3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 06:33

Vera96 schreef:
@Dreamy, jij zal met een goed gevoel de zomer ingaan, knap!
@Imandra, omdat ik een keer nuchter op stap ben geweest en dat gewoon 3 keer niks was. Je zit toch in een hele ander sfeer. En keuzes maken heb je helemaal gelijk in, kan me daarom ook oprecht niet herinneren wanneer ik voor het laatst op stap ben geweest. Maar als student is stappen, terrassen en uiteten zegmaar wel een groot deel van mijn sociale leven. Ik laat het allemaal wel, maar neemt niet weg dat ik het jammer vind natuurlijk. Vooral als het dan voelt alsof je het voor niks doet.
Maar vanmorgen nog een keer gewogen, en gister vocht oid denk ik. Er is iig weer een halve kilo af :D. Blij mee! En vandaag de bruiloft van mijn zus, dus geen lijstje voor mij vandaag haha.

Maar bijv terrassen of uit eten kan wel, je moet dan alleen wel gezonde keuzes maken. Salade i.p.v. normaal gerecht, geen borrelhapjes enzo. Sociaal doen hoeft niet te betekenen dat je móét overeten.

@dreamy wat goed!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 06:36

Vera96 schreef:
Ja dat klopt, maar bij het stappen helaas niet. En terrassen zijn vaak ook wijntjes, maar tegenwoordig zit ik al braaf aan mn spa rood. Ik doe het allemaal wel, maar betekent niet dat ik er soms niet van baal.

Maar dat stappen is ook een keuze. Je kan het bij 1 of 2 wijntjes/biertjes houden en die incalculeren. Je hoeft echt niet zat te zijn om sociaal te doen op stap. Ik ben ook vaak genoeg nuchter gebleven, het leuke en sociale hangt echt niet af van het drinken. Hoe jij het zegt lijkt het dat je alleen lol hebt als je drinkt.

Balen kan, maar als je wil afvallen zal je toch keuzes moeten maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 07:13

Dus Vera wat jij zegt is dat de gezelligheid puur afhangt van de alcohol en niet van de mensen waar je mee op stap bent? Sorry maar beetje vreemde conclusie, maar hey die mag je maken. Ik ben het er idd niet mee eens. Ja, alcohol maakt je wat losser maar is niet dé reden voor gezelligheid. Als dat wel zo is, nou, dan is er imo wat mis met de sociale relaties in die groep :o.

Maar beperken tot 1 of 2 alcoholische dranken vind je dus ook niks?

IMANDRA

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 11:17

Zoooo weekend weer voorbij, op zich heel netjes gegeten! Gister m'n weekdoel aangehouden en zaterdag zat ik op 2000kcal dus prima voor een dagje. (FYI: die popchips van lays zijn lekkerrrrr)

Op het werk vind ik het best makkelijk te doen, alleen als mensen traktaties meenemen zwicht ik wel snel, maar die vul ik dan wel weer netjes in en lunch ik wat minder, of sla ik mijn dessert 's avonds over. Dus wat dat betreft heb ik altijd wel wat speling en gelukkig zijn de traktaties meestal klein of kan ik om een klein stukje vragen. Die chocolade mousse taart van vandaag was ook echt maar een klein hoekje van ±5cm of zo! En qua lunch, ik ben echt een gewoontedier dus heb vrijwel elke dag wel hetzelfde. Is makkelijk bijhouden dan! En thuis zorg ik dat ik niks 'ongezonds' in huis heb dus dan kan ik het ook niet pakken aangezien ik te lui ben om dan naar de supermarkt te gaan :j.

Vandaag (1731kcal):

T: Mueslireep + klein stukje chocolade-mousse taart (oeps) (410kcal)
M: 2 sneetjes brood met avocado en kipfilet, glaasje sinaasappelsap (418 kcal)
A: Italiaanse tomatensoep met focaccia (684kcal)
D: Skyr met kelloggs en de ruijter chunks (219kcal)

Middageten even kijken wat we nu hebben liggen, maar meestal pak ik dit dus is wel een veilige gok.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 09:55

Laura82 schreef:
Lastig maanlicht, ik herken dat wel. Toen ik nog in Amsterdam werkte (jemig dat ik lang geleden :') ) belandde ik op het station ook erg vaak bij een broodjeszaak of de AH to go... Zo verleidelijk als je trek hebt...
Lekker lijstje!

Haha ja heb precies hetzelfde. Ben nu ook heel blij dat ik in mijn ov-reis niet langs een ah to go/smullers/iets kom, was vroeger altijd veel te snel verleid om daar iets te kopen :))

Mijn lijstje voor vandaag (1612kcal):

O: Senseo Cappuccino 2x (80kcal)
T: Mueslireep (70kcal)
M: 2 sneetjes brood met 1/2 avocado, 2 lapjes kipfilet en 250ml sinaasappelsap (418 kcal).
A: Mexicaanse soep met tortilla chips (729kcal)
D: Skyr met Kelloggs en pure chocolade chunks (315kcal)

Vanavond ook weer sporten :j. Misschien dat ik wat extra's pak vanmiddag, even kijken hoe het uitkomt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 10:24

Ja hoor heb wel een recept! Zie foto. Drie aardappelen moet 300gr zijn haha.
Hier staat 4 personen maar wij maken dit recept altijd 3x en gooien er dan een kilootje aardappelen in: dan kan ik het 4 of 5x (weet het even niet zeker) in bakjes van 800gr invriezen (4 of 5x voor 2 personen van eten).

Gooien er tegenwoordig ook die mais salsa mix van bonduelle door, i.p.v. een puur mais blik.

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 13:22

Oeh lekker BBQ dreamy!
@Laura: ahw, vervelend is dat altijd :(. Doe lekker met je mee vandaag met kibbeling, nommm <3

Mijn lijstje vandaag (1639 kcal):
M: Kibbeling met vissaus en een boterham met smeerbare geitenkaas (552kcal)
A: Spaghetti aglio a olio (691kcal)
D: Skyr met Kelloggs en chocolate chunks (326kcal)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 15:34

raket schreef:
Hoi. Ben ik weer... Ik gebruikte tot een maand geleden prednison. En alhoewel ik niet aankwam viel ik ook niet af.
Maar goed ik ben eindelijk goed hersteld. Door alle prednison wel dik 20 kg aangekomen en dat moet er dus af.

Met 1500 kcal per dag gebeurde er niets dus nu nog strenger. Wel probeer ik zoveel mogelijk eiwitten te eten. En nu val ik dus gelukkig wel wat af.
Helaas is de weegschaal stuk gegaan. Dus die moet ik even vervangen.

Ik ben ook weer aan het werk en in beweging. Echt sporten is nog teveel van het goede, maar het begin is er.
Dus nu kom ik hier weer beetje maaltijdinspiratie op doen.

Met 1500 gebeurde er niets? Ik zou als ik jou was wel even je BMR uitrekenen. De meeste mensen zouden met 1500 wel moeten afvallen, en als dat niet gebeurt dan a) eet je toch onbewust te veel of b) is er iets met je lijf waardoor het misschien slim is om een diëtiste om de arm te nemen. Zou sowieso alles even streng in gaan vullen in MFP (dus alles op de gram afwegen en netjes invoeren in MFP) en kijken of het dan wel lukt. Zo niet, dan is een diëtiste misschien wel een goed idee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 20:54

raket schreef:
Imandra ik weer alles tot de gram af. Behalve ijsbergsla die ik tussendoor eet.
Ik ben ook bij diëtiste geweest. Die had het advies 1800 tot 2000 kcal te nemen. Dat heb ik toen ook gedaan omdat ik toen nog herstellende was.
Ik gebruik trouwens de eetmeter omdat je daar ook het aantal eiwitten kunt zien.
Ik ga straks weer terug naar 1500 kcal. Ik hoop eigenlijk dat nu ik wat afval ik dat ook blijf doen met meer kcal. Maar van deze hoeveelheid eten heb ik geen hinder. Ik voel me best fris eigenlijk.
Het idee was eigenlijk dat als ik nu niet af zou vallen ik eerst even schildklierwaardes zou laten meten. Maar dat lijkt nu niet echt nodig.

Maar je diëtiste raadt dat aantal met een reden aan he? Kan best zijn dat 1500 gewoon echt te weinig is voor je lichaam (onder je bmr). Dan kan je je nog wel fris voelen maar het kan je lichaam wel echt kapot maken :n. Wat is je bmr? (Zie OP)

In MFP zie je overigens ook eiwitten terug, maar m’n punt ging idd over het registreren en niet zozeer de app zelf :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 21:45

Oooh als de diëtiste akkoord is heb ik niks gezegd :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 17:07

Eens met dreamy, zou de andere 6 dagen bijv. 100kcal minder eten. Is ook beter vol te houden!

Hier ook een slecht dagje, collega’s hebben gister een afscheid gehad (ik kende de persoon niet dus was er niet bij) en waren brak, dus i.p.v. brood werd er friet en snacks gehaald :)). Kon het gelukkig redelijk schuiven met m’n avondeten! Daar had ik in eerste instantie frietjes (wel uit de airfryer) gepland dus :))

Vandaag (1664kcal):
O
T: mueslireep
M: frietjes met broodje kroket, met wat mayonaise en curry (1017kcal)
A: kipkebab met ananas, ijsbergsla, pitabroodje en wat knoflooksaus (577kcal)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 09:16

Dreamy wauw jouw lichaam!

@0091: Weeg je alles af (op de gram precies) en zet je alles (maar dan ook echt alles) wat je eet in een app zoals MFP? En heb je je BMR en PAL waarden berekend (wat zijn deze?)? Zo ja: soms heeft je lichaam gewoon even tijd nodig. Ik heb ook zo'n 2 weken lopen buffelen en pas daarna dacht mijn lichaam 'ohja ik zou moeten afvallen' :)). Dus ik zou zeker even doorzetten! Als het dan alsnog niet lukt is het misschien goed om een diëtiste in de hand te nemen. Wellicht speelt er iets waardoor afvallen lastiger is.

Hier heel druk gehad op het werk dus geen tijd gehad om te reageren. Eten gaan wel lekker, ben eindelijk onder de 83 sinds zaterdag! Komend (lang) weekend is waarschijnlijk wat ongezonder gezien een familiefeest en m'n ouders die hun trouwdag vieren, maar dat ga ik hopelijk een beetje balansen met de dagen ertussen :))

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 11:36

Yay gefeliciteerd Dreamy!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 13:18

Fijn Laura! Scheelt toch best weer wat dan!
@Maanlicht: Als je er maar lekker vol op zat dan! Op zich kan zo'n ontbijt toch prima als dit alles van je dag is?

Hier druk weekje geweest, zondag maandag en dinsdag ook ziekig geweest en nu weer wat beter gelukkig.

Lijstje (1578kcal):
M: 3 sneetjes volkorenboterham met friteslijn + ei (2) // smeerbare geitenkaas (1) (610kcal)
A: Erwtjes, basmatirijst en een kombino tomaat-mozzarella (613kcal)
D: Skyr met Kelloggs en pure chocolade chunks (356kcal)

Ben een beetje aan het twijfelen of ik moet balansen... Donderdag, vrijdag en zaterdag waren best ongezond qua hoeveelheid kcal i.v.m. vakantie bij m'n ouders, en a.s. vrijdag en zaterdag gaan ook ongezonder worden (vrijdag onderweg eten ivm housewarming + zaterdag familie bbq en daar ook lunchen). Maar aangezien ik me nog niet 100% top voel wil ik ook weer niet te weinig gaan eten..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 13:59

Moet zeggen dat ik de dagen dat ik ziek was wel genoeg naar binnen heb kunnen werken (dus die dagen tellen helaas niet als balansdagen, maar 'gewone' afvaldagen). Ben je ziek, heb je er ook nog eens niks aan :roll:!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 19:38

Not to burst your bubble, maar je zal naar alle waarschijnlijkheid geen spiergroei hebben Raket.. daar heb je een overschot aan kcal voor nodig en met 1500 heb je dat zeer zeker niet. Meer kracht is niet meer spier.

Hier lekker dagje gehad, vanmiddag quesadilla en nu net NY pizza gehad, en t paste mooi in m’n kcal *\o/*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:16

Welkom alle nieuwe mensen!

Over het dun zijn en afvallen... daar zitten natuurlijk twee kanten aan. Dingen afslaan is imo niks mis mee (immers, je hebt er geen behoefte aan of let idd op je intake). Maar ik ben ook slanke mensen tegengekomen die psychisch met zichzelf in de knoop zitten en af denken te moeten vallen terwijl ze echt al heel slank zijn. In dat geval zou je beter kunnen gaan trainen (en dus boven je 0-punt eten) om spieren te ontwikkelen en strakker te worden. Niet afvallen. En dat geldt natuurlijk niet meteen voor iedereen hier die die opmerking heeft gehoord in het dagelijks leven :o

@Proven02: oeh jouw lijstjes klinken lekker zeg! Blijf maar lekker posten, is goede inspiratie :))

Dreamy schreef:
Kimmie; probeer de gedachten van chocolade = slecht los te laten. Je had er zin in, je hebt het met mate gepakt en ik hoop oprecht dat je er ook van genoten hebt. Zorg dat je geen schuldgevoel gaat krijgen bij etenswaren, dat is denk ik niet de juiste mindset. :) Je lijstje is erg mooi in balans, goede gevarieerde dag zo!

Dit inderdaad! Als jij zin in hebt in chocolade, dan pak je een stukje chocolade en pas je dat in in je lijstje. Linoleum heeft ooit een hele goede tip gegeven (staat ook in de OP): geef je 'zin' een cijfer. Is het een 8 of hoger, dan gewoon pakken en zo goed mogelijk in je dag passen. Is het lager: is het dan wel waard om die kcal daaraan te besteden?

Hier gaat het wel weer goed, zit weer op een goed eetpatroon (na een ongezonde vorige week) en het wegen viel me zaterdag ook reuze mee. Wel iets aangekomen (ook niet gek na vorige week) maar niet super veel.

Lijstje vandaag (1515kcal):

O: Cappuccino (80kcal)
M: Kibbeling! (donderdag visdag op het werk heuj *\o/*) + boterham met ei en fritesslijn (632 kcal)
A: Kip tandoori stukjes uit de oven, broccoli en aardappelpuree (412kcal)
D: Skyr met Kelloggs en pure chocolade chunks (320kcal)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 13:55

Welkom terug Fleurtje!

Mijn lijstje van vandaag (1560 kcal):

M: Glas sinaasappelsap met 2 sneetjes maisbrood: een met avocado en kipfilet & een met ei en friteslijn (559kcal)
A: Magioni bloemkoolbodem met chicken florentine beleg (100gr crème fraîche, 100gr kipfilet, 100gr spinazie, 1 teentje geperste knoflook, 75gr geraspte mozzarella, 30gr cherrytomaatjes) (931kcal)
Beweging: half uurtje fitness

Misschien doe ik wat meer spinazie/knoflook/cherrytomaat op m'n pizza vanavond, maar even kijken hoe het de pizza vult zo :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 15:59

Misschien is het voor jou handig om toch een goede diëtiste te zoeken Tarzan! Omdat je zo weinig beweegt zit je waarschijnlijk dicht bij je BMR. Als je dan alsnog wilt afvallen, kan een diëtiste hier advies in bieden :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 13:09

stille meelezer kruipt onder dr steen vandaan

Ik heb nog wel een goed New York Cheesecake recept! Heb ‘m al vaak gemaakt en nog nooit mislukt :j. Als iemand ‘m wil kan diegene mij wel een pb’tje sturen :D

Spoiler:
qua kcal wel een échte cheesecake trouwens :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-19 13:15

SecretLIN schreef:
linoleum schreef:
Dit kan toch nooit voldoende zijn? Hoeveel kcal eet je hiermee op een dag? Kan me niet voorstellen dat je hiermee ook maar in de buurt van je BMR komt.

Voor mijn gevoel meer dan genoeg heb snel last van prikkelbare darmen.

Maar dat heeft toch niks te maken met hoe veel je eet? Sorry als ik het fout heb hoor, maar ik dacht dat prikkelbare darmen juist reageren op wat je eet.

Want als ik dit uitreken (en ruim tel) kom ik op zo'n 850kcal uit en dat is echt veel te weinig... Zie OP, maar daar kan je je lichaam echt de vernieling mee inhelpen :n

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-19 21:52

linoleum schreef:
fleurtjeuh schreef:
Sorry, maar als 'jullie' zo van verantwoord afvallen zijn, wat maakt het dan uit dat secretLIN dan haar 'niet zo heel gezonde' lijstje plaatst?
Veranderd dat iets aan jullie lijstjes? Of aan de calorieën die jullie hebben gegeten?
Of veranderd dat iets aan het imago van dit topic.
Als je geen mooi lijstje heb dan mag je dat niet posten? Mag alleen het correcte gepost worden?
Of is dit wel een steun topic waar je om hulp mag vragen? Omdat je weet dat je niet zo goed eet, maar dit wil verbeteren. Mag je dan pas lijstjes plaatsen als ze 'goed' zijn? Of mag je de stijgende lijn laten zien?

Ze plaatst lijstjes zonder context op een forum waar veel beïnvloedbare jonge meiden zijn. We hebben (in overleg met moderators van Bokt) afgesproken dat we lijstjes plaatsen, maar enkel als dit verantwoorde lijstjes zijn.

We willen in dit topic een gezonde levensstijl promoten en hierbij een goed voorbeeld zijn voor een ieder die graag af wil vallen. Het posten van eetlijstjes met te weinig kcal (structureel onder BMR) doen we niet, zodat niet iemand het idee kan hebben dat dit de juiste en gezonde manier is om met eten om te gaan. Als je al een tijd meeleest/meeschrijft in dit topic, of simpelweg de OP hebt gelezen, weet je dit ook.

Er is dus zeker een hele goede reden waarom we dit niet willen. En die heeft niks met ons persoonlijk ego te maken.

Daarnaast is dit een topic waar je commentaar krijgt ja. Je wil gezonder en beter eten? Dan krijg je van ons ook commentaar EN tips als je hier voor openstaat. Ook dit zal je zeker moeten weten als je hier al langere tijd meeleest/meeschrijft. Als dat je niet aanstaat, dan is dit mogelijk niet het juiste topic voor je. Er zijn verschillende afval topics op Bokt, misschien past een van die topics beter bij je.

Niks aan toe te voegen! _/-\o_

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 07:27

fleurtjeuh schreef:
Er wordt ook nergens gezegd dat niemand welkom is. Dat zeg ik ook niet.
Maar als er voor mijn gevoel vrij ongenuanceerd gezegd wordt 'hou je lijstjes maar voor je, want ze passen niet in dit topic' voelt het wel een beetje zo, snap je?

Nouja, het zijn lijstjes die gewoon écht niet goed zijn dus tja, dat past niet in een topic voor verantwoord afvallen. SecretLIN verpest echt dr lichaam ermee, en dat zeg ik niet om dr weg te halen. Te weinig eten is gewoon super slecht voor je gezondheid. En het is op zich niet erg om zoiets een keer (onwetend) te posten. Gebeurd vaker. Maar luister dan ook naar het advies wat geschreven wordt en ga meer eten. Iets over een lijstje zeggen komt misschien niet zo welkomend over, maar in the long run ben je wel beter af als het gezegd wordt en (hopelijk) naar geluisterd wordt.
Maar ik zal linoleum nog eens herhalen: als je je daar niet prettig bij voelt ben je vast van harte welkom in een van de andere topics. Daar zijn meer mensen heen verhuisd die er toch voor kozen door te gaan met zo weinig eten en niet naar advies wilden luisteren.

@SecretLIN: ik zou je daarom ook aanraden om de OP te lezen, hier staat uitgebreid uitgelegd waarom je niet te weinig moet eten tijdens het afvallen. We zijn heel open en eerlijk hier in dit topic en daar hoort ook het geven van commentaar bij wanneer iemand niet goed bezig is. Tuurlijk mag je gewoon nog blijven meepraten, maar ga alsjeblieft kijken naar wat je eet. Als je moeite hebt met stress/prikkelbare darm dan raad ik je aan de hulp van een diëtiste op te zoeken. Want ik kan het niet vaak genoeg zeggen: 850kcal per dag eten is slecht. Je BMR zit daar minimaal zo’n 500kcal boven (ten minste!).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 14:46

Laura82 schreef:
Raketjes en perenijsjes zijn laag in kcal!
Nu ben ik niet zo heel dol op waterijs, dus ik heb oppo ijsjes gehaald (110 of 120 kcal per stuk). T zijn geen magnums, maar vind ze echt heel goed te eten.

Minimagnums zijn met 145kcal ook nog wel te doen :j. Die heb ik de afgelopen dagen elke dag eentje gehad :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-19 09:49

SecretLIN schreef:
via welke app houden jullie bij wat je eet en hoeveel calorieën iets is? wel een gratis app zoek ik wil es bijhouden wat ik eet.

Verstandig inderdaad :j. Zeker aangezien je lijstje zo mager was laatst!
De meeste mensen gebruiken hier inderdaad MyFitnessPal, gewoon een gratis app waarbij je vrijwel alle producten kan vinden of inscannen. Raad ook zeker aan om straks even je eten af te wegen voordat je het kookt of eet, zodat je een goed beeld krijgt wat je binnen krijgt. Als je na een week of twee een duidelijk beeld hebt zou je ervoor kunnen kiezen om het niet meer bij te houden (al wordt het wel aangeraden: meten is immers weten).

Meer info staat in de OP! Zou die zeker een keer doorlezen als ik jou was. We hebben deze bewust heel uitgebreid gemaakt!