alsof het me niet raakt want dan gaat het mis.
Ben verder ook geen emotioneel/overemotioneel persoon. Relativeer het heel erg. Maar raakt wat in je.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:09

Jildau, lastig dat hij dat niet begrijpt dan. Want nachtmerries zijn gewoon echt niet leuk. Ik heb zelf nighterrors, gelukkig niet vaak, maar mijn vriend weet dat, en aangezien dat samen kan gaan met roepen en slaapwandelen, moet hij er wel rekening mee houden :+

Maar tis een je mindset he, dus er goed over nadenken en verwerken i.p.v. het proberen aan de kant schuiven en idd direct gaan slapen.
Er wat over babbelen helpt ook vind ik. En dan even zaken bespreken waar je wel veilig door bent en je veilig bij voelt.

Emmely, handig toch, heb jij meteen alles in de film al verwerkt :D ik durf het ook wel hebben. Maar chickflicks enzo, daar kan ik wel van huilen maar heb geen nachtmerries. Toen ik bv de film over Snowden zag... die nacht was verschrikkelijk >;)
Dus doe ik gewoon niet meer. Ik kijk ze eerder op de dag en ga er daarna even over babbelen (kijk ze dan ook niet meer alleen) en iets leuks doen, goed boek lezen etc.

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:01

Oordopjes zijn wel heerlijk ja. Je hebt van die doorzichtige waardoor het niet opvalt. Zeker voor tussendoor vind ik ze erg handig.
En iets hebben om je mee bezig te houden. Een boekje om in te tekenen ofzo.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 14:02

Xsasx (en alle andere x’jes erbij :D ) wat fijn dat het voor jou dingen op zijn plaats brengt! Kan erg veel deugd doen.

Brokjes, dat is helemaal te begrijpen! Is ook werk waar je in een stroom veel indrukken krijgt. Is er misschien een mogelijkheid om halve dagen te werken? Of af te wisselen tussen kassawerk en vakken vullen/magazijn opschonen?
Dan kun je toch even de prikkels een plaatsje geven en wat tot rust komen.
Ik merk zelf wel dat door ervaring op te doen het beter gaat, maar je moet toch die initiële overload aan kunnen natuurlijk. Hopelijk is er een oplossing voor.

Ik had laatst ook een leuk gesprek met mijn moeder :+ sinds ik uit huis ben veel betere gesprekken en eindelijk een beetje emoties kunnen laten zien etc. Dus ik vertelde dat ik ook vroeger al moeite had met sociale conventies. Dat ik goed kijk naar anderen om zeker te zijn dat ik het ‘juiste’ doe en niet uit de boot val. Doe ik nog steeds, de stress er rond is gewoon een stuk minder. Probeerde dat mijn moeder uit te leggen om wat dingen op te helderen over mijn jeugd en soms erg moeilijk gedrag.
Mijn moeder (opvoedster): oh, misschien ben je dan toch autistisch.
Ik zat daar echt zo :wow:
Zij: maar je vader heeft daar ook wel wat van mee.
Mijn moeder heeft duidelijk niet begrepen wat hsp is en dat het inderdaad soms kan lijken op autisme (prikkels zijn moeilijk voor beide) maar ik had toch wel wat anders verwacht aangezien ze weet dat ik hsp ben sinds mijn 12de.
Ook gewoon zo echt heel droog gezegd.
Daarna even identiteitscrisis maar me er toch van verzekerd dat het hsp zijn is en niet autisme.
Vaak toch nog erg onbegrepen heb ik de indruk :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:44

Dat niet tot rust komen herken ik ook heel erg.
Studie aan et afwerken, verhuis naar het buitenland plannen etc. Klinkt allemaal heel leuk, is het ook, maar ik viel de voorbije twee weken pas om 2u in slaap en moest er vroeg weer uit.

Merk wel dat meditatie helpt. Bij het slapen gaan of doorheen de dag een moment voor jezelf inbouwen en het even los laten en bij jezelf komen. Zeker met rennende gedachten kan ik het heel erg aanraden! Viel daardoor ook anderen minder lastig omdat ik minder pinnig was.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:41

Brokjes, wat goed! Dat is toch een mooie positieve ervaring. Erg fijn dat het team zo reageert! Hopelijk heb je dan minder stress in de toekomst.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:05

Ik heb een tijd de app Headspace gebruikt. De eerste 10lessen zijn gratis, daarna betalend. Maar ik vond het erg goed en rustgevend, zonder zweverig te zijn. Gebruik de oefeningen nu nog regelmatig.
Maar zou er zelf toch echt weer beter en meer mee aan de slag moeten, aangezien de fysio mij vertelde dat ik mij veel meer moet ontspannen om rugklachten te voorkomen en sporten beter te doen gaan.
En daar kan meditatie echt bij helpen. Of mindfulness, is maar net hoe je het noemt. Volgend mij echt belangrijk voor een HSP om op die manier de spanning los te kunnen laten, want we zijn gewoon gevoelig en anders krijg je gemakkelijk emotionele uitbarstingen die het ook niet vooruit helpen in moeilijke situaties.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:22

Ik heb dat vooral bij nieuwe mensen. Bij vrienden die ik goed ken, geen probleem.
Daarom spreek ik meestal een bepaalde tijd af met nieuwe mensen, bv een koffie. Anders put het me uit en dat weet ik ook.
Maar zo moe word ik er ook niet van. Is wel gewoon vermoeiend.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:02

In een training die ik had leerden we ook stiltes vast te houden en achteraf praatten we met elkaar om na te gaan hoe dat ervaren werd. Eigenlijk worden die stiltes zelden als vreemd ervaren en zijn mensen helemaal niet bezig met die stilte maar zijn ze zelf aan het nadenken.
Dus stilte laten is juist goed en helemaal niet vreemd.