Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:41

darkchrystal schreef:
ook de stemmingen van anderen en vooral ook alles wat NIET wordt uitgesproken voel ik toch...dat vind ik nog vaak het meest moeilijke...

:j
Niks zo energieslurpend als mensen die iets voelen wat ze niet uitdragen/zeggen. Hoeft ook niet altijd natuurlijk, maar het komt wel binnen.

Ik heb (hopelijk) een oplossing gevonden voor geluid (ook erg gevoelig voor) in huis wat ik niet kan verdragen: Een koptelefoon voor mijn vriend. :D Hij heeft de tv altijd net iets harder staan dan ik prettig vind voor mijn oren (sowieso houd ik niet echt van tv) en na een avondje Top Gear ben ik in staat dat ding aan diggelen te slaan door alle herrie en overprikkeling. :+ Gisteren even over gehad, en we gaan nu een koptelefoon voor hem kopen zodat hij toch lekker kan kijken maar ik niet meer hoef mee te luisteren.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:09

Hihi, vaak vragen mensen zich dan ook af of je het wel goed hoort als het volume zo laag staat. :) Ik heb dat in de bios trouwens ook altijd, veel te veel geluid! Meestal doe ik oordopjes in daar.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:13

Waarom niet een HK-topic naast het informatieve topic op MWS? Beetje zonde dat het nu zo verplaatst wordt, van mij hoeft een HK-topic niet zo en wellicht geldt dat voor meerdere mensen die hier lezen/posten.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:20

Snap ik, maar ik houd weer niet van het offtopic gedoe en de groepjesvorming van HK's. Ik heb al getemd op de post van de mod, want ik vond het inderdaad te overhaast en lang niet iedereen heeft tijd gehad om een mening te geven want toen was het al verplaatst.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:12

Aria_zz schreef:
Maar redpassion, HK hoeft niet perse off-topic te zijn, zeker niet met dit onderwerp denk ik

Nee, maar ik heb tot nu toe die ervaring wel. :D Fijne topics in informatief, eenmaal in HK werden het kletstopics. Prima voor de liefhebbers natuurlijk en als de het HK-topic voor HSP niet off-topic gaat vind ik het ook gewoon leuk om mee te posten. :) Maar ik vind het wel prettig dat het nu naast elkaar kan bestaan, voor elk wat wils dan toch? :)

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:10

Ik heb hier jaren geleden al meegekletst, nog altijd meegelezen maar al een tijd niet gereageerd. Nu ik mijn oude posts teruglees zie ik dat de geschiedenis zich herhaalt; ik voel me eenzaam in relaties. Ondertussen is er wel wat gebeurt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, doen waarin ik goed ben en kan ik tegenwoordig best goed filteren. Ook heb ik waardevolle vriendschappen. Dus dat is positief. :) Maar wat moeilijk blijft is me fijn voelen in een liefdesrelatie. Ik merk dat ik toch steeds weer teleurgesteld ben dat ik niet begrepen word als ik vertel over wat ik voel en ervaar en voel me dan eenzaam. Ook vind ik het moeilijk dat ik er tijdens moeilijke dagen/periodes altijd alleen voor sta. Ik kan mezelf goed helpen hoor, maar soms zou een arm om me heen fijn zijn, ook als iemand me niet begrijpt.
Herkent iemand dit? En zijn er mensen die hierdoor besloten hebben geen relaties meer aan te gaan? Geeft dat rust? Of accepteer je dan maar dat een bepaalde mate van eenzaamheid blijft in je relatie? Misschien verwacht ik ook wel te veel. Ik wil graag alles kunnen delen maar ik stoot daardoor vaak mijn hoofd.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:30

Ik hoef ook geen 100% begrip en heb ook zeker niet de illusie dat er perfecte relaties bestaan. :) Dat hoeft ook niet.
Ik doelde met mijn bericht misschien meer op mezelf kunnen en mogen zijn in een relatie, inclusief het hele scala aan emoties. Ik voel nu eenmaal veel, zowel aan positieve emoties als 'negatieve'. Dat laatste wordt door partners vaak zo ervaren, zelf heb ik alles geaccepteerd zoals het is en weet ik inmiddels dat het diepe verdriet dat ik kan voelen de keerzijde is van diepe liefde, dus dat is het waard. Maar het lijkt soms of die kant in relaties niet mag bestaan, en/of partners er geen raad mee weten. Het komt er dan vaak op neer dat ik alleen de positieve dingen deel en me er met verdriet alleen voor voel staan.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 01:28

Ladyson schreef:
Maris schreef:
Wie van jullie heeft wel eens een sessie of traject gevolgd bij een HSP coach ?

Ik ben hier ook benieuwd naar.. Het lijkt mij erg prettig, maar ik kan nog niet echt iemand vinden waar ik enthousiast van word.

Ik, zo'n 6 jaar geleden. Ze had wel inzichten waar ik toen iets mee kon, maar iedereen kan zichzelf coach noemen en dat deed zij dus ook. Uiteindelijk heeft ze flink misbruik van mij gemaakt. Ondanks dat ik ook vaak geen fan ben van GZ psychologen ben ik wel huiverig geworden voor zelfbenoemde coaches.

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:31

Jaan81 schreef:
HSp is volgens mij ook nog geen wetenschappelijke term, toch? Maar AD(H)D en autisme zijn extreem HSP, dus ze denken dan iig in dezelfde hoek ;)

Nou.... ASS en ADHD zijn ontwikkelingsstoornissen. Met name bij ASS is er een flinke impact op de sociaal-emotionele ontwikkeling. En juist daar ligt een groot verschil met HSP. HSP is ook geen ontwikkelingsstoornis daardoor. Er zijn overlappen met ASS, zoals prikkelgevoeligheid, maar ook levensgrote verschillen.