Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:44

Naar mijn idee is goede voeding de key. Als jij in het dagelijks leven genoeg eiwitten binnenkrijgt en divers genoeg eet, is er geen enkele noodzaak tot aminozuren. Deze zitten immers al in je eiwitten. Als je een tekort hebt aan eiwitten inname, dan zouden eiwitshakes of aminozuren helpen omdat je dus in je tekort zit.

Creatinine kan wel helpen, omdat die je kracht tijdelijk verbeteren. Maar als je bijvoorbeeld die dag duursport gaat doen, dan kan je het beter weglaten.

Ook pre-workout vind ik persoonlijk niks. Ik vind het vies spul, met grote dosis cafeïne en andere stofjes die je dat tintelende gevoel geven. Het is niet nodig om goed te sporten en kan bij bijvoorbeeld mensen die een onderliggend hartprobleem hebben, dit eerder verergeren. Mijn broertje had bijvoorbeeld flinke hartkloppingen van de pre-workout, wat niet zo lekker was omdat zijn hart al een extra slag had. Dus daar is hij toen maar mee gestopt.

Import Limburger. :+

Sannens

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:53

Ik zie zelf ook niet helemaal de link tussen meer eiwitten eten en een lage bloeddruk. Mogelijk kan je proberen om wat meer zout te eten, dat kan mogelijk je bloeddruk wat verhogen waardoor je misschien minder duizelig bent.

Meer eten is soms ook lastig, maar misschien kan je eens kijken naar muslirepen (mogelijk met extra eiwitten toegevoegd) of bijvoorbeeld ontbijtkoek, zodat je toch hoger in je energie inname gaat zitten?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:17

Ik vind gewone kwark ook niet te eten eigenlijk en al helemaal geen bak. Ik merk dat het beter is als kwark met een smaakje, zoals Skyr Vanille of bosvruchten heb. Dan krijg ik het veel beter weg en minder last van zo'n rare smaak in mijn mond.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:56

proven02 schreef:
Hm hebben jullie het weleens proberen te eten met aardbei of blauwe bessen erin en dan een klein beetje Cruesli of muesli (15gram) en een beetje honing.
Mijn vriend lustte ook nooit kwark maar op deze manier kan hij er geen genoeg van krijgen.

Het gaat bij mij niet perse om de smaak, maar de vervelende smaak/gevoel in je mond daarna. Met cruesli en fruit heb ik dat gevoel nog steeds, maar het is wel beter te behappen qua smaak, dat zeker.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:19

Na een heerlijk weekendje weg ben ik zondag avond alsnog even de gym ingedoken. Mijn vriendinnen verklaarden me voor gek, maar ik wil natuurlijk niet achter lopen met die 100 dagen challenge. Ik loop namelijk precies op schema voor mijn doel.

Dit keer weer op zo’n bankje mijn buikspieren getraind. De eerste keer dat ik dat deed had ik ze flink overbelast en kon ik 1,5 week niet lachen, hoesten en niezen zonder pijn, maar nu heb ik daar maar even rekening mee gehouden waardoor de spierpijn nu, twee dagen later, bijna verdwenen is.

Ook probeer ik meer op mijn eten te letten, waardoor ik op zoek ben naar goede sites met recepten. Hebben jullie nog tips? Ik vind fitdutchies bijvoorbeeld al erg fijn!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:21

Wauwie, super gaaf wel! Je wordt dan verplicht uit je comfort zone te gaan, maar dan zie je wel sneller en beter resultaat. Super gaaf!

Ik ben deze week weer netjes bezig al zeg ik het zelf. Gisteren naar de sportschool en dan vanmiddag weer en net terug van mijn voetbaltraining na een korte enkelblessure van 2 weken. Heerlijk om weer buiten te zijn, ondanks dat ik doorweekt was door de regen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:24

Wat een rust hier, gaat het goed met iedereen? :D

Ik merk dat ik echt flinke spierpijn heb na mijn voetbaltraining gister. Mijn benen voelen echt aan als lood, maar dat betekend dat ik gister dus wel goed mijn best heb gedaan. Toch vanmiddag even de sportschool in gedoken, vond het zonde om het niet te doen op mijn vrije dag (en ik kon de extra stempel voor mijn 100 dagen challenge goed gebruiken). Dus maar wat simpele core oefeningen gedaan.

Heeft er iemand leuke tips tegen spierpijn?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:56

Wauwie, 5x per week. Super goed bezig! Was jij bezig met je vetpercentage flink naar beneden schroeven? Hoe gaat dat? :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 06:56

Lous schreef:
En we zijn op de helft! *\o/*
Vandaag was dag 50.

Mijn lijf houd het nog prima vol, alleen qua motivatie moet ik mezelf echt een schop onder mijn kont geven.
Maar ik ben eraan begonnen, dus ik ga het afmaken ook!
Er zijn mooie prijzen te winnen, hoe meer, hoe groter. Wat willen ze nog niet zeggen. Ik ben benieuwd.

Super goed! Heb je ook echt 50 van de 50 gesport?:O

Ik zelf baalde gister een beetje. Ondanks dat ik 40 als doel had opgegeven hoopte ik uiteindelijk toch de 60 te gaan halen. Maar daarvoor loop ik echt totaal niet op schema, onder andere door blessure op blessure, maar ook doordat het gewoon veel is en mijn voetbaltrainingen dus niet meetellen.

Ik had zondag bijvoorbeeld voetbalwedstrijd en voelde tijdens het warmlopen mijn shin splints weer opkomen. Nogal vervelend, want die voel ik nu dus nog steeds. -O- Morgen maar een afspraak bij de fysio gemaakt omdat gewoon wachten dus niet het gewenste effect heeft.

Mijn doel is nu dus om in ieder geval die 45x in 100 dagen te halen en misschien nog de 50 aan te tikken. Daarvoor loop ik best prima op schema! Mijn vriend zei het heel sterk, “je doet het voor jezelf, niet voor dat nummertje.”

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:53

Ik had gister een lichaamsmeting, nu ik week 2,5 maand bezig was. Het viel me flink tegen, maar ik probeer mezelf voor te houden dat het 2,5 maand geleden stukken erger was dan nu. Al vind ik dat soms wel moeilijk.

Mijn BMI was gisteravond 25, mijn spiermassa prima, overal 100% en mijn armen 130% en mijn vetpercentage 31,2%. Maar dat was nog niet eens het ergste, volgens die meting kreeg mijn visceraal vet een score van 10, waar hij tussen de 1-9 zou moeten zijn.

En vooral dat laatste snap ik niet helemaal, want oké, mijn buik is niet super strak, maar een 10 kan ik mezelf niet helemaal in vinden. Ik heb wel een flinke voorgevel, dus ik vraag me af in hoeverre dat meespeelt in de meting. Iemand die dat weet?

Ook heb ik vanochtend de Fysio gezien voor mijn, nu bevestigde, shin-splints. Ik krijg shockwave therapie en mijn god dat doet pijn. Gelukkig mag ik wel gewoon blijven sporten, als ik mijn benen maar niet te zwaar train, niet hardloop en geen wandelingen ga maken. Balen wel, maar de pijn van maandag en dinsdag was niet te harden.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:19

smurffie schreef:
Even nuanceren heeft een lichaamsmeting op de gemiddelde weegschaal in de sportschool ook niet heelveel zin en om te meten met een manuele tang moet je wel weten wat je aan het doen bent.
Je hebt tangen die van zichzelf grijpen en ook die moet je goed kunnen hanteren.
Kijk in de spiegel. Maak foto's. En staar je vooral niet blind op getallen.

Die impedantie weegschalen zijn niet de gouden standaard, maar wel vele malen nauwkeuriger dan een huidplooimeting.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:00

Ik hoop vanaf volgende week ook naar de losse gewichten te mogen, met mijn nieuwe schema! :D Dat heb ik in ieder geval wel specifiek aangegeven, dat ik graag 50-50 losse gewichten-apparaten zou willen.

Bij ons in de sportschool zijn er ook vrouwen bij de losse gewichten. Niet super veel, maar wel steeds meer. Ik vind dat echt heel cool, als die vrouwen daar gewoon tussen staan en lekker hun ding doen. Ik merk zelf wel dat er veel gekeken wordt bij ons. Vooral als ik soms 's avonds laat ga sporten en niet samen met mijn vriend ga, dan word ik er soms gewoon ongemakkelijk van. :o

Ik heb ook nog een vraag aan jullie. Ik heb het gevoel dat ik teveel eet. En dan de porties en de tussendoortjes. Gisteren kwam ik bijvoorbeeld rond half 4 thuis van school en echt, ik voelde me gewoon naar van de honger, terwijl ik wel gewoon een prima lunch had gehad, met volkorenbrood, een ei en fruit. Hebben jullie dat ook en hebben jullie tips om langer verzadigd te zijn?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:00

@Proven hoe zorg je er dan voor dat je niet te veel eet? Misschien heb je daar wel tips voor?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:13

Ja ik vind 4 liter ook echt heel veel, vooral als je zoveel moet plassen, ook 's nachts. Dat betekent volgens mij alleen maar dat je je nachtrust verpest door zoveel drinken en dat vind ik wel zonde.

Welkom J0anieke en Chimello! Inderdaad, veel mensen gaan alleen en dat is totaal geen probleem. Ikzelf ga wel vaker met mijn vriend er heen, maar we doen compleet andere dingen en zien elkaar pas weer als we weer naar huis gaan. Dus praktisch is het ook alleen!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:14

Ik ben vandaag weer geweest! Gisteren de hele dag in de auto gezeten om een kastje op te halen aan de andere kant van het land, dus ik was echt gesloopt daarna.

Vandaag eerst begonnen met een goede 20 minuten cardio op de fiets en daarna mijn benen gaan trainen op de apparaten. Ik was echt blij, want ik kon veel gewichten ophoog zeggen tegenover de vorige keer. Bij de leg extension kon ik zelfs 10% omhoog gaan en dat nog goed volhouden met 3x 10 reps. Ik ben trots en tevreden!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:10

Ik krijg vanavond een persoonlijk schema, met als focus ongeveer 3-4x per week. Die kan ik wel met je delen?

Ik vind het belangrijk dat als ik benen train dat er minstens 2 dagen tot de volgende sessie zit en met armen dat er minstens 1 dag tot de volgende sessie zit. Dus een voorbeeld:
Ma: armen en rug
Di: benen en buik
Wo: Vrij
Do: Armen/Cardio
Vrij: Benen (bij geen buikspierpijn ook buik)
Zat: Armen/Cardio
Zo: Vrij

Ja vrije dagen kan je natuurlijk schuiven. Ik probeer zelf dus gewoon goed rekening te houden met dat je dezelfde spiergroepen niet te snel opnieuw traint.
Daarbij doe ik eigenlijk elke training wel wat cardio (15-20 minuten) maar doe ik soms, voornamelijk nu ik door blessure niet kan voetballen, ook een lange cardiosessie, van bijvoorbeeld 30-45 minuten en daarna nog rustige core oefeningen zonder gewicht en dus op zo’n yoga matje.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:20

Ohh spannend Inge! Ik hoop dat het je lukt sneller te gaan. Hoe hard ren je als ik vragen mag?

Ik dacht dat ik vandaag mijn schema zou krijgen, dus helemaal gehaast om op tijd op de afspraak te zijn, was de trainer ziek. -O- En dat hadden ze ook niet even laten weten. Hij had het schema ook nog niet af dus een andere trainer kon me ook niet verder helpen. Dus nu hebben we de afspraak naar volgende week verplaatst.

Dus toen heb ik maar gewoon een korte cardio sessie gedaan. Eerst 30 minuten zo'n fietsprogramma (waar ik na dertig minuten ook echt wel klaar mee ben) en daarna voor het eerst sinds tijden weer geroeid. Dat laatste ga ik vaker doen, want man o man, ik was nog niet op de helft van mijn geplande kilometer en mn armen begonnen al te branden. Wel heb ik doorgezet en heb ik de kilometer in een mooie tijd afgemaakt, om daarna met dode armen met moeite dat ding wat je in je armen hebt (geen idee hoe dat heet) terug in de houder te kunnen leggen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:24

Wowie, hier was het juist super rustig toen ik kwam om kwart voor 2. Toen ik driekwartier later wegging was het wel drukker, maar zeker niet drukker dan gemiddeld.

Ik ben afgelopen dinsdag begonnen met een programma op de Workout app van Anytime Fitness. Het doel is om meer kracht op te bouwen en te beginnen met losse gewichten. Het was meteen zwaar en ik heb nu nog steeds spierpijn in mijn triceps ervan, maar dat betekent dat ik waarschijnlijk een goede weg in ben geslagen. :))

Vandaag dus maar weer gegaan, met weer veel nieuwe oefeningen die ik niet kende, maar die me bijzonder goed afgingen! Ik voel me nu ook flink moe en mn armen en benen voelen zwaar en de spierpijn in mijn buik begint al te komen, dus het was weer een lekkere training! *\o/* Op naar de volgende komend weekend!

O, ben ik helemaal vergeten te vertellen dat ik me vanochtend weer heb gewogen. Weer min 0,3 kg en nu 72,0 precies! Dat is het laagste dat ik tot nu toe in 2019 heb gehaald, dus ik ben blij! Nu in totaal 3-4 kg afgevallen (ik weet mijn precieze startgewicht niet), dus het gaat de goede kant op!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:02

O ik krijg altijd zo de kriebels als ik jullie enthousiasme lees over die obstakelruns. Ik zou graag in de toekomst een keer eentje doen, maar nu ben ik daar echt nog niet fit genoeg voor. Hardlopen is sowieso niet echt mijn ding, dus dat is iets waar ik tegen die tijd ook wel echt op zou moeten gaan trainen.

Ik ben gisteren weer lekker naar de sportschool gegaan met mijn nieuwe schema. Ik zou eigenlijk moeten benchpressen, maar aangezien mijn vriend ziek was en ik dat nog nooit gedaan had, heb ik de veiligere keuze gemaakt op een apparaat. Wel heb ik voor de eerste keer gedeadlift, met een los gewicht dan, niet met de stang.

Ook had ik gister een cheatday, maar aan het einde van de dag viel het 100% mee wat voor slechte dingen ik allemaal had gegeten. Dus het was fijn om jezelf 'te laten gaan' en fijn dat mijn lichaam dus veel minder om zoet en vet eten vraagt. :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:27

Suuszels schreef:
@Sannens, het voordeel is wel echt dat je het in je eigen tempo kan doen. Al zou je 3 uur over 8km doen dan is dat voor niemand een probleem :)

Oeh dat laat het alleen maar meer kriebelen. Misschien maar eens kijken hoe en wat, wat in mijn eentje meedoen lijkt me niet leuk. Gaan jullie met een groepje? Of allemaal alleen?

Vandaag lekker wat rustig aan gedaan in de sportschool. Eerst meteen gaan benchpressen, nu mijn vriend weer iets beter is. Erg gaaf om dat eens te proberen, dat wil ik wel vaker doen zo, was gezellig! Natuurlijk nog met nauwelijks gewicht. 5 kg plus die 20kg stang was wel genoeg hahaha. Maar dan hebben we een beginpunt!

Daarna nog even chill wat core oefeningen gedaan, zodat mijn lichaam niet helemaal gesloopt wordt zo voor een nieuwe werkweek.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:19

Welkom Biscuitje en wat gaaf dat het zo goed gaat! Ik heb weer een slechte week achter de rug. Mijn blessure van de shin-splints is weer hevig terug, nadat ik afgelopen weekend voor het eerst weer heb geprobeerd te voetballen.

Daarbij is mijn stage momenteel zo druk dat ik lange dagen maak met veel reizen, en dat ik dan pas om 19:30 thuis ben en nog moet eten, en rond 22:30 wel weer echt in bed wil liggen omdat de wekker weer om 6u gaat. Dus tja, minder tevreden momenteel over hoevaak ik ga en over dat ik nu alweer mijn benen moet ontzien.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:45

Mij lijkt crossfit eigenlijk ook heel erg leuk. Hetgeen wat me tegenhoudt is het aantal blessures dat ik nu heb (door voetbal dan) en de enorme prijs voor een abonnement. En ik maar denken dat de sportschool duur was...

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:50

Wauw, wat een verschil Lous! Ik zit nu op 39 en mijn doel was 40, dus die ga ik zeker halen. Ben daar wel trots op, met alle blessures en voetbaltoernooien de afgelopen weekenden. :D

Ik ben vandaag weer gegaan en heb samen met mijn vriend een heerlijke trainingsessie gehad, waarbij we elkaar verder pushten en uitdaagden om meer gewicht te doen. Was erg gezellig en ook nog eens flink actief. Ook wilde ik al een tijd proberen om boxjumps te doen en dat ging vandaag echt uitzonderlijk goed. Mijn hartslag schoot omhoog, maar ik heb toch gewoon 3x 10 jumps gedaan op een 24 inch box. :D

Net ook mijn fitbit gekregen, die ik voor mn verjaardag heb gevraagd. Daar ben ik erg blij mee, dus let's go actiever en gezonder leven. :D Ik voel mezelf in ieder geval al veel fitter in mijn vel zitten.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:24

Je vetvrije massa bestaat eigenlijk uit alles in je lichaam dat dus geen vet is. Dat zijn botten, spieren, maar ook vocht, zoals je maaginhoud op dat moment, de liters bloed in je aderen en bijvoorbeeld al het vocht dat in je cellen (zoals hersenen/darmen) zit.
Al die onderdelen kan je niet apart berekenen, dus daarom is de focus voor Vetmassa en vetvrijemassa de manier hoe ze het berekenen.