Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jaan81

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:37

Wet van de Aantrekking :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:30

Heb dat pas sinds een paar weken echt beseft dat t zo echt werkt, de wet van Aantrekking.

En het is allemachtig lastig om, Als je bv overprikkeld bent, dan die negatieve gedachten door te kunnen knippen en daardoor dus ook geen negatieve aan te trekken waar je je nog belabberde door gaat voelen.
Maar de aanhouder wint!

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:53

Eten is zo belangrijk, voor mij iig. Suikers zijn killing voor hsper.
Ik ben nu paar weken op mijn tussendoortjes aan het letten en beetje wat een verschil! Meer energie, meer rust en mooiere huid.

Dus mijn tip zou zijn dat je zorgt dat je daar gezond mee bezig bent, vrees dat bijslikken oid anders nut heeft

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:50

Elisa2 schreef:
Ja dit is herkenbaar..het is belangrijk om te leren dat niemand jou ooit 100% gaat begrijpen. Die behoefte is begrijpelijk maar niet realistisch.
Het enige wat je kunt doen is uitleggen wat je voelt en hoe je je voelt, maar dan ook vooral benoemen wat je nodig hebt.
Want niet HSP'rs kunnen niet aanvoelen wat je nodig hebt..(want die missen dat aanvoelingsvermogen wat jij van nature hebt)
Ik denk dat een stukje gevoel van eenzaamheid blijft in je relatie, belangrijk is volgens mij dat je andere mensen (HSP'rs) om je heen hebt die je wel begrijpen, en dat hoeft niet perse in een partnerrelatie te zijn. Een partner die jou 100% aanvoelt of perfect is, die ga je nooit vinden want die bestaan niet.

Helemaal met jou eens! En niet alleen moet je dat leren, dat zul je vooral moeten accepteren! Anders blijf je die verwachting houden van de ander dat hij pf zij zich in jou moet kunnen inleven.
Mijn vent is echt totaal anders dan mij, maar dat accepteren dat hij me nooit zal snappen of begrijpen is wel behoorlijk gedaald nu en dan geeft meteen rust. En het maakt ook dat ik me beter en sneller uitspreek hoe ik me voel.
Maakt dat de relatie altijd goed en vree? Nope. Maar da's ook een utopie denk ik. Iedere relatie schommelt en heeft ups en downs.

Is dus aan jou ok te weten te komen of je daarmee kunt en wilt leven en of het je de energie en alles waard is.

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:16

Lekker laten komen die tranen. Heel herkenbaar, maar zo doen 'wij' dat nou eenmaal. Lucht ook enorm op.

@moonfish: Je schrijft dat het besef er is, maar heb je het ook1 100% geaccepteerd? Zit groot verschil tussen.
Ik kan ook alles heel goed verwoorden en weet hoe en wast, maar diep vanbinnen heb ik het ook nog steeds niet volledig geaccepteerd en dat maakt dat ik nog te vaak erover heen ga en dat ik dat ook uitstraal, wat weer als gevolg heeft dat mensen op diezelfde manier reageren (Wet van de Aantrekking)

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:09

Als je geveol dat zegt, dan is dat zo. Ga na de uitvaart ook nog lekker even douchen, kan helpen de spanning en emoties letterlijk van je lijf te spoelen.
Vergeet je zakdoeken niet. ;) Sterkte!

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:06

brokjes schreef:
vraag me af of dit ook herkenbaar voor jullie is, ik heb dat ik bij bepaalde personen iets op pik, terwijl ze wel gewoon vriendelijk zijn. ik vind het dan heel lastig om te weten wat er bedoeld wordt. ik heb momenteel zo'n docent..

Zeker herkenbaar :j Naar je gevoel luisteren dus, die liegt nooit. En voor een ander is die persoon wellicht prima, maar voor jou waarschijnlijk dus een leegloper/energievreter, dus afstand houden.

Ik ga vaak tussen de middag nog even naar bed en zet dan altijd een sleep mediitation of een yoga nidra op via youtube. Dan ben ik echt in No Time weg, heerlijk.

Beauty26 schreef:
Ik heb ook een vraag, ik loop al bijna een jaar bij Dimence, voor een "depressie"volgens hun.. maar hier kan ik mij niet zo in vinden.. nu heb ik t gehad over HSP maar dat werd min of meer weggewimpeld.. of hun kwamen met ADD of autisme ... Is dit herkenbaar?

HSp is volgens mij ook nog geen wetenschappelijke term, toch? Maar AD(H)D en autisme zijn extreem HSP, dus ze denken dan iig in dezelfde hoek ;)

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:44

Ladyson schreef:
Ik worstel zelf erg met wat is "normaal" (HSP) gedrag dat ik moet accepteren en wat is een ontwikkelpunt waaraan ik moet werken. -O-

Dan kijk je dus eigenlijk (weer) naar wat de wereld om je heen van je verwacht en niet naar wat jij zelf wilt en vooral nodig hebt. Dáár gaat het om, het is jouw leven. En idd, dat geldt voor iedereen hsp'er of niet ;)

Bambi1995 schreef:
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Heel herkenbaar. Denk dat je al veel winst kan halen door op een andere manier te denken. Positiever, meer vanuit je gevoel en niet vanuit de hoofd. (dus niet leven naar wat anderen van je verwachten of jijzelf verwacht dan anderen willen dat je doet ;) )
Ik vond het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" echt een eyeopener. Ben vandaaruit verder gegaan, andere boeken en uiteindelijk transitietraining gevolgd (wou dat ik dat 10 jaar geleden had gedaan, maar blijkbaar was het toen nog niet mijn tijd daarvoor)

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:21

Bambi1995 schreef:
Hebben jullie dat ook dat je na gesprekken met mensen echt dood moe bent? Mijn ogen vallen dan echt bijna dicht en dan kan ik wel op bed gaan slapen.

Heb ik ook wel eens ja. Maar dan vaak bij de mensen waar ik op leegloop. Soms is het contact niet te vermijden natuurlijk. Ik probeer dan we erna een half uur echt even voor mezelf te hebben, even beetje opladen.

Ladyson schreef:
Ik wil graag de radio uit op de werkvloer en dat de buren stoppen met praten. :D

Sommige dingen kunnen niet aangepast worden helaas. Wat jij daar wel aan kan doen is je gedachtes reguleren. Als je steeds weer op die radio of het gepraat van je buren gaat letten, zal het je alleen maar meer gaan ergeren. Wat je voedt, dat groeit ;) Dáár zit dus veel winst te halen voor jou.

Bambi1995 schreef:
Bedankt voor je tip! Wat is transitietraining?

http://km-training-coaching.nl/particul ... ining.html

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:24

Bambi1995 schreef:
Ik heb wel erg het idee dat je vaak het gesprek echt gaande moet houden anders vinden mensen je stil. Maar sowieso koetjes en kalfjes gesprekken heb ik niets mee.

Precies wat belle_boef zegt: Dat is jouw idee. Jij denkt dat mensen dan vinden dat je stil bent en dat is dus blijkbaar niet oke? Niet iedereen is een prater, of altijd een prater. Stiltes zijn prima. Echt.

KOetjes en kalfjes gesprekken heb ik ook echt niks mee. Ben dat na 2 of 3 mensen echt wel beu en dat kost dus bakken energie. Maar ik durf het nu dus inderdaad gewoon stil te laten vallen, of ik ga weg.

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:08

brokjes schreef:
ik heb een vraag, in wat voor banen zijn jullie werkzaam (of geweest) en wat vond je hiervan?

Ik heb voorheen altijd in het basisonderwijs gewerkt en sinds 4 jaar volledig thuis in ons melkveebedrijf bezig.

Onderwijs is nog steeds mn passie maar trok ik niet. Misschien dat het nu beter zou gaan, aangezien ik beter weet hoe en wat ;)

Ik geniet iig iedere dag van het bezig zijn met onze koeien, hoewel ik regelmatig tussen de middag even in bed kruip etc.

TYCHO

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:26

Precies belle_boef. Het zijn allemaal opties die zouden kunnen werken voor je. Maar dat is een kwestie van proberen en goed voelen wat jouw behoefte is.
En zelfs dan is het iedere keer wellicht anders.
Ik voel me vandaag echt rot. Maandagavond naar de osteopaat geweest en het is net alsof m'n binnenste al 2 dagen in de achtbaan zit. Dat heb ik vaker, dus schrik er niet van, maar leuk is anders. Ben dit keer echt in bed gekropen, een yoga nidra opgezet en zo gerust. Voel me nu stukje beter gelukkig. Vorige keer was de oplossing sporten. Is echt voelen.

TYCHO

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie