Gastric bypass

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

daffodil

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:48

Ik ook niet Neroo, maar ik kan wel echt mega in een coma gaan als ik iets te hoog in KHD gegeten heb. Maar ik zie dat niet als nadeel, slaap er soms zalig op!

Ik heb alleen het afgelopen jaar een paar keer op de EHBO gelegen met verdenking van een darmhernia maar het lost zichzelf tot nu toe elke keer op.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:17

He wat grappig, heel veel nieuwe berichten.

Ik ben 3 jaar post op en zeer tevreden, heb nul vel over maar sport wel echt heel veel. Ik heb twee honden dus beweeg elke dag, ga twee keer in de week krachttraining doen en rij iets minder paard tegenwoordig. Ouwetje en twee verzorgers hahaha, dus ik heb een makkie.

Voor wat betreft je eiwitten Cissy, denk niet alleen aan vlees of zuivel. Vis is een hele goede, licht verteerbaar ook, veel lichter dan vlees maar ook bijvoorbeeld noten. Stukje kaas tussendoor.
In het traject verbaasde het mij dat mensen niet aan hun eiwitten komen want ik werk er met gemak 70-80 naar binnen op een dag. Daar hoef ik niet eens moeite voor te doen.

Ik ben totaal 55 kilo afgevallen, liep tegen de ondergrens aan dus gelukkig een paar kilo erbij en nu al lange tijd stabiel en heel tevreden. Weinig complicaties maar vooral heel veel gezondheidswinst en daar gaat het ten slotte om. Ik vind het onwijs leuk om leuke kleding aan te kunnen maar gewoon kunnen bewegen zonder pijn, dat was mijn doel en dat heb ik ruimschoots gehaald!

Overigens Ruitje, is jouw ervaring bij het NOK de reden dat ik daar niet heen gegaan ben. Ik was heel tevreden over het Slotervaart maar iets met een faillissement dus ik ben nu een zwevende patient. Geen idee waar mijn gegevens zijn, daar moet ik nog achteraan maar in de tussentijd wel weer een keer op de ehbo belandt met een verdenking van een darmhernia en je wordt echt wel geholpen dan hoor in een ander ziekenhuis, daar maak ik me maar niet druk om!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:36

Ik weet het Kim-89 maar dat is dus serieus echt zo'n ontzettend end weg. In het geval ik weer een verdenking van darm hernia heb, ga ik dus gewoon naar Gouda. Ik mag dan zelf niet autorijden en ik zou niet weten wie ik zover krijg om mij "even" anderhalf uur naar Hoofddorp te brengen. Dat ga ik dus niet doen.

Ik heb weliswaar getekend voor levenslange controle maar goed dat was in Amsterdam, dit is dus anders geworden. Het is niet anders. Mijn huisarts ondersteunt dit gelukkig goed. Laat gerust 2x per jaar bloed prikken bij verdenking van tekorten.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:09

Ik heb bewust voor het individuele traject gekozen en dat beviel mij echt heel prima. Denk dat het voornamelijk te maken heeft met hoe je zelf in elkaar zit. Ik heb geen steun nodig van een groep, sterker nog ik erger me erg snel aan mensen dus dom gedrag (wat echt heel veel voorkomt) heb ik geen zin in.

Ik heb bij de tweede controle 1 groepsbijeenkomst gehad en was direct genezen. Vol trots vertellen dat je softijs kunt eten en meer van dat soort dingen. Prima, ik snap best dat je zo nu en dan iets eet wat je niet hoort te eten maar als je toch verdorie net geopereerd bent zou je op zijn minst moeite kunnen doen. Rokers, ook zo'n irritatie.....wil je naar een gezonde toekomst of niet? Dat is voro mij de reden geweest om vooral niet naar zo'n groepstraject te gaan.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:41

En weet je steun kun je echt wel vinden, hier, of in je omgeving omdat iemand hetzelfde ondergaan heeft. Ik kende iemand die een jaar voor mij geopereerd was, maar goed die deed vooral wat ik dus echt niet ging doen (vol trots verkondigen dat je gerust een fles rose weg kon werken, maar niet normaal eten...)
Die is dus ook echt weer aangekomen.

En ik ben niet roomser dan de paus hoor, hou erg van koekjes en eet die ook gerust! Maar er gaat bij mij eigenlijk nooit een dag voorbij dat ik niet aan mijn eiwitten kom en ik haal ook echt elke dag minimaal 5x eten, de 6e is soms een dingetje maar ook dat lukt echt regelmatig.

Ik heb nu ook wat contact met een paar mensen die recent geopereerd zijn, vind alle vragen leuk om te beantwoorden dus stel ze gerust! En weet dat wat bij een ander werkt, niet perse bij jou hoeft te werken. Soms blijft het ook puzzelen, ook bij mij. Ik kan de ene dag gerust twee gebakken eieren met ham en kaas op en de keer erna maak ik roerei, dus alleen ei en een scheutje melk en dat krijg ik niet op. Ik moet er soms wel om lachen, is geen peil op te trekken!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:10

Dioxide, Jorien, jij beschrijft precies mijn traject en redenen. Ik vond het echt niet nodig maar liep bij de huisarts, reumatoloog vanwege diverse klachten en mijn huisarts opperde dit traject. Had er goede resultaten mee, zeker gezien mijn gewrichtsklachten.

De eerste keer op gesprek is het ook wat ik letterlijk zei, snijden in een gezond lichaam en daar kreeg ik het volgende antwoord op. Voor je gevoel is het snijden in een gezond lichaam maar dat lichaam is niet gezond. Ja je sport, bent actief etc maar veel te zwaar en de belasting is gigantisch. Dat gaat op termijn zorgen voor uitval, waardoor je nog zwaarder wordt en de hele operatie steeds gevaarlijker. Zou je m nu ondergaan, ben je fit en zo hersteld en is de kans op succes vele malen groter dan als je wacht totdat je dus echt "ongezond" bent.

Dat hielp mij wel en eerlijk is eerlijk, ik ben er zo doorheen gefietst en nog steeds eigenlijk. Ben in augustus 3 jaar geleden geopereerd en geen dag spijt van! Geen medicijnen, geen injecties, geen steunzolen of andere dingen, gewoon fit en lekker bezig!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:19

Niet teveel uitgeven hoor Nimber, ik heb in een jaar tijd vier keer een nieuwe garderobe aan kunnen schaffen!

Ruitje, ik ging net zo hard idd. Toen ik op half jaar controle kwam, is dat ook mijn zorg geweest...stopt het wel. Dat duurde even en ik ging idd richting te laag maar heb met wat aanpassingen dat weten te vermijden. Inmiddels al ruim 1,5 jaar op hetzelfde gewicht. Ik sta ook niet meer op de weegschaal.

Pas voelde ik me heel erg opgeblazen en dacht oh oh zou ik dan nu aangekomen zijn? Niks.....gewoon nog steeds hetzelfde.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:40

Ruitje, ik was op gesprek en toen werd ik gewaarschuwd. Mocht nog 4 kilo afvallen en anders moest ik aan de bel trekken, dus ik zeg ja en wat dan. Dus de eerste keer gaan ze je adviseren om je 6 eetmomenten op te schroeven naar 7 of 8 en als dat niet helpt, aan de vloeibare hoog eiwit zooi. En toen dacht ik, nou gadver, dat nooit.

Ik eet dus direct een keer extra gaan eten en ben nog hoger in eiwitten gaan zitten. Ik hoor wel eens mensen klagen dat ze niet aan hun eiwitten komen maar toen ik net geopereerd was, moest ik proberen om uit te komen op 65 en ik haalde gerust de 70. Nu dus nog steeds. Niet elke dag maar ik zit bijvoorbeeld nu gewoon een biefstukje weg te werken, slaap ik heerlijk op hahahaha.

Ik eet ontzettend veel vlees, vis en een enorme berg kaas. Daar doe ik het dus giga goed op en ben gestabiliseerd op een paar kilo boven die keer dat ik gewaarschuwd ben.

Ik eet dus vrij weinig koolhydraten, reageren mijn darmen echt slecht op maar gelukkig hebben ze van koekjes geen last :D Das mijn zwakte....

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:24

Focus op eiwitten Nimber en die kun je in Amerika prima vinden! Denk niet ohhh ik moet alleen maar gezonde dingen eten want juist dingen als iets vets zorgen ervoor dat je wel naar de wc kunt blijven gaan. En vergis je niet, dat zijn echt geen grappen als dat niet meer lukt. Vetten heb je heel hard nodig!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:32

Ik heb de hele vloeibare periode op tomatensoep en la vache qui rit geleefd.

Ik stond met anderhalve week weer les te geven maar dat is echt bij iedereen anders. Zat 3 dagen na de operatie al in de auto want ik had echt nergens last van.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:46

Ik trek alles aan, ben alleen nog steeds allergisch voor dingen die strak om mijn buik zitten.....dat geeft een dik gevoel!

Ik drink de hele dag thee met melk en heel soms groene ijsthee, meer variatie heb ik eigenlijk niet. Maak wel eens een smoothie maar goed daar doe ik 2 uur over. Water kostte me anderhalf jaar voordat ik het kon drinken en nog steeds vind ik het niet prettig.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:13

Merel, dan eet je wellicht te snel en te veel. Kleinere happen en leg je bestek maar neer tussendoor om rust te creeeren. Mij helpt het om een boek te lezen en dan pas bij de volgende bladzijde weer een hap te nemen. Moet zeggen dat ik er nog maar zelden last van heb. Maar in het begin is dit wel vervelend.

Mijn ervaring bij het NOK nieuwegein was ook dramatisch daarom ben ik naar Amsterdam gegaan. Heb 4 keer moeten bellen waarom ik niet teruggebeld werd (in een periode van 3 weken) en ik kreeg de sneer dat ik ook niet in 1 week dik geworden was dus waarom had ik haast......Nou had ik geen haast maar wel vragen en mij was beloofd dat ik daar antwoorden op zou krijgen. Ik was er toen zo klaar mee dat ik dus naar Amsterdam gegaan ben.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:15

Het zit nou eenmaal in de mens om te oordelen en te veroordelen. Je kunt een ander ook niet veranderen, wel de manier hoe je er zelf mee omgaat!

Mensen verbazen zich bij mij ook wel eens, de een denkt dat je nooit meer iets ongezonds kunt eten, de ander vindt het raar dat je bepaalde dingen niet eet. Ach, ze doen maar en ik trek me daar niets van aan.

Stond een tijdje terug in de lidl in mijn sportschooloutfit een pak cafe noirs af te rekenen (mijn geheime liefde hahaha) zegt er een man nou nou dat is niet zo goed voor je, dus ik draai me om en neem m van boven naar beneden eens goed op en zeg meneer als iedereen zich nou eens lekker met zijn eigen leven bemoeide, zou de wereld een stuk gelukkiger worden en ik word gelukkig van koekjes dus die eet ik gewoon als ik daar zin in heb!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:58

Ja ik ben behoorlijk rap van geest en dus ook van tong......moet ook zeggen dat je van goeie huize moet komen wil ik me er iets van aantrekken maar ik weet gewoon dat niet iedereen zo in elkaar zit en dat mensen onnoemelijk gemeen kunnen zijn.

Met dit weer vind ik het wel een drama hoor jongens, ik eet amper en drinken is ook wurgen.....

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:32

Mooi he, die mijlpalen zijn geweldig, vooral in het eerste jaar!

Ik heb vandaag een mijlpaal, 3 jaar geleden geopereerd en aan mijn nieuwe leven begonnen. Voelt als veel langer en geen dag spijt gehad, nergens van. Hoop dat jullie er net zo fluitend doorheen vliegen als ik gedaan heb en nog steeds doe!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:25

Komt vast goed Kimendana, maar een cracker? Hoef je niet vloeibaar te eten? Ik vind een cracker best pittig hoor zo vlak na de operatie.

Ik had net het vruchtenbrood van de AH ontdekt, per sneetje verpakt, peer/walnoot of hazelnoot/bosbes. Wel duur maar hoog in eiwit. Zegt ze vandaag dat ze eruit gaan. Echt jammer, mooi ontbijt met boter en kaas zit ik gelijk aan 20 gram eiwit bij het ontbijt!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:13

Gustibill, zonder de moraalridder uit te willen hangen...ik denk echt dat je niet van alles uit moet willen proberen maar eerst moet zorgen dat je lijf tot rust komt. Het ging toch goed in je vloeibare periode? Waarom dan direct van alles uittesten erna. Ik snap wel dat jouw lijf in opstand komt.

Het heeft bij mij een jaar geduurd voordat ik fatsoenlijk een boterham kon eten laat staan dat ik dingen als vissticks, patat en andere gefrituurde zooi kon eten (of wilde proberen).

Dat staat ook echt niet in de richtlijnen voor een gezond eetpatroon. Ik verbaas me hier wel een beetje over. En dat blijven hangen, dat kost tijd denk ik, kleinere happen, meer tijd tussen de happen. Drink je tegelijk met je eten?

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:29

Oh en water heeft bij zelfs ruim 1,5 jaar geduurd voordat dat niet meer bleef hangen......

Fijn dat je het zo oppakt ;)

Wat ik gedaan heb in het begin om meer eiwit binnen te krijgen is soep opleuken met La vache qui rit of boursin. Nooit last van gehad en smaakte prima.

Kip is bij mij nog steeds lastig te verwerken maar kalkoen daarentegen gaat superfijn.

Ipv brood zou je een keer een wrap kunnen proberen. Heel dik (echt drie keer zoveel als normaal, voor het doorsmeren in je systeem) roomkaas/kruidenkaas oid erop dan een laagje gerookte kip of kalkoenfilet en wat komkommer of sla.

Ik snap ook dat je graag groenten eet maar ik zal eerlijk zijn, dat heb ik denk ik het hele eerste jaar amper gedaan. Was al blij als ik aan mijn eiwitten kwam (moest de 75 gram halen) en dan heb je simpelweg geen ruimte voor groente.

Aardappels, rijst en pasta eet ik bijna nooit. Brood een beetje maar heel wisselend hoe dat valt. Het eiwitrijke brood van de lidl is prima, maar het koolhydraatarme is gruwelijk. Echt een kwestie van testen.

Knackebrod deed het bij mij ook goed in het begin maar probeer voor elk iets wat je eet, waar je eigenlijk niet veel aan hebt, iets te eten waar je eiwit mee binnen krijgt. Daar draait je lijf op!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:41

Truckstops zijn een drama......of je moet elke dag een uitsmijter eten (zonder brood) maar ik denk dat dat heel snel tegen gaat staan.

Koelkast inbouwen en meal preppen. Dat is sowieso verstandig zodat je niet in de verleiding komt iets te nemen waar je last van krijgt. Als je iets niet wil op je werk (welk werk je ook doet) is dat je dubbelgevouwen van de kramp op de plee zit......

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:47

Wraps kunnen altijd bij mij...smorgens smiddags savonds en je kunt er enorm mee varieren!

Hhaha Friemel, ik was vrijdag nog in de winkel en had weer tot 3x toe een te grote maat. Volgens mij went dat nooit!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:53

Als ik drop eet kan ik geheid niet meer naar de wc......

Volle producten eet ik altijd al, zo is het ons ook geadviseerd. Daar haal je meer uit dan uit die bewerkte en light zooi.

Bij mij trokken ze pas bij de jaarcontrole aan de bel en moest ik mijn aantal eetmomenten opvoeren totdat ik niet meer afviel.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:48

Ruitje, ik ging ook echt veel en veel te hard en zat bij de half jaar controle al onder het voorspelde gewicht. Ik bleef afvallen en bij de jaarcontrole kreeg ik een waarschuwing, mocht nog 3 kilo (toen ging het gelukkig al veel langzamer) maar anders moest ik weer aan de bel trekken.

Ik heb destijds zelf mijn eetmomenten al opgeschroefd en gelukkig werd ik vlak daarna stabiel en ben dat eigenlijk nog steeds. Er is een paar kilo aan, dat hoort ook en daar blijf ik nu al 2 jaar op hangen.

Flauwvallen gebeurt mij helaas bij tijd en wijle ook. Maar ik moet eerlijk zeggen dat dat daarvoor ook wel eens gebeurde, combinatie lage bloeddruk en te veel te snel willen.

Ik merk wel dat ik beter functioneer bij elke 2,5 uur eten ipv om de 3 uur. Dat is soms echt te lang. Beetje uittesten wat voor jou werkt. Maar ze zijn er altijd om je vragen te beantwoorden hoor, dat hoort bij je traject. Dus gewoon daar neerleggen als je twijfelt!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:12

Ja in het begin zeker, nu een stuk minder.

Toppunt van flauwvallen...met nieuwe vriend in de sauna. Iets te lang in een bubbelbad (binnen) gezeten en na de 6e keer bubbelen overeind komen en eruit stieren en nog voordat ik goed en wel eruit was, gewoon vol tegen de grond slaan en in je nakie dus in het pad liggen......echt he, over een lekkere indruk maken gesproken hahahaha. Bij mij is het ook een extreem lage bloeddruk, dat gecombineerd met zo nu en dan te weinig eten of te laat eten, dan is het gelijk raak.

Wat raar Kim van dat drinken? Dat was mijn grootste angst eigenlijk van te voren. Ik dronk gerust 4 tot 6 liter per dag en dacht oh mijn hemel straks kan ik alleen nog maar een slok drinken. Het duurde wel even maar ik giet nu gerust drie bekers thee achterover. Zit dus nu ook echt al weer tegen de 3 liter op een dag aan.

Ruitje, ik heb een zwak voor koekjes/cake etc. Maar ja waar ik vroeger dan een heel pak wegwerkte, zijn dat er nu 2 ofzo. Dat is het verschil.

Overigens ben ik nu geblesseerd en kan ik heel weinig bewegen en was ik eigenlijk een beetje huiverig om aan te komen maar sinds mijn scooterongeluk eind juli ben ik slechts 1 kilo aangekomen dus dat valt nog reuze mee.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:03

danaderese schreef:
Zijn er ook van die dingen waarvan je zegt hmm had ik dat geweten had het veel eerder/ niet laten doen?
En wat zijn die dingen dan?

Ik denk dat ik het precies op het juiste moment heb laten doen. Het was voor mij ook een combinatie, onvrede over leven in het algemeen. Dus ik ben gescheiden, verhuisd, geopereerd, besloten dat ik geen loondienst meer wilde, kortom alles nieuw en dat bevalt heel best!

Wist van mezelf dat ik echt alles geprobeerd had en niets werkte, daarnaast gaf mijn lijf echt aan dat ik last van het overgewicht had, ondanks dat ik dat zelf nog niet zo inzag. Tuurlijk vind ik het wat minder dat ik een paar keer in het ziekenhuis beland ben maar om heel eerlijk te zijn, mijn vriendin is om precies dezelfde reden in het ziekenhuis beland en die heeft geen operatie laten doen. Dus ze zeggen wel dat het bypass-gerelateerd is, maar dat hoeft niet.

Ik heb nog beter leren luisteren naar mijn lijf, ben intens gelukkig met mezelf en mijn lijf hoe ik er nu uitzie. Ben absoluut niet obsessief bezig met eten, het is allemaal een stuk relaxter geworden.

Vorige week weer controle gehad (gewoon via de huisarts, stuk goedkoper dan in het ziekenhuis) en alle uitslagen waren goed. Ik ben inmiddels ruim 3 jaar post op en hoop dat dit zo doorzet.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:17

ruitje schreef:
Ik heb een Sleeve, nu 6 maanden geleden geopereerd en heb qua eten geen spijt. Kan alles eten maar weinig. 44 kilo kwijt nu.

Ik baal enorm van mijn vermoeidheid, kon altijd de 6e versnelling aanzetten. Stort nu in om 15.00.

In die zin heb ik wel eens spijt omdat mijn lijf mij nu meer laat zitten dan toen ik dik was :)

Ruitje, dat heb ik ook een flinke tijd gehad. Geef er maar gewoon even aan toe, je komt daar wel doorheen!!

Nimber, super gaaf!!! Staat je goed!

Ik rij voor de lol!