Gastric bypass

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:05

Ik geef het topic even een schopje, ik ben 3 maanden geleden goedgekeurd voor de GB, ik moet nog 3 maanden bij de diëtiste en dan gaan we *\o/*

Even wat achtergrondinfo:

Spoiler:
Sinds mijn puberteit heb ik a overgewicht maar altijd een "beetje" tenminste, voor een normaal persoon is het een beetje maar met mijn 1.47 is 60kg al veel te zwaar... mijn hele leven ben ik a aan het tobben met mijn gewicht en toen ik op mijn 23ste kreeg te horen dat ik reuma had (atrose) heeft mijn reumatoloog het al eens geopperd maar ik kon dit zelf.. en dus deed ik het weer zef.. 25 kilo eraf met alleen een cracker met kaas als ontbijt en lunch en avondeten wat de pot schaft. verder alleen water. Dit heb ik 2 jaar lang zo vol gehouden en ik ben eigenlijk altijd stabiel geweest maar tot 66 kilo, er ging geen gram meer af.. maar ik vond het wel prima zo.

in februari 2017 werd ik heel erg ziek en met de dag werd ik zieker, ik was net gestopt met roken (oktober 2016) en dacht dat mijn longen zich aan het schoonmaken waren totdat ik op een nacht wakker werd en rechtop schoot en naar de badkamer moest rennen, er kwam een mega dikke prop slijm uit, toen ik in de spiegel keek was mijn gezicht paars.. ik was aan het stikken in mijn eigen slijm.. (diepe slaper) in maart is de dokter dus eerst begonnen met flixotide 250mg, mijn longen waren vies en moesten schoongemaakt worden, na 4 weken nog geen verbetering en ben ik naar de idioot hoge dosis gegaan van 1000MG per dag samen met een prednison kuur. (hierna nog 1 gehad in de zomer) In november 2017 waren mijn longen eindelijk stabiel en na 9 maanden rukken en plukken kreeg ik de diagnose niet allergische astma en COPD. Mijn lichaam was in die periode een opgeblazen ballon, ik at gezond, sportte 5(!!) dagen in de week maar ik kwam alleen maar meer en meer aan. (in 6 maanden 32 KG)

Toen ik begin 2018 ook nog een depressie kreeg gaf dit toch wel een genadeklap op alles en is er met de longarts besloten mijn medicatie te verlagen maar het bleek al snel dat ik vast zat in een cirkeltje, ik kan mijn medicatie niet verlagen omdat door mijn heftige overgewicht mijn longen 2x zo hard moeten werken, in overleg toch besloten om af en toe te skippen of lagere dosis te nemen, het zijn steroïden dus dat doet nogal wat met je, ik hoest alleen chronisch meer en helaas kreeg ik in december acute bronchitus... normaal ben ik beschermd want er zit antibiotica in maar omdat ik ben gaan verlagen kwam dat er even lekker doorheen :')

Ik loop nu 3 maanden bij de diëtiste en ze vindt het ook zooo frustrerend dat ik me exact aan het schema hou en mijn gewicht is nog steeds exact hetzelfde.... zelfs shakes geprobeerd, normaal was ik dan 7 kilo in 2 weken kwijt, nu 0 gram :') ik eet in ieder geval weer "normaal" mijn probleem was/is namelijk dat ik NIET eet, bij voorkeur de hele dag niet dus mijn metabolisme was helemaal stuk... Nu heb ik een fitbit horloge met alarm voor wanneer ik moet eten en dat gaat stukken beter, van 1x per dag ben ik naar 4x eten gegaan, soms lukt 5..

Ik maak me dan ook wel zorgen voor straks na de operatie maar hoe meer ik verlies hoe minder medicatie ik kan gebruiken *\o/*

Ik heb er onwijs veel zin in maar vind het ook heel erg spannend, ik krijg veel gemengde reacties zoals "kan je het niet zelf?"of "zo erg is het toch niet?" en de leukste is toch wel dat ik voor de makkelijk weg kies... Tuurlijk, de rest van mijn leven moet ik aanpassen maar ik kies voor de "makkelijke" weg :')

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:13

kim_1990 schreef:
Ooeeh, je laatste paar zinnen zijn echt gemene dingen zeg! Er is niets gemakkelijks aan namelijk. Zoals je zelf al zegt moet je je hele leven aanpassen...je hele leven pillen slikken om je benodigde vitamines etc etc etc binnen te krijgen en al die zooi...als er iets niet makkelijk is, dan is het dit wel.

Ik vind het heel erg knap hoe je je tot nu toe staande hebt weten te houden met alles wta je meegemaakt hebt. Hopelijk wordt je snel geholpen en merk je veel van de positieve kant van de operatie en weinig van de negatieve kant! Succes met de laatste lootjes bij je dietiste.

Mag ik vragen wat je doel is qua gewicht? Hoeveel wil je ongeveer kwijt om jezelf een gezond BMI te geven?

Mijn eerste doel is 55KG, ik moet er dan 40 kwijt :) maar ideaal zou zijn 45-50, klinkt héél weinig maar ik ben maar 1.47... En mijn longen en mijn heupen gaan er heel erg op vooruit..

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:25

djuulsie schreef:
Nobel01 schreef:
Meestal bepaald de chirurg of je een bypass of sleeve krijgt. Het meest gebruikelijke is een bypaas en heeft op langer termijn meer effect. Alleen bij (darm)problemen doen ze een sleeve.

Dit is niet waar

Ze kijken vooral naar je medicatie en je patroon.

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:18

Ik had dezelfde issue, een fitbit/garmin horloge heeft bij mij geholpen. Deze trilt om mijn pols voor eet momenten. Tevens een goede diëtiste, die van mij heeft me echt geholpen en dito de psycholoog.

Op deze manier gaat een gastric bypass je niet helpen, je moet nu al beginnen met veranderen. De eerste stap is je eet momenten, (Kan je echt een garmin aanraden, is best verslavend ook!) zou ook nu al stoppen met drinken tijdens het eten en wat je kan al bewegen!

Ik kan vanwege mijn heupen en gewicht niet hardlopen dus nu wandel ik (en vang pokemon :D)

Ik zou nu ongeveer groepstraject ingaan, helaas heb ik bloedarmoede en is het uitgesteld, heb nu supplementen en begin april weer prikken. Als mijn waardes verbeterd zijn mag ik door :):)

Doei.

_Friemel

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:13

Hier 7.00, 10.00 12.30 16.00 17.30 en 19.30.

De 10.00 vind ik ook erg moeilijk en skip ik zo nu en dan nog wel eens:')

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:58

debravanesch schreef:
_Friemel schreef:
Ik had dezelfde issue, een fitbit/garmin horloge heeft bij mij geholpen. Deze trilt om mijn pols voor eet momenten. Tevens een goede diëtiste, die van mij heeft me echt geholpen en dito de psycholoog.

Op deze manier gaat een gastric bypass je niet helpen, je moet nu al beginnen met veranderen. De eerste stap is je eet momenten, (Kan je echt een garmin aanraden, is best verslavend ook!) zou ook nu al stoppen met drinken tijdens het eten en wat je kan al bewegen!

Ik kan vanwege mijn heupen en gewicht niet hardlopen dus nu wandel ik (en vang pokemon :D)

Die ga ikzelf ook onthouden. Ik heb een apple watch dus zal daar ook wel mee moeten lukken :D (ik 12 maart terug naar chirurg en dan mijn datum *\o/* )

Dat is dan toch wandelen met veel pauzes als je pokemon vangt :D :D Ik spreek uit ervaring

Mwah ik zit geen seconde... doe geen battles, alleen vangen en weer door :D alleen stap ik niet stevig door zoals wanneer ik in de duinen loop, dat dan weer niet :')

Ik duim voor je *\o/*

Ik mag eind Maart weer bloedprikken en dan weet ik begin april of ik weer door mag *\o/*

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:29

Oh dat hoor je veel Fok! Ben benieuwd!

Hier vorige week te horen gekregen dat mijn ijzer en b12 weer op peil zijn *\o/*

Ik mag dus ein-de-lijk verder in het traject :):) werd dus ook binnen een week gebeld voor afspraak met de chirurg en die staat de 25ste :D

Zitten er hier meer tussen van onder de 30 die geen kinderwens meer hebben? Ik word door mijn leeftijd vaak niet serieus genomen als ik dat roep en ik merkte dat ik in oktober bij mijn screening ook al niet serieus werd genomen en dat ze daardoor de sleeve aanraadde, want ik had straks een nieuw leven, misschien wel nieuwe liefde en dan wist ik het maar nooit :+

Heb haar toen al duidelijk gemaakt dat ik alleen wil blijven met mijn zoontje (Nu 6) maar krijg dat er niet echt in.. Wil echter liever de GB dan de sleeve..

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:59

ruitje schreef:
Traject bij NOK is nu wel beter maar dat komt vooral door mijn groep, niet perse door de informatie van het NOK. Ben ook niet ontevreden en denk dat het traject me wel geestelijk wat beter voorbereid :)

Ik heb een half jaar bij de dieetiste gelopen en vooral zij heeft me al met de basis geholpen. Zo ben ik een half jaar geleden al gestopt met drinken en eten tegelijk (want dat zou zo zwaar worden) en ik ben gaan afkicken van het suiker, ik ben een rasechte zoetekauw dus ik ben dat er voorzichtig uit gaan slopen.

Ik heb vorige week gehoord gekregen dat we een GBP gaan doen, ik vond mijn chirurg maar een hork maar dat hoor je wel vaker. -O-

Net gebeld en ik ben ingeroosterd in de groep van 10 mei, gaat nu dus erg snel *\o/* *\o/*
Vrijdag 31 mei ben ik jarig, dat is dan mijn 4de keer, het is hier gebruikelijk dat je rond de 4de a 5de keer je datum krijgt. zou een mooi verjaardagskadootje zijn een datum *\o/*

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:41

Zelfde tijd als ik :j al begin fase 2 met mijn groep al in juni, dus nog kleine kans dat het juni wordt *\o/*

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:59

Ik had dat nu ook al... hier is alleen individueel niet mogelijk.. zat er van de week en het valt tussen de vakanties door, zegt haar man ja maar je moet wel je lever ontvetten dus dat betekent gezond op vakantie... haar antwoord: jaaa daag ik ben dan op vakantie hoor schijt!

Dan denk ik van ben je hier überhaupt wel klaar voor? Wil dat soort mensen echt meppen:=

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:14

Ik ben nu in t traject al 4 kilo kwijt gewoon door uit de kommetje te eten (portie control) erg blij mee! Helaas is mijn astma sinds 3 mei onhandelbaar en vandaag is dus toch helaas mijn prednison stootkuur gestart waardoor helaas weer mijn periode opgeschoven word... baal als een stekker, operaties beginnen 22 juni maar ik mag niet mee met die "batch" omdat je lichaam minimaal 2 weken schoon moet zijn van de prednison. Ga vrijdag nog even met de chirurg zitten maar baal onwijs...

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:02

Lau schreef:
ruitje schreef:
Dan zijn we het met elkaar eens :) .

Jorien: op de avond van te voren zat ik nog op 50/50, volgens mij ben je er nooit 100% klaar voor want hoe doe je dat? You can do this!

Same zelfs ik twijfel nog. En ik word in juli of augustus al geopereerd. Echt niemand is er 100% zeker van. Het is echt niet zwak, weet je wat zwak is? Jezelf blijven straffen voor iets waar je al zo lang tegenaan hikt en eigenlijk zelf niet op kan lossen.

Ik vind niet dat je dit zomaar mag zeggen, ik ben er vanaf het begin al 100% zeker van en nu nog maar misschien is dat omdat ik mezelf anders een rolstoel in jaag met zuurstoffles. Ik heb nog iemand uit de groep die er zo zeker van is maar 2 die idd twijfelen. Hier echter nooit een seconde, ik vind het wel eng maar dat is puur het narcose gedeelte :+

Ik vind mezelf ook absoluut niet zwak maar juist sterk, ben er heel erg open over ook vanaf het begin. Maar ok weet dat t een hulpmiddel is en geen wondermiddel, je moet het nog steeds zelf doen :j

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:25

Mooi schema christa :j

Merel, de pindakaas van 100% pinda's zonder palmolie/vet vermoed ik! die eet ik nu ook, is erg gezond en gewenst :)

Hier word je gebeld met je datum, ik ben vandaag toevallig gebeld en ben de eerste, 2 juli is het zover :D

had verwacht dat ik als laatste zou zijn gezien mijn slechte gezondheid at the moment en mijn opname op de SEH maar in overleg met de chirurg is dat toch de reden om mij er als eerst uit te vissen *\o/*

Ik krijg wel een extra controle tussendoor, ik heb morgen controle en de week erop nog een keer..

Zenuwen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:46

handig die schema's voor inspiratie :j

Nog tips voor vloeibaar? ik ben GEEN soepliefhebber namelijk... uiteraard zuivel etc maar wat warms in de avond zou ook fijn zijn.. hoe deden jullie dat?

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:59

met aardappelen/groente kan ik me daar wel in vinden idd (stampotjes idee) :j
vlees dan weer niet :')

*gaat googlen* :')

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:04

Ik laat het je weten als ik over mijn nek ga _O-

Ik vind dit nog niet zo'n gek idee btw..

http://www.zonhove.nl/recepten-gemalen-voeding/

Bijvoorbeeld gewoon een volkoren broodje met (suikervrije) jam oid en dan pureren. als je er te lang over na denkt denk je gadverdamme maar als je het snel doet kan dat nog best lekker zijn denk ik :')

of en veel fruit! fruit is ook goed te pureren.

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:37

Wat zie je er goed uit Christa!!

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:59

Gefeliciteerd!
Nog 5 dagen := zenuwen beginnen nu wel te komen :') ik vind de narcose zo spannend..

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:24

:wave:

Dinsdag 2 juli ging ik naar het ziekenhuis, 8.15 daar, blijkt er iemand zijn uitgevallen, of ik in 5 minuten klaar gemaakt kon worden :')

Zo gezegd zo gedaan en binnen een half uur lag ik wijdbeens op die stoel bij wel een hele grappige anesthist die me goed wist te kalmeren, met wat tips over naakte mannen en cocktails was ik zo vertrokken en zijn ze begonnen.

Ik kwam héél moeilijk uit de narcose en na een half uur op de slaapkamer mocht ik naar mn ouders maar dat duurde en duurde maar dus na een uur kreeg ik een hyperventilatie aanval omdat ik gewoon in paniek was, mijn ouders overigens ook die waren 2 uur terug al gebeld dat alles goed was gegaan maar mochten maar niet naar me toe :\

Uiteindelijk op de kamer bleek ik elke keer weg te vallen dus mijn ouders hebben mijn teddybeer onder mijn arm geduwd en ik ben weer weggevallen :')
Na een paar uur moest ik plassen maar bij het zitten draaide alles en moest ik vreselijk spugen dus er is toen besloten mij op bedrust te houden.

Raakte hierdoor ook erg gefrustreerd want iedereen om me heen kon en mocht lopen en ik zat nog aan 80 toeters en bellen aan bed geketend :+ al met al had ik wel weinig pijn, het was alleen de narcose die maar niet uit mijn lijf wilde. Om 22.30 kon ik eindelijk voor t eerst plassen helemaal op eigen houtje *\o/*
Nu inmiddels thuis en ik strompel wat rond, dat 6x eten gaat nog niet, maar wat ik eet gaat goed (beschuitpap, bloemkoolprakje, yoghurt) drinken gaat ook goed alleen het gas heeft mijn lichaam nog niet verlaten helaas :+ en dat zorgt soms voor ongemakkelijke pijnlijke gas "weëen" maar dat zal over zijn als mijn darmen eenmaal werken :D

Ben erg blij dat mijn nieuwe leven is begonnen :D

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:16

Succes lau!

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:29

Hier eindelijk van mijn bedrust fase af, gisteren gefietst en gewandeld, jeetje wat lekker om weer te mogen bewegen, gisteren wel foutje bedankt, was aan het gamen en had mijn snack op en geheel in automatische neem ik een slot van het flesje water dat naast me stond... dat was dus een dumping.. direct bed in gedoken, brrr naar gevoel!

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:43

Ik ben maandag in elkaar gezakt van de pijn, in het ziekenhuis helemaal binnenste buiten gekeerd, dachten een abces maar bleek dat mijn lichaam gewoon niet klaar was voor al dat gewandel etc. Mijn lichaam gaf dus hele harde signalen af dat ik het rustig aan moest doen wat ik niet door had :=

Binnenkant was dus ook aardig geirriteerd en overstuur. Heb morfine meegekregen en bedrust tot en met vrijdag. Heb me hier braaf aan gehouden en het gaat nu super :)

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:56

Spugen kan vaak niet daar het eten dat een dumping veroorzaakt heel hard naar beneden zakt naar de darmen, mensen die spugen die halen dan vaak gal op wat ik weet. Bij mij uit het zich in zweten, misselijk, duizeligheid en krachtverlies (spaghetti armen en benen, moet dus echt liggen)

Lau, heb je bij het traject niet gehoord gekregen wat een dumping is? Hier is dat meerdere keren gemeld, imo ook erg belangrijk want ik herkende hem daardoor gelijk..

Ista, dat is idd ook een dumping, bij iedereen uit ie zich anders, collega heeft ook alleen extreme vermoeidheid en misselijk als dumping :j

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:39

Wat een irritatie in mijn groep zeg... Zitten er gisteren gewoon een aantal te verkondigen dat ze drop en chocolade kon eten, 1 ervan kon zelfs gewoon drinken en eten en ze had al een broodje doner kunnen eten maar t was wel.maar een halve, vandaag ging ze broodje kroket eten kijken of dat kon. Echt -O- en hier moet ik nog 5 jaar mee omgaan... Ik vroeg ook waarom test je t? Zegt ze ja wil weten of ik dumping krijg ik zo Ja en nu val je lekker in je oude gewoontes "Nee ik kan nu maar een half broodje op of 1 broodje kroket ipv 3" ze had ook nog geen hap groente gegeten, lust ze niet. aaargghhh

Hier vandaag koffie getest, geen succes, lig weer op bed _O- weet inmiddels ook dat mijn producten niet meer dan 6g suiker mogen bevatten per 100g dan krijg ik ook een dumping.

Doei.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:40

Wat een irritatie in mijn groep zeg... Zitten er gisteren gewoon een aantal te verkondigen dat ze drop en chocolade kon eten, 1 ervan kon zelfs gewoon drinken en eten en ze had al een broodje doner kunnen eten maar t was wel.maar een halve, vandaag ging ze broodje kroket eten kijken of dat kon. Echt -O- en hier moet ik nog 5 jaar mee omgaan... Ik vroeg ook waarom test je t? Zegt ze ja wil weten of ik dumping krijg ik zo Ja en nu val je lekker in je oude gewoontes "Nee ik kan nu maar een half broodje op of 1 broodje kroket ipv 3" ze had ook nog geen hap groente gegeten, lust ze niet. aaargghhh

Hier vandaag koffie getest, geen succes, lig weer op bed _O- weet inmiddels ook dat mijn producten niet meer dan 6g suiker mogen bevatten per 100g dan krijg ik ook een dumping. Romeo kan dat t wellicht bij jou ook zijn? Advies is sowieso 5g per 100g maar 6 of 7 mocht ook van de diëtist als er maar veel eiwitten in zaten. Echter kan ik max tot 6g per 100g gaan..

Doei.