Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:57

Ik meld me hier ook maar eens. Ik probeer minimaal vier keer in de week te sporten via Urban Sports Club, dat is net zoiets als OneFit. Ik doe graag verschillende dingen en graag in kleine groepen, dus voor mij is dit ideaal. Ik doe veel Functional workouts, Tabata, acrobatiek, zwemmen, DeepWork, pilates, yoga, boulderen, noem het maar op. Iedere week is dus anders, al zit er altijd wel minimaal één keer Functional Workout en Tabata of een andere hiit workout in.

Karuna, waarom mag je hartslag niet boven de 90 met prednison? Ik heb meermaals prednison gehad, ook in hoge dosissen, maar hoefde me nooit in te houden met sporten, voor zover dat op die momenten kon.


prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:19

Tabata inderdaad! Lekker afwisselend en intensief. Op spotify kan je playlists vinden voor als je alleen wilt trainen, maar ik doe het meestal in een groepsles, dan ga ik toch nog net iets dieper. Spinning doe ik ook af en toe, vind ik lekker maar om regelmatig te doen voor mij iets te eentonig.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:23

Dreamy schreef:
Tijdens de workout verbrand je inderdaad meer, maar hoe meer spier jij aanmaakt hoe meer jij de dag door (dus na je workout) ook blijft verbranden. Met cardio maak je geen spier aan en verbrand je wel calorieeen tijdens de workout zelf (en dus vet, maar in het ergste geval uiteindelijk dus ook spier..), maar op die manier zul je ook minder kcal kunnen eten per dag en zul je dit sowieso aan moeten blijven passen naar mate je minder weegt.


Hier wil ik toch nog even op reageren. Met iedere vorm van cardio bouw je ook spieren op, met de ene vorm meer dan bij de andere. Tuurlijk, je bouwt minder volume op dan bij pure krachttraining. Maar zeker workouts als HIIT/Tabata zijn erop gericht om je lichaam iedere keer nieuwe impulsen te geven zodat het nooit "makkelijk" wordt en je verbranding hoog blijft. Door steeds iets dieper te gaan en gewichten te verhogen blijf je bovendien spier opbouwen.
Om vet te verliezen heb je inderdaad geen cardio nodig, maar om lekker allround fit te worden en daarbij vet te verliezen is het wel heel nuttig om het onderdeel van je trainingsregime te maken :) . Maar goed, ik ben fan van HIIT/cardio/gemixte workouts en doe juist zelden tot nooit puur kracht. En toch heb ik aardige spieren en hoef ik niet steeds minder te eten om op hetzelfde gewicht te blijven, zoals ik mensen op internet vaak hoor zeggen ;) . Niks tegen krachttraining trouwens, wilde gewoon mijn visie even delen :) .
Laatst bijgewerkt door prulletje op 01-02-19 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:29

Dreamy schreef:
Je mag wel een beetje van mij hebben


Huh, wat? Dat zijn toch prachtige slanke benen? :)

Bij mij zijn mijn benen en billen ook het stukje waar ik het minst tevreden mee ben. Ik ben klein en heb altijd al stevige bovenbenen en billen gehad, en hoe meer ik train, hoe meer Kardashian-achtig het wordt. Ik haal mijn schouders er maar over op, bouw kan je nou eenmaal niet veranderen.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:54

Staan daar niet de benches voor Es_ther? :')

Respect, Dreamy!

En Eulogy, 100kg :wow: . Dat zie ik mezelf nog niet even doen. Ik hoop dat het je lukt!

Ik heb besloten dat ik vandaag lekker buiten ga sporten, outdoor bootcamp. Normaal doe ik op dinsdag altijd outdoor training en op vrijdag TRX, maar het is te lekker weer om binnen te blijven :) . Sinds dinsdag niks meer gedaan, dus het wordt weer tijd :j .

Ik heb ook problemen met mijn heup, hij (sub-)luxeert als ik er teveel druk op zet, het gewricht past net niet helemaal goed in de kom. Heb alles aan therapie al geprobeerd, volgende optie zou een operatie zijn, maar omdat het alleen met sporten gebeurt vind ik het dat nog niet waard. Probeer nu de gevaarlijke oefeningen uit de weg te gaan en hem verder zo sterk mogelijk te houden, maar alsnog gaat het soms mis.
Succes in ieder geval Jaimy10, ik hoop dat de revalidatie meevalt!

Zo'n impingement klinkt trouwens knap pijnlijk, bah!
Laatst bijgewerkt door prulletje op 08-02-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:04

jaimy10 schreef:
Impingement is dat dan? Ik heb ook al wat soorten therapie gehad alleen sloef allemaal niet lekker aan en belemmerd ook in t gewone dagelijks leven nu. Maar goed nogmaals wacht maandag af :D


Niet dat ik weet, bij mij komt het door een vorm van reuma die ik heb die mijn botten en kraakbeen iets laat vervormen. De reuma is volledig onder controle, alleen die vergroeiing bij mijn heup geeft nog wat problemen.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:50

Oe _Dreamer, klinkt inderdaad alsof het tijd is om een beetje op de rem te trappen. Neem een paar dagen rust om je batterij weer op te laden, daarmee gooi je echt niet meteen alles weg waarvoor je gewerkt hebt. Dan kan je daarna weer verder gaan op een manier die je lichaam wel vol kan houden. Liever drie workouts in de week die ècht zin hebben en de rest wat licht bewegen/hersteltraining en rust, bijvoorbeeld.

Succes met de site van je vriend, ingedebruijn!

Ik heb helemaal geen schema, doe waar ik zin in heb of waarvan ik denk dat mijn lichaam er behoefte aan heeft. Spiergroepen die de neiging hebben achter te blijven train ik wat extra bij. Juist de afwisseling zorgt dat ik het leuk blijf vinden :) .

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:23

Wat is het stil hier! Ik heb deze week flink getraind, o.a. gisteren een pre-carnavalstraining met verkleding en carnavalsmuziek. Daar tegenover stond wel dat we bij iedere oefening een hoger gewicht moesten nemen dan waar we normaal op zaten. Vandaag dus lekker met spierpijn aan het carnavallen geweest! :+ Als ik morgen fit genoeg ben wil ik weer gaan. Merk dat ik de laatste weken echt weer een stap heb gemaakt. Zowel mijn benen, buik als armen voelen strakker en gespierder aan en ik merk ook een flink verschil bij de oefeningen.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:59

Mooie mijlpaal, Lous! En top om jezelf dan zo te kunnen belonen :D .
En heerlijk, buiten sporten met het weer van de afgelopen dagen! Heb ik van de week ook een paar keer gedaan.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:22

Ik train regelmatig ook gewoon in een joggingbroek of trainingsbroek, is dat geen optie? Kost niet teveel, kan je misschien ook wat langer aan, en schijnt niet door. Wie zegt dat het altijd leggings moeten zijn? :)

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:34

Ik vind het juist fijner zitten meestal dan een legging, en luchtiger. Je hebt natuurlijk onwijs verschil ook in broeken, qua wijdte en materiaal.

En geen schurende naden nee, ik voel helemaal niks van naden. :)

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:19

Ik wou net zeggen, ik hèb me toch een partij spierpijn in mijn billen, en ik heb deze week geen gewicht aangeraakt. Allemaal door frogjumps en een andere oefening waarvan ik geen idee heb hoe hij heet (op één been staan, bovenlichaam en zwevende been parallel aan de bodem, en dan zo diep mogelijk inzakken, twee seconden houden en langzaam weer omhoog).

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 07:33

Briitje, ik vermoed dat het grootste deel van de gewichts toe- en afname hem zit in: weekendje weg, ongezond eten met veel zout etc = vocht vasthouden. Paar dagen gezond eten met weinig rotzooi erin = vocht weer verliezen. Een beetje ervan zal misschien echt vet zijn, maar dat is op zo´n korte termijn te verwaarlozen. Vocht zal ook een deel van je totale gewichtsverlies kunnen verklaren. Is je onderhoud gerekend met of zonder de sport die je op dit moment doet?

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 11:15

Lekker bezig, vroege sporters!
Ik ga vanavond ook weer, eindelijk. Vorige week overgeslagen door ziekte. Een uurtje functional workout, ben benieuwd hoe fit ik weer ben :) .

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:52

Mijn hartslag stijgt vaak boven de 170 uit als ik nog helemaal niet op mijn max zit. Bij veel workouts track ik mijn hartslag maar liever niet, bij een HIIT zou ik me waarschijnlijk rot schrikken. Ik heb altijd al een hoge hartslag gehad. Mij is door meerdere trainers en een dokter gezegd dat ik me er niet te druk om moet maken, zolang ik me goed voel is alles oké. Was het erg warm in de sportschool? Had je weinig gedronken van tevoren of slecht geslapen? Dat soort dingen kunnen allemaal je hartslag beïnvloeden.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:06

Ik snap de opmerking ergens wel van Karuna. Mijn beste vriendin is er ook echt een beetje mee doorgeslagen, sport iedere dag, zelfs als ze ziek is want anders voelt ze zich dik, rust niet tot ze 20.000 stappen heeft gezet per dag en eet vooral geen brood meer maar rijstwafels (zonder beleg) want brood maakt veel te dik... Daar maak ik me soms echt zorgen om en het is voor mij ook de reden om de weegschaal en alle andere meetinstrumenten als fitness horloges enzo te mijden. Ik wil me niet vasthouden aan cijfertjes, zolang ik goed in mijn kleren pas en me fit voel is het goed.

Ik zal niet zeggen dat iedereen met een vetpercentage van 20% moet oppassen, maar op de vraag die iemand anders stelde over wanneer het genoeg is: ik denk dat je dan in ieder geval heel tevreden met jezelf mag zijn en niet nog verder hoeft af te vallen.


prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:36

Ik doe zelf ook liever Functional workouts van een uur. Vind dat ook wat interessanter qua oefeningen.

Bij mij ligt het sporten trouwens al ruim een maand plat vanwege gezondheid. Vorige week een pilates lesje gedaan en daar stevig spierpijn van gehad, dat drukte me wel even met de neus op de feiten :+ . Gelukkig gaat het de goede kant op , ben nu op vakantie en daarna hoop ik weer op te kunnen bouwen :) .

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:45

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een dipje :P . Ik ben de laatste week wel weer echt goed bezig, met spierpijn tot gevolg, maar dat neem ik nu bij de herstart maar voor lief. Ik doe steeds een krachtdag en een cardiodag met elkaar afgewisseld, dat werkt voor mij altijd fijn. Dus de ene dag Functional Workout, de andere dag hardlopen of zwemmen (en bah, wat is mijn conditie gekelderd!)

Adamootje klinkt tof zo'n groep, maar ook intensief! Hoe vaak in de week train je daarmee? En is het dieet/programma voor iedereen hetzelfde? Met jouw cijfers lijkt me zo'n streng dieet eigenlijk overbodig, maar misschien ligt er een andere gedachte aan ten grondslag?

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:54

Dank voor de uitleg Adamootje! Nu is het duidelijker :)

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:24

Benen trainen zonder je knieën te belasten is lastig, maar met deadlifts (in het begin met kettlebell/dumbbell?) en kettlebell swings kan je in ieder geval je hamstrings en de spieren om je heup aansterken zonder al te veel druk op je knieën te leggen.
Je quads trainen zonder je knie te belasten is volgens mij onmogelijk, maar door heel goed op je vorm te letten kan je wel de belasting minimaliseren.

Wat ik trouwens gedaan heb toen ik na een heupblessure weer langzaam op moest bouwen is op de loopband met flink stijgingspercentage (zo dat ik nog wel kon lopen zonder te "duwen"). Daar werden mijn spieren mooi sterker van en het belastte mijn gewrichten een stuk minder dan werk met gewichten.

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:37

Ik geef dit topic maar eens een schopje :) . Vind het stiekem een beetje jammer dat het zo stil is komen te liggen sinds er een afsplitsing is tussen krachtsport en cardio/ al het andere. Was dan wel niet zo actief met posten, maar ik vond het altijd inspirerend om te lezen over wat iedereen aan het doen was, of dat nou powerliften, spinning, groepslessen of animal flow was, ik vind het allemaal gaaf en stoer. Heb het idee dat er nu meerdere topics zijn die allemaal niet echt vlot lopen.

Maar goed! Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie me daarbij helpen. Ik wil proberen mijn sportschema een beetje gestructureerder in te delen. Ik deed altijd veel full body functional workouts, met kracht en cardio gemixt. Inmiddels sport ik echter 4-6 keer per week, en zo vaak full body en alles door elkaar is gewoon niet handig. Nu zat ik eraan te denken om losjes volgend schema aan te houden. Mijn doel is trouwens om allround zo fit mogelijk te zijn en ik doe meestal cursussen via Urban Sports Club (soort OneFit).

Maandag: Cardio (Deepwork of Spinning)
Dinsdag: Functional krachttraining. Hierbij komt het hele lichaam aan bod maar de focus ligt iedere week op een ander deel van het lichaam.
Woensdag: Crossrun
Donderdag: rustdag of yoga
Vrijdag: HIIT
Zaterdag: Full Body outdoor workout
Zondag: rustdag of yoga

Lijkt dit jullie een goede indeling of zouden jullie het anders aanpakken?

prulletje

Berichten: 728
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:33

Klinkt alsof je fijn vooruitgang boekt, Morris :) . Volgens mij is je doel ook niet per se zo sterk mogelijk worden, maar vooral een beetje vet kwijt en strakker worden, klopt dat? Dan lijkt dit me wel een net allround schema. Lijkt me hooguit een beetje saai om iedere keer datzelfde rondje af te draaien. Heb je er plezier in?

Sem, ook een fijn schema! Ooit wil ik nog weleens iets in de richting van boksen of kickboksen proberen, volgens mij word je daar wel super fit van. Doe je ook wedstrijden?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie