Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:55

Pfff ik had geloof ik opgehangen en opnieuw gebeld, een steunhart, heeft ze hartproblemen? Nee joh haar nieren zijn niet ok, daarom dat steunhart!

Wij troffen laatst ambulancepersoneel wat alles onzin vond, we hadden mijn vader stuipend op bed na een kijkoperatie en we wisten niet hoe hem te vervoeren.
Ziekenhuis heeft een ambulance gestuurd, maar die trut van de ambulance keek echt zo van waarom zijn we hier? En de vraag kunt u hem niet brengen.
Hij was namelijk gestopt met stuipen, ja dat plan je niet.
Uiteindelijk in het ziekenhuis bleek een zeer ernstige bloedvergiftiging en als mijn moeder niet wakker geworden was was mijn vader zeer goed mogelijk overleden.
Met elk uur dat je wacht stijgt de kans op overlijden inmens snel, en dan tref je zo’n ambulancier die onzin vond, terwijl het ziekenhuis zich de tandjes schrok.
Zijn ontstekingseiwit zat op 500, de dienstdoende uroloog had nooit meer dan 250 gezien, maar bij 100-200 gaan ze zich echt al behoorlijk zorgen maken.
Dat mijn vader nog kon lopen vonden ze een wonder, echt mijn moeder word nog boos als ze denkt aan die ambulancier, het is verdorie wel je man die doodziek is.

Ik zat zo eens op youtube te kijken en best een ding zeg dat steunhart.
Hoe voelt dat voor jullie? Zijn jullie er comfortabel mee met batterijen en alle alarmen die hij afgeeft enzo?
Ik heb het filmpje bekeken van het lumc over hoe het werkt en wanneer je wat doen moet met de apparatuur, best wel intensief.
Lijkt me dat dat best wennen is om te vertrouwen op die technologie ondanks dat het echt goed doordacht ontwikkelt is zo te zien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:04

Eempiej, ook doktersassistentes en verpleegkundigen maken fouten en imo heeft de centralist wel fouten gemaakt.
Bij het woord steunhart zou een lampje moeten gaan branden en dan zou je de rustige factor moeten zijn die vertrouwen geeft en dat is ze voor ts niet geweest.
Ts heeft moeten banketstaaf als brugman terwijl de LVAD steeds harder alarm sloeg en zij ook nog het idee had dat er geen ambulance gestuurd was.
Bij de info die ts gaf had ze direct op prio 1 moeten inzetten imo en daarna meteen vragen hoe het zat, maar eerst had ze ts gerust moeten stellen imo.
Het is niet dat er nou zoveel mensen een steunhart hebben dat je dan elke week op prio 1 zonder vooraf iets te weten een ambu moet sturen.
Daarbij er is order gegeven door de artsen aan te geven dat ze op prio 1 moeten gaan rijden en ik vind niet dat je daar lak aan mag hebben als centralist.
Arts staat mag ik hopen boven een centralist in Nederland.

Moet je eens zoeken op LVAD op youtube, er is een filmpje van het lumc waar ze wat storingen en alarmen tonen, nou sorry die alarmen zijn enorm doordringend.
Als je dan steunhart en dat gegil van de LVAD door de telefoon hoort en er gaat nóg geen lampje branden hoor je niet op zo’n plek te zitten als centralist. :(

Ik heb 1x midden in de nacht 112 gebeld wegens vermoeden inbraak in huis waar ik lag te slapen, dat was direct het adres vragen en ze zijn er over twee minuten.
Nu is dat wel extreem snel maar ik werd direct overgenomen en nog voor ze meer wist was er al politie onderweg, dat had hier bij ts ook zo moeten zijn met de ambu.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:19

Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.

Feit is ts voelde zich in de steek gelaten op dat moment door iemand die er gewoon voor haar had moeten zijn in die vreselijk heftige situatie.
Dat was ze niet, of de intentie er nou was dat ts zich wel gesteund voelde maakt niet uit ts heeft het idee gehad dat ze nog niet onderweg waren.
Dat is eng als het nephart van je moeder moeilijk doet, dan kan je nog honderd keer de protocollen aanhalen maar gerust stellen hoort ook bij je werk.
Even zeggen mevrouw ze zijn al onderweg, ik ga u nu meer vragen stellen had al de hele wereld uitgemaakt voor het gevoel van ts.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:01

Sannens jij begrijpt niet wat geruststellen is denk ik, geruststellen kan je ook doen zonder te zeggen dat iets goed komt.
Ik ben het in elk geval niet eens met je, ik vind dat je op zo’n stoel mits mogelijk gewoon gerust moet kunnen stellen door hoe je over komt.
Dat heeft deze centralist kennelijk bij ts niet gedaan.
En qua dat pak melk, ik denk dat je dat anders oppakt als ik bedoel maar dat doe je met mijn hele post, dus dat is voor mij klaar.

Eempiej en Polly, ik vind de prio bepalen als deze omhoog moet iets wat je aan de ambulanciers over moet laten.
Zij zitten op de weg en als t prio 1 moet worden en het kan echt niet qua verkeer mogen ze neem ik aan eerst aan hun eigen veiligheid denken toch?
Laatst was er hier ook zoiets dat ik dacht zo best tricky.
Reed op een provinciale weg, 50 weg, gewoon een baan elke kant op.
Komt er een ambulance met sirenes en zwaailicht aan tegengestelde richting terwijl alles op die baan muurvast stond.
Ik zag het en heb mijn auto in de berm gezet en toen manouvreerde de ambulance razendsnel en hup overtuigd om alles heen over de verkeerde rijbaan.
Met verbazing heb ik het bekeken moet ik zeggen, het was vol spits en deze chauffeur deed dat volgens mij niet voor het eerst zo behendig. _/-\o_
Dat was nou echt rijden met ballen, helden van de weg zijn het.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:14

Je zegt wat ik bedoel bubblewrap.
Ik doel dus op dat je nou eenmaal niet over het verkeer heen kunt door roeien en ruiten omdat er prio1 voor staat.
Wat niet kan kan niet, maar of ze zich dan weer melden bij de centrale daar heb ik geen weet van, ik weet alleen dat auto’s nog altijd niet kunnen vliegen. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:29

Kennelijk is het dus wel fout gegaan Sannens, mag aannemen dat zo’n melding wel heel prominent in beeld komt en dan dus toch dit.
Neemt overigens niet weg dat de centralist zelfs al was het effe grof gezegd de grootste incompetente sukkel van het hele team vast haar best gedaan heeft.
Daar hoor je me ook niet over om dat maar duidelijk te hebben.
En ik ga dinsdag mooi achter zo’n melding aan, geen zin in hoe-wat-waarom-wat is dat-etc. als ik al het idee heb half dood te gaan of dood aan het gaan ben. :o
Dan is enige info vooraf wel fijn, kans dat het ooit nodig is is goed aanwezig.

Bubblewrap, dat geloof ik ja dat die ook trackers hebben.
Hopelijk is daar niet ook een app voor zoals bij het ov het geval is? :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:47

Waar ik meer op doel, is dat het van ts kennelijk niet raar was, niet zozeer als aanval.
Ben overigens wel benieuwd of ts nog terugkoppeling krijgt hierover.

Bubblewrap, idd je hebt livetrackers van het ov en ik hoop serieus dat het niet kan dat er ook een app is om rijdende hulpdiensten te volgen voor burgers.
Zou me niks verbazen als dat wel zo is trouwens maar het zou vreselijk stom zijn..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie