Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:45

Wauw mijn broek zakt af over de gemiddelde kennis over de meldkamer van 112 |(

In Nederland is het verplicht dat de centralist die de intake doet een verpleegkundige is. Je hebt dus altijd iemand met medische kennis aan de lijn. (Nederland is 1 van de weinige landen die dit als harde eis stelt)

Daarnaast werkt de verpleegkundig centralist met een protocol. Voor jou klinken die vragen als, is ze klam of heeft ze koud zweet, misschien dom. Voor ons geeft het een indicatie van hoe ziek/niet ziek iemand is. Als je namelijk verminderde flow hebt is er grote kans op dat ze hevig gaat zweten. (is dus een teken dat het niet goed gaat) De vraag: is ze bekend met hartklachten had in deze casus niet gesteld hoeven te worden omdat je dit al aangegeven hebt. Echter is dit wel een standaard vraag in het protocol dus in die snap ik wel dat hij gesteld is.

Dat deze vragen gesteld worden betekend niet dat er geen ambulance onderweg is. Zodra jij het adres geeft waar de ambulance heen moet wordt deze gestuurd door de uitgifte centralist. De gegevens worden via de computer doorgezet dus eigenlijk alleen maar goed dat jij hier niets van merkt en de verpleegkundige met jou het gesprek door kan gaan om zo snel mogelijk informatie te krijgen. Blijkt later na het uitvragen dat deze niet nodig is dan wordt hij terug gehaald en wordt je bijvoorbeeld doorgezet naar de huisarts of de huisartsenpost.

Dat online staat dat hij onder A2 is gestuurd kan dus ook zijn op basis van het feit dat hij direct gealarmeerd is toen jij het adres gaf. Dat hij daarna door moet rijden met spoed wordt dan mondeling doorgegeven maar is niet meer te zien op internet. Vaak zetten ze in de buurt de sirenes uit zodat niet de hele straat op de stoep staat. Daarnaast kan het ook zijn dat de ambulance door drukte van iets verder moest komen en het daarom langer duurde dan je had verwacht. Het is helaas niet mogelijk om per direct een blikje ambulances open te trekken als er ineens 3 meldingen komen die bij elkaar in de buurt zijn.

Het neemt niet weg dat dit een erg vervelende situatie was. Als ik je verhaal lees had het je denk ik wel geholpen als de centralist in kwestie even uitleg had gegeven waarom het ging zoals het ging.

Wat je ook nog kan doen is via de arts waar ze heen gaat voor haar steunhart een melding aanvragen op haar adres. Er kan dan in het systeem gezet worden dat ze bekend is met een LVAD en wat de afspraken hier over zijn als jullie bellen. Dit kan alleen echter op adres en niet op naam. Dus als ze ergens anders is zou je het alsnog even uit moeten leggen. Maar ook dan zullen ze alle vragen weer doornemen om op dat moment de situatie verder in te schatten.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:46

dubbel post

eempiej

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:11

Maar die eerste urgentie gaat er al uit voordat er bekend is wat er is. Daarna kan gelijk de urgentie worden verhoogt. Dat maakt dat het ambulance personeel vast opstaat en richting de auto gaat. Daar al gelijk A1 alarmeren bekend niet dat de ambulance bemanning ineens rennend naar de ambulance gaat. Ik ben het er mee eens dat ze dit ook best even had kunnen uitleggen dat er al hulp onderweg was maar dat ze nog wel wat meer vragen had. Dit had denk ik een hoop gescheeld.

In Nederland is de centralist verantwoordelijk voor de urgentie die gesteld wordt en niet een arts.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:27

moonfish13 schreef:
Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.

Dat klopt inderdaad. In dit geval ben ik het er helemaal mee eens hoor dat dit een A1 rit is en je daarin mee gaat met wat de arts aan geeft. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat een arts om een A1 rit vraagt maar het een A2 wordt. Vaak weet een arts ook niet precies hoe het werkt. Als je het dan uitlegt kom je vaak op dezelfde conclusie. Andersom komt ook geregeld voor: arts vraagt een lagere urgentie maar op basis van de gegevens maakt een centralist er spoed van.

Stel de arts vraagt een bestelde rit en de centralist vraagt uit en accepteert dit ondanks dat de controles niet helemaal goed zijn. De arts blijft overtuigd: ik wil geen spoed het is besteld het speelt al veel langer dit probleem. Na een uur komt de ambulance en de patiƫnt is overleden. Dan is de centralist uiteindelijk verantwoordelijk en staat voor de rechter. Het is zijn/haar functie namelijk de juiste urgentie te bepalen.
Laatst bijgewerkt door eempiej op 09-06-19 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:12

moonfish13 schreef:
Eempiej en Polly, ik vind de prio bepalen als deze omhoog moet iets wat je aan de ambulanciers over moet laten.
Zij zitten op de weg en als t prio 1 moet worden en het kan echt niet qua verkeer mogen ze neem ik aan eerst aan hun eigen veiligheid denken toch?
Laatst was er hier ook zoiets dat ik dacht zo best tricky.
Reed op een provinciale weg, 50 weg, gewoon een baan elke kant op.
Komt er een ambulance met sirenes en zwaailicht aan tegengestelde richting terwijl alles op die baan muurvast stond.
Ik zag het en heb mijn auto in de berm gezet en toen manouvreerde de ambulance razendsnel en hup overtuigd om alles heen over de verkeerde rijbaan.
Met verbazing heb ik het bekeken moet ik zeggen, het was vol spits en deze chauffeur deed dat volgens mij niet voor het eerst zo behendig. _/-\o_
Dat was nou echt rijden met ballen, helden van de weg zijn het.

Maar de collega's van de ambulance hebben de melder toch niet aan de lijn gehad? De aanname centralist bepaald in de basis de urgentie op basis van de melding. Wat er als omstandigheden bij komt gaat in overleg. Als de melding A1 is maar het is onderweg niet veilig om dit te doen dan passen ze zich aan en melden dat bij de centralist. Die zet de verantwoording in het systeem. Dat is verder geen probleem.

TS:
Ik denk dat het verstandig is om via het klachtenformulier van de betreffende RAV/Veiligheidsregio een klacht in te dienen en in contact te komen. Alle informatie wordt opgenomen en opgeslagen dus het valt prima terug te halen en te luisteren waar de verbeter momenten zijn. Wellicht worden andere collega's er dan ook weer extra op geattendeerd en leren ze er van. Of moeten er afspraken/procedures aangepast worden zodat dit een volgende keer (al hoop ik niet dat die komt) wel goed gaat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie