Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:26

Snorlex schreef:
Ik heb afgelopen weekend een bejaarde man “op straat gevonden”.

Lag midden op de stoep, rollator op de kop, hoofdwond. Redelijk aanspreekbaar maar kon niet vertellen wat er was gebeurd, in de war, kon gestelde vragen niet eenduidig beantwoorden. Gelukkig stopte er ook een arts in opleiding. Hij heeft meneer snel gecheckt en overeind geholpen. Het waaide flink en het was koud. Omdat hij wel aanspreekbaar was eerst de doktersdienst gebeld. Daar begon de vragenlijst...

Meerdere keren hoe meneer was gevallen terwij direct is aangegeven “gevonden op de grond, geen idee hoe lang meneer al op straat lag”. Centralist wilde meneer zelf ook spreken, en hoewel aanspreekbaar, kon meneer geen eenduidige antwoorden geven. Hij wist gewoon even niets meer. Ook aangegeven “het is koud, we staan hier op de stoep, wat is het plan de campagne”.

Geen oplossing van de doktersdienst na zeker kwartier bellen. En daar sta je dan. Uiteindelijk heb ik hem zelf naar de doktersdienst gebracht, was gelukkig met de auto. Direct bij de balie aangegeven dat er eigenlijk geen respons kwam van de doktersdienst (of in ieder geval een plan) en wij daar maar op straat stonden met meneer.

Verhaal gedaan bij de eerste arts (die hem vervolgens doorverwees naar spoed in verband met risico in verband met bloedverdunners). Arts gaf aan dat doktersdienst niet uit mag rijden, en dat ze 112 hadden moeten adviseren in plaats van ons maar met vraagtekens te laten staan.

Stel dat ik niet met de auto was? Hadden we meneer dan lopend moeten brengen? Of moeten laten staan? Was de arts in opleiding niet aanwezig geweest, dan had ik meneer ook niet zomaar op durven tillen.

Ik begrijp wel dat het inschatten van een situatie lastig is, op basis van een telefoontje. Ik verwacht ook geen uitgebreide medische kennis. Maar het is geen overbodige luxe eens verder te kijken dan je belscript lang is. Het voelt zo onzinnig om 3x hetzelfde te herhalen en ik verwacht toch wel een klein handvat als ik bel...

Pluim voor jou.
Hier vorige week, een kind met auto in botsing, kind bleef liggen en was wel aanspreekbaar, maar kwam niet overeind. Tijdens de avondspits midden op een redelijk onoverzichtelijk kruispunt, ambulance kwam pas na halfuur ofzo..was geen grote spoed... ik vind het maar bizar.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie