Vliegangst, wie nog meer?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Shaggy09

Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:01

Pffff ik kom net terug van een weekend Dublin, een super korte vlucht (1:30) en toch het weer als super stressvol ervaren.

Ik heb al redelijk wat gevlogen en in het begin nooit angstig geweest, echt pas sinds een jaar of 2 (en teveel air crash investigation episodes) heb ik dat ik er tegenop zie om weer het vliegtuig in te stappen. Het is niet zodanig dat ik nat ben van het zweet of moet overgeven, maar ik zit zo ontzettend gespannen in het vliegtuig dat de lol van op vakantie gaan er gewoon heel snel af is. Bij ieder geluidje of een beetje turbulentie ben ik al bang. Ik heb constant muziek aan zodat ik geen geluiden hoor en slapen in het vliegtuig lukt me ook nooit. Ik kan ook gewoon niet eten die dag.

Wie herkent dit? Ik zou het zo fijn vinden om hiervan af te komen en gewoon weer lekker ontspannen op reis kunnen gaan. Ik wil ontzettend graag een keer een rondreis door Amerika maken, maar zo lang vliegen is iets wat me tegenhoud en dat vind ik zonde!

JM :#

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:08

Fitzroy schreef:
Er zijn al veel topics over.
Wat mij het beste helpt zijn 2 Oxazepammetjes en direct aan boord een wijntje. Via je huisarts kun je deze op recept krijgen.(de pammetjes dan :+ )

Heb hier ook al wel over nagedacht, wanneer neem jij de pammetjes in? En ben je dan niet helemaal futloos als je aankomt of valt dat wel mee? :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:13

elnienjo schreef:
Juist intercontinentale vluchten voelen voor mij veel stabieler dan korte. Je hebt dan te maken met grotere en bredere toestellen dus 3 zetels - gangpad - 4 zetels - gangpad - 3 zetels. Dat toont alleen al prettiger dan zo'n sardineblikje waar binnen Europa mee gevlogen wordt.

Zelf slik ik op intercontinentale vluchten wel iets rustgevends (oxazepam/zolpidem) niet zozeer tegen vliegangst, maar tegen overprikkeling van al die mensen zo dicht op elkaar. En dan een noisecancelling koptelefoon op en me vermaken met het inflight entertainment systeem.

Amerika is zooooo ontzettend gaaf, zeker niet laten lopen uit vliegangst!!

Ja een 747 lijkt me al een stuk prettiger zitten dan een 737. Ik heb alleen maar binnen Europa gevlogen dus dan zit je vrijwel altijd in een 737. Het hele krappe op elkaar zitten en geen ruimte hebben benauwd me ook.

Shaggy09

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 13:48

Ik had mezelf ook echt gedwongen om te gaan zodat ik weet een keer in een vliegtuig zit. Ik wil van de zomer het liefst met de auto weg maar ik denk dat voor m'n angst het juist goed is om te vliegen..

Maar die nachtmerrie vluchten verhalen maken mij bang, denk dat als ik zoiets meemaak ik echt nooit meer durf :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 15:33

Niobe schreef:
Ik volg dit even. Ik ga in juli naar Servië om een festival te fotograferen, echt een super vette kans, maar ik zie dus al maanden op tegen het vliegen :')
Ik leef nu al echt van: oké voor die tijd moet ik van alles doen, want misschien kan het daarna niet meer. Echt te erg.

Ik heb wel vaker gevlogen en ik vind het ook best leuk, naja achteraf vooral, als we weer aan de grond staan.
En nu ga ik ook nog met een maatschappij die ik niet ken. Normaal pak ik altijd KLM, hoe duur het ook is, omdat dat voor mij betrouwbaar voelt, maar dat was nu geen mogelijkheid.

In elk geval lang verhaal kort: ik volg _O-

Spannend! Met welke maatschappij vlieg je nu?

@Moirin, ik heb inderdaad ook dat wanneer we dalen en ik weer de auto's kan zien rijden dat ik een stuk rustiger wordt.

Ik heb ook een beetje lopen rondneuzen in het 'wat is jouw engste vlieg ervaring' topic en ohhh daar krijg ik ook de kriebels van. :=

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 18:39

Birdie60 schreef:
Ja hoor ikke ook.
Man is een Australier, dus eens in de 5 jaar gaan we daar heen.
Jeetje pffffffffff. Tegenwoordig ga ik reis pilletjes halen wordt je wel rustig van maar 24 uur vliegen blijft 24 uur vliegen.
Nichtje van hem is over en die heeft ook echt vliegangst.Ze doet alles per boot of trein maar die is 6 maanden onderweg.

Per boot? := En dan een halfjaar onderweg zijn. Dan ga ik toch liever vliegen :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 19:17

Kwam dit topic tegen in de zoekfunctie [LZP] vliegen?

Ook apart om dat terug te lezen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 12:52

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:
Kwam dit topic tegen in de zoekfunctie [LZP] vliegen?

Ook apart om dat terug te lezen.

Al zo lang geleden inmiddels. Maar het heeft de wereld wel definitief veranderd. Helaas niet ten goede.

Het stomme is dat de angst toen heel begrijpelijk was, en luchtvaart is gewoon doorgegaan. Ook mensen die toen bang waren zijn weer en vliegtuig ingestapt.
En de luchtvaart is nog nooit zo veilig geweest als nu. Dus eigenlijk moet ik niet zo angstig zijn.

Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 14:25

Dat boek klinkt goed zeg! Ik ga die ook bestellen binnenkort, ben heel erg benieuwd. Zou super zijn als dat me zou helpen.

@BloemBloem, ik kan me dat wel voorstellen! Ik vind het zelf nooit leuk als mijn ouders gaan vliegen omdat ik ook bang ben voor hun :+ Dat is echt mijn grootste nachtmerrie, dat er een vliegtuig crasht waar je dierbaren in zitten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 23:22

Welk tijdstip vlieg jij Niobe?
Soms denk ik dat ik beter snachts of savonds kan vliegen omdat ik dan kans heb om in slaap te vallen. Tot nu toe lukt het me namelijk niet als ik overdags vlieg.

Ik zag net weer een doodeng filmpje op Facebook van super heftige turbulentie. (Lees: koffers vliegen rond en gillende mensen)
Dat is voor mij echt weer een ding, echt weer iets waardoor de angst weer toeneemt. :\

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 00:05

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik zag net weer een doodeng filmpje op Facebook van super heftige turbulentie. (Lees: koffers vliegen rond en gillende mensen)
Dat is voor mij echt weer een ding, echt weer iets waardoor de angst weer toeneemt. :

Dat soort filmpjes moet je niet naar kijken als je al angst hebt. Die wakkeren alleen maar angst aan.

Ik probeer het ook echt te vermijden, maar die kwam gewoon spontaan in m'n tijdlijn dus dan kun je hem bijna niet vermijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 00:08

amanda09 schreef:
Hier geen vliegangst, maar iemand die vliegt als hobby en hopelijk ook nog eens beroepsmatig.

Zou het helpen als je precies weet hoe een vliegtuig werkt en hoe turbulentie werkt? Ik ben regelmatig in Lelystad op het vliegveld en zou dan wel een keer een cockpit kunnen laten zien en dingen uitleggen.

Of het de angst weg neemt dat weet ik niet, maar wellicht dat het al iets scheelt wanneer je weet hoe iets werkt.

Ik weet hoe turbulentie werkt :D Dat is ook niet per se mijn grootste angst wanneer ik vlieg. Meer gewoon het idee zo hoog te zitten en als er iets fout gaat gaat het compleet fout, dat idee vind ik het engst.

Wel leuk dat je in de luchtvaart zit! Ik vind het wel interessant hoe een vliegtuig in de lucht kan blijven en hoe het zo'n sterk voertuig kan zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 09:52

xdniesje schreef:
Dan moet je juist dat boekje een kans geven! Ik had vroeger precies hetzelfde idee, zo hoog en als het fout gaat, dan ga je ook.. En dat boekje legt heel makkelijk/fijn uit dat deze gedachtegang helemaal niet terecht is.

Je kan hem altijd bestellen en even doorbladeren, terugsturen + geld retour kan dan altijd nog. Helpt het niet, dan kan je weer verder kijken.

Jaa ik koop hem wel gewoon hoor! 16 euro is niet super veel en als het een fijn boek is dan zal ik er vast vaker in lezen dan 1 x. :)

Of iemand moet hier het boekje hebben liggen en er niks mee doen, dan neem ik m ook wel over.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 12:13

Janneke2 schreef:
...doe mij maar vliegschaamte.

Ja, Amerika kan heel erg gaaf zijn.
Maar de boel vernielen terwille van "gaafheid" gaat mij een stap te ver.

Voor diegenen onder ons die een levensstijl hebben waarbij 1 planeet voldoende is heb ik niets gezegd.

Iedereen zal voorlopig blijven vliegen dus om die ene keer per jaar dat ik vlieg, niet te gaan, zal het milieu niks bijbrengen. :)

Maar dat is een hele andere discussie die ik hier graag buiten zou willen laten.

@Loretta, ik ga eens een kijkje nemen. Bedankt!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 14:45

Emirates lijkt me wel fantastisch. Hoor daar altijd lovende verhalen over.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 22:30

Laulitz schreef:
beatje schreef:
Maar als ik ergens met de auto heen kan ,heeft dat mijn voorkeur boven vliegen,zegt zei die twee zware auto-ongelukken overleeft heeft.Mijn man snapt mijn logica ook niet :')

Dit is denk ook een stukje controle? In de auto heb je zelf controle (of kun je mee kijken), terwijl je dat in het vliegtuig helemaal moet afgeven en letterlijk niks te zeggen hebt :D Bij mij speelt dit toch een stukje mee

Dat speelt bij mij ook zeker een rol. :j

Wij hebben net een vakantie geboekt naar Spanje en gaan toch met de auto. Ik ben de afgelopen jaren iedere zomer een vliegtuig ingestapt maar de angst is eigenlijk nooit zo groot als nu geweest.
Het zou eigenlijk beter voor me zijn om deze zomer ook een vliegtuig in te stappen, maar ik wil liever eerst echt aan mijn angst proberen te werken voordat ik weer zwetend met een hartslag van 200 in het vliegtuig zit. :P

Heftig hoor Laulitz! :(:)
Dat is toch ook iets wat je niet wilt meemaken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 22:33

Janneke2 schreef:
Maar ik werd getriggerd door het platte consumentisme "..er zijn vliegtuigen, dus daar wil ik in".("Want zo doet "iedereen"".)

Rare opmerkingen van mensen die niet weten dat je binnen 24 uur in Kroatië kunt zijn per trein (treinen zijn vaak toegankelijker voor zieke mensen dan vliegtuigen) sterken mij in mijn irritatie.

Nogmaals, er zijn tal andere topics waar je je irritaties wat betreft consumentisme kwijt kan. Liever niet hier.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 23:42

Fitzroy schreef:
Wat zonde dat je er aan toe geeft, Shaggy.
Dat heb ik toch nog niet gedaan. Nu moet ik zeggen dat mijn favoriete vakantielanden Griekenland en de USA zijn en dan moet je wel vliegen als je max 17 dagen weg wilt.

Ja ik vind het ook niet zo goed van mezelf. :o Nu moet ik zeggen dat een autovakantie sowieso wel op de planning stond, maar de angst speelt wel mee.

Ik wil wel echt er aan gaan werken want ik ben niet van plan om de komende vakanties iedere keer met de auto op pad te gaan.

Maar op het moment durf ik gewoon niet en daar baal ik ontzettend van.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 17:43

Succes Bloem! Je kunt het! +:)+
En gewoon lekker dat wijntje bestellen hoor :))

Ik vind het ook fijn om te zien dat ik niet de enige ben die met vliegangst kampt. Erover praten geeft mij ook wat meer rust in mijn hoofd. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 17:54

Janneke2 schreef:
off topic: internationale treinreizigen worden uitstekend ondersteund door de Deutsche Bundesbahn.

(Van het Nederlandse geklooi wordt niemand vrolijk.... Dus ik snap wel "dat je er niet aan moet denken".)

Ga aub weg uit het topic als je geen inbreng verder hebt wat betreft vliegangst.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 20:06

Fitzroy schreef:
BloemBloem schreef:
Fijn he, het uitspreken van je angsten, en je kwetsbaar opstellen,
maakt mij altijd sterker. Morgen heb ik gelukkig een vertrek tijd waar niemand
raar zal opkijken als ik wijn bestel :D Heen vloog ik om 7 uur in de ochtend dus toen durfde
ik niet hahah :D :D :D Ik zal verder niet meer uitweiden over mijn moeder.

Morgen vliegen...…

Sterkte met je moeder!
Over de wijn in de ochtend: ik heb daar dus echt lak aan. 1 x werd ik belerend toegesproken door een stewardess maar ik heb haar direct de mond gesnoerd door aan te geven dat dit voor mij werkt bij vliegangst. Kom op zeg, we zijn volwassen mensen.

Jezus wat kinderachtig idd..
Ik kan me er nog wat bij voorstellen als je zo'n lastig aangeschoten persoon in je vliegtuig hebt zitten, maar die stewardess heeft er toch geen last van dat jij aan de wijn gaat? :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 21:49

Ja je hebt inderdaad weleens lastige zuipschuiten.
Maar dat is wat anders dan dat je een wijntje besteld.

Ik heb alleen het probleem dat zodra ik 2 slokjes alcohol op heb ik om de 10 minuten moet plassen :+
Dus ik zou dan eerder voor een pammetje gaan dan voor een wijntje.

Hoe zijn die wc´s trouwens op langere vluchten? Zijn die ook zo klein? En heb je er dan meerdere omdat je in een groter vliegtuig zit?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 21:57

Want ik moet zeggen als ik dan weleens van die fotos van de binnenkant van die dure privé-jets zie, dan denk ik dat mijn vliegangst daarin zittende al 50% minder zou zijn. :D
Dat je gewoon rustig kan rondlopen, even loungen, even wat eten. Heerlijk lijkt me dat. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 22:08

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Want ik moet zeggen als ik dan weleens van die fotos van de binnenkant van die dure privé-jets zie, dan denk ik dat mijn vliegangst daarin zittende al 50% minder zou zijn. :D
Dat je gewoon rustig kan rondlopen, even loungen, even wat eten. Heerlijk lijkt me dat. :j

Ja die zijn geweldig! Ben er beroepsmatig wel 'ns in geweest (helaas alleen aan de grond) maar WOW! Met aparte slaapkamer en badkamer(s) en tapijt waar je tot je enkels in zakt (mocht geen schoenen aan dus dan beleef je het comfort des te beter!) Ze zijn ook beter geisoleerd qua motorgeluid.

Lijkt me zo fantastisch <3

@Steffii, wat leuk! Ik had voor mijn vliegangst ook een korte ambitie om stewardess te worden maar dat is al vrij snel overgewaaid. :') Vind het nog steeds een prachtig beroep.
Hoe heb jij het ervaren om stewardess te zijn? Ben je ooit bang geweest?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 10:48

SteffiiY schreef:
Jammer dat je de keuze niet gemaakt hebt Shaggy, ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat je van je vliegangst af had gekomen. Niet alleen omdat je veel meer achtergrond informatie hebt maar ook omdat je kilometers maakt en steeds meer vertrouwen krijgt.

Ik heb een ontzettende leuke tijd gehad als stewardess en zou het zo weer doen! Alleen was mijn drukke onregelmatige leven als stewardess (dagen van huis) en de combinatie om paarden te hebben en een gezin heel erg lastig waardoor ik het nu niet meer zou kunnen denk ik.

In mijn tijd ben ik op de ''normale'' vluchten nooit bang geweest. Natuurlijk heb ik wel een aantal noodvluchten meegemaakt (heftige turbelentie, noodlandingen, re-start) en kan ik mij niet herrineren dat ik heel erg bang ben geweest. Bij de eerste keer dat ik te horen kreeg tijdens een vlucht dat we een noodlanding moesten maken omdat een passagier gevaarlijk werd, ben ik heel kort bang geweest maar omdat je verantwoording hebt voor al die mensen in het toestel bouw je adrenaline op waardoor dit de overhand neemt.

Aggresieve/dronken passagiers ben ik nooit fan van geweest. Ik heb in mijn carriere (helaas) regelmatig passagiers aan hun stoelen moeten vastketenen omdat ze een gevaar voor zichzelf waren of andere in het toestel. Ook wel eens vluchten gevlogen waar gevangenen vervoerd werden maar hier was gelukkig altijd een 1 op 1 marshall aanwezig maar blijft wel altijd iets waar ik aan terug denk.

Grondstewardess lijkt me nog wel erg leuk. Nu moet ik zeggen dat stewardess voor mij ook niet het ideale beroep zou zijn, ben best wel een huismus. Maar jammer is het op zich wel dat ik er niks mee heb gedaan.

Toch knap dat stewards en stewardessen zo rustig kunnen blijven bij gevaarlijke situaties of lastige mensen. Ik lees altijd de gemoedstoestand van het personeel af en als zij rustig zijn ben ik ook vaak een stuk rustiger. :o

Wat zijn eigenlijk de redenen dat er bijvoorbeeld een noodlanding gemaakt moet worden? Ik ben namelijk ook daar al bang voor :') Of voor zon restart. Denk dat ik kapot zou gaan van de stress als ik dat zou meemaken. :o